VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: VW I.D

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Legato skrev: 04 jul 2024 21:48
Nicke Nyfiken skrev: 04 jul 2024 21:34
Legato skrev: 04 jul 2024 21:21
Walker skrev: 04 jul 2024 21:16
IMG_9766.jpeg 🙄 vad är då det här som låg i min bil jag hämtade i fredags (28/6)?🤥
Jag fick också en. Men vi kanske bara hade tur ;)
Turen att hämta bilen innan 1/7 i så fall, eller turen att hämta ut en S eller X. ;)
Aha, nej det var en 3a som syns i min signatur. Men visste inte att de slopat UMCen from juli.
Grattis till bilen.
Grym bil med tanke på priset.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10705
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: VW I.D

Inlägg av Legato »

Nicke Nyfiken skrev: 04 jul 2024 21:57
Legato skrev: 04 jul 2024 21:48
Nicke Nyfiken skrev: 04 jul 2024 21:34
Legato skrev: 04 jul 2024 21:21
Walker skrev: 04 jul 2024 21:16
IMG_9766.jpeg 🙄 vad är då det här som låg i min bil jag hämtade i fredags (28/6)?🤥
Jag fick också en. Men vi kanske bara hade tur ;)
Turen att hämta bilen innan 1/7 i så fall, eller turen att hämta ut en S eller X. ;)
Aha, nej det var en 3a som syns i min signatur. Men visste inte att de slopat UMCen from juli.
Grattis till bilen.
Grym bil med tanke på priset.
Tack. Väldigt nöjd hittills :D
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 3026
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

Nicke Nyfiken skrev: 04 jul 2024 21:37
Walker skrev: 04 jul 2024 21:15
chaffis75 skrev: 04 jul 2024 21:04
Fosilfri2035 skrev: 04 jul 2024 00:55
Halloj!

Jag har en id4 GTX som är ca 9 månader gammal, inte så bra koll på om det har hänt något sedan denna var ny.
Har också en MY från samma period, basic varianten rwd utan extra tillval.

Gtxen är ganska basic (tror jag) med manuella säten, ingen fillhållningsass. Tygsäten, ingen Hud och i ärlighetens namn så har jag svårt att förstå varför gtxen var dyrare än min MY som jag köpte inklusive vintersulor från tesla för lite drygt 550’.

*Saknar förvaringen som är i teslan,
*saknar blinkers automatiken,
*irriterar mig på att inte kunna byta låtar i Spotify och svara i telefon från ratten.
*Saknar att kunna dra ned alla fönster relativt snabbt i teslan, håller du in ”rear” på id4 tills du hör ett till ljud så knappen blinkar så styr du alla men tiden det tar e lite väl lång.
*Jag irriterar mig att id4an då och då sätter på röststyrning utan anledning.
*Innan jag stängde av automatiken när bilen i adaptivt farthållare anpassade hastighet mot kamera och GPS karta så hände det att jag körde på 100-väg och helt plötsligt bromsar bilen kraftigt för att den tror att det har blivit 60.

Ingen 220volt sladd följde med och behöver köpas för att kunna ladda på landet.
Om jag vill lyssna på radio i bilen och vara uppkopplad på Apple car play så kan jag inte öppna en app på telefonen utan att bilen hoppar över till blåtandsljud och stänger ned radion.

Ja, en hel del jag inte gillar med min GTX, basen känns väldigt mycket sämre än MY standard men det är kanske bara jag som tycker så.
230 volt sladd ingår inte till Tesla heller längre.
Jasså? Inte? Hur vet du det?
Troligtvis för att det står så på Teslas beställningssida, eller så kanske han läst tråden här på forumet.
viewtopic.php?p=804550#p804550
Ah! De höjde alltså priset med 2100.- vid månadsskiftet! Vilken tur att jag bytte bil precis nu då. 5 års leasing med 0,74% ränta (jo, jag vet att det är rörligt men en duktigt rabatt på 5%) 5000 km SuC och UMC… samt en dryg lusentapp i månaden lägre förmånsvärde.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: VW I.D

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Walker skrev: 04 jul 2024 22:16
Nicke Nyfiken skrev: 04 jul 2024 21:37
Walker skrev: 04 jul 2024 21:15
chaffis75 skrev: 04 jul 2024 21:04
Fosilfri2035 skrev: 04 jul 2024 00:55
Halloj!

Jag har en id4 GTX som är ca 9 månader gammal, inte så bra koll på om det har hänt något sedan denna var ny.
Har också en MY från samma period, basic varianten rwd utan extra tillval.

Gtxen är ganska basic (tror jag) med manuella säten, ingen fillhållningsass. Tygsäten, ingen Hud och i ärlighetens namn så har jag svårt att förstå varför gtxen var dyrare än min MY som jag köpte inklusive vintersulor från tesla för lite drygt 550’.

*Saknar förvaringen som är i teslan,
*saknar blinkers automatiken,
*irriterar mig på att inte kunna byta låtar i Spotify och svara i telefon från ratten.
*Saknar att kunna dra ned alla fönster relativt snabbt i teslan, håller du in ”rear” på id4 tills du hör ett till ljud så knappen blinkar så styr du alla men tiden det tar e lite väl lång.
*Jag irriterar mig att id4an då och då sätter på röststyrning utan anledning.
*Innan jag stängde av automatiken när bilen i adaptivt farthållare anpassade hastighet mot kamera och GPS karta så hände det att jag körde på 100-väg och helt plötsligt bromsar bilen kraftigt för att den tror att det har blivit 60.

Ingen 220volt sladd följde med och behöver köpas för att kunna ladda på landet.
Om jag vill lyssna på radio i bilen och vara uppkopplad på Apple car play så kan jag inte öppna en app på telefonen utan att bilen hoppar över till blåtandsljud och stänger ned radion.

Ja, en hel del jag inte gillar med min GTX, basen känns väldigt mycket sämre än MY standard men det är kanske bara jag som tycker så.
230 volt sladd ingår inte till Tesla heller längre.
Jasså? Inte? Hur vet du det?
Troligtvis för att det står så på Teslas beställningssida, eller så kanske han läst tråden här på forumet.
viewtopic.php?p=804550#p804550
Ah! De höjde alltså priset med 2100.- vid månadsskiftet! Vilken tur att jag bytte bil precis nu då. 5 års leasing med 0,74% ränta (jo, jag vet att det är rörligt men en duktigt rabatt på 5%) 5000 km SuC och UMC… samt en dryg lusentapp i månaden lägre förmånsvärde.
Den låga räntan lär ju dessutom gå ner framöver. :lol:
Perfekt tajming.

Varför har förmånsvärdet ändrats?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 3026
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

Nicke Nyfiken skrev: 04 jul 2024 22:29
Walker skrev: 04 jul 2024 22:16
Nicke Nyfiken skrev: 04 jul 2024 21:37
Walker skrev: 04 jul 2024 21:15
chaffis75 skrev: 04 jul 2024 21:04

230 volt sladd ingår inte till Tesla heller längre.
Jasså? Inte? Hur vet du det?
Troligtvis för att det står så på Teslas beställningssida, eller så kanske han läst tråden här på forumet.
viewtopic.php?p=804550#p804550
Ah! De höjde alltså priset med 2100.- vid månadsskiftet! Vilken tur att jag bytte bil precis nu då. 5 års leasing med 0,74% ränta (jo, jag vet att det är rörligt men en duktigt rabatt på 5%) 5000 km SuC och UMC… samt en dryg lusentapp i månaden lägre förmånsvärde.
Den låga räntan lär ju dessutom gå ner framöver. :lol:
Perfekt tajming.

Varför har förmånsvärdet ändrats?
Fråga Skatteverket. Det har väl med prisdumpningen att göra. Min -22’a kostade drygt 700.000.- den nya 634.000.-
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: VW I.D

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Walker skrev: 04 jul 2024 22:43
Nicke Nyfiken skrev: 04 jul 2024 22:29
Walker skrev: 04 jul 2024 22:16
Nicke Nyfiken skrev: 04 jul 2024 21:37
Walker skrev: 04 jul 2024 21:15

Jasså? Inte? Hur vet du det?
Troligtvis för att det står så på Teslas beställningssida, eller så kanske han läst tråden här på forumet.
viewtopic.php?p=804550#p804550
Ah! De höjde alltså priset med 2100.- vid månadsskiftet! Vilken tur att jag bytte bil precis nu då. 5 års leasing med 0,74% ränta (jo, jag vet att det är rörligt men en duktigt rabatt på 5%) 5000 km SuC och UMC… samt en dryg lusentapp i månaden lägre förmånsvärde.
Den låga räntan lär ju dessutom gå ner framöver. :lol:
Perfekt tajming.

Varför har förmånsvärdet ändrats?
Fråga Skatteverket. Det har väl med prisdumpningen att göra. Min -22’a kostade drygt 700.000.- den nya 634.000.-
Aha du menar så.
Trodde det var en förändring i närtid
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5470
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Nicke Nyfiken skrev: 04 jul 2024 21:37
Walker skrev: 04 jul 2024 21:15
chaffis75 skrev: 04 jul 2024 21:04
Fosilfri2035 skrev: 04 jul 2024 00:55
Halloj!

Jag har en id4 GTX som är ca 9 månader gammal, inte så bra koll på om det har hänt något sedan denna var ny.
Har också en MY från samma period, basic varianten rwd utan extra tillval.

Gtxen är ganska basic (tror jag) med manuella säten, ingen fillhållningsass. Tygsäten, ingen Hud och i ärlighetens namn så har jag svårt att förstå varför gtxen var dyrare än min MY som jag köpte inklusive vintersulor från tesla för lite drygt 550’.

*Saknar förvaringen som är i teslan,
*saknar blinkers automatiken,
*irriterar mig på att inte kunna byta låtar i Spotify och svara i telefon från ratten.
*Saknar att kunna dra ned alla fönster relativt snabbt i teslan, håller du in ”rear” på id4 tills du hör ett till ljud så knappen blinkar så styr du alla men tiden det tar e lite väl lång.
*Jag irriterar mig att id4an då och då sätter på röststyrning utan anledning.
*Innan jag stängde av automatiken när bilen i adaptivt farthållare anpassade hastighet mot kamera och GPS karta så hände det att jag körde på 100-väg och helt plötsligt bromsar bilen kraftigt för att den tror att det har blivit 60.

Ingen 220volt sladd följde med och behöver köpas för att kunna ladda på landet.
Om jag vill lyssna på radio i bilen och vara uppkopplad på Apple car play så kan jag inte öppna en app på telefonen utan att bilen hoppar över till blåtandsljud och stänger ned radion.

Ja, en hel del jag inte gillar med min GTX, basen känns väldigt mycket sämre än MY standard men det är kanske bara jag som tycker så.
230 volt sladd ingår inte till Tesla heller längre.
Jasså? Inte? Hur vet du det?
Troligtvis för att det står så på Teslas beställningssida, eller så kanske han läst tråden här på forumet.
viewtopic.php?p=804550#p804550
Tack.. ja precis därför jag berättade de.. men visst kunde kanske hänvisat till den tråden.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1107
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: VW I.D

Inlägg av jeppe_sthlm »

Sladdade in på VW idag och de hade privatleasingkampanj på ID7 Pro Performance för 5995/månad (1000 mil)
https://privatleasing.volkswagen.se/til ... dition____

Bra med utrustning - elsäten, LED matrix, assistanspaket, HUD, stora stereon etc.
Var och testade en sväng och tyckte den var riktigt trevlig!

Nya ID4 fanns också för 5395, men den var betydligt sämre utrustad.

Lite sugen blev jag allt, men är allmänt skeptisk till privatleasing...
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 907
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av flamman »

Legato skrev: 04 jul 2024 21:48
Nicke Nyfiken skrev: 04 jul 2024 21:34
Legato skrev: 04 jul 2024 21:21
Walker skrev: 04 jul 2024 21:16
IMG_9766.jpeg 🙄 vad är då det här som låg i min bil jag hämtade i fredags (28/6)?🤥
Jag fick också en. Men vi kanske bara hade tur ;)
Turen att hämta bilen innan 1/7 i så fall, eller turen att hämta ut en S eller X. ;)
Aha, nej det var en 3a som syns i min signatur. Men visste inte att de slopat UMCen from juli.
Det borde ju bara gälla beställningar gjorda efter 1/7. Beställde man före det datumet så stod ju inget på beställningssidan om att UMC inte ingår.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
toppo
elbilist
Inlägg: 391
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: VW I.D

Inlägg av toppo »

jeppe_sthlm skrev: 08 jul 2024 15:14
Sladdade in på VW idag och de hade privatleasingkampanj på ID7 Pro Performance för 5995/månad (1000 mil)
https://privatleasing.volkswagen.se/til ... dition____

Bra med utrustning - elsäten, LED matrix, assistanspaket, HUD, stora stereon etc.
Var och testade en sväng och tyckte den var riktigt trevlig!

Nya ID4 fanns också för 5395, men den var betydligt sämre utrustad.

Lite sugen blev jag allt, men är allmänt skeptisk till privatleasing...
Ja, VW har bra privatleasingkampanjer på samtliga ID7 nu. Tourer kostar 900kr extra tyvärr, eftersom de säkerligen vet att majoriteten av kunderna vill ha den. Verkar som att priserna gäller till sista augusti.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
carlf
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 feb 2022 21:41

Re: VW I.D

Inlägg av carlf »

toppo skrev: 08 jul 2024 15:24
jeppe_sthlm skrev: 08 jul 2024 15:14
Sladdade in på VW idag och de hade privatleasingkampanj på ID7 Pro Performance för 5995/månad (1000 mil)
https://privatleasing.volkswagen.se/til ... dition____

Bra med utrustning - elsäten, LED matrix, assistanspaket, HUD, stora stereon etc.
Var och testade en sväng och tyckte den var riktigt trevlig!

Nya ID4 fanns också för 5395, men den var betydligt sämre utrustad.

Lite sugen blev jag allt, men är allmänt skeptisk till privatleasing...
Ja, VW har bra privatleasingkampanjer på samtliga ID7 nu. Tourer kostar 900kr extra tyvärr, eftersom de säkerligen vet att majoriteten av kunderna vill ha den. Verkar som att priserna gäller till sista augusti.
6900 för en VW-kombi och så 6-700 för krok och 1500 mil, sen lite till för dyra vinterhjul och försäkring på det… njae… då är man upp i nära 9000 för en trevlig men tråkig bil.
Model 3 2024
toppo
elbilist
Inlägg: 391
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: VW I.D

Inlägg av toppo »

carlf skrev: 08 jul 2024 15:28
toppo skrev: 08 jul 2024 15:24
jeppe_sthlm skrev: 08 jul 2024 15:14
Sladdade in på VW idag och de hade privatleasingkampanj på ID7 Pro Performance för 5995/månad (1000 mil)
https://privatleasing.volkswagen.se/til ... dition____

Bra med utrustning - elsäten, LED matrix, assistanspaket, HUD, stora stereon etc.
Var och testade en sväng och tyckte den var riktigt trevlig!

Nya ID4 fanns också för 5395, men den var betydligt sämre utrustad.

Lite sugen blev jag allt, men är allmänt skeptisk till privatleasing...
Ja, VW har bra privatleasingkampanjer på samtliga ID7 nu. Tourer kostar 900kr extra tyvärr, eftersom de säkerligen vet att majoriteten av kunderna vill ha den. Verkar som att priserna gäller till sista augusti.
6900 för en VW-kombi och så 6-700 för krok och 1500 mil, sen lite till för dyra vinterhjul och försäkring på det… njae… då är man upp i nära 9000 för en trevlig men tråkig bil.
Man kan såklart tycka olika om den är värd sina pengar, men om man är ute efter en lite större bil så kostar det däromkring ifall man vill privatleasa. Personligen behöver jag ingen krok och vinterhjul skulle jag aldrig leasa, så för mig landar den på ca 7500kr för 1500 mil och försäkring. Det tycker jag är attraktivt med dagens räntemiljö, där bara kapitalkostnad på en bil 600 tkr-klassen ligger på ca 2500kr/månad.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
OvePaHornet
Inlägg: 268
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: VW I.D

Inlägg av OvePaHornet »

carlf skrev: 08 jul 2024 15:28
toppo skrev: 08 jul 2024 15:24
jeppe_sthlm skrev: 08 jul 2024 15:14
Sladdade in på VW idag och de hade privatleasingkampanj på ID7 Pro Performance för 5995/månad (1000 mil)
https://privatleasing.volkswagen.se/til ... dition____

Bra med utrustning - elsäten, LED matrix, assistanspaket, HUD, stora stereon etc.
Var och testade en sväng och tyckte den var riktigt trevlig!

Nya ID4 fanns också för 5395, men den var betydligt sämre utrustad.

Lite sugen blev jag allt, men är allmänt skeptisk till privatleasing...
Ja, VW har bra privatleasingkampanjer på samtliga ID7 nu. Tourer kostar 900kr extra tyvärr, eftersom de säkerligen vet att majoriteten av kunderna vill ha den. Verkar som att priserna gäller till sista augusti.
6900 för en VW-kombi och så 6-700 för krok och 1500 mil, sen lite till för dyra vinterhjul och försäkring på det… njae… då är man upp i nära 9000 för en trevlig men tråkig bil.
-
Senast redigerad av OvePaHornet, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1107
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: VW I.D

Inlägg av jeppe_sthlm »

carlf skrev: 08 jul 2024 15:28
6900 för en VW-kombi och så 6-700 för krok och 1500 mil, sen lite till för dyra vinterhjul och försäkring på det… njae… då är man upp i nära 9000 för en trevlig men tråkig bil.
Har vare sig behov av kombi eller krok (eller har iallafall klarat mig fint med Model S). Säljaren rekommenderade att köpa vinterhjul separat, då man i princip betalade av dem på 3 år och då fick ge bort dem.

6314 för 1500 mil och 427 för försäkring, så 6741/månad. Det är väl inte jättebilligt, men ligger nog ändå under driftskostnaden på min Model S. Helförsäkringen är rätt dyr och nu är jag utan garanti, så reparationerna är ju lite av ett lotteri - kan bli noll och kan bli dyrt. Värdeminskningen är ju också lite av ett lotteri - precis som räntan på privatleasingen.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
OvePaHornet
Inlägg: 268
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: VW I.D

Inlägg av OvePaHornet »

toppo skrev: 08 jul 2024 15:45
carlf skrev: 08 jul 2024 15:28
toppo skrev: 08 jul 2024 15:24
jeppe_sthlm skrev: 08 jul 2024 15:14
Sladdade in på VW idag och de hade privatleasingkampanj på ID7 Pro Performance för 5995/månad (1000 mil)
https://privatleasing.volkswagen.se/til ... dition____

Bra med utrustning - elsäten, LED matrix, assistanspaket, HUD, stora stereon etc.
Var och testade en sväng och tyckte den var riktigt trevlig!

Nya ID4 fanns också för 5395, men den var betydligt sämre utrustad.

Lite sugen blev jag allt, men är allmänt skeptisk till privatleasing...
Ja, VW har bra privatleasingkampanjer på samtliga ID7 nu. Tourer kostar 900kr extra tyvärr, eftersom de säkerligen vet att majoriteten av kunderna vill ha den. Verkar som att priserna gäller till sista augusti.
6900 för en VW-kombi och så 6-700 för krok och 1500 mil, sen lite till för dyra vinterhjul och försäkring på det… njae… då är man upp i nära 9000 för en trevlig men tråkig bil.
Man kan såklart tycka olika om den är värd sina pengar, men om man är ute efter en lite större bil så kostar det däromkring ifall man vill privatleasa. Personligen behöver jag ingen krok och vinterhjul skulle jag aldrig leasa, så för mig landar den på ca 7500kr för 1500 mil och försäkring. Det tycker jag är attraktivt med dagens räntemiljö, där bara kapitalkostnad på en bil 600 tkr-klassen ligger på ca 2500kr/månad.
Tips - kolla vad övermilen kostar. Man tjänar många gånger på att betala dom i efterhand om du inte VERKLIGEN vet att du kör X-antal mil varje månad :)
OvePaHornet
Inlägg: 268
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: VW I.D

Inlägg av OvePaHornet »

jeppe_sthlm skrev: 08 jul 2024 15:48
carlf skrev: 08 jul 2024 15:28
6900 för en VW-kombi och så 6-700 för krok och 1500 mil, sen lite till för dyra vinterhjul och försäkring på det… njae… då är man upp i nära 9000 för en trevlig men tråkig bil.
Har vare sig behov av kombi eller krok (eller har iallafall klarat mig fint med Model S). Säljaren rekommenderade att köpa vinterhjul separat, då man i princip betalade av dem på 3 år och då fick ge bort dem.

6314 för 1500 mil och 427 för försäkring, så 6741/månad. Det är väl inte jättebilligt, men ligger nog ändå under driftskostnaden på min Model S. Helförsäkringen är rätt dyr och nu är jag utan garanti, så reparationerna är ju lite av ett lotteri - kan bli noll och kan bli dyrt. Värdeminskningen är ju också lite av ett lotteri - precis som räntan på privatleasingen.
Stämmer. Dom räknar på vad en uppsättning vinterhjul kostar och delar det med 36. Du kan, som du själv skriver, köpa egna originalfälgar och valfria (premium)däck för mindre pengar än du totalt betalar på 3 år :)
BEV[e-Rage]
Inlägg: 574
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: VW I.D

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Klarar man sig med en lite mindre bil så erbjuds nu VW ID.3 PRO Edition (59kWh) Facelift 2025 för 4495:-/månad.
https://privatleasing.volkswagen.se
Lite mer intressant elbil nu när även den får förvärmning av batteri inför snabbladdning (Max 165kW) och den nya 12.9 tums infotainmentskärmen med bakbelysta kontroller och ny snabbare hård/mjukvara. Dessutom ingår nu LED Matrix lamporna samt andra färgval än bara betonggrå.
Dreas89
elbilist
Inlägg: 199
Blev medlem: 06 jan 2024 01:32

Re: VW I.D

Inlägg av Dreas89 »

Någon som kan lyfta eller dissa DCC?

Kollar man Youtube och vad forumen säger så är DCC en nobrainer av flera anledningar(komfort och andrahandsvärde).

Men vad säger folket här? Tittar på en Pro S edition och det enda som saknas där är DCC. Paketet man måste välja till är Exterior style för 18 700kr och då ingår också akustikrutor fram.

Jag gillar tanken på DCC, haft BMW ix3 och den tog ju kurvorna betydligt bättre än den ioniq vi nu kör. Frugan tycker akustikrutor är en större selling point då hon inte riktigt har nog med underlag för att gilla DCC.
Hoppsan_84
Inlägg: 283
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: VW I.D

Inlägg av Hoppsan_84 »

Har det på min Id.4
Fungerar fint men i praktiken så ändrar jag den aldrig.

Jag är också mer intresserad av akustiskrutorna.
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 275
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: VW I.D

Inlägg av airdrive »

jeppe_sthlm skrev: 08 jul 2024 15:14
Sladdade in på VW idag och de hade privatleasingkampanj på ID7 Pro Performance för 5995/månad (1000 mil)
https://privatleasing.volkswagen.se/til ... dition____

Bra med utrustning - elsäten, LED matrix, assistanspaket, HUD, stora stereon etc.
Var och testade en sväng och tyckte den var riktigt trevlig!

Nya ID4 fanns också för 5395, men den var betydligt sämre utrustad.

Lite sugen blev jag allt, men är allmänt skeptisk till privatleasing...
Med 1000 mil om året är det 72 kr milen, men ok man har ju inte bil för att spara pengar utan tvärtom! 😊
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4188
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW I.D

Inlägg av Maw »

Dreas89 skrev: 10 aug 2024 09:01
Någon som kan lyfta eller dissa DCC?

Kollar man Youtube och vad forumen säger så är DCC en nobrainer av flera anledningar(komfort och andrahandsvärde).

Men vad säger folket här? Tittar på en Pro S edition och det enda som saknas där är DCC. Paketet man måste välja till är Exterior style för 18 700kr och då ingår också akustikrutor fram.

Jag gillar tanken på DCC, haft BMW ix3 och den tog ju kurvorna betydligt bättre än den ioniq vi nu kör. Frugan tycker akustikrutor är en större selling point då hon inte riktigt har nog med underlag för att gilla DCC.
När jag beställde min id7 gtx så har jag för mig att den var billiggare än pro s edition med dcc. I gtx ingick allt utom panoramatak. Vet inte om det fortfarande gäller?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Dreas89
elbilist
Inlägg: 199
Blev medlem: 06 jan 2024 01:32

Re: VW I.D

Inlägg av Dreas89 »

Maw skrev: 10 aug 2024 14:49
Dreas89 skrev: 10 aug 2024 09:01
Någon som kan lyfta eller dissa DCC?

Kollar man Youtube och vad forumen säger så är DCC en nobrainer av flera anledningar(komfort och andrahandsvärde).

Men vad säger folket här? Tittar på en Pro S edition och det enda som saknas där är DCC. Paketet man måste välja till är Exterior style för 18 700kr och då ingår också akustikrutor fram.

Jag gillar tanken på DCC, haft BMW ix3 och den tog ju kurvorna betydligt bättre än den ioniq vi nu kör. Frugan tycker akustikrutor är en större selling point då hon inte riktigt har nog med underlag för att gilla DCC.
När jag beställde min id7 gtx så har jag för mig att den var billiggare än pro s edition med dcc. I gtx ingick allt utom panoramatak. Vet inte om det fortfarande gäller?
GTX är tyvärr den med mindre batteri och sämre räckvidd.

Edit: Och fyrhjulsdrift samt märkbart dyrare :/
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4188
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW I.D

Inlägg av Maw »

Dreas89 skrev: 10 aug 2024 22:09
Maw skrev: 10 aug 2024 14:49
Dreas89 skrev: 10 aug 2024 09:01
Någon som kan lyfta eller dissa DCC?

Kollar man Youtube och vad forumen säger så är DCC en nobrainer av flera anledningar(komfort och andrahandsvärde).

Men vad säger folket här? Tittar på en Pro S edition och det enda som saknas där är DCC. Paketet man måste välja till är Exterior style för 18 700kr och då ingår också akustikrutor fram.

Jag gillar tanken på DCC, haft BMW ix3 och den tog ju kurvorna betydligt bättre än den ioniq vi nu kör. Frugan tycker akustikrutor är en större selling point då hon inte riktigt har nog med underlag för att gilla DCC.
När jag beställde min id7 gtx så har jag för mig att den var billiggare än pro s edition med dcc. I gtx ingick allt utom panoramatak. Vet inte om det fortfarande gäller?
GTX är tyvärr den med mindre batteri och sämre räckvidd.

Edit: Och fyrhjulsdrift samt märkbart dyrare :/
Nej, id7 gtx har det större batteriet. Stämmer att den har fyrhjulsdrift och sämre räckvidd. Den är något dyrare men har mycket mer utrustning i priset. Med samma utrustning blir pro s edition betydligt dyrare än gtx edition.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Dreas89
elbilist
Inlägg: 199
Blev medlem: 06 jan 2024 01:32

Re: VW I.D

Inlägg av Dreas89 »

Maw skrev: 10 aug 2024 23:05
Dreas89 skrev: 10 aug 2024 22:09
Maw skrev: 10 aug 2024 14:49
Dreas89 skrev: 10 aug 2024 09:01
Någon som kan lyfta eller dissa DCC?

Kollar man Youtube och vad forumen säger så är DCC en nobrainer av flera anledningar(komfort och andrahandsvärde).

Men vad säger folket här? Tittar på en Pro S edition och det enda som saknas där är DCC. Paketet man måste välja till är Exterior style för 18 700kr och då ingår också akustikrutor fram.

Jag gillar tanken på DCC, haft BMW ix3 och den tog ju kurvorna betydligt bättre än den ioniq vi nu kör. Frugan tycker akustikrutor är en större selling point då hon inte riktigt har nog med underlag för att gilla DCC.
När jag beställde min id7 gtx så har jag för mig att den var billiggare än pro s edition med dcc. I gtx ingick allt utom panoramatak. Vet inte om det fortfarande gäller?
GTX är tyvärr den med mindre batteri och sämre räckvidd.

Edit: Och fyrhjulsdrift samt märkbart dyrare :/
Nej, id7 gtx har det större batteriet. Stämmer att den har fyrhjulsdrift och sämre räckvidd. Den är något dyrare men har mycket mer utrustning i priset. Med samma utrustning blir pro s edition betydligt dyrare än gtx edition.
Konstigt med räckvidden. Nog för att fyrhjulsdrift drar lite mer men 15%?
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4188
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW I.D

Inlägg av Maw »

Dreas89 skrev: 11 aug 2024 07:55
Maw skrev: 10 aug 2024 23:05
Dreas89 skrev: 10 aug 2024 22:09
Maw skrev: 10 aug 2024 14:49
Dreas89 skrev: 10 aug 2024 09:01
Någon som kan lyfta eller dissa DCC?

Kollar man Youtube och vad forumen säger så är DCC en nobrainer av flera anledningar(komfort och andrahandsvärde).

Men vad säger folket här? Tittar på en Pro S edition och det enda som saknas där är DCC. Paketet man måste välja till är Exterior style för 18 700kr och då ingår också akustikrutor fram.

Jag gillar tanken på DCC, haft BMW ix3 och den tog ju kurvorna betydligt bättre än den ioniq vi nu kör. Frugan tycker akustikrutor är en större selling point då hon inte riktigt har nog med underlag för att gilla DCC.
När jag beställde min id7 gtx så har jag för mig att den var billiggare än pro s edition med dcc. I gtx ingick allt utom panoramatak. Vet inte om det fortfarande gäller?
GTX är tyvärr den med mindre batteri och sämre räckvidd.

Edit: Och fyrhjulsdrift samt märkbart dyrare :/
Nej, id7 gtx har det större batteriet. Stämmer att den har fyrhjulsdrift och sämre räckvidd. Den är något dyrare men har mycket mer utrustning i priset. Med samma utrustning blir pro s edition betydligt dyrare än gtx edition.
Konstigt med räckvidden. Nog för att fyrhjulsdrift drar lite mer men 15%?
Ja skillnaden är oväntat stor. Man måste dock tänka på att det även är den extra utrustningen som drar upp förbrukningen. ID7 Pro S Edition Tourer med den extra utrustningen som ingår i GTX Edition Tourer (förutom AWD förstås) får en WLTP på 641 km och kostar 733000 kr mot 576 km och 699000 kr för GTX. Så GTX har ganska precis 10% lägre WLTP om man jämför mot en PRO S med lika mycket utrustning.

Eftersom utrustningen ingår i priset för GTX så blir även förmånsvärdet mycket lägre eftersom kostnaden för extrautrustning beskattas dubbelt så högt som grundpriset. Jag vill ha den extra utrustningen som ingår i GTX och att den var 34000 kr billigare, hade mycket lägre förmånsvärde och dessutom AWD gjorde valet lätt trots sämre räckvidd. Jag räknar även med att andrahandsvärdet för GTX kommer vara betydligt högre än för Pro S när den ska avvecklas.

Det blir spännande att se hur mycket räckvidden skiljer i praktiken när biltestare börja jämföra dem om någon vecka. WLTP-cykeln innehåller ganska många accelerationer och då används båda motorerna på GTX medan endast ena motorn används i jämn fart. Kanske kommer skillnaden i räckvidd inte vara fullt så stor som WLTP uppvisar vid långkörningar.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Skriv svar