Grattis till bilen.Legato skrev: ↑04 jul 2024 21:48Aha, nej det var en 3a som syns i min signatur. Men visste inte att de slopat UMCen from juli.
Grym bil med tanke på priset.
Moderator: Redaktion
Grattis till bilen.Legato skrev: ↑04 jul 2024 21:48Aha, nej det var en 3a som syns i min signatur. Men visste inte att de slopat UMCen from juli.
Tack. Väldigt nöjd hittillsNicke Nyfiken skrev: ↑04 jul 2024 21:57Grattis till bilen.Legato skrev: ↑04 jul 2024 21:48Aha, nej det var en 3a som syns i min signatur. Men visste inte att de slopat UMCen from juli.
Grym bil med tanke på priset.
Ah! De höjde alltså priset med 2100.- vid månadsskiftet! Vilken tur att jag bytte bil precis nu då. 5 års leasing med 0,74% ränta (jo, jag vet att det är rörligt men en duktigt rabatt på 5%) 5000 km SuC och UMC… samt en dryg lusentapp i månaden lägre förmånsvärde.Nicke Nyfiken skrev: ↑04 jul 2024 21:37Troligtvis för att det står så på Teslas beställningssida, eller så kanske han läst tråden här på forumet.Walker skrev: ↑04 jul 2024 21:15Jasså? Inte? Hur vet du det?chaffis75 skrev: ↑04 jul 2024 21:04230 volt sladd ingår inte till Tesla heller längre.Fosilfri2035 skrev: ↑04 jul 2024 00:55Halloj!
Jag har en id4 GTX som är ca 9 månader gammal, inte så bra koll på om det har hänt något sedan denna var ny.
Har också en MY från samma period, basic varianten rwd utan extra tillval.
Gtxen är ganska basic (tror jag) med manuella säten, ingen fillhållningsass. Tygsäten, ingen Hud och i ärlighetens namn så har jag svårt att förstå varför gtxen var dyrare än min MY som jag köpte inklusive vintersulor från tesla för lite drygt 550’.
*Saknar förvaringen som är i teslan,
*saknar blinkers automatiken,
*irriterar mig på att inte kunna byta låtar i Spotify och svara i telefon från ratten.
*Saknar att kunna dra ned alla fönster relativt snabbt i teslan, håller du in ”rear” på id4 tills du hör ett till ljud så knappen blinkar så styr du alla men tiden det tar e lite väl lång.
*Jag irriterar mig att id4an då och då sätter på röststyrning utan anledning.
*Innan jag stängde av automatiken när bilen i adaptivt farthållare anpassade hastighet mot kamera och GPS karta så hände det att jag körde på 100-väg och helt plötsligt bromsar bilen kraftigt för att den tror att det har blivit 60.
Ingen 220volt sladd följde med och behöver köpas för att kunna ladda på landet.
Om jag vill lyssna på radio i bilen och vara uppkopplad på Apple car play så kan jag inte öppna en app på telefonen utan att bilen hoppar över till blåtandsljud och stänger ned radion.
Ja, en hel del jag inte gillar med min GTX, basen känns väldigt mycket sämre än MY standard men det är kanske bara jag som tycker så.
viewtopic.php?p=804550#p804550
Den låga räntan lär ju dessutom gå ner framöver.Walker skrev: ↑04 jul 2024 22:16Ah! De höjde alltså priset med 2100.- vid månadsskiftet! Vilken tur att jag bytte bil precis nu då. 5 års leasing med 0,74% ränta (jo, jag vet att det är rörligt men en duktigt rabatt på 5%) 5000 km SuC och UMC… samt en dryg lusentapp i månaden lägre förmånsvärde.Nicke Nyfiken skrev: ↑04 jul 2024 21:37Troligtvis för att det står så på Teslas beställningssida, eller så kanske han läst tråden här på forumet.Walker skrev: ↑04 jul 2024 21:15Jasså? Inte? Hur vet du det?chaffis75 skrev: ↑04 jul 2024 21:04230 volt sladd ingår inte till Tesla heller längre.Fosilfri2035 skrev: ↑04 jul 2024 00:55Halloj!
Jag har en id4 GTX som är ca 9 månader gammal, inte så bra koll på om det har hänt något sedan denna var ny.
Har också en MY från samma period, basic varianten rwd utan extra tillval.
Gtxen är ganska basic (tror jag) med manuella säten, ingen fillhållningsass. Tygsäten, ingen Hud och i ärlighetens namn så har jag svårt att förstå varför gtxen var dyrare än min MY som jag köpte inklusive vintersulor från tesla för lite drygt 550’.
*Saknar förvaringen som är i teslan,
*saknar blinkers automatiken,
*irriterar mig på att inte kunna byta låtar i Spotify och svara i telefon från ratten.
*Saknar att kunna dra ned alla fönster relativt snabbt i teslan, håller du in ”rear” på id4 tills du hör ett till ljud så knappen blinkar så styr du alla men tiden det tar e lite väl lång.
*Jag irriterar mig att id4an då och då sätter på röststyrning utan anledning.
*Innan jag stängde av automatiken när bilen i adaptivt farthållare anpassade hastighet mot kamera och GPS karta så hände det att jag körde på 100-väg och helt plötsligt bromsar bilen kraftigt för att den tror att det har blivit 60.
Ingen 220volt sladd följde med och behöver köpas för att kunna ladda på landet.
Om jag vill lyssna på radio i bilen och vara uppkopplad på Apple car play så kan jag inte öppna en app på telefonen utan att bilen hoppar över till blåtandsljud och stänger ned radion.
Ja, en hel del jag inte gillar med min GTX, basen känns väldigt mycket sämre än MY standard men det är kanske bara jag som tycker så.
viewtopic.php?p=804550#p804550
Fråga Skatteverket. Det har väl med prisdumpningen att göra. Min -22’a kostade drygt 700.000.- den nya 634.000.-Nicke Nyfiken skrev: ↑04 jul 2024 22:29Den låga räntan lär ju dessutom gå ner framöver.Walker skrev: ↑04 jul 2024 22:16Ah! De höjde alltså priset med 2100.- vid månadsskiftet! Vilken tur att jag bytte bil precis nu då. 5 års leasing med 0,74% ränta (jo, jag vet att det är rörligt men en duktigt rabatt på 5%) 5000 km SuC och UMC… samt en dryg lusentapp i månaden lägre förmånsvärde.Nicke Nyfiken skrev: ↑04 jul 2024 21:37Troligtvis för att det står så på Teslas beställningssida, eller så kanske han läst tråden här på forumet.
viewtopic.php?p=804550#p804550![]()
Perfekt tajming.
Varför har förmånsvärdet ändrats?
Aha du menar så.Walker skrev: ↑04 jul 2024 22:43Fråga Skatteverket. Det har väl med prisdumpningen att göra. Min -22’a kostade drygt 700.000.- den nya 634.000.-Nicke Nyfiken skrev: ↑04 jul 2024 22:29Den låga räntan lär ju dessutom gå ner framöver.Walker skrev: ↑04 jul 2024 22:16Ah! De höjde alltså priset med 2100.- vid månadsskiftet! Vilken tur att jag bytte bil precis nu då. 5 års leasing med 0,74% ränta (jo, jag vet att det är rörligt men en duktigt rabatt på 5%) 5000 km SuC och UMC… samt en dryg lusentapp i månaden lägre förmånsvärde.Nicke Nyfiken skrev: ↑04 jul 2024 21:37Troligtvis för att det står så på Teslas beställningssida, eller så kanske han läst tråden här på forumet.
viewtopic.php?p=804550#p804550![]()
Perfekt tajming.
Varför har förmånsvärdet ändrats?
Tack.. ja precis därför jag berättade de.. men visst kunde kanske hänvisat till den tråden.Nicke Nyfiken skrev: ↑04 jul 2024 21:37Troligtvis för att det står så på Teslas beställningssida, eller så kanske han läst tråden här på forumet.Walker skrev: ↑04 jul 2024 21:15Jasså? Inte? Hur vet du det?chaffis75 skrev: ↑04 jul 2024 21:04230 volt sladd ingår inte till Tesla heller längre.Fosilfri2035 skrev: ↑04 jul 2024 00:55Halloj!
Jag har en id4 GTX som är ca 9 månader gammal, inte så bra koll på om det har hänt något sedan denna var ny.
Har också en MY från samma period, basic varianten rwd utan extra tillval.
Gtxen är ganska basic (tror jag) med manuella säten, ingen fillhållningsass. Tygsäten, ingen Hud och i ärlighetens namn så har jag svårt att förstå varför gtxen var dyrare än min MY som jag köpte inklusive vintersulor från tesla för lite drygt 550’.
*Saknar förvaringen som är i teslan,
*saknar blinkers automatiken,
*irriterar mig på att inte kunna byta låtar i Spotify och svara i telefon från ratten.
*Saknar att kunna dra ned alla fönster relativt snabbt i teslan, håller du in ”rear” på id4 tills du hör ett till ljud så knappen blinkar så styr du alla men tiden det tar e lite väl lång.
*Jag irriterar mig att id4an då och då sätter på röststyrning utan anledning.
*Innan jag stängde av automatiken när bilen i adaptivt farthållare anpassade hastighet mot kamera och GPS karta så hände det att jag körde på 100-väg och helt plötsligt bromsar bilen kraftigt för att den tror att det har blivit 60.
Ingen 220volt sladd följde med och behöver köpas för att kunna ladda på landet.
Om jag vill lyssna på radio i bilen och vara uppkopplad på Apple car play så kan jag inte öppna en app på telefonen utan att bilen hoppar över till blåtandsljud och stänger ned radion.
Ja, en hel del jag inte gillar med min GTX, basen känns väldigt mycket sämre än MY standard men det är kanske bara jag som tycker så.
viewtopic.php?p=804550#p804550
Det borde ju bara gälla beställningar gjorda efter 1/7. Beställde man före det datumet så stod ju inget på beställningssidan om att UMC inte ingår.Legato skrev: ↑04 jul 2024 21:48Aha, nej det var en 3a som syns i min signatur. Men visste inte att de slopat UMCen from juli.
Ja, VW har bra privatleasingkampanjer på samtliga ID7 nu. Tourer kostar 900kr extra tyvärr, eftersom de säkerligen vet att majoriteten av kunderna vill ha den. Verkar som att priserna gäller till sista augusti.jeppe_sthlm skrev: ↑08 jul 2024 15:14Sladdade in på VW idag och de hade privatleasingkampanj på ID7 Pro Performance för 5995/månad (1000 mil)
https://privatleasing.volkswagen.se/til ... dition____
Bra med utrustning - elsäten, LED matrix, assistanspaket, HUD, stora stereon etc.
Var och testade en sväng och tyckte den var riktigt trevlig!
Nya ID4 fanns också för 5395, men den var betydligt sämre utrustad.
Lite sugen blev jag allt, men är allmänt skeptisk till privatleasing...
6900 för en VW-kombi och så 6-700 för krok och 1500 mil, sen lite till för dyra vinterhjul och försäkring på det… njae… då är man upp i nära 9000 för en trevlig men tråkig bil.toppo skrev: ↑08 jul 2024 15:24Ja, VW har bra privatleasingkampanjer på samtliga ID7 nu. Tourer kostar 900kr extra tyvärr, eftersom de säkerligen vet att majoriteten av kunderna vill ha den. Verkar som att priserna gäller till sista augusti.jeppe_sthlm skrev: ↑08 jul 2024 15:14Sladdade in på VW idag och de hade privatleasingkampanj på ID7 Pro Performance för 5995/månad (1000 mil)
https://privatleasing.volkswagen.se/til ... dition____
Bra med utrustning - elsäten, LED matrix, assistanspaket, HUD, stora stereon etc.
Var och testade en sväng och tyckte den var riktigt trevlig!
Nya ID4 fanns också för 5395, men den var betydligt sämre utrustad.
Lite sugen blev jag allt, men är allmänt skeptisk till privatleasing...
Man kan såklart tycka olika om den är värd sina pengar, men om man är ute efter en lite större bil så kostar det däromkring ifall man vill privatleasa. Personligen behöver jag ingen krok och vinterhjul skulle jag aldrig leasa, så för mig landar den på ca 7500kr för 1500 mil och försäkring. Det tycker jag är attraktivt med dagens räntemiljö, där bara kapitalkostnad på en bil 600 tkr-klassen ligger på ca 2500kr/månad.carlf skrev: ↑08 jul 2024 15:286900 för en VW-kombi och så 6-700 för krok och 1500 mil, sen lite till för dyra vinterhjul och försäkring på det… njae… då är man upp i nära 9000 för en trevlig men tråkig bil.toppo skrev: ↑08 jul 2024 15:24Ja, VW har bra privatleasingkampanjer på samtliga ID7 nu. Tourer kostar 900kr extra tyvärr, eftersom de säkerligen vet att majoriteten av kunderna vill ha den. Verkar som att priserna gäller till sista augusti.jeppe_sthlm skrev: ↑08 jul 2024 15:14Sladdade in på VW idag och de hade privatleasingkampanj på ID7 Pro Performance för 5995/månad (1000 mil)
https://privatleasing.volkswagen.se/til ... dition____
Bra med utrustning - elsäten, LED matrix, assistanspaket, HUD, stora stereon etc.
Var och testade en sväng och tyckte den var riktigt trevlig!
Nya ID4 fanns också för 5395, men den var betydligt sämre utrustad.
Lite sugen blev jag allt, men är allmänt skeptisk till privatleasing...
-carlf skrev: ↑08 jul 2024 15:286900 för en VW-kombi och så 6-700 för krok och 1500 mil, sen lite till för dyra vinterhjul och försäkring på det… njae… då är man upp i nära 9000 för en trevlig men tråkig bil.toppo skrev: ↑08 jul 2024 15:24Ja, VW har bra privatleasingkampanjer på samtliga ID7 nu. Tourer kostar 900kr extra tyvärr, eftersom de säkerligen vet att majoriteten av kunderna vill ha den. Verkar som att priserna gäller till sista augusti.jeppe_sthlm skrev: ↑08 jul 2024 15:14Sladdade in på VW idag och de hade privatleasingkampanj på ID7 Pro Performance för 5995/månad (1000 mil)
https://privatleasing.volkswagen.se/til ... dition____
Bra med utrustning - elsäten, LED matrix, assistanspaket, HUD, stora stereon etc.
Var och testade en sväng och tyckte den var riktigt trevlig!
Nya ID4 fanns också för 5395, men den var betydligt sämre utrustad.
Lite sugen blev jag allt, men är allmänt skeptisk till privatleasing...
Har vare sig behov av kombi eller krok (eller har iallafall klarat mig fint med Model S). Säljaren rekommenderade att köpa vinterhjul separat, då man i princip betalade av dem på 3 år och då fick ge bort dem.
Tips - kolla vad övermilen kostar. Man tjänar många gånger på att betala dom i efterhand om du inte VERKLIGEN vet att du kör X-antal mil varje månadtoppo skrev: ↑08 jul 2024 15:45Man kan såklart tycka olika om den är värd sina pengar, men om man är ute efter en lite större bil så kostar det däromkring ifall man vill privatleasa. Personligen behöver jag ingen krok och vinterhjul skulle jag aldrig leasa, så för mig landar den på ca 7500kr för 1500 mil och försäkring. Det tycker jag är attraktivt med dagens räntemiljö, där bara kapitalkostnad på en bil 600 tkr-klassen ligger på ca 2500kr/månad.carlf skrev: ↑08 jul 2024 15:286900 för en VW-kombi och så 6-700 för krok och 1500 mil, sen lite till för dyra vinterhjul och försäkring på det… njae… då är man upp i nära 9000 för en trevlig men tråkig bil.toppo skrev: ↑08 jul 2024 15:24Ja, VW har bra privatleasingkampanjer på samtliga ID7 nu. Tourer kostar 900kr extra tyvärr, eftersom de säkerligen vet att majoriteten av kunderna vill ha den. Verkar som att priserna gäller till sista augusti.jeppe_sthlm skrev: ↑08 jul 2024 15:14Sladdade in på VW idag och de hade privatleasingkampanj på ID7 Pro Performance för 5995/månad (1000 mil)
https://privatleasing.volkswagen.se/til ... dition____
Bra med utrustning - elsäten, LED matrix, assistanspaket, HUD, stora stereon etc.
Var och testade en sväng och tyckte den var riktigt trevlig!
Nya ID4 fanns också för 5395, men den var betydligt sämre utrustad.
Lite sugen blev jag allt, men är allmänt skeptisk till privatleasing...
Stämmer. Dom räknar på vad en uppsättning vinterhjul kostar och delar det med 36. Du kan, som du själv skriver, köpa egna originalfälgar och valfria (premium)däck för mindre pengar än du totalt betalar på 3 årjeppe_sthlm skrev: ↑08 jul 2024 15:48Har vare sig behov av kombi eller krok (eller har iallafall klarat mig fint med Model S). Säljaren rekommenderade att köpa vinterhjul separat, då man i princip betalade av dem på 3 år och då fick ge bort dem.
6314 för 1500 mil och 427 för försäkring, så 6741/månad. Det är väl inte jättebilligt, men ligger nog ändå under driftskostnaden på min Model S. Helförsäkringen är rätt dyr och nu är jag utan garanti, så reparationerna är ju lite av ett lotteri - kan bli noll och kan bli dyrt. Värdeminskningen är ju också lite av ett lotteri - precis som räntan på privatleasingen.
Med 1000 mil om året är det 72 kr milen, men ok man har ju inte bil för att spara pengar utan tvärtom!jeppe_sthlm skrev: ↑08 jul 2024 15:14Sladdade in på VW idag och de hade privatleasingkampanj på ID7 Pro Performance för 5995/månad (1000 mil)
https://privatleasing.volkswagen.se/til ... dition____
Bra med utrustning - elsäten, LED matrix, assistanspaket, HUD, stora stereon etc.
Var och testade en sväng och tyckte den var riktigt trevlig!
Nya ID4 fanns också för 5395, men den var betydligt sämre utrustad.
Lite sugen blev jag allt, men är allmänt skeptisk till privatleasing...
När jag beställde min id7 gtx så har jag för mig att den var billiggare än pro s edition med dcc. I gtx ingick allt utom panoramatak. Vet inte om det fortfarande gäller?Dreas89 skrev: ↑10 aug 2024 09:01Någon som kan lyfta eller dissa DCC?
Kollar man Youtube och vad forumen säger så är DCC en nobrainer av flera anledningar(komfort och andrahandsvärde).
Men vad säger folket här? Tittar på en Pro S edition och det enda som saknas där är DCC. Paketet man måste välja till är Exterior style för 18 700kr och då ingår också akustikrutor fram.
Jag gillar tanken på DCC, haft BMW ix3 och den tog ju kurvorna betydligt bättre än den ioniq vi nu kör. Frugan tycker akustikrutor är en större selling point då hon inte riktigt har nog med underlag för att gilla DCC.
GTX är tyvärr den med mindre batteri och sämre räckvidd.Maw skrev: ↑10 aug 2024 14:49När jag beställde min id7 gtx så har jag för mig att den var billiggare än pro s edition med dcc. I gtx ingick allt utom panoramatak. Vet inte om det fortfarande gäller?Dreas89 skrev: ↑10 aug 2024 09:01Någon som kan lyfta eller dissa DCC?
Kollar man Youtube och vad forumen säger så är DCC en nobrainer av flera anledningar(komfort och andrahandsvärde).
Men vad säger folket här? Tittar på en Pro S edition och det enda som saknas där är DCC. Paketet man måste välja till är Exterior style för 18 700kr och då ingår också akustikrutor fram.
Jag gillar tanken på DCC, haft BMW ix3 och den tog ju kurvorna betydligt bättre än den ioniq vi nu kör. Frugan tycker akustikrutor är en större selling point då hon inte riktigt har nog med underlag för att gilla DCC.
Nej, id7 gtx har det större batteriet. Stämmer att den har fyrhjulsdrift och sämre räckvidd. Den är något dyrare men har mycket mer utrustning i priset. Med samma utrustning blir pro s edition betydligt dyrare än gtx edition.Dreas89 skrev: ↑10 aug 2024 22:09GTX är tyvärr den med mindre batteri och sämre räckvidd.Maw skrev: ↑10 aug 2024 14:49När jag beställde min id7 gtx så har jag för mig att den var billiggare än pro s edition med dcc. I gtx ingick allt utom panoramatak. Vet inte om det fortfarande gäller?Dreas89 skrev: ↑10 aug 2024 09:01Någon som kan lyfta eller dissa DCC?
Kollar man Youtube och vad forumen säger så är DCC en nobrainer av flera anledningar(komfort och andrahandsvärde).
Men vad säger folket här? Tittar på en Pro S edition och det enda som saknas där är DCC. Paketet man måste välja till är Exterior style för 18 700kr och då ingår också akustikrutor fram.
Jag gillar tanken på DCC, haft BMW ix3 och den tog ju kurvorna betydligt bättre än den ioniq vi nu kör. Frugan tycker akustikrutor är en större selling point då hon inte riktigt har nog med underlag för att gilla DCC.
Edit: Och fyrhjulsdrift samt märkbart dyrare :/
Konstigt med räckvidden. Nog för att fyrhjulsdrift drar lite mer men 15%?Maw skrev: ↑10 aug 2024 23:05Nej, id7 gtx har det större batteriet. Stämmer att den har fyrhjulsdrift och sämre räckvidd. Den är något dyrare men har mycket mer utrustning i priset. Med samma utrustning blir pro s edition betydligt dyrare än gtx edition.Dreas89 skrev: ↑10 aug 2024 22:09GTX är tyvärr den med mindre batteri och sämre räckvidd.Maw skrev: ↑10 aug 2024 14:49När jag beställde min id7 gtx så har jag för mig att den var billiggare än pro s edition med dcc. I gtx ingick allt utom panoramatak. Vet inte om det fortfarande gäller?Dreas89 skrev: ↑10 aug 2024 09:01Någon som kan lyfta eller dissa DCC?
Kollar man Youtube och vad forumen säger så är DCC en nobrainer av flera anledningar(komfort och andrahandsvärde).
Men vad säger folket här? Tittar på en Pro S edition och det enda som saknas där är DCC. Paketet man måste välja till är Exterior style för 18 700kr och då ingår också akustikrutor fram.
Jag gillar tanken på DCC, haft BMW ix3 och den tog ju kurvorna betydligt bättre än den ioniq vi nu kör. Frugan tycker akustikrutor är en större selling point då hon inte riktigt har nog med underlag för att gilla DCC.
Edit: Och fyrhjulsdrift samt märkbart dyrare :/
Ja skillnaden är oväntat stor. Man måste dock tänka på att det även är den extra utrustningen som drar upp förbrukningen. ID7 Pro S Edition Tourer med den extra utrustningen som ingår i GTX Edition Tourer (förutom AWD förstås) får en WLTP på 641 km och kostar 733000 kr mot 576 km och 699000 kr för GTX. Så GTX har ganska precis 10% lägre WLTP om man jämför mot en PRO S med lika mycket utrustning.Dreas89 skrev: ↑11 aug 2024 07:55Konstigt med räckvidden. Nog för att fyrhjulsdrift drar lite mer men 15%?Maw skrev: ↑10 aug 2024 23:05Nej, id7 gtx har det större batteriet. Stämmer att den har fyrhjulsdrift och sämre räckvidd. Den är något dyrare men har mycket mer utrustning i priset. Med samma utrustning blir pro s edition betydligt dyrare än gtx edition.Dreas89 skrev: ↑10 aug 2024 22:09GTX är tyvärr den med mindre batteri och sämre räckvidd.Maw skrev: ↑10 aug 2024 14:49När jag beställde min id7 gtx så har jag för mig att den var billiggare än pro s edition med dcc. I gtx ingick allt utom panoramatak. Vet inte om det fortfarande gäller?Dreas89 skrev: ↑10 aug 2024 09:01Någon som kan lyfta eller dissa DCC?
Kollar man Youtube och vad forumen säger så är DCC en nobrainer av flera anledningar(komfort och andrahandsvärde).
Men vad säger folket här? Tittar på en Pro S edition och det enda som saknas där är DCC. Paketet man måste välja till är Exterior style för 18 700kr och då ingår också akustikrutor fram.
Jag gillar tanken på DCC, haft BMW ix3 och den tog ju kurvorna betydligt bättre än den ioniq vi nu kör. Frugan tycker akustikrutor är en större selling point då hon inte riktigt har nog med underlag för att gilla DCC.
Edit: Och fyrhjulsdrift samt märkbart dyrare :/