Billig laddning
Moderator: Redaktion
Billig laddning
Det har ju börjat komma rätt fina priser på att snabbladda framförallt. Tex 3,3kr/kwh på ionity med abonnemang och nyligen också via Elton på flera olika operatörer.
Har precis påbörjat en liten roadtrip i Danmark med taktält och kan glatt meddela att Uno x kostar endast 1dkk/kwh så ca 1,5sek/kwh! Riktigt trevligt!
Och det bästa av allt är att det funkar med att bara blippa sitt betalkort! Ingen app osv!
Har precis påbörjat en liten roadtrip i Danmark med taktält och kan glatt meddela att Uno x kostar endast 1dkk/kwh så ca 1,5sek/kwh! Riktigt trevligt!
Och det bästa av allt är att det funkar med att bara blippa sitt betalkort! Ingen app osv!
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Billig laddning
Vad f-n, en operatör som fattat att det ska vara enkelt att starta och betala laddning. Vad har hänt?Macki skrev: ↑07 jul 2024 08:53Det har ju börjat komma rätt fina priser på att snabbladda framförallt. Tex 3,3kr/kwh på ionity med abonnemang och nyligen också via Elton på flera olika operatörer.
IMG_1084.jpeg
IMG_1087.jpeg
IMG_1088.jpeg
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
-
Macki skrev: ↑07 jul 2024 08:53Det har ju börjat komma rätt fina priser på att snabbladda framförallt. Tex 3,3kr/kwh på ionity med abonnemang och nyligen också via Elton på flera olika operatörer.
IMG_1084.jpeg
IMG_1087.jpeg
IMG_1088.jpeg
Wtf 1,5 SEK per kWh? Hur går de runt?
Pratade med en igår som hade installerat 4 st snabbladdare på balkan, 50-90kw effekt. Han sa att de kostade 50 000€/styck. Och att han fick betala 3000€/mån bara för att "hyra" platsen från bensinmacken.
Han sålde el för 50 cent per kWh. Under min tid där, 2h (40kw effekt...) hann bara en annan bil komma o ladda. En taxi.
Han ägaren hade en Kia EV6 och gick runt där och servade kring en trasig snsbbladdare. Han var inte så nöjd med investeringen lät det som.
- airdrive
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin185079
Enkel betalning är bra!
Sen verkar det såklart vara en marknadsföringskampanj för det priset är ändå påtagligt nära självkostnadspris för elen.
Sen verkar det såklart vara en marknadsföringskampanj för det priset är ändå påtagligt nära självkostnadspris för elen.
M3 LR 2023
Ja det är ju nån kampanj kring att det är tour de france men normalpris är 2dkk!
Är ändå nöjd med min ”gamla” Enyaq som ändå levererar hyfsad laddhastighet
Taktält modell stor
Snyggt också att det har priset tydligt på en stor skylt (precis som bensinpris). Mycket rätt där!Macki skrev: ↑07 jul 2024 08:53Det har ju börjat komma rätt fina priser på att snabbladda framförallt. Tex 3,3kr/kwh på ionity med abonnemang och nyligen också via Elton på flera olika operatörer.
IMG_1084.jpeg
IMG_1087.jpeg
IMG_1088.jpeg

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Var förbi där idag, en hel del tesla ägare som väljer SuC före UnoX fast det ligger precis bredvid. Kombinationen av driftsäkerhet och plug n play utan hålla på med appar och kort som troligtvis gör att SuC är förstavalet. Själv har man för mycket gratis laddning kvar som inte hinner att nyttjas ändå till nästa sommar annars hade jag gärna provat.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Men lägg av, det låter bara otroligt korkat. Så svårt är det inte att blippa sitt betalkort. Jag hoppas att dessa bara inte har koll på att det är rabatt just nu istället för att betala 3-5 gånger priset. Samma rabatt gäller på Uno-X i Norge.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Snabbladdning är fortfarande åt helvete för avancerat och komplicerat med olika priser och abbonemang och skit, släpp den idiotin och gör det enkelt med betalkort och enhetliga priser som inte är hutlösa, 6-8kr/kWh är sjukt
Det vet väl inte folk som inte har provat. Annars hade folk inte laddat för det dubbla priset hos Tesla.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Tror de flesta överhuvudtaget inte kollat alternativen. De kör till SUC för det är det navigatorn visar.Nogo skrev: ↑08 jul 2024 00:47Var förbi där idag, en hel del tesla ägare som väljer SuC före UnoX fast det ligger precis bredvid. Kombinationen av driftsäkerhet och plug n play utan hålla på med appar och kort som troligtvis gör att SuC är förstavalet. Själv har man för mycket gratis laddning kvar som inte hinner att nyttjas ändå till nästa sommar annars hade jag gärna provat.
Om X år kommer säkert EU med regleringar om det där. Typ som att Microsoft inte enbart får erbjuda sin egen browser.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Precis, man måste nästan ha med sig excel för att kunna jämföra priser, speciellt komplicerat blir det när vissa laddstationer även debiterar per minut....
Jag tror det iofs kommer ske en tillnyktring av marknaden, de kommer anpassa sig när många kunder kommer välja bort laddare som "kräver" abonnemang och som har svårtydda priser.
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Jag laddade på Uno-X under en skidresa i februari. Det fanns 4 laddare som vi inte visste status på förrän vi kom dit*. En var blockerad på grund av snöskottsmassor, en fungerade inte men de övriga 2 fungerade fint varav en var ledig. Allt var frid och fröjd för oss men nog finns det ett värde i att ha lite klarare förutsättningar när man åker på en långresa.
* I efterhand antar jag att det hade gått fint att kolla upp i mobilen för någon medpassagerare men inte direkt integrerat i bilen
* I efterhand antar jag att det hade gått fint att kolla upp i mobilen för någon medpassagerare men inte direkt integrerat i bilen

Driver sajten Car.info
Den stora prisskylten är precis vid infarten till Tesla superchargern. Måste vara blind om man ska missa priset.taliz skrev: ↑08 jul 2024 13:12Tror de flesta överhuvudtaget inte kollat alternativen. De kör till SUC för det är det navigatorn visar.Nogo skrev: ↑08 jul 2024 00:47Var förbi där idag, en hel del tesla ägare som väljer SuC före UnoX fast det ligger precis bredvid. Kombinationen av driftsäkerhet och plug n play utan hålla på med appar och kort som troligtvis gör att SuC är förstavalet. Själv har man för mycket gratis laddning kvar som inte hinner att nyttjas ändå till nästa sommar annars hade jag gärna provat.
Om X år kommer säkert EU med regleringar om det där. Typ som att Microsoft inte enbart får erbjuda sin egen browser.![]()
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Uno X kör med kanonpris efter att en av deras cyklister tagit (och fortfarande
har) bergspris-tröjan i Tour de France
Det handlar ju om reklam och dom tar det
ett steg till
har) bergspris-tröjan i Tour de France

ett steg till

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Referralkod: ts.la/sebastian237369
Möjlighet till betalning med betalkort är krav på alla nya snabbladdare (>=50kW) som installeras, och senast 1 januari 2027 måste alla äldre snabbladdare ha uppgraderats med möjlighet till betalning med betalkort.
Mer detaljer finns i Article 5 här: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32023R1804
MYLR
Det är ju bra, då är nästa steg att förbjuda alla dessa abonemang och olika prisnivåer beroende på bil/kort/årsmodell/laddtjänst/betalningsätt etcBel skrev: ↑10 jul 2024 10:48Möjlighet till betalning med betalkort är krav på alla nya snabbladdare (>=50kW) som installeras, och senast 1 januari 2027 måste alla äldre snabbladdare ha uppgraderats med möjlighet till betalning med betalkort.
Mer detaljer finns i Article 5 här: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32023R1804
Betala med kort, men det ska vara samma pris som oavsett vilket betalsätt man använder, tydligt skylltat exakt vad priset per kwh är, bara det att det är omöjligt för mig att säga till någon vad ex ioninty kostar för det beror på vilken laddoperatör personens kort är anslutet till,
Mycket som måste lösas
- airdrive
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin185079
Håller med om att det är prisdjungel och alltför låg användarvänlighet på de flesta utom plug-n-charge. Självklart finns några bra och smidiga appar, men motsatsen också.
Jag har inte lösningen på det, men prisreglering är mycket mycket långt från det jag kan tycka är okej.
Jag har inte lösningen på det, men prisreglering är mycket mycket långt från det jag kan tycka är okej.