Gillar bilen, mycket bra spec på pappret, lagom storlek tycker jag och ser bra ut. Tycker också nya infotainment ser bra ut, jag gillar audis renare innehållsdesign än det där windows xp som man hittar i mercedes och BMW med skuggor och vågor mm. Men, återigen snikar de ur på material i en bil för miljonen. Verkar vara skrapig hårdplast nere på dörrarna osv. Det funkar bara inte för mig för det priset.
Tyvärr skickar ju det signaler om hur interiören kommer att vara i A6 e-tron som jag var mer intresserad av.
Provsatt en Q6 i Audis Showroom på Hamngatan. Kompakt men ändå hyfsat rymlig. Frunk. Tyvärr en del billiga materialval, som i Q4. Speciellt den svarta hårdplasten i mittkonsolen. Annars en fin bil.
Provsatt en Q6 i Audis Showroom på Hamngatan. Kompakt men ändå hyfsat rymlig. Frunk. Tyvärr en del billiga materialval, som i Q4. Speciellt den svarta hårdplasten i mittkonsolen. Annars en fin bil.
Va, har Audi ett showroom på Hamngatan?
Jag var där igår och då fanns det inget showroom.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Mittemot Norrmalmstorg, runt hörnet från MAX.
Fanns inget Norrmalmstorg där jag var.
Mittemot Norrmalmstorg, runt hörnet från MAX.
Fanns inget Norrmalmstorg där jag var.
Vilken stad var du i?
Screenshot_20240706_163451_Maps.jpg
Simrishamn...
Den verkar leverera på det mesta. Min GT är snålare dock. Men det bör den ju vara beaktat formen.
Lovar gott inför A6 som ska presenteras i slutet av juli. Efter att ha sett nya A5:s interiör som är några snäpp bättre i materialen än Q6 så stiger förväntningarna än mer.
Bara jag som tycker den är dyr?
Lägger jag på det jag har idag på min Q8 så blir Q6 med marginal bra mycket dyrare. Både gällande inköp och förmånsvärde.
Visst drivlinan är hästlängder bättre, men inredningen (förutom skärmarna) känns som ID och Q4 (plastigt).
Men jag gillar hur den är utrymmesmässigt. OK i baksätet men väldigt bra utrymme i skuffen. Ofta är det tvärtom.
Efter att ha sett nya A5:s interiör som är några snäpp bättre i materialen än Q6 så stiger förväntningarna än mer.
Tyvärr verkar ju VW vara rätt konsekventa med att avgasbilarna får mkt bättre standard än elbilarna.
Jämför tex nya Tiguan med ID4. Tiguan har finare displayer, öppningsbart tak, riktiga knappar, bättre material i dörrar och bagage, diverse features ID4 saknar etc.
Dessutom är den mkt billigare.
Tror dessvärre det blir samma med A5 vs A6.
Efter att ha sett nya A5:s interiör som är några snäpp bättre i materialen än Q6 så stiger förväntningarna än mer.
Tyvärr verkar ju VW vara rätt konsekventa med att avgasbilarna får mkt bättre standard än elbilarna.
Jämför tex nya Tiguan med ID4. Tiguan har finare displayer, öppningsbart tak, riktiga knappar, bättre material i dörrar och bagage, diverse features ID4 saknar etc.
Dessutom är den mkt billigare.
Tror dessvärre det blir samma med A5 vs A6.
Man får se. Tänker att A6 är ett snäpp upp vs Q6 och nya A5 som jag klassar som motsvarande gamla A4,A5 och Q5. Nya A6 ser jag som övre mellanklass och bör därmed vara i nivå med nuvarande A6/A7 avgasbil.
Lägger jag på det jag har idag på min Q8 så blir Q6 med marginal bra mycket dyrare. Både gällande inköp och förmånsvärde.
Visst drivlinan är hästlängder bättre, men inredningen (förutom skärmarna) känns som ID och Q4 (plastigt).
Men jag gillar hur den är utrymmesmässigt. OK i baksätet men väldigt bra utrymme i skuffen. Ofta är det tvärtom.
Några snäpp bättre inredning än Q4 tycker jag nog det är. Men dyr håller jag med om. Verkar vara en mycket bättre mjukvara iaf med rätt information lättillgänglig.
Några snäpp bättre inredning än Q4 tycker jag nog det är. Men dyr håller jag med om. Verkar vara en mycket bättre mjukvara iaf med rätt information lättillgänglig.
Björn verkar gilla den iaf. Sen verkar den ladda rejält bra!
Men jag hade hoppats att den skulle vara billigare än Q8:an iaf. För där går smärtgränsen ekonomiskt för min del.
Tycker denna bil verkar väldigt fin. Priset är väl inga konstigheter. Men det är dock slående hur snabbt elbilar blir omoderna. Tänkte mest på om man jämför tech i denna mot en Q8.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Tycker denna bil verkar väldigt fin. Priset är väl inga konstigheter. Men det är dock slående hur snabbt elbilar blir omoderna. Tänkte mest på om man jämför tech i denna mot en Q8. [Min u.]
Vad är det för tech i Q8 e-tron som är omodernt? Infotainment-systemet? Är det annars någon skillnad på graden av omodernitet hos en 2019 FAT e-tron jämfört med någon annan random premium-SUV från 2019 med fossilförbränningsmotor?
Rätt mycket av det som elbilsägare tenderar att värdera högt handlar väl om räckvidd i motorvägsfart samt laddhastighet vid snabbladdare. Som jag förstått det så har väl FAT e-tron varit en elbil som laddat relativt snabbt vid snabbladdning. Räckvidden däremot har ju inte varit lika utmärkande på den positiva skalan. Men väldigt mycket av FAT e-tron's tillkortakommanden (pun intended) när det gäller räckvidd handlar ju om bilens formfaktor. Som alla stora SUVar är ju FAT e-tron hög och bred vilket ger en stor frontarea. Och som alla stora höga, breda SUVar så väger den också en hel del med sina ~2560 kg. Bilen har också den högre SUViga markfrigången samt relativt breda däck* vilket även det försämrar luftmotstånd särskilt i högre hastigheter. Och breda däck samt tung bil minimerar ju inte direkt energiförluster via friktion. Se t.ex den här tråden: viewtopic.php?p=788690#p788690
*Gissar att de breda däcken räknas in i den redan nämnda betydande frontarean.
Tycker denna bil verkar väldigt fin. Priset är väl inga konstigheter. Men det är dock slående hur snabbt elbilar blir omoderna. Tänkte mest på om man jämför tech i denna mot en Q8. [Min u.]
Vad är det för tech i Q8 e-tron som är omodernt? Infotainment-systemet? Är det annars någon skillnad på graden av omodernitet hos en 2019 FAT e-tron jämfört med någon annan random premium-SUV från 2019 med fossilförbränningsmotor?
Q8 är en konverterad fossilplattform. Q6 är 800V elplatta (PPE) som laddar dubbelt så snabbt.
I allmänhet kommer väl BEV-tekniken att "åldras" snabbare eftersom det händer mycket på framförallt batterifronten.