Hej!
Laddboxen hemma laddar sällan över 6 A. Detta är märkligt eftersom jag inte har något annat igång hemma när jag laddar och har även säkrat upp huvudsäkringen till 20 A (vilket inte gjorde någon skillnad alls). Ibland laddar den med 16 A, men det händer mer sällan än ofta. Vad kan orsaka detta? Kan det vara något felaktig elinstallation i hemmet?
Laddbox laddar långsamt
Moderator: Redaktion
- airdrive
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin185079
Re: Laddbox laddar långsamt
Kan du se belastningen per fas i ditt hem? Där brukar inte sällan lösningen gå att finna.
På landet visade det sig att vi hade ganska jämn fördelning över faserna vilket sommartid gav okej laddning trots 16A huvudsäkring.
Är lastbalansering omriggad så den vet om att du har 20A huvudsäkring?
Lycka till!!
På landet visade det sig att vi hade ganska jämn fördelning över faserna vilket sommartid gav okej laddning trots 16A huvudsäkring.
Är lastbalansering omriggad så den vet om att du har 20A huvudsäkring?
Lycka till!!
M3 LR 2023
Tack för bra svar! Det är firman som installerat laddboxen som hjälpt till med uppsäkringen, jag ska ta ett samtal med dom gällande om lastbalanseraren blivit kopplad till uppsäkringen, bra tips!
I lastbalanserarens app kan jag se att fördelningen är ungefär L1: 40%, L2: 20%, L3: 40%.
I lastbalanserarens app kan jag se att fördelningen är ungefär L1: 40%, L2: 20%, L3: 40%.
% av vad? Du får se till använda normala enheter!
Har du ställt om lastbalanseringen till 20A?
Har du ställt om lastbalanseringen till 20A?
Utgår från hur det funkar hos mig. I lastbalanseringsappens inställningar borde du enkelt kunna ändra huvudsäkringsstorlek till 20A om det inte redan är gjort.
Lastbalansering kan vara lite förvirrande som ord. I sig spelar det ingen roll för laddhastigheten om de olika faserna i fastigheten har ojämn belastning. Det som spelar roll (i normalfallet) är strömmen i den högst belastade fasen. När den blir för hög (>20A, eller vad lastbalanseringen nu är inställd på) stryps laddningen lika mycket på alla faser.
Lastbalansering kan vara lite förvirrande som ord. I sig spelar det ingen roll för laddhastigheten om de olika faserna i fastigheten har ojämn belastning. Det som spelar roll (i normalfallet) är strömmen i den högst belastade fasen. När den blir för hög (>20A, eller vad lastbalanseringen nu är inställd på) stryps laddningen lika mycket på alla faser.
M3 LR -20 vit/vit, 18”