Laddbox laddar långsamt

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
CBO
Teslaägare

Laddbox laddar långsamt

Inlägg av CBO »

Hej!

Laddboxen hemma laddar sällan över 6 A. Detta är märkligt eftersom jag inte har något annat igång hemma när jag laddar och har även säkrat upp huvudsäkringen till 20 A (vilket inte gjorde någon skillnad alls). Ibland laddar den med 16 A, men det händer mer sällan än ofta. Vad kan orsaka detta? Kan det vara något felaktig elinstallation i hemmet?
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Laddbox laddar långsamt

Inlägg av airdrive »

Kan du se belastningen per fas i ditt hem? Där brukar inte sällan lösningen gå att finna.

På landet visade det sig att vi hade ganska jämn fördelning över faserna vilket sommartid gav okej laddning trots 16A huvudsäkring.

Är lastbalansering omriggad så den vet om att du har 20A huvudsäkring?

Lycka till!!
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
CBO
Teslaägare

Inlägg av CBO »

Tack för bra svar! Det är firman som installerat laddboxen som hjälpt till med uppsäkringen, jag ska ta ett samtal med dom gällande om lastbalanseraren blivit kopplad till uppsäkringen, bra tips!

I lastbalanserarens app kan jag se att fördelningen är ungefär L1: 40%, L2: 20%, L3: 40%.
Användarvisningsbild
Kronberg
Teslaägare

Inlägg av Kronberg »

% av vad? Du får se till använda normala enheter!
Har du ställt om lastbalanseringen till 20A?
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare

Inlägg av SkipperO »

Utgår från hur det funkar hos mig. I lastbalanseringsappens inställningar borde du enkelt kunna ändra huvudsäkringsstorlek till 20A om det inte redan är gjort.

Lastbalansering kan vara lite förvirrande som ord. I sig spelar det ingen roll för laddhastigheten om de olika faserna i fastigheten har ojämn belastning. Det som spelar roll (i normalfallet) är strömmen i den högst belastade fasen. När den blir för hög (>20A, eller vad lastbalanseringen nu är inställd på) stryps laddningen lika mycket på alla faser.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Skriv svar