Är Tesla appen pålitlig för alla andra som laddar?
Moderator: Redaktion
Är Tesla appen pålitlig för alla andra som laddar?
Jag googlade lite snabbt och det visade sig att Tesla laddare även fungerar på andra bilar. Min fråga till er som har erfarenhet är om detta kan användas pålitligt och smidigt. Eller är lika struligt som alla andra? Speciellt när det inte finns taggar eller kort för Tesla laddare utan man måste hålla på med appen.
-
- Referralkod: ts.la/sami934995
Re: Är Tesla appen pålitlig för alla andra som laddar?
Påpekar endast att inte alla SuC kan användas av alla bilar.
Tesla Model Y LR blå/svart
Beställd 2023-07-24 -> Huddinge
24 juli: EDD 17-31 aug
2 aug: EDD 10-24 aug
4 aug: Hämtning8 aug 11 aug
Beställd 2023-07-24 -> Huddinge
4 aug: Hämtning
Det enda bortsett från att ladda hemma som inte är struligt är att äga en Tesla och ladda på SuC.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Har en BMW i4:a och har laddat 4 ggr på Tesla. Alltid använt appen. Fungerat klockrent. 3 av gångerna har Tesla räddat mig från nervöst sammanbrott då det varit ”oordnade” köer till Ionity. Körde idag från Norrtälje till Varberg och det är första gången jag råkat ut för ”fulla” Teslastationer (Sillekrog och Norrköping). Körde i och för sig inte fram till Tesla Norrköping då appen sa att det fanns 0 lediga av 20.
//Hans
//Hans
Beror på vilken bil du har, kinesiska bilar verkar vara tveksamma om de är kompatibla.
Det är iallafall inte krångligare att ladda på SUC med en icke-tesla än att ladda på andra publika laddstationer. Problemet är ju att man inte kan ladda på alla stationer så är man på resande fot kan man inte till 100% förlita sig på SUC utan behöver fortfarande andra appar.
Det var en ögonöppnare att köra en icke-tesla i SECC. SUC+Tesla är en genialisk kombo.
Det var en ögonöppnare att köra en icke-tesla i SECC. SUC+Tesla är en genialisk kombo.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
När jag hade min ID4 laddade jag enbart på Super Chargers och OKQ8. Upplevde de som lika pålitliga och täckningen med de två gjorde att jag aldrig behövde vara försökskanin för något annat.
Fördel OKQ8:
Fördel OKQ8:
- Längre kabel vilket var tacksamt för mig med luckan på högersidan.
- Deras laddare har som sagt alltid fungerat för mig. Däremot är deras app lite störig och jag behöver logga in varje gång jag använder den. Lyckas inte heller få min iPhone att autofylla i uppgifterna utan får manuellt gå in i "nyckelringen" och välja uppgifter. Det finns ingen möjlighet att använda sig utav Apple Pay utan man måste fylla i sina kortuppgifter iflall man är ny användare eller man har bytt kort. Men återigen har jag aldrig varit med om att det sedan inte fungerat.
- Appen fungerar precis som man vill. Bara öppna appen och köra igång. Man slipper krångla med att mata in kortuppgifter utan kan betala med Apple Pay. Allt är verkligen väldigt enkelt och snabbt.
- Har man fel bil kan det bli så att man förargar sin omgivning p.g.a. kort kabel.
- Wetterstrand
- Teslaägare
Appen har fungerat hyfsat för både Tesla och Audi Q4.
Det som skulle finnas i appen är tydliga regler eller tips hur man ska stå om man har annat märke än Tesla då kablarna är extremt snålt tilltagna för andra märken med laddning på andra ställen är vänster bak.
Det som skulle finnas i appen är tydliga regler eller tips hur man ska stå om man har annat märke än Tesla då kablarna är extremt snålt tilltagna för andra märken med laddning på andra ställen är vänster bak.
Jag har kört en elbil från VAG i flera år, med luckan höger bak. Förutom denna detalj har det funkat bra. Teslas SuC har aldrig krånglat men det kräver ju att man tänker efter hur man ställer sig. Ionity t ex är bättre för alla som inte råkar ha laddporten exakt där Tesla har sin.har även laddat en del på CircleK, Recharge och OKQ8, aldrig något strul. Man läser skräckscenarion om folk som lyckas få krångel vid nästan varje laddning men jag har inte varit med om det på snart sex år med elbil…
Bäst om man inte har Tesla tycker jag Ionity brukar vara. Snabbt och smidigt. Men dyrt och betydligt färre stolpar än Teslas.
Bäst om man inte har Tesla tycker jag Ionity brukar vara. Snabbt och smidigt. Men dyrt och betydligt färre stolpar än Teslas.
Model 3 2024
Appen fungerar bra och stabilt även för att ladda icke-Teslor för mig. Aldrig någonsin problem.Farhad skrev: ↑03 aug 2023 20:42Jag googlade lite snabbt och det visade sig att Tesla laddare även fungerar på andra bilar. Min fråga till er som har erfarenhet är om detta kan användas pålitligt och smidigt. Eller är lika struligt som alla andra? Speciellt när det inte finns taggar eller kort för Tesla laddare utan man måste hålla på med appen.
Däremot så kan vissa bilar strula (tex vissa koreaner och kineser) och vara inkompatibla. Ibland inkompatibla med SuC V3, men kompatibla med SuC V2. Vissa bilar kan även lida av att laddkablar på SuC V2 och V3 kan vara lite för korta beroende på var laddintaget på bilen sitter (här är ju nya med SuC V4 bättre med sina längre kablar).
Vad har du för elbil?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Tror inte du ska förvänta dig ett svar.martinot skrev: ↑10 jul 2024 00:24Appen fungerar bra och stabilt även för att ladda icke-Teslor för mig. Aldrig någonsin problem.Farhad skrev: ↑03 aug 2023 20:42Jag googlade lite snabbt och det visade sig att Tesla laddare även fungerar på andra bilar. Min fråga till er som har erfarenhet är om detta kan användas pålitligt och smidigt. Eller är lika struligt som alla andra? Speciellt när det inte finns taggar eller kort för Tesla laddare utan man måste hålla på med appen.
Däremot så kan vissa bilar strula (tex vissa koreaner och kineser) och vara inkompatibla. Ibland inkompatibla med SuC V3, men kompatibla med SuC V2. Vissa bilar kan även lida av att laddkablar på SuC V2 och V3 kan vara lite för korta beroende på var laddintaget på bilen sitter (här är ju nya med SuC V4 bättre med sina längre kablar).
Vad har du för elbil?
Inlägget är 1 år gammalt och TS har inte varit inloggad sedan dess. Det är för övrigt det enda inlägget användaren gjort på TCS.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015