Hur är nya M3 RWD?
Moderator: Redaktion
Hur är nya M3 RWD?
Funderar på en vit M3 RWD (lilla batteriet).
Visst var det LFP i den som man ska ladda fullt ofta?
Är det någon annan skillnad mot Long range gällande utrustning? (t ex sämre ljud etc?)
Är det fortfarande problem att trösklarna är svårt att få ren pga skyddsfilmen eller är det lika bra att ta en grå?
Visst var det LFP i den som man ska ladda fullt ofta?
Är det någon annan skillnad mot Long range gällande utrustning? (t ex sämre ljud etc?)
Är det fortfarande problem att trösklarna är svårt att få ren pga skyddsfilmen eller är det lika bra att ta en grå?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Hur är nya M3 RWD?
Jag har en.
LFP-batteriet funkar bra än så länge, upplever att bilen är bra på att beräkna återstående %.
Jag laddar fullt nån gång i veckan.
Det som skiljer mellan bilarna, förutom drivlina, och batteri är enbart stereon (förre högtalare) och klädsel i dörrsidorna (tyg ist för alcantara, om du inte väljer vit inredning för då är de samma).
RWD upplever jag i övrigt som stabil, lätt, körglad och rätt så pigg trots att den är betydligt klenare än LR.
Min bil är inte vit men jag upplever den inte som svårtvättad alls. Gjorde en keramisk behandling direkt iofs.
LFP-batteriet funkar bra än så länge, upplever att bilen är bra på att beräkna återstående %.
Jag laddar fullt nån gång i veckan.
Det som skiljer mellan bilarna, förutom drivlina, och batteri är enbart stereon (förre högtalare) och klädsel i dörrsidorna (tyg ist för alcantara, om du inte väljer vit inredning för då är de samma).
RWD upplever jag i övrigt som stabil, lätt, körglad och rätt så pigg trots att den är betydligt klenare än LR.
Min bil är inte vit men jag upplever den inte som svårtvättad alls. Gjorde en keramisk behandling direkt iofs.
Model 3 2024
Vilken skyddsfilm. Jag har body på nedre delen men ingen folie vad jag har kunnat se
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Lägger dom både body och film över bodyn eller vadå? Låter ju lika kaka på kaka. Tycker min ser ut precis som min 911:a
Tesla säljer ju själva ett minikit med ppf och där ingår en liten den för tröskeln samt en bit för hundbenet. Verkar mycket konstigt med body + ppf + ppf. Men det är ju Tesla å andra sidan
Tesla säljer ju själva ett minikit med ppf och där ingår en liten den för tröskeln samt en bit för hundbenet. Verkar mycket konstigt med body + ppf + ppf. Men det är ju Tesla å andra sidan

Hänger inte med men Tesla har en PPF utanpå lacken på tröskeln för att skydda den. Och just denna film/PPF verkar vara väldigt matt och drar åt sig smuts som är väldigt svår att få bort. Tidigare årsmodeller saknade denna och fick då blästrade trösklar med lacksläpp.Front242 skrev: ↑12 jul 2024 21:01Lägger dom både body och film över bodyn eller vadå? Låter ju lika kaka på kaka. Tycker min ser ut precis som min 911:a
Tesla säljer ju själva ett minikit med ppf och där ingår en liten den för tröskeln samt en bit för hundbenet. Verkar mycket konstigt med body + ppf + ppf. Men det är ju Tesla å andra sidan![]()
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Jag kan inte titta på min då jag inte är hemma, men vid första tvätten såg jag det inte. Dom kanske har missat det på min bil
Är sugen på en vit, men är det fortfarande problem med att göra ren PPF:en så känns det så där.
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Nya Highland är verkligen mycket bättre bil än den gamla. Den är tystare, skönare stolar med kyla, skönare dämpning och bättre bakluckamotor eller motorer rättare sagt.
Säkert andra grejer också men fick bara en timme med bilen. Har LFP på min Y och är riktigt nöjd med den. Låg degradering, ungefär lika lång räckvidd som en LR med 80%. Fungerade fint på min Europaresa med laddhastigheten. I mitt fall med hel familj som skulle äta och på toaletten och röra på sig mellan körningarna.
Säkert andra grejer också men fick bara en timme med bilen. Har LFP på min Y och är riktigt nöjd med den. Låg degradering, ungefär lika lång räckvidd som en LR med 80%. Fungerade fint på min Europaresa med laddhastigheten. I mitt fall med hel familj som skulle äta och på toaletten och röra på sig mellan körningarna.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Alltså avfettning och lite borste så går det ju bort. Men en vit bil kommer alltid se ut som den bajsat ner sig ibland, särskilt på vintern. Vill man inte tvätta så ofta bör man undvika både svart och vit.
Model 3 2024
Det är inte ett problem att göra rent listen på vita bilar. Lite alkalisk avfettning och en grövre svamp försvinner det lätt.
Jag körde 12000 mil med min vita 3a och listen var alltid ren.
Oroa dig inte.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Hej! Jag har en M3 Rwd Highland. Tycker den är kanon. Plockade den för 496’ kr och jag har svårt att se att man kan få mer bil för pengarna. Provkörde både SR och LR flera gånger och jag kunde inte motivera de extra 90-100k för en LR.
Kommer ca 43 mil på landsväg i 80-90 km/h. I hög motorvägsfart (konstant 110-130 km/h) kommer du ca 35 mil. Det är bättre än många Y. Den går extremt snål i hög motorvägsfart.
Steroen är kanon även i SR, helt i paritet med vad Volvo och BMW brukar erbjuda som Harman kardon. Kanske lite sämre bas, men ställer man upp den som dunkar det på rätt bra ändå. Framförallt är ljudbilden riktigt bra då du får bra stereokänsla som att du har högtalarna framför dig mycket mer än i många andra bilar.
Så mitt tips är att vill du ha elbil och komma ”billigt” undan så köp.
Kommer ca 43 mil på landsväg i 80-90 km/h. I hög motorvägsfart (konstant 110-130 km/h) kommer du ca 35 mil. Det är bättre än många Y. Den går extremt snål i hög motorvägsfart.
Steroen är kanon även i SR, helt i paritet med vad Volvo och BMW brukar erbjuda som Harman kardon. Kanske lite sämre bas, men ställer man upp den som dunkar det på rätt bra ändå. Framförallt är ljudbilden riktigt bra då du får bra stereokänsla som att du har högtalarna framför dig mycket mer än i många andra bilar.
Så mitt tips är att vill du ha elbil och komma ”billigt” undan så köp.
Tog också smålandsversionen med 18 tummare. Jag gick på tugget om att den är så himla tyst och det är den ju, på rätt underlag. På skrovlig asfalt not so much. Det är väl bara att inse att min gamla MS var betydligt bättre när det gäller det. Mycket nöjd med hur effektiv den är annars
Den får fungera som pulka några år, sedan blir det nog en beggad pläd
Den får fungera som pulka några år, sedan blir det nog en beggad pläd
M3 Highland är ju absolut inte världens tystaste bil. Men komfort och ljudnivå har ju förbättrats något enormt Jmf med de förra modellerna, särskilt pre-refresh. Men man ska inte förvänta sig luftfjädringsnivå…Front242 skrev: ↑13 jul 2024 13:06Tog också smålandsversionen med 18 tummare. Jag gick på tugget om att den är så himla tyst och det är den ju, på rätt underlag. På skrovlig asfalt not so much. Det är väl bara att inse att min gamla MS var betydligt bättre när det gäller det. Mycket nöjd med hur effektiv den är annars
Model 3 2024
Nej, precis. Misstaget jag gjorde var att testa på en sträcka med tyst väg och då var det ju kanon 
Jag hade en Loaner 3:a från 2019 när min MS var på verkstaden, och den var helt hopplöst dålig på så många plan. Den nya är ju såklart betydligt bättre. Men man bör nog testa den nya på många olika underlag
Den trea jag testade innan köp hade 19 med Hankook och jag upplever Michelin på 18 dom lite ljudligare. Min bil är även lite vinglig tycker jag. Jag tror jag noterade att däcktrycket ökar lite mer höger fram, så kanske beror det på pissig hjulinställning om den bygger tryck där
Jag hade en Loaner 3:a från 2019 när min MS var på verkstaden, och den var helt hopplöst dålig på så många plan. Den nya är ju såklart betydligt bättre. Men man bör nog testa den nya på många olika underlag
Den trea jag testade innan köp hade 19 med Hankook och jag upplever Michelin på 18 dom lite ljudligare. Min bil är även lite vinglig tycker jag. Jag tror jag noterade att däcktrycket ökar lite mer höger fram, så kanske beror det på pissig hjulinställning om den bygger tryck där
Är supernöjd, köpte också Småland Edition-modellen. Den är väldigt snål, har snittat under 1,2 kwh / mil sen ny. Stereon är topp och bilen är väldigt tyst. Kan ej tänka mig annan elbil i denna prisklass skulle hara bättre.
Ja justeja, den är riktigt rolig att köra också vilket var ett krav från min sida. Många elbilar är betydligt tyngre och känns inte lika agila.
Ja justeja, den är riktigt rolig att köra också vilket var ett krav från min sida. Många elbilar är betydligt tyngre och känns inte lika agila.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Rätt kul då jag själv bor just i Småland. Så Småland-Edition gör sig bra här
Efter att ha snart kört 500 mil i min Highland snart med barn, full packning, osv så undrar jag hur många som betalat minst 150000kr mer för en LR Y helt i onödan för att nå samma räckvidd och ändå inte nyttjar utrymmena mer än 1 gång om året. SUV-hysterien är rätt obegriplig…men det är ju Sverige i ett nötskal att alla tittar på varandra och ska försöka förklä sig i nått slags ideal. Om bara fler kunde upptäcka vilken praktiskt bil 3:an trots allt är.

Efter att ha snart kört 500 mil i min Highland snart med barn, full packning, osv så undrar jag hur många som betalat minst 150000kr mer för en LR Y helt i onödan för att nå samma räckvidd och ändå inte nyttjar utrymmena mer än 1 gång om året. SUV-hysterien är rätt obegriplig…men det är ju Sverige i ett nötskal att alla tittar på varandra och ska försöka förklä sig i nått slags ideal. Om bara fler kunde upptäcka vilken praktiskt bil 3:an trots allt är.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Praktisk? -Med brevlådeinkast till baklucka?AxwellE skrev: ↑13 jul 2024 20:27Rätt kul då jag själv bor just i Småland. Så Småland-Edition gör sig bra här![]()

Jo, jag lyckades få in en cykel i min Model 3 också, efter att jag monterat bort sadelstolpen. I Model Y är det bara att lyfta in cykeln. Jag är 193 cm lång, så cyklarna är rätt höga.
Dessutom ser man hela bagageutrymmet. I trean var det lätt att glömma något längst in, trots att jag monterade extra innerbelysning.
Det är också mer praktiskt med tredelat baksäte när man skall ha med skidorna.
Just det ja, 12V uttag i bagageutrymmet är ju också rätt praktiskt...
Eftersom detta handlar om nya M3 kan jag tillägga att jag tycker det är rätt praktiskt med spakar för blinkers, torkare, farthållare och växling.

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Härligt att du är så nöjd med din Y! Du verkar ju helt klart passa bättre i den.mikebike skrev: ↑13 jul 2024 20:48Praktisk? -Med brevlådeinkast till baklucka?AxwellE skrev: ↑13 jul 2024 20:27Rätt kul då jag själv bor just i Småland. Så Småland-Edition gör sig bra här![]()
Efter att ha snart kört 500 mil i min Highland snart med barn, full packning, osv så undrar jag hur många som betalat minst 150000kr mer för en LR Y helt i onödan för att nå samma räckvidd och ändå inte nyttjar utrymmena mer än 1 gång om året. SUV-hysterien är rätt obegriplig…men det är ju Sverige i ett nötskal att alla tittar på varandra och ska försöka förklä sig i nått slags ideal. Om bara fler kunde upptäcka vilken praktiskt bil 3:an trots allt är.![]()
Jo, jag lyckades få in en cykel i min Model 3 också, efter att jag monterat bort sadelstolpen. I Model Y är det bara att lyfta in cykeln. Jag är 193 cm lång, så cyklarna är rätt höga.
Dessutom ser man hela bagageutrymmet. I trean var det lätt att glömma något längst in, trots att jag monterade extra innerbelysning.
Eftersom detta handlar om nya M3 kan jag tillägga att jag tycker det är rätt praktiskt med spakar för blinkers, torkare, farthållare och växling.![]()
Jag har kört stora kombis och SUVar länge, har tre barn, takbox, fiskar, cyklar och åker skidor. Model 3 RWD är inte mitt förstahandsval till fjällen, då tar vi SUVen.mikebike skrev: ↑13 jul 2024 20:48Praktisk? -Med brevlådeinkast till baklucka?AxwellE skrev: ↑13 jul 2024 20:27Rätt kul då jag själv bor just i Småland. Så Småland-Edition gör sig bra här![]()
Efter att ha snart kört 500 mil i min Highland snart med barn, full packning, osv så undrar jag hur många som betalat minst 150000kr mer för en LR Y helt i onödan för att nå samma räckvidd och ändå inte nyttjar utrymmena mer än 1 gång om året. SUV-hysterien är rätt obegriplig…men det är ju Sverige i ett nötskal att alla tittar på varandra och ska försöka förklä sig i nått slags ideal. Om bara fler kunde upptäcka vilken praktiskt bil 3:an trots allt är.![]()
Eftersom detta handlar om nya M3 kan jag tillägga att jag tycker det är rätt praktiskt med spakar för blinkers, torkare, farthållare och växling.![]()
Men, med det sagt så är Model 3 väldigt mycket rymligare än den ser ut, både i kupé och lastutrymme. Man blir positivt överraskad över hur bra normallånga personer kan sitta i baksätet, och hur mycket bagage man faktiskt kan ta med sig.
Att lasta cyklar inuti bilen slutade jag med när ungarna bytte bort trehjulingarna…
Model 3 2024
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Ja, har man en SUV som förstabil så kan andrabilen vara hur opraktisk som helst. Om man bara har en bil så är en crossover som Model Y ett mycket mer praktiskt val, något som många insett och därför säljer Model Y mycket bättre än Model 3, trots prisskillnaden.carlf skrev: ↑13 jul 2024 21:45Jag har kört stora kombis och SUVar länge, har tre barn, takbox, fiskar, cyklar och åker skidor. Model 3 RWD är inte mitt förstahandsval till fjällen, då tar vi SUVen.mikebike skrev: ↑13 jul 2024 20:48Praktisk? -Med brevlådeinkast till baklucka?AxwellE skrev: ↑13 jul 2024 20:27Rätt kul då jag själv bor just i Småland. Så Småland-Edition gör sig bra här![]()
Men, med det sagt så är Model 3 väldigt mycket rymligare än den ser ut, både i kupé och lastutrymme. Man blir positivt överraskad över hur bra normallånga personer kan sitta i baksätet, och hur mycket bagage man faktiskt kan ta med sig.
Att lasta cyklar inuti bilen slutade jag med när ungarna bytte bort trehjulingarna…
Volvo PV 544 Special 1963
Finns ingen som har påstått att 3:an skulle vara mer praktisk än Y:n. Det står helt klart för alla normalbegåvade att Y:n är en mycket större bil med alla dom fördelar det ger. Det jag skrev är att fler borde upptäcka hur praktisk 3:an trots allt är och prismässigt tjänar du 150000kr jämfört Y Lr om det är räckvidd du vill åt och inte utrymme. Jag tror inte det är praktikaliteten som gör att Y säljer så bra för jag ser mängder med människor och har kollegor som åker runt i Y:n som enbart väljer det för att det är trendigt att åka SUV. Sen klagar dom 2 månader senare att de tycker den är klumpig och är som ett slagskepp i p-husen..ja tjena tänker jag , vad hade du förväntat dig…mikebike skrev: ↑13 jul 2024 21:55Ja, har man en SUV som förstabil så kan andrabilen vara hur opraktisk som helst. Om man bara har en bil så är en crossover som Model Y ett mycket mer praktiskt val, något som många insett och därför säljer Model Y mycket bättre än Model 3, trots prisskillnaden.carlf skrev: ↑13 jul 2024 21:45Jag har kört stora kombis och SUVar länge, har tre barn, takbox, fiskar, cyklar och åker skidor. Model 3 RWD är inte mitt förstahandsval till fjällen, då tar vi SUVen.mikebike skrev: ↑13 jul 2024 20:48Praktisk? -Med brevlådeinkast till baklucka?AxwellE skrev: ↑13 jul 2024 20:27Rätt kul då jag själv bor just i Småland. Så Småland-Edition gör sig bra här![]()
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Jag har haft båda och håller med om att Trean inte alls är så mycket mindre som man kan tro. Lastytan är i princip identisk, men volymen är lite större och det är klart mer lättlastat i Y förstås. Att baksätet går att dela 40/20/40 är också en fördel.
Baksätet är också bättre i Y med högre sitthöjd och kanske också lite mera benutrymme men det är inte på något vis dåligt i trean.
Sen är ju Y mera av "buss" i körkänslan också även om jag misstänker att den är mera responsiv än de flesta SUV-liknande fordon. Trean (och då hade jag en 2020 SR+) är otroligt mycket mer agil och vaken.
SUV vetetusan om Y är dock, markfrigången är ju i stil med en 240
Baksätet är också bättre i Y med högre sitthöjd och kanske också lite mera benutrymme men det är inte på något vis dåligt i trean.
Sen är ju Y mera av "buss" i körkänslan också även om jag misstänker att den är mera responsiv än de flesta SUV-liknande fordon. Trean (och då hade jag en 2020 SR+) är otroligt mycket mer agil och vaken.
SUV vetetusan om Y är dock, markfrigången är ju i stil med en 240

Model Y LR AWD 2022
-
Volvo 240 är en 50 år gammal bil(!), så jag tycker den jämförelsen haltar rejält... Tycker man ska jämföra Y med jämngamla bilar istället. Och gör man det så har Y en högre markfrigång än t.ex. en Model, BMW i4, i5 eller VW ID.7.
Så här tycker Wikipedia:
Själv brukar jag skriva att Y är en SUV/Crossover.The Tesla Model Y is a battery electric mid-size crossover SUV produced by [...
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_Y
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Eller så jämför man Model Y med liknande bilar som Skoda Enyaq t ex och ser att markfrigången är bättre på tjecken.SwedishAdvocate skrev: ↑13 jul 2024 22:59Volvo 240 är en 50 år gammal bil(!), så jag tycker den jämförelsen haltar rejält... Tycker man ska jämföra Y med jämngamla bilar istället. Och gör man det så har Y en högre markfrigång än t.ex. en Model, BMW i4, i5 eller VW ID.7.
Model 3 2024