Bluetooth kaputt...

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

skarj

Bluetooth kaputt...

Inlägg av skarj »

Någon som har några finfina tips hur jag ska kunna använda bluetooth igen? Gäller model 3 och iPhone 15, fungerade tills det inte gjorde det :)
Mobilen fungerar fint som nyckel, men kan varken ringa eller spela musik i bilen, det blev plötsligt så, Det finns heller ingen bluetooth symbol uppe på Teslans skärm till höger som det brukar vara, vad kan ha hänt?

Försöker att hitta bilen i telefonens bluetooth del, men inget händer, samma sak i bilen, snurrar bara (söker?).
Tog bort Teslan i mobilens bluetooth inställningar i hopp om att börja om, samma läge, samt i bilen finns inte bluetooth symbolen att klicka på som det står att man ska göra för att lägga till en ny enhet...pust!

Är det trasigt? Det jag tycker talar emot det är att mobilen via bluetooth (antar jag) problemfritt används som nyckel än (som tur är).
Användarvisningsbild
Frunken
Teslaägare

Re: Bluetooth kaputt...

Inlägg av Frunken »

skarj skrev: 12 jul 2024 14:54
Någon som har några finfina tips hur jag ska kunna använda bluetooth igen? Gäller model 3 och iPhone 15, fungerade tills det inte gjorde det :)
Mobilen fungerar fint som nyckel, men kan varken ringa eller spela musik i bilen, det blev plötsligt så, Det finns heller ingen bluetooth symbol uppe på Teslans skärm till höger som det brukar vara, vad kan ha hänt?

Försöker att hitta bilen i telefonens bluetooth del, men inget händer, samma sak i bilen, snurrar bara (söker?).
Tog bort Teslan i mobilens bluetooth inställningar i hopp om att börja om, samma läge, samt i bilen finns inte bluetooth symbolen att klicka på som det står att man ska göra för att lägga till en ny enhet...pust!

Är det trasigt? Det jag tycker talar emot det är att mobilen via bluetooth (antar jag) problemfritt används som nyckel än (som tur är).
Har du testat starta om skärmen? (Håll in båda scroll-hjulen i ex antal sek.)

Har du testat med annan mobil så att du uteslutit den möjligheten?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Frunken skrev: 12 jul 2024 15:09
Har du testat starta om skärmen? (Håll in båda scroll-hjulen i ex antal sek.)
Standardsvaret! :D :D
IMG_6339.jpeg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
skarj

Inlägg av skarj »

Haha, japp har testat "standard svaret" :)
Har inte provat någon annan mobil, dels att jag inte har någon och dels för att den fungerar i min andra bil, samt är rätt ny, men visst en liten chans att mobilen är orsaken, men igen så fungerar mobilen ifråga felfritt som "nyckel"
skarj

Inlägg av skarj »

Inga andra idéer? Testat med en annan persons iPhone, hittas inte heller av bilen eller vice versa, men vi hittar varandras mobiler vid samma tillfälle, känns som att det ligger i bilen.
Även wifi verkar ha spoofat i Teslan, kopplar inte upp längre. Hade nyligen en uppdatering, kommer inte ihåg men det kanske hände då? Det jag inte kommer ihåg är om jag pratat i bilen efter det, igår eller i förrgår den uppdaterades, har någon råka ut för att något liknande händer efter en uppdatering och finns det gåtor vis att tvinga den att uppdatera igen (hur man nu lyckas med det utan wifi-uppkoppling i bilen)?

Om inga smarta tips trillar in eller att det löser sig under helgen så blir det nog ett besök på servicecenter...
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Kan vara antennkabel som lossnat/fått avbrott. Besöka SC är nog bra...
Kollat felmeddelanden i Service mode?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
skarj

Inlägg av skarj »

Japp, kollade, det enda som fanns var ett fel på blower (gissar kupéfläkt?) 3 juli, så det var något tok den dagen gissar jag.
Men wifi delen är helt grå (i service mode), då jag aldrig tittat där tidigare vet jag inte vad som är normalt, men inget grönt eller att det får kontakt, kanske undefined eller något liknande bara. Hittade inget om bluetooth i service mode.
Någon som vet om wifi och bluetooth är samma modul?

Var sitter antennen du tänker på och kabeln? Det märkliga är ju att Teslaappen och nyckelfunktionen fungerar felfritt, men har det en egen länk via LTE? Bilens wifi hittar inte min iPhone heller om jag försöker dela ut internetuppkoppling via den, samt inte det ordinarie hemwifi.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Vänster backspegel tror jag, kolla i servicemanualen.
Att du inte hittar telefonen tyder på att ett servicebesök behövs.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
skarj

Inlägg av skarj »

Ja ser ingen annan lösning än service center nu, fick just en uppdatering, men den går inte att ladda ner pga ingen möjlighet till wifi, tänkte att annars kanske en uppdatering kunde vara lösningen, trist att det kan komma en push men att det inte går att få hem den utan wifi, om mjukvaran nu är problemet, känns iof mer som hårdvara då 2 "grejer" fallerar samtidigt, varken mobil (bluetooth) eller wifi går att hitta.

Men bör ju vara en garanti grej hur som, bilen är under 1 år och knappa 1200 mil, samt ingen fysisk åverkan annat än tvätt.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

skarj skrev: 13 jul 2024 17:20
Ja ser ingen annan lösning än service center nu, fick just en uppdatering, men den går inte att ladda ner pga ingen möjlighet till wifi, tänkte att annars kanske en uppdatering kunde vara lösningen, trist att det kan komma en push men att det inte går att få hem den utan wifi, om mjukvaran nu är problemet, känns iof mer som hårdvara då 2 "grejer" fallerar samtidigt, varken mobil (bluetooth) eller wifi går att hitta.

Men bör ju vara en garanti grej hur som, bilen är under 1 år och knappa 1200 mil, samt ingen fysisk åverkan annat än tvätt.
Min bluetooth i förra bilen strulade genom att inte synka korrekt med mina kontakter i telefonen.

Funkade utan problem på andra telefoner. Enbart min telefon strulade. Nyckelfunktion etc. funkade bra.

Försökta alla möjliga saker och hade även en ranger ute som tittade på det men kunde inte lösa problemet. Sen efter ett tag la jag ytterligare ett serviceärende och efter det så löste det sig huxflux.

Teslas vägar äro outgrundliga…
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
skarj

Inlägg av skarj »

Den ballade ur helt efter besök och uppvisande på service center, efter lite fjärrhandpåläggning och kontakt i appen tappade den all kommunikation samt startade om varannan minut, "computer failure" blev domen och datorbyte lösningen, så det var hårdvarufel i mitt fall, nu är den som vanligt igen efter 2 dagar på service center.
Användarvisningsbild
Frunken
Teslaägare

Inlägg av Frunken »

skarj skrev: 17 jul 2024 22:05
Den ballade ur helt efter besök och uppvisande på service center, efter lite fjärrhandpåläggning och kontakt i appen tappade den all kommunikation samt startade om varannan minut, "computer failure" blev domen och datorbyte lösningen, så det var hårdvarufel i mitt fall, nu är den som vanligt igen efter 2 dagar på service center.
Skönt att det löste sig. Hoppas allt fungerar som det ska nu.
skarj

Inlägg av skarj »

Ja, bra att det blev bra, lite trist med komponenter som ger upp så snabb, bilen är under 1 år, men allt kan ju hända, hoppas det inte är något vanligt så fler drabbas eller att det kommer tillbaka. Lite spooky att köra bilen när datorn startade om flera gånger under färd, och man körde med svart skärm och ingen kupéfläkt under omstarterna, enligt Tesla skulle det och vara säkert, min tanke var att om fler och fler saker fallerar eftersom är det verkligen OK att köra den till service centret men det var det enligt Tesla. Använde GPS hastighet i mobilen för att ha koll på hastigheten under tiden.
Skriv svar