Hur är nya M3 RWD?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Bera_n

Re: Hur är nya M3 RWD?

Inlägg av Bera_n »

Tycker Model Y mer kvalar in som en MPV snarare. De är inte så olika typ Citroen Picasso eller Opel Zafira.
AxwellE

Inlägg av AxwellE »

Bera_n skrev: 13 jul 2024 23:33
Tycker Model Y mer kvalar in som en MPV snarare. De är inte så olika typ Citroen Picasso eller Opel Zafira.
Haha! Uppfriskande jämförelse! Vem vet: Model Y kanske är Opel Zafiras arvtagare..finns nog ingen bil jag har så mycket fördommar kring som Zafiran..framförallt när det kommer till föraren. Det värsta är att fördomen slår aldrig fel..jag säger inte mer än så :D
Bera_n

Inlägg av Bera_n »

Man ska ju provocera lite...

Menrligt så är krävs det åtminstone lite låtsas-terrängbil för att kallas suv eller crossover. Inget fel på mpv egentligen, det är nog den optimala karossformen rent praktiskt men de är ju inte så sexiga.🙂
AxwellE

Inlägg av AxwellE »

Bera_n skrev: 14 jul 2024 00:01

Menrligt så är krävs det åtminstone lite låtsas-terrängbil för att kallas suv eller crossover. Inget fel på mpv egentligen, det är nog den optimala karossformen rent praktiskt men de är ju inte så sexiga.🙂
Absolut! Låt oss heller aldrig glömma Fiat Multipla :lol:
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Bera_n skrev: 13 jul 2024 23:33
Håller med! Förstår inte varför Model Y betecknas som SUV över huvudtaget. Det är mer en högbyggd personbil som till exempel Golf Plus eller BMW 2 active tourer.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Bera_n skrev: 14 jul 2024 00:01

Nej tyvärr inte. MPV är ett mycket bättre sätt att bygga bil på än stor SUV. Mycket mer effektiv karossform och avsevärt lägre tyngpunkt. Stora SUV:ar är bilvärldens mest idiotiska påfund på länge.
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare

Inlägg av Dagfinn »

AxwellE skrev: 13 jul 2024 20:27
Rätt kul då jag själv bor just i Småland. Så Småland-Edition gör sig bra här :lol:

Efter att ha snart kört 500 mil i min Highland snart med barn, full packning, osv så undrar jag hur många som betalat minst 150000kr mer för en LR Y helt i onödan för att nå samma räckvidd och ändå inte nyttjar utrymmena mer än 1 gång om året. SUV-hysterien är rätt obegriplig…men det är ju Sverige i ett nötskal att alla tittar på varandra och ska försöka förklä sig i nått slags ideal. Om bara fler kunde upptäcka vilken praktiskt bil 3:an trots allt är.
Det är ju inte bara i Sverige Y säljer bäst med råge, så att skylla det på Svensson-mentalitet vettefan. Sen är det ju lite fel att jämföra en rwd med en awd också.

Det är väl som så att alla påhitt man själv inte gillar eller tycker är värt det verkar idioti från egen synvinkel. Som blinkers för en som kör BMW, tex.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Nect skrev: 12 jul 2024 14:03
Funderar på en vit M3 RWD (lilla batteriet).

Visst var det LFP i den som man ska ladda fullt ofta?
Är det någon annan skillnad mot Long range gällande utrustning? (t ex sämre ljud etc?)

Är det fortfarande problem att trösklarna är svårt att få ren pga skyddsfilmen eller är det lika bra att ta en grå?
Apropå din fråga om trösklarna. Jag har haft 2 vita 3:or. Den första från 2019 hade inga problem med smuts som fastnade på trösklarna.

Den från 2023 fastnades smutsen som om det vore dubbelhäftande tejp på trösklarna. Men efter en ordentlig avfettning så har problemet försvunnit och inte kommit tillbaka. Jag använde Tershine men det går säkert lika bra med annat märke.

Den jag nu har från 2024 (som förvisso är svart) verkar inte ha problem alls med detta.

Så jag skulle säga att kör på den vita om du gillar den!
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
current

Inlägg av current »

Måste även tillägga jag är väldigt nöjd med Teslas Service. Råkade skada baksidan av stolen, både nackstöd och baksidan.

Gjorde ett ärende i appen, fick prisförslag på 2500:- ex moms för både delarna och arbetet. Godkände prisförslaget. Ranger kommer ut, jag är inte hemma vid tillfället men öppnar på distans.

Ranger har med sig nya delarna, byter ut och tar med dom skadade. Kommer hem undersöker och allt ser ut som nytt. Har har både BMW, Audi, Mercedes och Porsche en del att lära.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Skriv svar