Spanien och grön energi
Moderator: Redaktion
Spanien och grön energi
Är på resande fot i Spanien, Andalusien. Här har jag bara sett ca 10 Teslor (M3/MY).
Diesel/bensin är i klar majoritet. Solkraft ser inte ut att existera (?). Väldigt få hushåll som har solpaneler samt jag har inte det en solcellspark heller.
Känns som Spanien har mycket att jobba med vad gäller grön energi?
Diesel/bensin är i klar majoritet. Solkraft ser inte ut att existera (?). Väldigt få hushåll som har solpaneler samt jag har inte det en solcellspark heller.
Senast redigerad av Electron, redigerad totalt 1 gånger.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Re: Spanien och grön energi
Haha
Du har inte kört genom Navarra hör jag. Aldrig sett en plats med så mkt vindsnurror. Spanien är ledande i Europa på både vind och sol, möjligen med undantag för Tyskland. Där jag bor är det gott om solparker trots att marken är dyr.
Ang solceller på privatbostad var det, åtminstone lokalt här, någon lag som ändrades nyligen. Tidigare hade elbolag monopol.

Ang solceller på privatbostad var det, åtminstone lokalt här, någon lag som ändrades nyligen. Tidigare hade elbolag monopol.
Jo några vindsnurror finns här också men bra att du har koll på solceller. Ute på landsbygden här så är det som sagt skralt. Marbella, Malaga, Sevilla och Cordoba har en del att jobba på. Idag när det var närmare 40 grader i skuggan och vindstilla så var det ingen direkt snurr på vindsnurrorna.Brages skrev: ↑13 jul 2024 18:13HahaDu har inte kört genom Navarra hör jag. Aldrig sett en plats med så mkt vindsnurror. Spanien är ledande i Europa på både vind och sol, möjligen med undantag för Tyskland. Där jag bor är det gott om solparker trots att marken är dyr.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
- emlan
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/emanuel192279
Just hemkommen från Costa Brava, slogs även jag hur få tak det satt solceller på.
Hur ligger elpriserna i Spanien?
Såg en spanskskyltad M3 - alla andra elisar var utländska.
Men det är ju ett turistområde vi rörde oss i bara. Så det kanske inte är speciellt representativt för hela landet. Landet är ju trots allt större än Sverige.
I södra Frankrike var det gott om vindsnurror.
Hur ligger elpriserna i Spanien?
Såg en spanskskyltad M3 - alla andra elisar var utländska.
Men det är ju ett turistområde vi rörde oss i bara. Så det kanske inte är speciellt representativt för hela landet. Landet är ju trots allt större än Sverige.
I södra Frankrike var det gott om vindsnurror.
MY LR -23
Sorry mitt meddelande kom ut fel. Jag har inte koll på detta egentligen, det är bara vad jag hört från locals. Förutom det jag sett med egna ögon dåElectron skrev: ↑13 jul 2024 19:03Jo några vindsnurror finns här också men bra att du har koll på solceller. Ute på landsbygden här så är det som sagt skralt. Marbella, Malaga, Sevilla och Cordoba har en del att jobba på. Idag när det var närmare 40 grader i skuggan och vindstilla så var det ingen direkt snurr på vindsnurrorna.Brages skrev: ↑13 jul 2024 18:13HahaDu har inte kört genom Navarra hör jag. Aldrig sett en plats med så mkt vindsnurror. Spanien är ledande i Europa på både vind och sol, möjligen med undantag för Tyskland. Där jag bor är det gott om solparker trots att marken är dyr.

Vår samfällighet installerade för två år sedan. Som jag förstod det så hände två saker i den vevan. Tidigare fanns en hög kostnad eller skatt på att ansluta anläggningar till nätet. Min bild är att de stora elbolagen ville ha det så för att göra små anläggningar oekonomiska och behålla monopol. Förutom detta kom statliga incitament liknande de i Sverige så installationskostnaden sjönk kraftigt. Efter detta har det tagit fart. Solvärmare för varmvattnet är ju mer eller mindre standard sedan tidigare.
Eftersom jag redan erkänt att jag killgissar kan jag ju fortsätta. Elbilar är dyrt och jag gissar att du ser samma fenomen i Portugal, Grekland osv. Det finns inte samma köpkraft hos medelklassen och de som verkligen har pengar verkar gilla SUV och sportbilar. Spanjorer bor i lägenhet eller i hus som sällan har stora sadeltak lämpade för installation. Solceller på en svensk villa med rödtegel är inte vackert men det skulle se ännu värre ut på en finca.
Teslas SuC utbyggnad är ju riktigt bra dock. Utom där jag bor

Senast redigerad av Brages, redigerad totalt 3 gång.
-
- elbilist
Spanien är inte på något sätt ett land där solkraft inte existerar.
De har över 32GW installerad effekt och kl 16.00 idag kom 60% av energin från solel.
Så skenet kanske bedrar när man kör genom landet (dålig ordvits jag vet)
De har över 32GW installerad effekt och kl 16.00 idag kom 60% av energin från solel.
Så skenet kanske bedrar när man kör genom landet (dålig ordvits jag vet)
Ok, skönt att höra.
Men elbilar är det sämre med?
Men elbilar är det sämre med?
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Tycker nog att jag har sett lite mer Teslor här i Funkan i år. Helt statistiskt osignifikant givetvis
Ok, jag har som sagt räknat bilarna här omkring under mina dagar på vägarna. Var på en långtur idag med hyrbil (blev ca 40 mil) såg tre Teslor. Räknat med ikväll under de dagar jag varit här: 12 Teslor.
Hybrider har jag dålig koll på.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Beror på vart man tittar. Spanien har länge haft ett antal större solenergiparker.Electron skrev: ↑13 jul 2024 17:11Är på resande fot i Spanien, Andalusien. Här har jag bara sett ca 10 Teslor (M3/MY).
Redan (innan pandemin) 2020 åkte vi med Model 3 genom Andalusien och förbi nedan anläggning från år 2009.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Andasol ... er_station
MVH