Kan bilen/batteriet bli för varmt för snabbladdning?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Kan bilen/batteriet bli för varmt för snabbladdning?

Inlägg av Verdi_ »

Jag är i Italien. Gardasjön imorse och utanför Venedig nu. När vi åkte på eftermiddagen hade bilen stått ute hela dagen i ca 35 gradig värme. Första superchargern var bara några km från Garda och där tog bilen inte laddning. Första jag testade med var dock trasig såg jag sen men inte andra jag provade med.

Var dock ohyggligt med bilar där och köer på 4-5 bilar (massor av danskar av nån anledning )så det var inte jätteenkelt att byta laddare. Därför körde vi in till Verona där det fanns en laddare in mot stan med lägre beläggning. Då fick bilen ett par mil motorväg (=kylning?). Sen laddade den som den skulle igen.

Kan bilen och batteriet ha varit för varmt vid första superchargern? Var en riktig scare. Rätt nervöst när jag skulle koppla in bilen i Verona.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Kan bilen/batteriet bli för varmt för snabbladdning?

Inlägg av AAKEE »

Verdi_ skrev: 13 jul 2024 21:26
Jag är i Italien. Gardasjön imorse och utanför Venedig nu. När vi åkte på eftermiddagen hade bilen stått ute hela dagen i ca 35 gradig värme. Första superchargern var bara några km från Garda och där tog bilen inte laddning. Första jag testade med var dock trasig såg jag sen men inte andra jag provade med.

Var dock ohyggligt med bilar där och köer på 4-5 bilar (massor av danskar av nån anledning )så det var inte jätteenkelt att byta laddare. Därför körde vi in till Verona där det fanns en laddare in mot stan med lägre beläggning. Då fick bilen ett par mil motorväg (=kylning?). Sen laddade den som den skulle igen.

Kan bilen och batteriet ha varit för varmt vid första superchargern? Var en riktig scare. Rätt nervöst när jag skulle koppla in bilen i Verona.
Nja, målet med aktiv värmning är 55C, p h sedan siktar dennpå 60C innan den kyler ordentligt.

Skulle inte tro att värme så är ett problem.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Inlägg av Verdi_ »

AAKEE skrev: 13 jul 2024 21:41

Nja, målet med aktiv värmning är 55C, p h sedan siktar dennpå 60C innan den kyler ordentligt.

Ok. Så det var slumpen? Eller vad kan det ha varit? Fläkten eller vad det är som låter som ett reaplan har gått för jämnan senaste dagarna.

Är en rätt äcklig känsla när man inte litar på bilen och man är så långt hemifrån. Får akuta "måste sälja bilen"-känslor...
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Verdi_ skrev: 13 jul 2024 21:56
AAKEE skrev: 13 jul 2024 21:41

Ok. Så det var slumpen? Eller vad kan det ha varit? Fläkten eller vad det är som låter som ett reaplan har gått för jämnan senaste dagarna.

Är en rätt äcklig känsla när man inte litar på bilen och man är så långt hemifrån. Får akuta "måste sälja bilen"-känslor...
Skulle inte tro att den övertempar parkerad i Europa. Jag ser 5-10C högre celltemp än ytterluften med klar himmel och sol.

Skulle mer tro på en felaktig laddare eller ngt.

Är du orolig, kolla felkoder i servicemode.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare

Inlägg av Richardk »

Har också svårt att se att batteriet blir för varmt av att stå i solen. Min bil har också stått i 40 graders värme i Italien och kupén var jätte varm. Men i facket vid dryckens hållaren hade jag mina AirPods som jag blev lite orolig för, och där var det knappt jummet. Så därför har jag svårt att se att batteriet blivit så varmt att det inte tar emot laddning.

Kolla felkoder som AAKEE skriver. Troligtvis bara laddare som strular.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Inlägg av Verdi_ »

Nu krånglade det igen i Modena. Fick byta laddare. Dock inget om att laddaren skulle vara trasig. Glappkontakt?
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Vad är det för årsmodell på Din bil? Haft liknande strul en gång i tiden, bilen var mycket kräsen med vart den vill ladda, om den än vill överhuvudtaget. Visade sig att det var den ena ombordsladdaren som spökade (haft dubbelladdare). Trodde själv inte på det initialt, då ombordsladdaren inte behövs vid snabbladdning, dock försvann alla symptom när laddaren byttes till sist.
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Referralkod: ts.la/olof1715

Inlägg av Olof Tenghoff »

Jag kör mycket i Florida som ibland är väldigt varmt och upplever tvärtom att Teslorna gärna emot ström när det är hett. Däremot kan mycket av effekten gå till kylning om bilen som du nämner är i varmaste laget när man kopplar in.

Effekten kan minska om laddhandtaget är för varmt. Brukar jag lösa med att lägga på en blöt trasa (dock inte så blöt att det rinner in i laddporten)

Tror att du antingen råkade få en dålig supercharger eller som andra påpekar det är nåt vajsing med bilen. Vilket meddelande kom upp på skärmen när du kopplade in?
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Inlägg av Verdi_ »

Jojo skrev: 15 jul 2024 14:49
Vad är det för årsmodell på Din bil? Haft liknande strul en gång i tiden, bilen var mycket kräsen med vart den vill ladda, om den än vill överhuvudtaget. Visade sig att det var den ena ombordsladdaren som spökade (haft dubbelladdare). Trodde själv inte på det initialt, då ombordsladdaren inte behövs vid snabbladdning, dock försvann alla symptom när laddaren byttes till sist.

2018. Kan kanske vara nåt sånt även om jag inte har dubbelladdare. Bytte laddluckan efter förra årets besvär då den inte ville ladda ned CCS-adaptern i början på resan. Tyckte inte det sambandet var helt klockrent heller men... :lol:

Det enda mönster jag kan se är att det hänt vid V2-stationer med hög beläggning. Aldrig på V3 eller V4.

Edit. En sak som slår mig när jag är ute så här är vilket hästjobb Tesla gjort med sitt SuC-nätverk. Numera planerar jag ingenting. Jag bara kör. Det finns alltid en SuC i närheten numera. Känner trots allt en tacksamhet för det. Särskilt som jag laddar gratis.
Skriv svar