Byta M3 mot MY
Moderator: Redaktion
Byta M3 mot MY
Hej,
Känner mig en väldigt nöjd med min M3 LR från 2021 men funderar ändå på att inom närmaste året byta upp mig till en MY pga större utrymmen. I dagsläget tycker jag dock att bytet är ekonomiskt alldeles ofördelaktigt då byter till en likvärdig årsmodell kostar minst 120.000 i mellanskillnad och då får man dessutom 10 mil kortare räckvidd samt troligen hårdare stötdämpning ( byte mot en MY LR 2021, snittpris 450k.).
I så fall känns det betydligt mer intressant att byta mot en årsmodell 2023 som har korrigerat problemet med hård fjädring, där kan hitta LR för runt 550k. Då kommer ju nästa fråga upp om man lika gärna ska pröjsa 650k för att få en helt ny bil och nollräntan.
Samt nästa fråga om man lika gärna ska vänta in Juniper ( troligen något högre ränta men bättre andrahandsvärde)
Så om man vill göra ett ekonomiskt bra byte, hur tycker ni man ska tänka? Jag har ingen brådska att byta. Just nu är andrahandsvärdet på M3 orimligt lågt jfm beg MY.
Känner mig en väldigt nöjd med min M3 LR från 2021 men funderar ändå på att inom närmaste året byta upp mig till en MY pga större utrymmen. I dagsläget tycker jag dock att bytet är ekonomiskt alldeles ofördelaktigt då byter till en likvärdig årsmodell kostar minst 120.000 i mellanskillnad och då får man dessutom 10 mil kortare räckvidd samt troligen hårdare stötdämpning ( byte mot en MY LR 2021, snittpris 450k.).
I så fall känns det betydligt mer intressant att byta mot en årsmodell 2023 som har korrigerat problemet med hård fjädring, där kan hitta LR för runt 550k. Då kommer ju nästa fråga upp om man lika gärna ska pröjsa 650k för att få en helt ny bil och nollräntan.
Samt nästa fråga om man lika gärna ska vänta in Juniper ( troligen något högre ränta men bättre andrahandsvärde)
Så om man vill göra ett ekonomiskt bra byte, hur tycker ni man ska tänka? Jag har ingen brådska att byta. Just nu är andrahandsvärdet på M3 orimligt lågt jfm beg MY.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9334
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Byta M3 mot MY
10 mil kortare räckvidd lär du inte få. Jag har samma räckvidd på min MYLR 2022 som jag hade på min M3LR 2021.
MYLR fick lite större batteri till 2022, men det är inte jättestor skillnad.
Steget till 2023 blir ju rätt stort, dessutom har 2022 fortfarande parkeringssensorer, så jag rekommenderar en 2022:a.
MYLR fick lite större batteri till 2022, men det är inte jättestor skillnad.
Steget till 2023 blir ju rätt stort, dessutom har 2022 fortfarande parkeringssensorer, så jag rekommenderar en 2022:a.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Byta M3 mot MY
Juniper lär inte ge högre andrahandsvärde.
Facelifts gör typ 0 för det.
Det är årsmodell, mil och skick som avgör samt det absolut viktigaste av allt: konjunkturen. Har folk pengar eller inte.
Facelifts gör typ 0 för det.
Det är årsmodell, mil och skick som avgör samt det absolut viktigaste av allt: konjunkturen. Har folk pengar eller inte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Maltino
- Teslaägare
- Inlägg: 26
- Blev medlem: 22 nov 2021 14:52
- Referralkod: ts.la/mattias13016
Re: Byta M3 mot MY
Andrahandsvärde i framtiden är ju svårt att bedöma. Bäst att räkna väldigt pessimistisk. Speciellt nu när det förmodligen säljs enormt många Y tack vare ränte-erbjudandet.
Re: Byta M3 mot MY
Håller med dig om att mindre facetlift och uppdateringar mellan olika årsmodeller( t.ex M3 2021 som fick både en facelift och flera hårdvar uppdateringar) inte avspeglar sig i andrahansvärdet då kunderna inte är medvetna om sådant men Juniper är ju en helt ny modell, precis som Highland och borde rimligtvis ge att högre andrahandsvärde. Så upplever jag annars att det har varit när andra bilmärken exempelvis Audi a6 eller BMW 5 serie släppt en ny modell ungefär vart femte år att den nya modellen ligger högre i andrahandsvärde än den föregående.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9334
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Byta M3 mot MY
Nej, det är inte en helt ny modell.Arn skrev: ↑17 jul 2024 16:41
Håller med dig om att mindre facetlift och uppdateringar mellan olika årsmodeller( t.ex M3 2021 som fick både en facelift och flera hårdvar uppdateringar) inte avspeglar sig i andrahansvärdet då kunderna inte är medvetna om sådant men Juniper är ju en helt ny modell, precis som Highland och borde rimligtvis ge att högre andrahandsvärde. Så upplever jag annars att det har varit när andra bilmärken exempelvis Audi a6 eller BMW 5 serie släppt en ny modell ungefär vart femte år att den nya modellen ligger högre i andrahandsvärde än den föregående.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Byta M3 mot MY
Behöver du utrymmet eller är det ett argument för dig själv att byta bil?Arn skrev: ↑17 jul 2024 14:10Hej,
Känner mig en väldigt nöjd med min M3 LR från 2021 men funderar ändå på att inom närmaste året byta upp mig till en MY pga större utrymmen. I dagsläget tycker jag dock att bytet är ekonomiskt alldeles ofördelaktigt då byter till en likvärdig årsmodell kostar minst 120.000 i mellanskillnad och då får man dessutom 10 mil kortare räckvidd samt troligen hårdare stötdämpning ( byte mot en MY LR 2021, snittpris 450k.).
I så fall känns det betydligt mer intressant att byta mot en årsmodell 2023 som har korrigerat problemet med hård fjädring, där kan hitta LR för runt 550k. Då kommer ju nästa fråga upp om man lika gärna ska pröjsa 650k för att få en helt ny bil och nollräntan.
Samt nästa fråga om man lika gärna ska vänta in Juniper ( troligen något högre ränta men bättre andrahandsvärde)
Så om man vill göra ett ekonomiskt bra byte, hur tycker ni man ska tänka? Jag har ingen brådska att byta. Just nu är andrahandsvärdet på M3 orimligt lågt jfm beg MY.
Nya bilen skulle ju vara dyrare att byta till plus att Y är mindre effektiv än 3 att köra så rimligen borde det även bli dyrare att äga en Y.
Sorry att jag kanske är en blöt filt men jag utgått från mig själv och hur jag fungerar.
Om du egentligen vill byta bil kanske en nyare 3:a skulle vara ett vettigare alternativ?
Tesla Model 3 Long Range Highland
Re: Byta M3 mot MY
Tack för din input. Intressant angående räckvidden. Hur skiljer sig fjädringen mellan de 2 bilarna? Samt ljudnivå? Blev det några fler förbättringar 2022 jfm 2021 förutom batteriet?mikebike skrev: ↑17 jul 2024 14:1610 mil kortare räckvidd lär du inte få. Jag har samma räckvidd på min MYLR 2022 som jag hade på min M3LR 2021.
MYLR fick lite större batteri till 2022, men det är inte jättestor skillnad.
Steget till 2023 blir ju rätt stort, dessutom har 2022 fortfarande parkeringssensorer, så jag rekommenderar en 2022:a.
Fjädringen tror jag man bättrade 2023. Ljudnivån kontinuerligt. Antar att jag får börja kika lite på 2022or
Re: Byta M3 mot MY
Jag upplever min Y -24 som en betydligt bättre bil än vad min -22’a var. Sedan kan man ju alltid vänta på något bättre, det kommer hela tiden. Men jag ångrar inte mitt byte med 0,74%-erbjudandet.Arn skrev: ↑17 jul 2024 21:05Tack för din input. Intressant angående räckvidden. Hur skiljer sig fjädringen mellan de 2 bilarna? Samt ljudnivå? Blev det några fler förbättringar 2022 jfm 2021 förutom batteriet?mikebike skrev: ↑17 jul 2024 14:1610 mil kortare räckvidd lär du inte få. Jag har samma räckvidd på min MYLR 2022 som jag hade på min M3LR 2021.
MYLR fick lite större batteri till 2022, men det är inte jättestor skillnad.
Steget till 2023 blir ju rätt stort, dessutom har 2022 fortfarande parkeringssensorer, så jag rekommenderar en 2022:a.
Fjädringen tror jag man bättrade 2023. Ljudnivån kontinuerligt. Antar att jag får börja kika lite på 2022or
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Byta M3 mot MY
Bra fråga. Utrymmena i M3 fungerar men det blir en del pysslande och kompromisser om man har barnvagn eller ska resa utomlands med flera resväskor. Hade även varit kul sitta lite högre upp som MY.fnils skrev: ↑17 jul 2024 18:04Behöver du utrymmet eller är det ett argument för dig själv att byta bil?Arn skrev: ↑17 jul 2024 14:10Hej,
Känner mig en väldigt nöjd med min M3 LR från 2021 men funderar ändå på att inom närmaste året byta upp mig till en MY pga större utrymmen. I dagsläget tycker jag dock att bytet är ekonomiskt alldeles ofördelaktigt då byter till en likvärdig årsmodell kostar minst 120.000 i mellanskillnad och då får man dessutom 10 mil kortare räckvidd samt troligen hårdare stötdämpning ( byte mot en MY LR 2021, snittpris 450k.).
I så fall känns det betydligt mer intressant att byta mot en årsmodell 2023 som har korrigerat problemet med hård fjädring, där kan hitta LR för runt 550k. Då kommer ju nästa fråga upp om man lika gärna ska pröjsa 650k för att få en helt ny bil och nollräntan.
Samt nästa fråga om man lika gärna ska vänta in Juniper ( troligen något högre ränta men bättre andrahandsvärde)
Så om man vill göra ett ekonomiskt bra byte, hur tycker ni man ska tänka? Jag har ingen brådska att byta. Just nu är andrahandsvärdet på M3 orimligt lågt jfm beg MY.
Nya bilen skulle ju vara dyrare att byta till plus att Y är mindre effektiv än 3 att köra så rimligen borde det även bli dyrare att äga en Y.
Sorry att jag kanske är en blöt filt men jag utgått från mig själv och hur jag fungerar.
Om du egentligen vill byta bil kanske en nyare 3:a skulle vara ett vettigare alternativ?
Men ärligt talat så är ekonomin en viktig del i det hela. Samt att nybilsgarantin snart går ut som känns lite motigt. Vet dock att M3 överlag är ganska problemfria så förhoppningsvis blir reparationskostnaderna låga på några års sikt och maskinskadeförsäkring kan täcka vissa kostnader.
Ekonomiskt bäst är säkert att behålla min M3 2-3år, den kanske tappar 100k på den tiden, en MY årsmodell 2023 för 550k kommer tappa mer såklart. Kanske kan man byta till en MY om 2-3 år när utbudet på begagnatmarknaden blir betydligt större utan att behöva ruinera plånboken med 100-150k extra för samma årsmodell och miltal. Min önskan är att byta en dag när bytet blir förmånligt. Idag känns det orimligt att lägga så mycket mer på en begagnad MY
Re: Byta M3 mot MY
Visst fick du dessutom bytet ganska förmånligt? Ungefär hur mycket fick du lägga i mellanskillnad för att byta upp dig två årsmodeller?Walker skrev: ↑17 jul 2024 21:11Jag upplever min Y -24 som en betydligt bättre bil än vad min -22’a var. Sedan kan man ju alltid vänta på något bättre, det kommer hela tiden. Men jag ångrar inte mitt byte med 0,74%-erbjudandet.Arn skrev: ↑17 jul 2024 21:05Tack för din input. Intressant angående räckvidden. Hur skiljer sig fjädringen mellan de 2 bilarna? Samt ljudnivå? Blev det några fler förbättringar 2022 jfm 2021 förutom batteriet?mikebike skrev: ↑17 jul 2024 14:1610 mil kortare räckvidd lär du inte få. Jag har samma räckvidd på min MYLR 2022 som jag hade på min M3LR 2021.
MYLR fick lite större batteri till 2022, men det är inte jättestor skillnad.
Steget till 2023 blir ju rätt stort, dessutom har 2022 fortfarande parkeringssensorer, så jag rekommenderar en 2022:a.
Fjädringen tror jag man bättrade 2023. Ljudnivån kontinuerligt. Antar att jag får börja kika lite på 2022or
Re: Byta M3 mot MY
Man kan ju tjafsa om vad en ”ny modell” är, men faktum är att det är betydligt mer än en facelift, även om grunden bygger på samma bil.mikebike skrev: ↑17 jul 2024 17:44Nej, det är inte en helt ny modell.Arn skrev: ↑17 jul 2024 16:41
Håller med dig om att mindre facetlift och uppdateringar mellan olika årsmodeller( t.ex M3 2021 som fick både en facelift och flera hårdvar uppdateringar) inte avspeglar sig i andrahansvärdet då kunderna inte är medvetna om sådant men Juniper är ju en helt ny modell, precis som Highland och borde rimligtvis ge att högre andrahandsvärde. Så upplever jag annars att det har varit när andra bilmärken exempelvis Audi a6 eller BMW 5 serie släppt en ny modell ungefär vart femte år att den nya modellen ligger högre i andrahandsvärde än den föregående.
Jag själv som aldrig kunde tänkt mig att köpa eller köra runt i 2019-2023 års Model 3 pga bullernivå, chassi, byggkvalitet och utseende har nu en 2024 års modell. Till exempel.
Model 3 2024
Re: Byta M3 mot MY
Model Y har dyrare däck även i 19” utförande. Model 3 med 18” är en del lägre kostnad särskilt om man tänker sig helt ny uppsättning vinterdäck också.fnils skrev: ↑17 jul 2024 18:04
Behöver du utrymmet eller är det ett argument för dig själv att byta bil?
Nya bilen skulle ju vara dyrare att byta till plus att Y är mindre effektiv än 3 att köra så rimligen borde det även bli dyrare att äga en Y.
Sorry att jag kanske är en blöt filt men jag utgått från mig själv och hur jag fungerar.
Om du egentligen vill byta bil kanske en nyare 3:a skulle vara ett vettigare alternativ?
Model Y är generellt lite dyrare att försäkra.
Och självklart är Model 3 snålare, särskilt i höga farter.
Sist men inte minst lär knappast andrahandsvärdet på en 2024 Model Y gynnas av att det kommer en ordentlig facelift i form av Juniper.
Model 3 2024
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9334
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Byta M3 mot MY
Nyare processor, dubbelglas i bakdörrarna...Arn skrev: ↑17 jul 2024 21:05Tack för din input. Intressant angående räckvidden. Hur skiljer sig fjädringen mellan de 2 bilarna? Samt ljudnivå? Blev det några fler förbättringar 2022 jfm 2021 förutom batteriet?mikebike skrev: ↑17 jul 2024 14:1610 mil kortare räckvidd lär du inte få. Jag har samma räckvidd på min MYLR 2022 som jag hade på min M3LR 2021.
MYLR fick lite större batteri till 2022, men det är inte jättestor skillnad.
Steget till 2023 blir ju rätt stort, dessutom har 2022 fortfarande parkeringssensorer, så jag rekommenderar en 2022:a.
Fjädringen tror jag man bättrade 2023. Ljudnivån kontinuerligt. Antar att jag får börja kika lite på 2022or
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Byta M3 mot MY
Behövde skjuta till exakt 8695.- på första . Första året kommer leasingen att vara ca 1200.-/mån dyrare (+moms) men sedan är det ren vinst. Har leasingen på 60 mån nu och räknat på att jag mellan år 2 och 5 kommer att spara ca 70000.- på att jag gjorde bytet nu istället för att behålla/förlänga leasingen på den förra eller att byta om ett år när den skulle ha löpt ut.Arn skrev: ↑17 jul 2024 21:27Visst fick du dessutom bytet ganska förmånligt? Ungefär hur mycket fick du lägga i mellanskillnad för att byta upp dig två årsmodeller?Walker skrev: ↑17 jul 2024 21:11Jag upplever min Y -24 som en betydligt bättre bil än vad min -22’a var. Sedan kan man ju alltid vänta på något bättre, det kommer hela tiden. Men jag ångrar inte mitt byte med 0,74%-erbjudandet.Arn skrev: ↑17 jul 2024 21:05Tack för din input. Intressant angående räckvidden. Hur skiljer sig fjädringen mellan de 2 bilarna? Samt ljudnivå? Blev det några fler förbättringar 2022 jfm 2021 förutom batteriet?mikebike skrev: ↑17 jul 2024 14:1610 mil kortare räckvidd lär du inte få. Jag har samma räckvidd på min MYLR 2022 som jag hade på min M3LR 2021.
MYLR fick lite större batteri till 2022, men det är inte jättestor skillnad.
Steget till 2023 blir ju rätt stort, dessutom har 2022 fortfarande parkeringssensorer, så jag rekommenderar en 2022:a.
Fjädringen tror jag man bättrade 2023. Ljudnivån kontinuerligt. Antar att jag får börja kika lite på 2022or
(Be mig inte förklara hur, det är rätt många parametrar att ta hänsyn till. Men jag har fått mina siffror kollade av en revisor och de stämmer)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Byta M3 mot MY
Det som har köpt en rabatterat lagerbil MY senaste året har i princip tappat oerhört lite på nybilspriset och gjort en mycket bra affär. Överlag Har det varit en oerhört bra ekonomiska affär att köpa en MY efter den stora prisänkningen i januari 2023.
Medan en begagnad M3 under denna period har tappat 150.000 kr i värde så har den som köpte en sprillans ny MY tappat maximalt 100.000 kr, i många fall betydligt mindre än så. Men med tanke på hur omfattande försäljningen har varit sedan 2023 så kan man anta att det är billigare att byta upp sig om 1-3 år när det finns en enormt mycket större begagnat marknad av MY samt Juniper ute på marknaden.
Medan en begagnad M3 under denna period har tappat 150.000 kr i värde så har den som köpte en sprillans ny MY tappat maximalt 100.000 kr, i många fall betydligt mindre än så. Men med tanke på hur omfattande försäljningen har varit sedan 2023 så kan man anta att det är billigare att byta upp sig om 1-3 år när det finns en enormt mycket större begagnat marknad av MY samt Juniper ute på marknaden.
Re: Byta M3 mot MY
Jag kan inte köpa att det skulle vara att byta upp sig att gå från M3 till MY, snarare ett byte i sidled med en mängd kompromisser om man verkligen behöver utrymmet till exempelvis barnvagn(ar). Det är samma bil i olika kostymer.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9334
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Byta M3 mot MY
Det är absolut att byta upp sig, 18 cm.

Jag saknar ingenting från min Model 3, förutom justerbart svankstöd i passagerarstolen.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Byta M3 mot MY
Hade kidsen varit i barnvagnsålder hade jag lätt gått på MY, men M3 är bättre på allt utom utrymme som likväl räckt bra för flera långresor i Europa med två vuxna och två barn. Körglädjen är helt enkelt överlägsen i M3, men är instegshöjd och utrymme prio är det förstås MY som gäller.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9334
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Byta M3 mot MY
Jag skulle nog säga att baklucka och tredelat baksäte är minst lika viktiga faktorer.holden skrev: ↑18 jul 2024 16:06Hade kidsen varit i barnvagnsålder hade jag lätt gått på MY, men M3 är bättre på allt utom utrymme som likväl räckt bra för flera långresor i Europa med två vuxna och två barn. Körglädjen är helt enkelt överlägsen i M3, men är instegshöjd och utrymme prio är det förstås MY som gäller.
Körglädjen är jämförbar både när man ligger i bilköer och när man kör motorväg.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Byta M3 mot MY
Haha, ja i bilköer har man ju samma obefintliga körglädje det är sant. Lite kurviga vägar så är det milsvid skillnad.mikebike skrev: ↑18 jul 2024 16:42Jag skulle nog säga att baklucka och tredelat baksäte är minst lika viktiga faktorer.holden skrev: ↑18 jul 2024 16:06Hade kidsen varit i barnvagnsålder hade jag lätt gått på MY, men M3 är bättre på allt utom utrymme som likväl räckt bra för flera långresor i Europa med två vuxna och två barn. Körglädjen är helt enkelt överlägsen i M3, men är instegshöjd och utrymme prio är det förstås MY som gäller.
Körglädjen är jämförbar både när man ligger i bilköer och när man kör motorväg.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Byta M3 mot MY
Jag valde mellan MY och nya Model 3. Där var det stor skillnad.
Model 3 2024
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9334
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Byta M3 mot MY
Jag kör mycket lite på kurviga vägar. Dessutom har jag en krängningshämmare i passagerarsätet.holden skrev: ↑18 jul 2024 17:00Haha, ja i bilköer har man ju samma obefintliga körglädje det är sant. Lite kurviga vägar så är det milsvid skillnad.mikebike skrev: ↑18 jul 2024 16:42Jag skulle nog säga att baklucka och tredelat baksäte är minst lika viktiga faktorer.holden skrev: ↑18 jul 2024 16:06Hade kidsen varit i barnvagnsålder hade jag lätt gått på MY, men M3 är bättre på allt utom utrymme som likväl räckt bra för flera långresor i Europa med två vuxna och två barn. Körglädjen är helt enkelt överlägsen i M3, men är instegshöjd och utrymme prio är det förstås MY som gäller.
Körglädjen är jämförbar både när man ligger i bilköer och när man kör motorväg.

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.