Senaste version 2025.20
Moderator: Redaktion
Re: Senaste version 2024.20
Tre uppenbara saker som borde fixas för släp:
- När man kopplar in släpet så går den in i trailer mode men när man kopplar ur det så måste man manuellt stänga av trailer mode. Jag förstår inte varför man har valt att göra så här.
- Belysningen på släpet skall alltid vara på. Nu måste man slå på det manuellt för varje körning.
- Lastbilen som skuggar en.
- När man kopplar in släpet så går den in i trailer mode men när man kopplar ur det så måste man manuellt stänga av trailer mode. Jag förstår inte varför man har valt att göra så här.
- Belysningen på släpet skall alltid vara på. Nu måste man slå på det manuellt för varje körning.
- Lastbilen som skuggar en.
Model Y LR AWD -24
Re: Senaste version 2024.20
Fast det finns en logik i det första. Att den inte automatisk stänger av trailer mode när du kopplat av släpet är en säkerhetsgrej. Det kan ju vara så att bilen tappar kontakten med släpet utan att du har kopplat av det. Då varnas det med röd släpsymbol för att uppmärksamma dig på att nåt kan vara fel med det elektriska. Om den bara släcker symbolen när den tappar kontakten är det lättare att missa att nåt är fel när släpet är inkopplat än om den bara släcker symbolen.mussla skrev: ↑15 jul 2024 00:32Tre uppenbara saker som borde fixas för släp:
- När man kopplar in släpet så går den in i trailer mode men när man kopplar ur det så måste man manuellt stänga av trailer mode. Jag förstår inte varför man har valt att göra så här.
- Belysningen på släpet skall alltid vara på. Nu måste man slå på det manuellt för varje körning.
- Lastbilen som skuggar en.
Din andra punkt: Är det så att det är i hela EU man måste ha släpets belysning på hela tiden eller bara i Sverige? Om det är så i andra länder vi kan besöka med Tesla att man inte ska ha lamporna på dagtid så blir det genast mer komplicerat. Iofs kan man använda sig av geolocation eller en inställning, men ändå. Sverige är en liten marknad. Men om det är samma regler i hela EU så är det en annan sak.
Re: Senaste version 2024.20
Första punkten;Jerker skrev: ↑15 jul 2024 07:55Fast det finns en logik i det första. Att den inte automatisk stänger av trailer mode när du kopplat av släpet är en säkerhetsgrej. Det kan ju vara så att bilen tappar kontakten med släpet utan att du har kopplat av det. Då varnas det med röd släpsymbol för att uppmärksamma dig på att nåt kan vara fel med det elektriska. Om den bara släcker symbolen när den tappar kontakten är det lättare att missa att nåt är fel när släpet är inkopplat än om den bara släcker symbolen.mussla skrev: ↑15 jul 2024 00:32Tre uppenbara saker som borde fixas för släp:
- När man kopplar in släpet så går den in i trailer mode men när man kopplar ur det så måste man manuellt stänga av trailer mode. Jag förstår inte varför man har valt att göra så här.
- Belysningen på släpet skall alltid vara på. Nu måste man slå på det manuellt för varje körning.
- Lastbilen som skuggar en.
Din andra punkt: Är det så att det är i hela EU man måste ha släpets belysning på hela tiden eller bara i Sverige? Om det är så i andra länder vi kan besöka med Tesla att man inte ska ha lamporna på dagtid så blir det genast mer komplicerat. Iofs kan man använda sig av geolocation eller en inställning, men ändå. Sverige är en liten marknad. Men om det är samma regler i hela EU så är det en annan sak.
Jag förstår tanken med att ha det som en varning men jag tycker att det är fel. Det är oändligt mycket mer vanligt att man faktiskt har kopplat ur kontakten än att det glappar. På andra bilar får man en indikator om släpet är inkopplat, precis som på Teslan. Om den indikatorn oväntat slocknar är det en tillräckligt god indikation på att släpet har tappat kontakten tycker jag. Detta försvåras av att man får leta runt rejält i menyer för att stänga av trailer mode.
Andra punkten;
Jag är osäker på hur det är i övriga EU. Från Transportstyrelsen:
"Tänk på att vid färd med släpvagn ska belysningen på släpvagnen alltid vara tänd. Observera att du kan behöva tända belysningen manuellt."
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... 20manuellt.
Model Y LR AWD -24
Re: Senaste version 2024.20
Det kan ju vara väldigt individuellt. Jag hade problem nästan hela tiden med min model 3. Dels satt problemet i släpets kontakt. Jag fick in vatten som ledde till korrosion osv. Men när jag fått ordning på det så hade jag fortsatta problem. Då sökte jag i bilen kontakt och när jag fick isär den så rann det vatten ur den också. Så det hela slutade med att jag tvingades montera ned hela bakre karossdelen för att komma åt att linda en längre del av kabelskyddet (som har en slits i hela sin längd) med eltejp så att det inte längre skulle kunna komma in vatten där. Fel från fabrik, alltså.mussla skrev: ↑15 jul 2024 10:45Första punkten;
Jag förstår tanken med att ha det som en varning men jag tycker att det är fel. Det är oändligt mycket mer vanligt att man faktiskt har kopplat ur kontakten än att det glappar. På andra bilar får man en indikator om släpet är inkopplat, precis som på Teslan. Om den indikatorn oväntat slocknar är det en tillräckligt god indikation på att släpet har tappat kontakten tycker jag. Detta försvåras av att man får leta runt rejält i menyer för att stänga av trailer mode.
Hur en bättre lösning för att varna för felaktigheter i släpvagnskontakten ser ut vet jag inte.
Re: Senaste version 2024.20
Det jag tänker som bättre vore att man ser att ikonen för släp släcks fast släpet är påkopplat. Den kan ju bonga till när så sker också. Om det duger för andra bilar så borde det duga för Tesla också. Det måste väl ändå vara väldigt ovanligt att kontakten är glapp?Jerker skrev: ↑15 jul 2024 11:16Det kan ju vara väldigt individuellt. Jag hade problem nästan hela tiden med min model 3. Dels satt problemet i släpets kontakt. Jag fick in vatten som ledde till korrosion osv. Men när jag fått ordning på det så hade jag fortsatta problem. Då sökte jag i bilen kontakt och när jag fick isär den så rann det vatten ur den också. Så det hela slutade med att jag tvingades montera ned hela bakre karossdelen för att komma åt att linda en längre del av kabelskyddet (som har en slits i hela sin längd) med eltejp så att det inte längre skulle kunna komma in vatten där. Fel från fabrik, alltså.mussla skrev: ↑15 jul 2024 10:45Första punkten;
Jag förstår tanken med att ha det som en varning men jag tycker att det är fel. Det är oändligt mycket mer vanligt att man faktiskt har kopplat ur kontakten än att det glappar. På andra bilar får man en indikator om släpet är inkopplat, precis som på Teslan. Om den indikatorn oväntat slocknar är det en tillräckligt god indikation på att släpet har tappat kontakten tycker jag. Detta försvåras av att man får leta runt rejält i menyer för att stänga av trailer mode.
Hur en bättre lösning för att varna för felaktigheter i släpvagnskontakten ser ut vet jag inte.
Men visst man kan tänka sig en mellanväg också. Om kontakten bryts så kommer en fråga upp om man vill avbryta trailer-mode.
Model Y LR AWD -24
- nogren
- Teslaägare
- Inlägg: 262
- Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/niklas756762
Re: Senaste version 2024.20
Jag har aldrig slagit på eller av trailer mode på min MY, det har bara funkat som förväntat.mussla skrev: ↑15 jul 2024 14:43Det jag tänker som bättre vore att man ser att ikonen för släp släcks fast släpet är påkopplat. Den kan ju bonga till när så sker också. Om det duger för andra bilar så borde det duga för Tesla också. Det måste väl ändå vara väldigt ovanligt att kontakten är glapp?Jerker skrev: ↑15 jul 2024 11:16Det kan ju vara väldigt individuellt. Jag hade problem nästan hela tiden med min model 3. Dels satt problemet i släpets kontakt. Jag fick in vatten som ledde till korrosion osv. Men när jag fått ordning på det så hade jag fortsatta problem. Då sökte jag i bilen kontakt och när jag fick isär den så rann det vatten ur den också. Så det hela slutade med att jag tvingades montera ned hela bakre karossdelen för att komma åt att linda en längre del av kabelskyddet (som har en slits i hela sin längd) med eltejp så att det inte längre skulle kunna komma in vatten där. Fel från fabrik, alltså.mussla skrev: ↑15 jul 2024 10:45Första punkten;
Jag förstår tanken med att ha det som en varning men jag tycker att det är fel. Det är oändligt mycket mer vanligt att man faktiskt har kopplat ur kontakten än att det glappar. På andra bilar får man en indikator om släpet är inkopplat, precis som på Teslan. Om den indikatorn oväntat slocknar är det en tillräckligt god indikation på att släpet har tappat kontakten tycker jag. Detta försvåras av att man får leta runt rejält i menyer för att stänga av trailer mode.
Hur en bättre lösning för att varna för felaktigheter i släpvagnskontakten ser ut vet jag inte.
Men visst man kan tänka sig en mellanväg också. Om kontakten bryts så kommer en fråga upp om man vill avbryta trailer-mode.
Däremot håller jag med att de borde kunna slå på belysningen automatiskt vi trailer mode. Eller i varje fall göra det valbart (default på) ...
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
BMW X3 G01 30d -18 såld
Re: Senaste version 2024.20
Du får inte en röd trailer-symbol när du kopplar ur släpet?nogren skrev: ↑17 jul 2024 15:58Jag har aldrig slagit på eller av trailer mode på min MY, det har bara funkat som förväntat.mussla skrev: ↑15 jul 2024 14:43Det jag tänker som bättre vore att man ser att ikonen för släp släcks fast släpet är påkopplat. Den kan ju bonga till när så sker också. Om det duger för andra bilar så borde det duga för Tesla också. Det måste väl ändå vara väldigt ovanligt att kontakten är glapp?Jerker skrev: ↑15 jul 2024 11:16Det kan ju vara väldigt individuellt. Jag hade problem nästan hela tiden med min model 3. Dels satt problemet i släpets kontakt. Jag fick in vatten som ledde till korrosion osv. Men när jag fått ordning på det så hade jag fortsatta problem. Då sökte jag i bilen kontakt och när jag fick isär den så rann det vatten ur den också. Så det hela slutade med att jag tvingades montera ned hela bakre karossdelen för att komma åt att linda en längre del av kabelskyddet (som har en slits i hela sin längd) med eltejp så att det inte längre skulle kunna komma in vatten där. Fel från fabrik, alltså.mussla skrev: ↑15 jul 2024 10:45Första punkten;
Jag förstår tanken med att ha det som en varning men jag tycker att det är fel. Det är oändligt mycket mer vanligt att man faktiskt har kopplat ur kontakten än att det glappar. På andra bilar får man en indikator om släpet är inkopplat, precis som på Teslan. Om den indikatorn oväntat slocknar är det en tillräckligt god indikation på att släpet har tappat kontakten tycker jag. Detta försvåras av att man får leta runt rejält i menyer för att stänga av trailer mode.
Hur en bättre lösning för att varna för felaktigheter i släpvagnskontakten ser ut vet jag inte.
Men visst man kan tänka sig en mellanväg också. Om kontakten bryts så kommer en fråga upp om man vill avbryta trailer-mode.
Däremot håller jag med att de borde kunna slå på belysningen automatiskt vi trailer mode. Eller i varje fall göra det valbart (default på) ...
Vad innebär egentligen trailer mode? Jag har för mig att det står att man inte skall ha det på om man kör utan släp. Om symbolen är röd (frånkopplad trailer) så kanske det är samma sak som att stänga av trailer mode?
Model Y LR AWD -24
- emlan
- Teslaägare
- Inlägg: 99
- Blev medlem: 28 jul 2023 16:49
- Referralkod: ts.la/emanuel192279
Re: Senaste version 2024.20
Trailer mode stänger av autostyrning är väl en tydlig grej vad det innebär.mussla skrev: ↑17 jul 2024 17:26
Du får inte en röd trailer-symbol när du kopplar ur släpet?
Vad innebär egentligen trailer mode? Jag har för mig att det står att man inte skall ha det på om man kör utan släp. Om symbolen är röd (frånkopplad trailer) så kanske det är samma sak som att stänga av trailer mode?
MY LR -23
- emlan
- Teslaägare
- Inlägg: 99
- Blev medlem: 28 jul 2023 16:49
- Referralkod: ts.la/emanuel192279
Re: Senaste version 2024.20
En tydlig skillnad som kommit med 2024.20 är att den hanterar 2+1-vägar betydligt bättre vid autostyrning. Tidigare "gick det inte" att ha autostyrning på när jag körde på 2+1-väg
MY LR -23
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Senaste version 2024.20
Vilken 20-version då?
Med den förra funkade det lika dåligt som vanligt. Jag har inte testat med 2024.20.6.2 ännu
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- airdrive
- Teslaägare
- Inlägg: 275
- Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
- Referralkod: ts.la/martin185079
Re: Senaste version 2024.20
Yep! Kan inte vara alltför många rader kod!nogren skrev: ↑17 jul 2024 15:58Jag har aldrig slagit på eller av trailer mode på min MY, det har bara funkat som förväntat.mussla skrev: ↑15 jul 2024 14:43Det jag tänker som bättre vore att man ser att ikonen för släp släcks fast släpet är påkopplat. Den kan ju bonga till när så sker också. Om det duger för andra bilar så borde det duga för Tesla också. Det måste väl ändå vara väldigt ovanligt att kontakten är glapp?Jerker skrev: ↑15 jul 2024 11:16Det kan ju vara väldigt individuellt. Jag hade problem nästan hela tiden med min model 3. Dels satt problemet i släpets kontakt. Jag fick in vatten som ledde till korrosion osv. Men när jag fått ordning på det så hade jag fortsatta problem. Då sökte jag i bilen kontakt och när jag fick isär den så rann det vatten ur den också. Så det hela slutade med att jag tvingades montera ned hela bakre karossdelen för att komma åt att linda en längre del av kabelskyddet (som har en slits i hela sin längd) med eltejp så att det inte längre skulle kunna komma in vatten där. Fel från fabrik, alltså.mussla skrev: ↑15 jul 2024 10:45Första punkten;
Jag förstår tanken med att ha det som en varning men jag tycker att det är fel. Det är oändligt mycket mer vanligt att man faktiskt har kopplat ur kontakten än att det glappar. På andra bilar får man en indikator om släpet är inkopplat, precis som på Teslan. Om den indikatorn oväntat slocknar är det en tillräckligt god indikation på att släpet har tappat kontakten tycker jag. Detta försvåras av att man får leta runt rejält i menyer för att stänga av trailer mode.
Hur en bättre lösning för att varna för felaktigheter i släpvagnskontakten ser ut vet jag inte.
Men visst man kan tänka sig en mellanväg också. Om kontakten bryts så kommer en fråga upp om man vill avbryta trailer-mode.
Däremot håller jag med att de borde kunna slå på belysningen automatiskt vi trailer mode. Eller i varje fall göra det valbart (default på) ...
M3 LR 2023
- emlan
- Teslaägare
- Inlägg: 99
- Blev medlem: 28 jul 2023 16:49
- Referralkod: ts.la/emanuel192279
Re: Senaste version 2024.20
Igår när jag noterade att det faktiskt gick att ha AS på var vid 2024.20.7.
Den är inte 100% men gick att ha igång - tror jag fick ta över vid två tillfällen på kanske 40 mil 2+1 igår. Lite lagom tryck i ratten åt rätt håll upplevde jag också gjorde skillnad

MY LR -23
Re: Senaste version 2024.20
Åkte samma sträcka som vanligt gävle-söderhamn-gävle i helgen med M3 2022 v24.20.7 och min upplevelse var likvärdig med tidigare versioner dvs ett par ställen där linjerna är knäppt målade blir bilen förvirrad och vill hålla vänster, sedan höger, vilket väcker klagovisan i passagerarstolen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Senaste version 2024.20
Jag slår av AP vid övergågnar på 2+1 som rutin. Det är inte behagligt alls.tor-ake skrev: ↑18 jul 2024 10:48Åkte samma sträcka som vanligt gävle-söderhamn-gävle i helgen med M3 2022 v24.20.7 och min upplevelse var likvärdig med tidigare versioner dvs ett par ställen där linjerna är knäppt målade blir bilen förvirrad och vill hålla vänster, sedan höger, vilket väcker klagovisan i passagerarstolen.
- nogren
- Teslaägare
- Inlägg: 262
- Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/niklas756762
Re: Senaste version 2024.20
Nopemussla skrev: ↑17 jul 2024 17:26Du får inte en röd trailer-symbol när du kopplar ur släpet?nogren skrev: ↑17 jul 2024 15:58Jag har aldrig slagit på eller av trailer mode på min MY, det har bara funkat som förväntat.mussla skrev: ↑15 jul 2024 14:43Det jag tänker som bättre vore att man ser att ikonen för släp släcks fast släpet är påkopplat. Den kan ju bonga till när så sker också. Om det duger för andra bilar så borde det duga för Tesla också. Det måste väl ändå vara väldigt ovanligt att kontakten är glapp?Jerker skrev: ↑15 jul 2024 11:16Det kan ju vara väldigt individuellt. Jag hade problem nästan hela tiden med min model 3. Dels satt problemet i släpets kontakt. Jag fick in vatten som ledde till korrosion osv. Men när jag fått ordning på det så hade jag fortsatta problem. Då sökte jag i bilen kontakt och när jag fick isär den så rann det vatten ur den också. Så det hela slutade med att jag tvingades montera ned hela bakre karossdelen för att komma åt att linda en längre del av kabelskyddet (som har en slits i hela sin längd) med eltejp så att det inte längre skulle kunna komma in vatten där. Fel från fabrik, alltså.mussla skrev: ↑15 jul 2024 10:45Första punkten;
Jag förstår tanken med att ha det som en varning men jag tycker att det är fel. Det är oändligt mycket mer vanligt att man faktiskt har kopplat ur kontakten än att det glappar. På andra bilar får man en indikator om släpet är inkopplat, precis som på Teslan. Om den indikatorn oväntat slocknar är det en tillräckligt god indikation på att släpet har tappat kontakten tycker jag. Detta försvåras av att man får leta runt rejält i menyer för att stänga av trailer mode.
Hur en bättre lösning för att varna för felaktigheter i släpvagnskontakten ser ut vet jag inte.
Men visst man kan tänka sig en mellanväg också. Om kontakten bryts så kommer en fråga upp om man vill avbryta trailer-mode.
Däremot håller jag med att de borde kunna slå på belysningen automatiskt vi trailer mode. Eller i varje fall göra det valbart (default på) ...
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
BMW X3 G01 30d -18 såld
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 494
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: Senaste version 2024.20
Körde ca 50 mil i helgen med mycket 2-1 på 2024.20.7. När jag körde så var jag beredd, men när frugan körde (som normalt kör en annan bil) var vi nära att hamna rätt in i första stolpen (den delen som skjuter ut mot trafiken i nivå med frunken) på högerräcket. Jag slumrade lite under vägens gång, men vaknade med hjärtat i halsgropen när jag kände bilen rycka kraftigt åt höger och såg en stolpe komma emot mig i 100 km/h!spacecoin skrev: ↑18 jul 2024 11:20Jag slår av AP vid övergågnar på 2+1 som rutin. Det är inte behagligt alls.tor-ake skrev: ↑18 jul 2024 10:48Åkte samma sträcka som vanligt gävle-söderhamn-gävle i helgen med M3 2022 v24.20.7 och min upplevelse var likvärdig med tidigare versioner dvs ett par ställen där linjerna är knäppt målade blir bilen förvirrad och vill hålla vänster, sedan höger, vilket väcker klagovisan i passagerarstolen.
2-1? Slå av AP!
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
- airdrive
- Teslaägare
- Inlägg: 275
- Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
- Referralkod: ts.la/martin185079
Re: Senaste version 2024.20
En fundering: borde inte tillverkaren och möjligen även Transportstyrelsen vara intresserad av den typen av felfunktioner? Känns inte som ett tänkt beteende att bilen plötsligt styr in i ett fast händer nära kärfälten.enoch85 skrev: ↑22 jul 2024 16:34Körde ca 50 mil i helgen med mycket 2-1 på 2024.20.7. När jag körde så var jag beredd, men när frugan körde (som normalt kör en annan bil) var vi nära att hamna rätt in i första stolpen (den delen som skjuter ut mot trafiken i nivå med frunken) på högerräcket. Jag slumrade lite under vägens gång, men vaknade med hjärtat i halsgropen när jag kände bilen rycka kraftigt åt höger och såg en stolpe komma emot mig i 100 km/h!spacecoin skrev: ↑18 jul 2024 11:20Jag slår av AP vid övergågnar på 2+1 som rutin. Det är inte behagligt alls.tor-ake skrev: ↑18 jul 2024 10:48Åkte samma sträcka som vanligt gävle-söderhamn-gävle i helgen med M3 2022 v24.20.7 och min upplevelse var likvärdig med tidigare versioner dvs ett par ställen där linjerna är knäppt målade blir bilen förvirrad och vill hålla vänster, sedan höger, vilket väcker klagovisan i passagerarstolen.
2-1? Slå av AP!
Dock är jag såpass ödmjuk att jag villigt erkänner att jag har noll koll på kriterierna för att ha dessa system godkända.
M3 LR 2023
Re: Senaste version 2024.20
Inte avsett att användas på 2+1 väg. Officiellt är det en beta för motorväg och där fungerar det ju bra.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Senaste version 2024.20
Ja när det funkar är L5 robotaxi och autonomi runt hörnet och när det inte funkar är det beta, förarens fel, utanför avsedd vägtyp etc.
Re: Senaste version 2024.20
Det är inget fel på maskinen som sådan, det är bara den lilla detaljen att det finns inga 2+1-vägar med i träningsdatat (uppenbarligen!). När AI skall "gissa" på saker som inte riktigt passar in i modellen blir det ofta ... spastiskt. Om Tesla bara hade varit lite mindre amerikanskt slarviga och lite mer tüsk ordnung så hade autopiloten varit så så sjukt bra. Men det kanske inte går? Tänker rapsolja och kranvatten - omöjliga att blanda.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Senaste version 2024.20
Har vi någon AI i vår mjukvara i bilarna? Har tänkt att vi kör med ett kodspår Tesla redan placerat i graven och inte kommer att göra mycket mee.
Apropå AI, Karpathy har ett antal vad han kallas lectures på Youtube där han berättar om vad han pysslar med både högt och lågt, även med kod. Kan rekommendera dem. Det känns inte längre lika konstigt att ChatGPT och FSD blev användbart ungefär samtidigt. Måste ha varit mycket famlande innan man fick till ett tillräckligt bra grundpaket med resonemang. Men vad vet jag, Tesla kanske pysslar med saken helt annorlunda.
Apropå AI, Karpathy har ett antal vad han kallas lectures på Youtube där han berättar om vad han pysslar med både högt och lågt, även med kod. Kan rekommendera dem. Det känns inte längre lika konstigt att ChatGPT och FSD blev användbart ungefär samtidigt. Måste ha varit mycket famlande innan man fick till ett tillräckligt bra grundpaket med resonemang. Men vad vet jag, Tesla kanske pysslar med saken helt annorlunda.
Re: Senaste version 2024.20
2-1 vägar finns väl bara i sverige.
Det hade fungerat bra om man målat vägen rätt.
DVS att det tillkommer en ny fil, inte att filen först blir bredare, sen kommer en filavskiljare mitt vägen.
Samma problem när 1+2 vägen slutar då är vänsterfilen inte markerad ända till den tar slut. Vilket gör att bilen plötsligt tror att vägen är bredare ett kort tag.
Det går säkert få det att funka ändå, men finns denna vägtyp endast i Sverige och dessutom fel målad så kvarstår nog problemet länge.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Senaste version 2024.20
Finns i Nederländerna och Tyskland i varje fall. Även om det inte är lika vanligt som i Sverige.Toja skrev:2-1 vägar finns väl bara i sverige.
Det hade fungerat bra om man målat vägen rätt.
DVS att det tillkommer en ny fil, inte att filen först blir bredare, sen kommer en filavskiljare mitt vägen.
Samma problem när 1+2 vägen slutar då är vänsterfilen inte markerad ända till den tar slut. Vilket gör att bilen plötsligt tror att vägen är bredare ett kort tag.
Det går säkert få det att funka ändå, men finns denna vägtyp endast i Sverige och dessutom fel målad så kvarstår nog problemet länge.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Senaste version 2024.20
I datorn finns en nedladdad kopia av modellen som de tränat fram. Det sker med all säkerhet ingen träning i våra bilar när vi är ute och kör, möjligen att data i vissa fall laddas upp och blir del av Teslas multi-petabyte träningsdata, men uppenbarlingen inget från sträckan Gävle-Hudiksvall.

Det som autopiloten klarar, även den ytterst begränsade och futtiga kompetens som den har f.n. är omöjligt att programmera på traditionellt sätt. Kör mitt i filen - vad är en fil? I hundra olika länder med olika linjer och 50 olika väglag från ökensand till snö...
Copilot (ChatGPT typ, från Microsoft) är också tämligen lost när man frågar om saker den inte är tränad på, eller feltränad. Gjorde missen i jobbet att fråga den om en detalj kring OAuth2 med Google IDP, utan client secret - den hittade på väldigt trovärdiga lögner om en inställning som inte fanns, förmodligen tränad på fel data.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Senaste version 2024.20
Det är inget fel på maskinen, fast den funkar inte... Humor.

99% av utmaningen med autonoma bilar (eller AI utanför en sandbox i allmänhet) är "det inte finns i träningsdatat" i kombination med "världen är stor"... Annars funkar det kanon!