AWD Long range eller Performance?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nihtila
Teslaägare

AWD Long range eller Performance?

Inlägg av nihtila »

Hej! Idag skall jag provköra Y (Tesla överhuvudtaget) går i starka tankar med den låga räntan vid leverans senast slutet på september.

Är mycket för komfort (stötdämpning / ljud), läste någonstans att Performance har annan fjädring och klarar sämre vägar något bättre fast den har 21" mot standard 19" på de andra, någon som har erfarenhet av detta?

Mvh Mika
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: AWD Long range eller Performance?

Inlägg av Earplugged »

nihtila skrev: 20 jul 2024 09:09
Hej! Idag skall jag provköra Y (Tesla överhuvudtaget) går i starka tankar med den låga räntan vid leverans senast slutet på september.

Är mycket för komfort (stötdämpning / ljud), läste någonstans att Performance har annan fjädring och klarar sämre vägar något bättre fast den har 21" mot standard 19" på de andra, någon som har erfarenhet av detta?

Mvh Mika
Alla Y är mer eller mindre stötiga och vad som är acceptabelt är så pass personligt så jag tror du behöver provköra själv för att avgöra om det känns ok.
Är du van vid bilar med sportchassi och lågprofildäck kommer Performance antagligen vara helt ok men är du van vid luftfjädring, små fälgar med hög profil på däck osv så kommer alla modeller av Y kännas stötiga...
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

LR har blivit bättre men för ~ 2/3 år sedan var LR studsig speciellt bak och inte superbehaglig trots att jag har gillat låga bilar med fast fjädring.

Det är såpass viktigt med komfort att jag rekommenderar att du provar bägge. Speciellt om du är känslig för det.
Eller bara provar LR om den känns ok.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Är du van med en BMW M fjädring eller Audi S-line dito är en MYP rena komfortracern.
Lost78

Inlägg av Lost78 »

Hej,

Bytte precis från XC60 T8 till MYP och kan inte säga annat än att komforten är minst lika bra. Tycker snarare att gungningen i Volvon är skön att slippa. Grepp/styrning känns bättre. Inte alls lika suvig utan att för den skull kännas spårig som man skulle kunna misstänka med 21’ fälgarna. Upplever även att Teslan är minst lika tyst, även i högre fart. Tror inte du kommer bli besviken!

Lycka till med bilval!
Wiktork86

Inlägg av Wiktork86 »

Jag kommer från en Polestar 2 och innan dess en V60 T6 (Plug in Hybrid).
Kan bara instämma i att jag finner komfort / ljudnivå på minst samma nivå som ovan nämnda bilar.

Inför bytet från PS2 till MYP hade jag nog omedvetet ganska låga förväntningar, då man ofta läser i tester etc att Model Y har dålig komfort, hög ljudnivå etc. Men efter en dryg månad med min MYP så måste jag säga att den överträffad mina förväntningar. Den är varken stötigare eller bullrigare än PS2:an, som var en Dual med 19".

Återigen handlar nog mycket om personliga preferenser och vad man är van med. Men baserat på mina tidigare bilar, så är jag initialt mycket nöjd med min MYP.
Senast redigerad av Wiktork86, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare

Inlägg av xms67 »

Jag kom från XC60 innan och tycker komforten på min MY LR är klart acceptabel. Den är lite hårdare än XC60 men inget som direkt stör. Den är också lite nervigare i styrningen i högre farter, typ över 100. I början tyckte jag det gjorde motovägskörning lite mindre avkopplande. Men jag har vant mig nu och det är inget jag tänker på.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Kanske behöver en framvagnsinställning då.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Skriv svar