Köpa däck via privatperson

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Köpa däck via privatperson

Inlägg av Arn »

Finns det några bra webbsidor för att köpa däck/fälg via privatperson? Ibland när man köper ny bil så ingår ju inte vinterdäck alternativt sommardäck. Verkar som att kör på Sälj inte riktigt finns på detta forum? Är facebookgrupperna för Tesla bra ställe att fråga?
carlf

Re: Köpa däck via privatperson

Inlägg av carlf »

Blocket tycker jag funkar bra. Köpte helt ny originaluppsättning.
Model 3 2024
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Var noga med att kolla hjulens ursprung, det stjäls massor. Gynna inte tjuvarna.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Klintan skrev: 18 jul 2024 18:38
Var noga med att kolla hjulens ursprung, det stjäls massor. Gynna inte tjuvarna.
Exakt!

Gäller att vara grymt noga.

Annars måste man köpa nya igen och igen och igen
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Ja det känns nästan som man vill undvika köp av däck från privatperson när man hör talas om stölderna.

Säljer riddermark och andra aktörer däck enbart till egna kunder eller finns det chans att man kan köpa en uppsättning till skapligt pris även om man inte köpt bil därifrån?

Annars får man väl räkna med minst 20k för en uppsättning däck och fälg av bra kvalitet.

En handlare jag pratade med som sålde en Tesla kunde erbjuda lösa vinterdäck utan fälg.
Ungefär hur mycket dyrare blir däckbyterna varje gång om man ska kränga av och på däcken vid varje säsong?
Antar även att man får räkna med runt 45 minuter istället för 15?
Finns det några negativa aspekter i form av säkerhet när däck krängs på och av eller att det skulle slita mer på däcken eller fälgarna?
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Är rätt säker på att den här fälgen är skapligt snygg som 18'' på M3.

Vet dock inte var man kan köpa den för minsta möjliga penning...

Eventuella intresserade får dock dubbelkolla så att den fortf. finns i rätt dimension, ET och bultcirkel (eller vad det heter). Samt att den klarar tillräckligt med vikt.

EDIT: Osäker på om den fälg jag sett tidigare var mattlackerad eller inte...

https://www.dezent-wheels.com/EN/produc ... y-graphite

Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

Vet inte riktigt varför man skulle undvika att köpa just däck begagnat jämfört med något annat. Sunt förnuft och aktsamhet, som alltid när man köper begagnat - tycker jag iallafall.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Jag köpte en uppsättning 19 ” turbin från skroten, inga repor eller skador. Dock enbart fälgarna. Det var några år sedan nu, smidigt att slippa kränga varje gång, men även det fungerar bra. Då får man nybalanserade däck 2 ggr/år dessutom. Har man som jag hade bilen som förmånsbil i eget AB kostar det inte många kr i slutänden.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Arn skrev: 18 jul 2024 17:41
Finns det några bra webbsidor för att köpa däck/fälg via privatperson? Ibland när man köper ny bil så ingår ju inte vinterdäck alternativt sommardäck. Verkar som att kör på Sälj inte riktigt finns på detta forum? Är facebookgrupperna för Tesla bra ställe att fråga?
viewforum.php?f=22
Skriv svar