När är det kö?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Re: När är det kö?

Inlägg av Lerumsexpressen »

Söndagarna och vid lunchtid är risken för köer som störst rent generellt.
Kollade i appen precis, många köer i Sverige, Danmark, Norge och några köer i de Centraleuropeiska länderna.

Var själv iväg denna och förra veckan, fullt drag på många SuC i Swe, Danmark, Tyskland, Italien och Österrike.
Laddade på E.On för att slippa kö i Tyskland.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Fick köa i Helsingborg igår. Fyra laddare var blockerade, en BMW i3 som parkerat över två rutor och samma med nån form av liten Skoda. Fick kontakt med snedparkeren i Skodan men vi lyckades inte komma på hur han skulle göra för att inte blockera. (I efterhand skulle han ha kört fram till rutan framför så hans bil stack ut i gången istället för att blocka två rutor).
Dåligt betyg till Tesla som gör det så svårt att göra rätt.
En Model S blockerade under 10 min en laddare medans föraren och dennes äldre medpassagerare utan framgång försökte koppla ihop en typ2-kabel med ccs-handtaget. Med lite hjälp från nån annan trillade polletten till slut ner att de behövde en adapter för att kunna ladda och inte bara kunde stå och hålla ihop sladdarna manuellt.
En större Skoda anlände men fick sitta och släppa förbi bilar eftersom de inte kom åt några laddhandtag pga laddporten på fel sida.

Svårt att få överblick på vilka bilar som skulle lämna och ingen naturlig plats för kö så det blev lite vilda västern när en som kom efter oss antingen försökte tränga sig eller trodde de för först för att de inte såg oss. Kan även ha varit tvärtom, de var först men jag såg inte dem. Det slumpade sig till slut så att två lämnade samtidigt så det löste sig på så vis.

En ID4 hade föredömligt nog kört upp över trottoarkanten för att inte blockera, heder åt dem.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

På väg till Paris igen, både besvärlig trafik och köer på SuC tyvärr. :(

Jag blev tvungen att stanna i Sillekrog (skyr den som pesten vanligtvis), flera bilar i kö, och typ 70kW effekt när vi väl fick en stolpe.

Drog vidare mot Norrköping så fort jag kunde, rullar in där nu, ser ut att vara kö där också.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Ett problem jag tycker mig upplevt är att stationer som det är kö på eller i det närmaste fullt, inte levererar Max hastighet i laddningen. Det verkar finnas ett tak för hur många kW stationen kan leverera på en och samma gång. Något som spär på köerna när det tar längre tid att ladda.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Stockholm - Sundsvall idag. Ingen kö någonstans, förutom ut från området i Hudiksvall. En riktigt dålig trafiklösning.

Navigatorn är ju helt knas, den föreslog laddning i Uppsala, vid 82% SoC!
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

frippe skrev: 16 jul 2024 15:21
Ett problem jag tycker mig upplevt är att stationer som det är kö på eller i det närmaste fullt, inte levererar Max hastighet i laddningen. Det verkar finnas ett tak för hur många kW stationen kan leverera på en och samma gång. Något som spär på köerna när det tar längre tid att ladda.
Tesla och andra lösningar med "Micro Grid" har ofta en samlad effekt på runt 80 / 90 kW per uttag.
Så när det är fullt så blir det lägre maxeffekter till bilarna på siten.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Inlägg av Verdi_ »

Jag är utanför Venedig och på vägen ner har det varit gott om plats på alla SuC förutom på den i Affi och den i Modena. Var kö på den i Verona som ligger närmast motorvägen men en (äldre?) en bit in mot stan hade 5-6 lediga.

Tesla måste nog ändå styra upp ett kösystem på nåt vis för när det är kö så finns det inget bra sätt att organisera en ordnad turordning. I Affi cirkulerade alla och bara turen avgjorde vem som fick platsen. Var inte så roligt. Ungefär som när man letar parkering...
Oryd

Inlägg av Oryd »

Använt SuC i fyra år. Aldrig stått i kö men nära ögat i Uddevalla norr där jag lyckades knipa sista platsen i söndags vid lunchtid.
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare

Inlägg av Nogo »

Den enda gången jag har köat var nyligen i Dusseldorf. Supercharger med endast 3 laddplatser. Den enda i Dusseldorf! Katastrof att endast ha 3 platser i en så stor stad. Det var upp till 5 bilar som köade vid lunchtid. Fick vänta 50 min för en BMW iX skulle säkerligen ladda till 100%, samma med en Nio. Horribelt att ha så få platser men öppna för alla märken.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Lerumsexpressen skrev: 16 jul 2024 17:57
Tesla och andra lösningar med "Micro Grid" har ofta en samlad effekt på runt 80 / 90 kW per uttag.
Ja, precis och det blir ett problem vid stationer med hög belastning samt ökar restiden från den förplanerade.
Model Y LR.
Model S70D
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

frippe skrev: 17 jul 2024 10:03
Ja, precis och det blir ett problem vid stationer med hög belastning samt ökar restiden från den förplanerade.
Stationer likt SuC Jönköping har väl dessutom så låg effekt som 40-45kW / stolpe vid full station.
Fast det kanske är vettig effekt iofs när det ligger utanför ett shoppingcenter.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

R_Edvinsson skrev: 17 jul 2024 11:08
Stationer likt SuC Jönköping har väl dessutom så låg effekt som 40-45kW / stolpe vid full station.
Fast det kanske är vettig effekt iofs när det ligger utanför ett shoppingcenter.
Ja precis, det är ju snarare den totala matningen som sätter gränsen, inte SuC-arkitekturen.

Jag kollade upp Teslas lösning (v3/v4) i en tråd här nyligen (dålig uppkoppling, orkar inte leta upp den just nu), och som jag minns det så satte delningen mellan stolpar och kabinett ingen egentlig begränsning.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

fth skrev: 17 jul 2024 15:39
Ja precis, det är ju snarare den totala matningen som sätter gränsen, inte SuC-arkitekturen.

Jag kollade upp Teslas lösning (v3/v4) i en tråd här nyligen (dålig uppkoppling, orkar inte leta upp den just nu), och som jag minns det så satte delningen mellan stolpar och kabinett ingen egentlig begränsning.

/fth
Låter som. De inte gör så mycket om där blir några stolpar som är svåra att nyttja om man som mig har laddluckan på andra sidan. Men ja egentligen känns de som man borde se till att de finns mer effekt till stationen.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

fth skrev: 17 jul 2024 15:39

/fth
Exakt, när jag pysslade med laddning så hade vi 400 kW till centala kraftskåpet, som fördelades ut efter behov ut på 6 satelliter, max effekt på satellit var 200/150 kW.
Då fick du lägre installationskostnader och lägre effektavgifter då beläggningsgraden på en publik laddstation är låg, men tyvärr vill nästa alla ladda samtidigt i städerna, från kl 11 till 16.
Medans det är nästan dött på kvällarna, nätter och tidig morgon.
(Sedan kan en sänka effektkostnader som lågspänningskund genom att bli högspänningskund med egen transformator men det tarvar andra installationskostnader, andra DoU kostnader och andra risker och krav på verksamheten)
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
FreddoMental

Inlägg av FreddoMental »

Försök undvika Otočac i Kroatien. Fastnade där i över två timmar. Kö + långsam laddning.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Långsam laddning är ett generellt problem på i princip alla Tesla laddare i Kroatien 24/7/365. Av någon anledning fungerar Ionity alldeles utmärkt i Kroatien.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Märks att det är semestertider.

Igår var det kö på en av de SuC jag tänkt ladda på i Tyskland. Stod att det skulle vara 3 lediga men när vi kom fram var det tre bilar i kö och fully med Teslor på alla stalls. Som tur så är det tätt mellan SuC i Tyskland och vi kunde köra till nästa.

Idag på morgonen vid 9-tiden var det fullt i Löddköpinge och vi fick vänta ca 5 min. Sen seg laddning pga v2.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Inlägg av Verdi_ »

Valle di Carnia eller vad fan det heter. 12-14 bilar i kö till 8 laddare. Många icke Teslor. Nu enbart Teslor som laddar så när en blev ledig rundade jag fyra st som hade laddporten på fel sida. En dansk i en ID.3 hade nog tänkt testa att köra upp på trottoaren bakom och blev lite sur. Men jag gav honom gott om tid innan jag körde runt...
IMG20240720122820.jpg
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare

Inlägg av xms67 »

Kört Stockholm, Beslagen, Helsingör, Odense, Lübeck, Puttgarden/Rödby, Malmö och till sist hem till Stockholm. Ingen kö någonstans. Men ofta nästan fullt. Inga icke Teslor som tog upp mer än en plats. Hoppade iofs över Löddeköpinge då Cargefinder ständig sa 0-3 lediga. Valde Rifil (Gullrisvägen) istället. Nästan tomt men väldigt långsam laddning för att vara 40 kW-laddare. Kom dit med 15 % och fick aldrig högre än 106 kW.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Igår fredag 15ish var det fullt och några bilar i en oorganiserad kö i Jönköping. Jag körde vidare till IONITY i Ulricehamn dock så jag testade inte. Gissar att det var några få minuter kö max
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Kökaos i Jönköping igår. Upp till 10 bilar i kö + 2-3 som skippade kön och cirkulerade och snodde "första bästa".

Men det var åtminstone bra fart på laddningen trots knappa 40 stalls upptagna (2-3 blockade).

Dags för Tesla att ordna ett kösystem.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Frunken
Teslaägare

Inlägg av Frunken »

Det är ju svårt att förstå hur de tänkt framåt om antalet elbilister ökat ordentligt inom de närmaste åren. Att köa 5-10 min har jag råkat ut för med fossilare när det var som värst. Men då pratar vi ju max 2-3 min att fylla en tank.

Laddningstiderna måste ju ner markant och naturligtvis måste effekten finnas där, även om det är fullt.
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare

Inlägg av xms67 »

Frunken skrev: 21 jul 2024 14:19
Det är ju svårt att förstå hur de tänkt framåt om antalet elbilister ökat ordentligt inom de närmaste åren. Att köa 5-10 min har jag råkat ut för med fossilare när det var som värst. Men då pratar vi ju max 2-3 min att fylla en tank.

Laddningstiderna måste ju ner markant och naturligtvis måste effekten finnas där, även om det är fullt.
Om de kan hålla upp laddningseffekten så kommer ju kötiderna att minska dessutom. Problemet är väl att det är effektibrist på många ställen så de får inte fram så mycket el som skulle behövas.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Frunken skrev: 21 jul 2024 14:19

Problemet som jag ser det med snabbladdning och dess tillgänglighet är att det allt mer går från att vara något du gör när du är på resa, för att ta dig till nästa laddare, till att vara något du gör istället för att ladda över natten på uttag med mindre effekt.

Flera relativt nyblivna elbilsägare ser det som normalt vid semester eller ledighet att hellre vänta 30-40 minuter på en snabbladdare än att parkera bilen några timmar vid ett AC uttag och göra något annat. Placeringen av snabbladdare att allt mer vara på platser där det kan handlas gör också detta oskick mer vanligt.

Så, för att möta det behövs det otroliga mängder med snabbladdare, eller försöka ändra på sättet folk laddar sina bilar på.

Priset behöver också justeras, att ladda bilen på ett AC uttag på Öland kostar 5kr/kwh men att snabbladda vid teslas SuC i Kalmar kostar 4,4kr/kwh.
Model Y LR.
Model S70D
Nilp
elbilist

Inlägg av Nilp »

jpetters skrev: 21 jul 2024 12:52
Kökaos i Jönköping igår. Upp till 10 bilar i kö + 2-3 som skippade kön och cirkulerade och snodde "första bästa".

Men det var åtminstone bra fart på laddningen trots knappa 40 stalls upptagna (2-3 blockade).

Dags för Tesla att ordna ett kösystem.
Laddade på SuC i Jönköping för två veckor sen, fanns platser när vi kom men fullt när vi skulle köra vidare. Det finns ju massor med snabbladdare från andra leverantörer bara några minuter bort och tittade i Cargefinder och då var det gott om plats på de andra leverantörerna.

Klart man välja att köa några minuter om man vill ladda just där (så hade säkert jag gjort) men att dra igång debatt om att kris gällande snabbladdare känns överdrivet om just Jönköpingstrakten. Kan man tänka sig att köra 5 min bort så tror jag att man kunnat hitta ledig plats även idag.
Skriv svar