Autopiloten blir arg och stänger av sig en vecka?
Moderator: Redaktion
Jag blir förbannad på autopiloten som straffar mig och hotar att stänga av sig! Letar efter debatten på forum men hittar den inte!
1) Vi är flera som kör bilen. Stänges autopiloten av för alla förare?
2) Känner kameran på backspegeln av att jag tittar på .display eller mobil?
3) Det är svårt att se ”blåblink” när man har displayen nere till höger jämfört med MS. Några tips? När ljudsignalen kommer är det för sent?
4) Jag ogillar att sitta och vara nervös för att tappa autopilot och att den djävlas med mig genom att stänga av sig EN VECKA! Djävla Stasimetoder!
Hälsningar
Lars
3) Det är svårt att se ”blåblink” när man har displayen nere till höger jämfört med MS. Några tips? När ljudsignalen kommer är det för sent?
4) Jag ogillar att sitta och vara nervös för att tappa autopilot och att den djävlas med mig genom att stänga av sig EN VECKA! Djävla Stasimetoder!
Hälsningar
Lars
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
- Earplugged
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Re: Autopiloten blir arg och stänger av sig en vecka?
Jag gillar inte heller att man straffas på detta viset, kan på ett sätt förstå grundtanken men att bli av med hjälpmedel i en vecka är inte vettigt, särskilt om det händer på långresa.lem skrev: ↑22 jul 2024 07:30Jag blir förbannad på autopiloten som straffar mig och hotar att stänga av sig! Letar efter debatten på forum men hittar den inte!
Hälsningar
Lars
För att inte riskera bli av med autopiloten under min bilsemester i Europa så provocerade jag fram "felaktigt beteende" ett par veckor innan avresa och tog straffet innan så jag kunde starta resan med noll fel
Ja avstängningen gäller alla förare
Ja kameran håller koll på var du tittar (går täcka över)
Efter många mil med autopilot så tycker jag man har fått rätt bra känsla för hur ofta och hur mycket man behöver röra ratten för att slippa blåblinket så det är nog bara övning som gäller.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
- Xyborg
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/robin28307
”Jag tycker inte om att jag straffas för mitt felaktiga beteende i trafiken- får alla fortkörningsböter eller är det bara jag?”
Sitt inte och fippla med mobilen så löser det sig. Jag har inte fått en enda avstängning sen funktionen kom, det är inte svårt.
Sitt inte och fippla med mobilen så löser det sig. Jag har inte fått en enda avstängning sen funktionen kom, det är inte svårt.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Påståendet att alla varningar kommer från fipplande med telefonen stämmer inte.
När jag håller ratten "kvart i tre" (för att faktiskt kunna ingripa istället för att bara slappt hänga med handen i ratten och tro att bilen kan köra själv) får jag också varningar om jag själv följer med samma sätt som autopiloten styr. Så fort bilen styr som jag själv skulle ha styrt så börjar den alltså klaga och det är lätt att missa. För att den inte ska varna måste jag svänga fel, alltså styra vänster i högerkurvor och tvärtom. Eller ratta snabbt höger vänster höger vänster bestämt men inte så bestämt att autopiloten släpper. Verkligen irriterande att behöva hålla koll på det där blåa var och varannan sekund istället för att övervaka körningen, speciellt eftersom varningarna kommer när bilen gör rätt och därmed inte hade behövt tjata.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Det måste vara skillnad mellan bilar, för jag har heller aldrig ens fått en varning om urkoppling och kör ändå runt femtusen mil per år där majoriteten är med med AP. Kan det faktum att jag har FSD spela roll? För jag kan inte tro att jag är ensam om att titta på vägen när jag kör bil, och låter mobilen ligga.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
- Xyborg
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/robin28307
Jag har bara grundläggande AP, men jag har inte fått en enda varning på de hundratals resor jag gjort den funktionen kom. Någon gång har den pipit till och sagt åt mig att jag stirrat för länge på skärmen när jag letat någon inställning medan jag kört. Men jag har aldrig fått någon faktiskt ”straffpoäng” och aldrig blivit av med AP.themax skrev: ↑22 jul 2024 09:32Det måste vara skillnad mellan bilar, för jag har heller aldrig ens fått en varning om urkoppling och kör ändå runt femtusen mil per år där majoriteten är med med AP. Kan det faktum att jag har FSD spela roll? För jag kan inte tro att jag är ensam om att titta på vägen när jag kör bil, och låter mobilen ligga.
Det är ingen skillnad Basic AP vs FSD på det.themax skrev: ↑22 jul 2024 09:32Det måste vara skillnad mellan bilar, för jag har heller aldrig ens fått en varning om urkoppling och kör ändå runt femtusen mil per år där majoriteten är med med AP. Kan det faktum att jag har FSD spela roll? För jag kan inte tro att jag är ensam om att titta på vägen när jag kör bil, och låter mobilen ligga.
Hade FSD på demo i fyra månader på min M3P när jag hämtade ut den.
Jag råkade ganska ofta ut för urkoppling med röd ratt med den bilen, trots att jag hade en hand på ratten. Hände säkert på hälften av alla längre körningar.
Man var tvungen att vrida hårt på ratten för att bilen skulle känna av att man rörde ratten, det var ingen stor marginal till urkoppling av AP.
Det blev ingen skillnad på detta när FSD försvann.
Hade en lånebil (M3LR) i tre veckor, där hände det inte en enda gång trots flera långa körningar. Kraften som behövdes för att nolla ut rör-i-ratten-meddelandet var bara en bråkdel av det som krävdes i min M3P.
Min MSP är mitt mellan, man måste dra en del i ratten med inte så hårt att man riskerar att koppla ut AP.
Röd ratt har bara hänt ett par tre ggr på ett drygt år och 2400 mil.
(Hade uppgraderad autopilot under tre månader förra sommaren och det var ingen skillnad på kraften i ratten eller hur den betedde sig).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Kul att det är samma diskussioner som 2019, typ.
Håll handen vid kl 4 alternativ kl 8 och låt den hänga lite så kan du köra i timmar utan att få en påminnelse ens.
Håll handen vid kl 4 alternativ kl 8 och låt den hänga lite så kan du köra i timmar utan att få en påminnelse ens.
Att hålla handen så är nog inte optimalt för att kunna göra en snabb undanmanöver i en kritisk situation…
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Det behövs ju inte när det är AutoPiloten som kör.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Nej, man vill ju ha båda händerna på ratten och då funkar det inte så bra. Om man inte har en vikt på ena sidan.

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tänkte inte på detNicke Nyfiken skrev: ↑22 jul 2024 13:35

VW ID.7 GTX Tourer -25
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Min bil ser absolut om jag greppar telefonen. Käka hamburgare funkar och jag kan till och med ta blodprov (gör det ibland för att kolla mina blodvärden) men rör jag telefonen en aning så skriker bilen högt. Har FSD. Noterade dock en intressant sak på semestern i Norge precis. I längre tunnlar så blir bilen inte lika känslig med det här att hålla koll på mobilen. Kan det bero på bristande GPS-signal i kombination med att AI’n då plötsligt inte vet vad den ska göra? Min gissning.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Gissar på att det har att göra med "mörkret" som är i längre tunnlar. Kameran ser helt enkelt inte vad du har för dig.bjornnilsson skrev: ↑22 jul 2024 22:52Min bil ser absolut om jag greppar telefonen. Käka hamburgare funkar och jag kan till och med ta blodprov (gör det ibland för att kolla mina blodvärden) men rör jag telefonen en aning så skriker bilen högt. Har FSD. Noterade dock en intressant sak på semestern i Norge precis. I längre tunnlar så blir bilen inte lika känslig med det här att hålla koll på mobilen. Kan det bero på bristande GPS-signal i kombination med att AI’n då plötsligt inte vet vad den ska göra? Min gissning.
Det är precis samma sak om man tejpar kameran. Då kan man göra och titta på vad man vill utan att bilen opponerar sig.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Ja såklart, så är det förmodligen..Nicke Nyfiken skrev: ↑22 jul 2024 23:00
Gissar på att det har att göra med "mörkret" som är i längre tunnlar. Kameran ser helt enkelt inte vad du har för dig.
Det är precis samma sak om man tejpar kameran. Då kan man göra och titta på vad man vill utan att bilen opponerar sig.

MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Har, precis som Du, svårt för denna översittarementalitet. Vad kommer näst? Bilen kan endast köras i 'chill'-mode, när för många hastighetsöverträdelser har noterats??? Helt idiotiskt.lem skrev: ↑22 jul 2024 07:30Jag blir förbannad på autopiloten som straffar mig och hotar att stänga av sig! Letar efter debatten på forum men hittar den inte!
Hälsningar
Lars
Såg att John Carmack på Twitter skrev att han nu approves of FSD efter två 2-timmarsturer utan ingrepp. Men han hade ett önskemål/klagomål; att han skulle kunna köra med FSD påslaget med solglasögon. Nu fick han ta på sig vanliga glasögon när han ville använda FSD.
Så tricket med solbrillor och tejpad kamera kan vi inte hoppas på länge till?
Den förlåter ett brott varje vecka, så om man ligger på fyra minus en vecka innan semestern är det bättre att sitta i båten än att provocera fram ett femte. Jag fick precis meddelande på skärmen om att den generöst förlåtit ytterligare ett av mina slarv (missade blåblink). Kameran är övertejpad sedan de här dumheterna började.Earplugged skrev: ↑22 jul 2024 08:02
Jag gillar inte heller att man straffas på detta viset, kan på ett sätt förstå grundtanken men att bli av med hjälpmedel i en vecka är inte vettigt, särskilt om det händer på långresa.
För att inte riskera bli av med autopiloten under min bilsemester i Europa så provocerade jag fram "felaktigt beteende" ett par veckor innan avresa och tog straffet innan så jag kunde starta resan med noll fel
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- enoch85
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Tror det mesta är utrett här: viewtopic.php?p=779915#p779915
Jag blev varnad 1 gång, sen tejpade jag kameran i kupén och sedan dess ingenting.
Jag blev varnad 1 gång, sen tejpade jag kameran i kupén och sedan dess ingenting.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
- Earplugged
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Fick precis en varning nu i Frankrike och fick stanna för att aktivera AP igen och skriver av mig lite här i affekt...., dock första varningen så jag klarar mig förhoppningsvis hem till Sverigetor-ake skrev: ↑23 jul 2024 10:31Den förlåter ett brott varje vecka, så om man ligger på fyra minus en vecka innan semestern är det bättre att sitta i båten än att provocera fram ett femte. Jag fick precis meddelande på skärmen om att den generöst förlåtit ytterligare ett av mina slarv (missade blåblink). Kameran är övertejpad sedan de här dumheterna började.Earplugged skrev: ↑22 jul 2024 08:02
Jag gillar inte heller att man straffas på detta viset, kan på ett sätt förstå grundtanken men att bli av med hjälpmedel i en vecka är inte vettigt, särskilt om det händer på långresa.
Trefilig motorväg, ögonen på vägen, händerna på ratten men gasade till aningens för mycket för att slippa bli instängd då jag låg i mittenfilen, detta gillade inte bilen som tyckte jag skulle köra resten av resan utan AP.... galenskap!!
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
- enoch85
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Om jag vet att jag ska ta en snäv omkörning brukar jag alltid avaktivera AP i samma sekund som jag blinkar vänster för att köra om. Sen aktiverar jag AP igen när jag har kört om. Det är en sån där vanesak som blivit efter några sånna missar.Earplugged skrev: ↑23 jul 2024 13:32Fick precis en varning nu i Frankrike och fick stanna för att aktivera AP igen och skriver av mig lite här i affekt...., dock första varningen så jag klarar mig förhoppningsvis hem till Sverigetor-ake skrev: ↑23 jul 2024 10:31Den förlåter ett brott varje vecka, så om man ligger på fyra minus en vecka innan semestern är det bättre att sitta i båten än att provocera fram ett femte. Jag fick precis meddelande på skärmen om att den generöst förlåtit ytterligare ett av mina slarv (missade blåblink). Kameran är övertejpad sedan de här dumheterna började.Earplugged skrev: ↑22 jul 2024 08:02
Trefilig motorväg, ögonen på vägen, händerna på ratten men gasade till aningens för mycket för att slippa bli instängd då jag låg i mittenfilen, detta gillade inte bilen som tyckte jag skulle köra resten av resan utan AP.... galenskap!!
Om jag trots det missar det så brukar jag ta nästa avfart, lägga bilen i P, och sen fortsätta köra på påfarten igen med AP resten av vägen. Jag tappar ca 30 sek på det.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Tesla M3LR 2022
Tycker alla borde rapportera beteendet som en bugg.
Vilken annan billeverantör får för sig att stänga av säkerhets- och hjälpsystem på det viset? Nämn en? Någon?
Kombinerad med teslas usla förmåga att känna när man har handen på ratten är det ju bara provocerande. Att behöva styra åt fel håll för att den inte skall straffa en är ju ett skämt.
Vilken annan billeverantör får för sig att stänga av säkerhets- och hjälpsystem på det viset? Nämn en? Någon?
Kombinerad med teslas usla förmåga att känna när man har handen på ratten är det ju bara provocerande. Att behöva styra åt fel håll för att den inte skall straffa en är ju ett skämt.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Ashok sa att de jobbar med solglasögon-stöd. Är man intresserad av Carmack kan jag rekommendera ”Masters of Doom” som handlar om ID software.Lurkern skrev: ↑23 jul 2024 10:23Såg att John Carmack på Twitter skrev att han nu approves of FSD efter två 2-timmarsturer utan ingrepp. Men han hade ett önskemål/klagomål; att han skulle kunna köra med FSD påslaget med solglasögon. Nu fick han ta på sig vanliga glasögon när han ville använda FSD.
Vad Carmack tror eller tycker om FSD:s prospekt bryr jag mig inte om… Noll erfarenhet of kompetens inom robotar/safety critical och ML.