Nja, om du hellre röstar på V, MP och SD än på L så är du de facto inte socialliberal.
Strejk på Tesla i Sverige
Moderator: Redaktion
-
Re: Strejk på Tesla i Sverige
-
Ok, du hävdar att pga att han gick ur facket så höjde kommunen hans lön med 10%? Om det hade varit sant så hade kommunalfacket inte haft en enda medlem kvar idag.Hildegard skrev: ↑20 jul 2024 15:21Ja, han höjde sin lön med nästan 10%.
-
Nja, det är det ju faktiskt inte facket som fördelar ut potten utan arbetsgivaren och det gäller oavsett om du är med i facket eller inte.Love_O skrev: ↑21 jul 2024 21:30Fördelen är väll om det är få så får man sin del utav potten istället för att facket fördelar ut det på andra.
Så var det på en statlig myndighet jag arbetade på förut. Vi var 3 st som fick bra ökningar varje år tack vare att vi fick just vår egen pott istället.
Har företaget kollektivavtal gäller det även för oorganiserade. Facket sköter även t.ex. MBL för samtliga anställda.Love_O skrev: ↑21 jul 2024 21:30Fördelen är väll om det är få så får man sin del utav potten istället för att facket fördelar ut det på andra.
Så var det på en statlig myndighet jag arbetade på förut. Vi var 3 st som fick bra ökningar varje år tack vare att vi fick just vår egen pott istället.
Det är företaget som fördelar potten. Inte facket.
Vilken lucka ? dom är ju fortfarande anställda av tesla och lär fortsätta vara det också såvida dom inte lessnar och söker sig vidare själva.R_Edvinsson skrev: ↑21 jul 2024 10:46
Och de strejkande teslaanställda har ju haft semester nu i 9 månader och lär nog behöva söka sig mot andra arbeten och kanske en ny utbildning då jag inte kan tänka mig ett företag som önskar anställa någon som har en lucka i CVt där det står att man slog dank dagarna i ända.![]()
Tror du på fullt allvar att en normal arbetsgivare skulle ifrågasätta att en arbetssökande har strejkat när hans fackförbund har utlyst strejk ?

När man läser denna tråden får man lätt uppfattningen att många här (och nu menar jag generellt) är ~14 bast och aldrig haft ett riktigt jobb och därmed nollkoll på hur saker fungerar, men då kan man ju fundera på hur dom kan köra dyr bil..
Nej, de är inte fjortisar utan arbetsgivare som vill göra som de vill med sina anställda.repulsiv skrev: ↑22 jul 2024 01:23Vilken lucka ? dom är ju fortfarande anställda av tesla och lär fortsätta vara det också såvida dom inte lessnar och söker sig vidare själva.R_Edvinsson skrev: ↑21 jul 2024 10:46
Och de strejkande teslaanställda har ju haft semester nu i 9 månader och lär nog behöva söka sig mot andra arbeten och kanske en ny utbildning då jag inte kan tänka mig ett företag som önskar anställa någon som har en lucka i CVt där det står att man slog dank dagarna i ända.![]()
Tror du på fullt allvar att en normal arbetsgivare skulle ifrågasätta att en arbetssökande har strejkat när hans fackförbund har utlyst strejk ?![]()
När man läser denna tråden får man lätt uppfattningen att många här (och nu menar jag generellt) är ~14 bast och aldrig haft ett riktigt jobb och därmed nollkoll på hur saker fungerar, men då kan man ju fundera på hur dom kan köra dyr bil..
Nej, det tror inte jag. Arbetsgivare är generellt inte motståndare till kollektivavtal. Det är en myt att de skulle vara påtvingade avtalet.nek0 skrev: ↑22 jul 2024 07:52Nej, de är inte fjortisar utan arbetsgivare som vill göra som de vill med sina anställda.repulsiv skrev: ↑22 jul 2024 01:23Vilken lucka ? dom är ju fortfarande anställda av tesla och lär fortsätta vara det också såvida dom inte lessnar och söker sig vidare själva.R_Edvinsson skrev: ↑21 jul 2024 10:46
Tror du på fullt allvar att en normal arbetsgivare skulle ifrågasätta att en arbetssökande har strejkat när hans fackförbund har utlyst strejk ?![]()
Retoriken påminner om vänsterpartiets som varje fråga ska ställa grupper mot varandra.
Hur många småföretagare har tecknat kollektivavtal? Stora arbetsgivare sitter oftast inte på teslaforum och skriver inlägg på arbetstid.Fredrik j skrev: ↑22 jul 2024 08:19Nej, det tror inte jag. Arbetsgivare är generellt inte motståndare till kollektivavtal. Det är en myt att de skulle vara påtvingade avtalet.nek0 skrev: ↑22 jul 2024 07:52Nej, de är inte fjortisar utan arbetsgivare som vill göra som de vill med sina anställda.repulsiv skrev: ↑22 jul 2024 01:23Vilken lucka ? dom är ju fortfarande anställda av tesla och lär fortsätta vara det också såvida dom inte lessnar och söker sig vidare själva.R_Edvinsson skrev: ↑21 jul 2024 10:46
Retoriken påminner om vänsterpartiets som varje fråga ska ställa grupper mot varandra.
Nej, precis. Tror inte någon av dessa grupper är speciellt fientliga mot facket. Småföretagare behöver inte ha kollektivavtal om dom inte vill. För stora företag är det praktiskt.nek0 skrev: ↑22 jul 2024 12:36Hur många småföretagare har tecknat kollektivavtal? Stora arbetsgivare sitter oftast inte på teslaforum och skriver inlägg på arbetstid.Fredrik j skrev: ↑22 jul 2024 08:19Nej, det tror inte jag. Arbetsgivare är generellt inte motståndare till kollektivavtal. Det är en myt att de skulle vara påtvingade avtalet.nek0 skrev: ↑22 jul 2024 07:52Nej, de är inte fjortisar utan arbetsgivare som vill göra som de vill med sina anställda.repulsiv skrev: ↑22 jul 2024 01:23Vilken lucka ? dom är ju fortfarande anställda av tesla och lär fortsätta vara det också såvida dom inte lessnar och söker sig vidare själva.R_Edvinsson skrev: ↑21 jul 2024 10:46
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Örebro idag, 7st 
No comments
No comments
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
- OfarligTesla
- Teslaägare
Det är väl om man haft ett arbete man är medveten om att arbetsgivare normalt sett brukar tycka det är negativt att man stått utanför arbetslivet en längre tid? Det negativa som påverkar ens arbetsroll förändras inte av anledningen till att man varit borta, ingen lär ifrågasätta strejkandet i sig men en lucka kan nog ses som negativt ändå.repulsiv skrev: ↑22 jul 2024 01:23Vilken lucka ? dom är ju fortfarande anställda av tesla och lär fortsätta vara det också såvida dom inte lessnar och söker sig vidare själva.
Nu är väl efterfrågan på bilmekaniker med erfarenhet av elbilar så pass hög att det nog ändå inte spelar något roll ifall man har luckor så det lär inte vara ett problem i praktiken.
Det uppstår ju ingen lucka i cv:t. Dom är ju fortfarande anställda.OfarligTesla skrev: ↑22 jul 2024 14:02Det är väl om man haft ett arbete man är medveten om att arbetsgivare normalt sett brukar tycka det är negativt att man stått utanför arbetslivet en längre tid? Det negativa som påverkar ens arbetsroll förändras inte av anledningen till att man varit borta, ingen lär ifrågasätta strejkandet i sig men en lucka kan nog ses som negativt ändå.repulsiv skrev: ↑22 jul 2024 01:23Vilken lucka ? dom är ju fortfarande anställda av tesla och lär fortsätta vara det också såvida dom inte lessnar och söker sig vidare själva.
Nu är väl efterfrågan på bilmekaniker med erfarenhet av elbilar så pass hög att det nog ändå inte spelar något roll ifall man har luckor så det lär inte vara ett problem i praktiken.
Glömmer du inte medvetet bort kompetensutveckling?Fredrik j skrev: ↑22 jul 2024 15:01Det uppstår ju ingen lucka i cv:t. Dom är ju fortfarande anställda.OfarligTesla skrev: ↑22 jul 2024 14:02Det är väl om man haft ett arbete man är medveten om att arbetsgivare normalt sett brukar tycka det är negativt att man stått utanför arbetslivet en längre tid? Det negativa som påverkar ens arbetsroll förändras inte av anledningen till att man varit borta, ingen lär ifrågasätta strejkandet i sig men en lucka kan nog ses som negativt ändå.repulsiv skrev: ↑22 jul 2024 01:23Vilken lucka ? dom är ju fortfarande anställda av tesla och lär fortsätta vara det också såvida dom inte lessnar och söker sig vidare själva.
Hade du velat anställa någon som inte har utfört sitt arbete praktiskt på flera månader eller flera år?
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ja det är klart att en arbetsgivare kanske inte får reda på det men om de ringer upp Tesla som säger att personen strejkade det/de senaste året/åren så är det klart att det rent praktiskt är samma sak som att ha en lucka i CV:t.
Att det är dåligt med en lucka i CV:t har inte så mycket att göra med att ens anställningsstatus inte var ”anställd”, det har att göra med att man inte har arbetat med området på lång tid och kan alltså inte antas ha samma kompetens och aktuell kunskap som något som faktiskt arbetat under tiden. Samma effekt får man om man strejkar, är tjänstledig, har ett års semester eller vad man nu hittar på.
Som en helt vanlig föräldraledighet då?OfarligTesla skrev: ↑22 jul 2024 16:36Ja det är klart att en arbetsgivare kanske inte får reda på det men om de ringer upp Tesla som säger att personen strejkade det/de senaste året/åren så är det klart att det rent praktiskt är samma sak som att ha en lucka i CV:t.
Att det är dåligt med en lucka i CV:t har inte så mycket att göra med att ens anställningsstatus inte var ”anställd”, det har att göra med att man inte har arbetat med området på lång tid och kan alltså inte antas ha samma kompetens och aktuell kunskap som något som faktiskt arbetat under tiden. Samma effekt får man om man strejkar, är tjänstledig, har ett års semester eller vad man nu hittar på.
Eller sånt kanske man inte sysslar med i så här moderna företag?
Är man nu medlem i metall och strejkar söker man väl inte jobb på ännu en bilverkstad utan kollektivavtal?
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Är det inte ganska troligt att ifall en person har Tesla i sitt CV under strejkperioden att det blir en fråga om hur tiden under strejken var? Som framtida arbetsgivare tror jag man skulle vara extremt på för att se indikationer på personens inställning här.Fredrik j skrev: ↑22 jul 2024 17:26Som en helt vanlig föräldraledighet då?OfarligTesla skrev: ↑22 jul 2024 16:36Ja det är klart att en arbetsgivare kanske inte får reda på det men om de ringer upp Tesla som säger att personen strejkade det/de senaste året/åren så är det klart att det rent praktiskt är samma sak som att ha en lucka i CV:t.
Är man nu medlem i metall och strejkar söker man väl inte jobb på ännu en bilverkstad utan kollektivavtal?
Driver sajten Car.info
Nej precis, de behöver inte ha kollektivavtal, men det är de somm gnäller mest här i tråden. Undrar varför.Fredrik j skrev: ↑22 jul 2024 13:07Nej, precis. Tror inte någon av dessa grupper är speciellt fientliga mot facket. Småföretagare behöver inte ha kollektivavtal om dom inte vill. För stora företag är det praktiskt.nek0 skrev: ↑22 jul 2024 12:36Hur många småföretagare har tecknat kollektivavtal? Stora arbetsgivare sitter oftast inte på teslaforum och skriver inlägg på arbetstid.Fredrik j skrev: ↑22 jul 2024 08:19Nej, det tror inte jag. Arbetsgivare är generellt inte motståndare till kollektivavtal. Det är en myt att de skulle vara påtvingade avtalet.nek0 skrev: ↑22 jul 2024 07:52Nej, de är inte fjortisar utan arbetsgivare som vill göra som de vill med sina anställda.repulsiv skrev: ↑22 jul 2024 01:23
Vilken lucka ? dom är ju fortfarande anställda av tesla och lär fortsätta vara det också såvida dom inte lessnar och söker sig vidare själva.
Troligen sitter det både anställda på småföretag och anställda på stora företag och skriver här på arbetstid…nek0 skrev: ↑22 jul 2024 12:36Hur många småföretagare har tecknat kollektivavtal? Stora arbetsgivare sitter oftast inte på teslaforum och skriver inlägg på arbetstid.Fredrik j skrev: ↑22 jul 2024 08:19Nej, det tror inte jag. Arbetsgivare är generellt inte motståndare till kollektivavtal. Det är en myt att de skulle vara påtvingade avtalet.nek0 skrev: ↑22 jul 2024 07:52Nej, de är inte fjortisar utan arbetsgivare som vill göra som de vill med sina anställda.repulsiv skrev: ↑22 jul 2024 01:23Vilken lucka ? dom är ju fortfarande anställda av tesla och lär fortsätta vara det också såvida dom inte lessnar och söker sig vidare själva.R_Edvinsson skrev: ↑21 jul 2024 10:46
Tror det är lika vanligt att anställda på stora företag ”privatsurfar” på arbetstid som anställda på småföretag.
Trots allt är det väldigt många som är anställda på småföretag, förutom bolagets ägare.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ja, om du är föräldraledig under lång tid är det klart att din kompetens förmodligen bedöms vara lägre än om du inte varit det? Förstår inte riktigt frågan? Eller tycker du på riktigt att någon som varit anställd i 2 år men föräldraledig i 1,5 år av dem har 2 års erfarenhet bara för att de haft sysselsättning “anställd” under den tiden?
Sedan har kollektivavtal inget med det vi pratar om att göra.
Jo, jag tycker det har det. En arbetsgivare som har kollektivavtal går inte bananas för att en anställd på ett företag som inte har det strejkar.OfarligTesla skrev: ↑22 jul 2024 19:33Ja, om du är föräldraledig under lång tid är det klart att din kompetens förmodligen bedöms vara lägre än om du inte varit det? Förstår inte riktigt frågan? Eller tycker du på riktigt att någon som varit anställd i 2 år men föräldraledig i 1,5 år av dem har 2 års erfarenhet bara för att de haft sysselsättning “anställd” under den tiden?
Sedan har kollektivavtal inget med det vi pratar om att göra.
Förhållandet 1,5år på 2år är lite extremt. Vad jag menar är att en föräldrarledighetsperiod på 6månader inte är en belastning i cv:t på ett sunt företag.
Jag har själv varit pappaledig men då efter ca 10års erfarenhet.
Jag har fått intrycket att tesla lockat till sig alla erfarna, skickliga mekaniker.
En framtida arbetsgivare som har kollektivavtal går inte bananas för att anställda strejkar på företag utan kollektivavtal.Franz skrev: ↑22 jul 2024 17:33Är det inte ganska troligt att ifall en person har Tesla i sitt CV under strejkperioden att det blir en fråga om hur tiden under strejken var? Som framtida arbetsgivare tror jag man skulle vara extremt på för att se indikationer på personens inställning här.Fredrik j skrev: ↑22 jul 2024 17:26Som en helt vanlig föräldraledighet då?OfarligTesla skrev: ↑22 jul 2024 16:36Ja det är klart att en arbetsgivare kanske inte får reda på det men om de ringer upp Tesla som säger att personen strejkade det/de senaste året/åren så är det klart att det rent praktiskt är samma sak som att ha en lucka i CV:t.
-
Intervju med en av dom som strejkar:
Och Elon som påstår sig vilja att folk ska skaffa fler barn... Han har uppenbarligen inte tänkt igenom sin egen personalpolitik....] Då bar han med sig en skepticism gentemot fackförbund. Den försvann snabbt när han förstod vad facket innebar i Sverige: försäkringar, pension, arbetstidsförkortning, löneskydd och komptid, berättar han.
– Jag älskar mitt hemland – men det är ett annat liv. Jag skulle inte haft råd att ha tre barn i USA till exempel. Jag är rädd för en kedjeeffekt. Ta bort tryggheten på jobbet – what next (vad härnäst)? [...
https://arbetet.se/2024/07/22/hemma-hos ... elon-musk/
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Man kan tycka vad man vill om det. Men är rätt säker på att det absolut finns arbetsgivare/anställande chefer som inte skulle tycka att det var en merit att hen valt att strejka i denna konflikt. Speciellt med tanke på att av alla anställda på Tesla så är det ett mindre antal som gjort valet att strejka.repulsiv skrev: ↑22 jul 2024 01:23Vilken lucka ? dom är ju fortfarande anställda av tesla och lär fortsätta vara det också såvida dom inte lessnar och söker sig vidare själva.R_Edvinsson skrev: ↑21 jul 2024 10:46
Finns säkert lika många arbetsgivare som inte skulle bry sig nämnvärt.
För övrigt trodde jag bara det var 14 åringar som säger ”bast”
/44-åringen
Jag tror minst lika många rekryterande chefer inte ser det som en merit att vara strejkbrytare. Jag skulle definitivt vara nyfiken på om det var av egen vilja eller rädsla för konsekvenserna för individen. ( typ indraget arbetstillstånd)josve skrev: ↑22 jul 2024 19:50Man kan tycka vad man vill om det. Men är rätt säker på att det absolut finns arbetsgivare/anställande chefer som inte skulle tycka att det var en merit att hen valt att strejka i denna konflikt. Speciellt med tanke på att av alla anställda på Tesla så är det ett mindre antal som gjort valet att strejka.repulsiv skrev: ↑22 jul 2024 01:23Vilken lucka ? dom är ju fortfarande anställda av tesla och lär fortsätta vara det också såvida dom inte lessnar och söker sig vidare själva.R_Edvinsson skrev: ↑21 jul 2024 10:46
Finns säkert lika många arbetsgivare som inte skulle bry sig nämnvärt.
För övrigt trodde jag bara det var 14 åringar som säger ”bast”
/44-åringen
Man undrar om de alla har ersättning för att sitta där och mobilsurfa samtidigt som deras strejkande kamrater tycks vara hemma på en lång välbetald ”semester”.
För mig är detta obegripligt.