Elmil skrev: ↑23 jul 2024 11:58
Om man tar bort komplexiteten från nuvarande funktion återstår väl fortfarande faktumet att 1 till 2 filers övergångar är skakiga, och skulle fungera bättre om man följer höger linje istället för att försöka centrera där vägen breddar sig?
[...]
Kunde man dessutom påverka N via ratten vore det ett stort lyft för funktionen.
Som havandes under 30 år bevittnat försök att programmera komplexa skeenden utifrån sensortolkning är min observation att "följ dessa enkla regler" enkelt i tanken men svårt i praktiken. Funkar knappt ens för robotdammsugare och -gräsklippare. Av det vi känner till idag är det bara AI som funkar (litegrann). Mata datorn med massor av sensordata (videosnuttar, ratt och pedalvinklar) och låt den själv klura ut vad som är rätt tolkning av världen och rätt agerande. Sammanställ resultatet i en stor datablob och ladda ned i klienterna.
Som Nicke Nyfiken nämner har Tesla gjort en stor utrensning i koden av "om detta, gör så"-regler, de har enligt uppgift identifierat att detta är en återvändsgränd. Blir ett sluttande plan av regler på regler på regler.
En soft-assistent som också tar hänsyn till djuret bakom ratten är jag inte odelat positiv till, Airbus har detta i sin autopilot (till skillnad från Boeing) och det har orsakat ett antal olyckor då det blivit oklart för piloterna vem det är som egentligen styr. Och då är de ändå, till skillnad från teslapiloterna, utbildade på systemet. Dessutom lägger det ytterligare en dimension i ett redan komplext träningsdata.
Det bästa jag tror man skulle kunna göra i dagsläget, är att lägga till en enorm datakapacitet i bilen så att den kan träna sig själv medan du kör, om den lagrade alla situationer där du tagit över, t.ex. 2+1-väg och tränade en individuell modell, som har högre prioritet. Tyvärr ganska dyrt och strömkrävande med den processorkapaciteten, men säg en resväska full med GPU:er, Ryzen-kärnor och SSD för ~100 tkr i frunken skulle säkert komma en bit.