Senaste version 2025.20

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 488
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Senaste version 2024.20

Inlägg av enoch85 »

spacecoin skrev: 23 jul 2024 11:15
tor-ake skrev: 23 jul 2024 10:01
spacecoin skrev: 23 jul 2024 09:27
BrooklynS skrev: 23 jul 2024 09:22
Inte avsett att användas på 2+1 väg. Officiellt är det en beta för motorväg och där fungerar det ju bra.
Ja när det funkar är L5 robotaxi och autonomi runt hörnet och när det inte funkar är det beta, förarens fel, utanför avsedd vägtyp etc.
Det är inget fel på maskinen som sådan, det är bara den lilla detaljen att det finns inga 2+1-vägar med i träningsdatat (uppenbarligen!).
Det är inget fel på maskinen, fast den funkar inte... Humor. :lol:

99% av utmaningen med autonoma bilar (eller AI utanför en sandbox i allmänhet) är "det inte finns i träningsdatat" i kombination med "världen är stor"... Annars funkar det kanon!
På tal om humor...

Undrar om Tesla har en sim likt denna:

Sorry för OT.
Senast redigerad av enoch85, redigerad totalt 1 gånger.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8413
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2024.20

Inlägg av spacecoin »

enoch85 skrev: 23 jul 2024 11:18
Undrar om Tesla har en sim likt denna:

Sorry för OT.
Simulering är superviktigt. Så ja.

Här är några exempel från Waymo från 2021:
https://waymo.com/blog/2021/07/simulation-city/

NVidia:
https://developer.nvidia.com/drive/simulation

m.fl.
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 673
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Senaste version 2024.20

Inlägg av Elmil »

tor-ake skrev: 23 jul 2024 10:01
spacecoin skrev: 23 jul 2024 09:27
BrooklynS skrev: 23 jul 2024 09:22
Inte avsett att användas på 2+1 väg. Officiellt är det en beta för motorväg och där fungerar det ju bra.
Ja när det funkar är L5 robotaxi och autonomi runt hörnet och när det inte funkar är det beta, förarens fel, utanför avsedd vägtyp etc.
Det är inget fel på maskinen som sådan, det är bara den lilla detaljen att det finns inga 2+1-vägar med i träningsdatat (uppenbarligen!). När AI skall "gissa" på saker som inte riktigt passar in i modellen blir det ofta ... spastiskt. Om Tesla bara hade varit lite mindre amerikanskt slarviga och lite mer tüsk ordnung så hade autopiloten varit så så sjukt bra. Men det kanske inte går? Tänker rapsolja och kranvatten - omöjliga att blanda.
Fast det här borde väl egentligen inte vara något AI ska behöva lära sig utan det handlar mera om grundläggande regler för filhållningen, idag har filhållningsfunktionen till synes en enda simpel regel, "Centrera mellan linjerna". Om denna byttes till "Följ höger linje på N centimeters avstånd" skulle de flesta situationerna fungera bättre. Kunde man dessutom påverka N via ratten vore det ett stort lyft för funktionen.
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8413
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2024.20

Inlägg av spacecoin »

Elmil skrev: 23 jul 2024 11:43
tor-ake skrev: 23 jul 2024 10:01
spacecoin skrev: 23 jul 2024 09:27
BrooklynS skrev: 23 jul 2024 09:22
Inte avsett att användas på 2+1 väg. Officiellt är det en beta för motorväg och där fungerar det ju bra.
Ja när det funkar är L5 robotaxi och autonomi runt hörnet och när det inte funkar är det beta, förarens fel, utanför avsedd vägtyp etc.
Det är inget fel på maskinen som sådan, det är bara den lilla detaljen att det finns inga 2+1-vägar med i träningsdatat (uppenbarligen!). När AI skall "gissa" på saker som inte riktigt passar in i modellen blir det ofta ... spastiskt. Om Tesla bara hade varit lite mindre amerikanskt slarviga och lite mer tüsk ordnung så hade autopiloten varit så så sjukt bra. Men det kanske inte går? Tänker rapsolja och kranvatten - omöjliga att blanda.
Fast det här borde väl egentligen inte vara något AI ska behöva lära sig utan det handlar mera om grundläggande regler för filhållningen, idag har filhållningsfunktionen till synes en enda simpel regel, "Centrera mellan linjerna". Om denna byttes till "Följ höger linje på N centimeters avstånd" skulle de flesta situationerna fungera bättre. Kunde man dessutom påverka N via ratten vore det ett stort lyft för funktionen.
Allt är enkelt om man tar bort all komplexitet... Som tex andra fordon, vägarbeten, snabb köbildning, dålig sikt, dåliga vägmarkeringar etc etc...
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 673
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Senaste version 2024.20

Inlägg av Elmil »

spacecoin skrev: 23 jul 2024 11:46
Elmil skrev: 23 jul 2024 11:43
tor-ake skrev: 23 jul 2024 10:01
spacecoin skrev: 23 jul 2024 09:27
BrooklynS skrev: 23 jul 2024 09:22
Inte avsett att användas på 2+1 väg. Officiellt är det en beta för motorväg och där fungerar det ju bra.
Ja när det funkar är L5 robotaxi och autonomi runt hörnet och när det inte funkar är det beta, förarens fel, utanför avsedd vägtyp etc.
Det är inget fel på maskinen som sådan, det är bara den lilla detaljen att det finns inga 2+1-vägar med i träningsdatat (uppenbarligen!). När AI skall "gissa" på saker som inte riktigt passar in i modellen blir det ofta ... spastiskt. Om Tesla bara hade varit lite mindre amerikanskt slarviga och lite mer tüsk ordnung så hade autopiloten varit så så sjukt bra. Men det kanske inte går? Tänker rapsolja och kranvatten - omöjliga att blanda.
Fast det här borde väl egentligen inte vara något AI ska behöva lära sig utan det handlar mera om grundläggande regler för filhållningen, idag har filhållningsfunktionen till synes en enda simpel regel, "Centrera mellan linjerna". Om denna byttes till "Följ höger linje på N centimeters avstånd" skulle de flesta situationerna fungera bättre. Kunde man dessutom påverka N via ratten vore det ett stort lyft för funktionen.
Allt är enkelt om man tar bort all komplexitet... Som tex andra fordon, vägarbeten, snabb köbildning, dålig sikt, dåliga vägmarkeringar etc etc...
Om man tar bort komplexiteten från nuvarande funktion återstår väl fortfarande faktumet att 1 till 2 filers övergångar är skakiga, och skulle fungera bättre om man följer höger linje istället för att försöka centrera där vägen breddar sig?
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Senaste version 2024.20

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Elmil skrev: 23 jul 2024 11:58
spacecoin skrev: 23 jul 2024 11:46
Elmil skrev: 23 jul 2024 11:43
tor-ake skrev: 23 jul 2024 10:01
spacecoin skrev: 23 jul 2024 09:27


Ja när det funkar är L5 robotaxi och autonomi runt hörnet och när det inte funkar är det beta, förarens fel, utanför avsedd vägtyp etc.
Det är inget fel på maskinen som sådan, det är bara den lilla detaljen att det finns inga 2+1-vägar med i träningsdatat (uppenbarligen!). När AI skall "gissa" på saker som inte riktigt passar in i modellen blir det ofta ... spastiskt. Om Tesla bara hade varit lite mindre amerikanskt slarviga och lite mer tüsk ordnung så hade autopiloten varit så så sjukt bra. Men det kanske inte går? Tänker rapsolja och kranvatten - omöjliga att blanda.
Fast det här borde väl egentligen inte vara något AI ska behöva lära sig utan det handlar mera om grundläggande regler för filhållningen, idag har filhållningsfunktionen till synes en enda simpel regel, "Centrera mellan linjerna". Om denna byttes till "Följ höger linje på N centimeters avstånd" skulle de flesta situationerna fungera bättre. Kunde man dessutom påverka N via ratten vore det ett stort lyft för funktionen.
Allt är enkelt om man tar bort all komplexitet... Som tex andra fordon, vägarbeten, snabb köbildning, dålig sikt, dåliga vägmarkeringar etc etc...
Om man tar bort komplexiteten från nuvarande funktion återstår väl fortfarande faktumet att 1 till 2 filers övergångar är skakiga, och skulle fungera bättre om man följer höger linje istället för att försöka centrera där vägen breddar sig?
Så var det ett kort tag, för ett antal år sedan.

Resultaten blev att om man låg i högerfil på motorvägen så svängde bilen av så fort den kom till en avfart där den streckade sidlinjen var otydlig.

Så det kom snabbt en uppdatering som tog bort "följ höger linje".
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
jak
elbilist
Inlägg: 99
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11

Re: Senaste version 2024.20

Inlägg av jak »

Elmil skrev: 23 jul 2024 11:43
Fast det här borde väl egentligen inte vara något AI ska behöva lära sig utan det handlar mera om grundläggande regler för filhållningen, idag har filhållningsfunktionen till synes en enda simpel regel, "Centrera mellan linjerna". Om denna byttes till "Följ höger linje på N centimeters avstånd" skulle de flesta situationerna fungera bättre. Kunde man dessutom påverka N via ratten vore det ett stort lyft för funktionen.
Jag kan tänka en regel till - lyft blicken och se vad som händer några meter längre fram. Så centrera inte benhårt mellan linjerna här och nu, utan ta hänsyn till de linjer som kommer.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Såld: Model Y LR AWD.
Nu: Kia EV6 LR AWD GT-Line.
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 673
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Senaste version 2024.20

Inlägg av Elmil »

Nicke Nyfiken skrev: 23 jul 2024 12:16
Elmil skrev: 23 jul 2024 11:58
spacecoin skrev: 23 jul 2024 11:46
Elmil skrev: 23 jul 2024 11:43
tor-ake skrev: 23 jul 2024 10:01


Det är inget fel på maskinen som sådan, det är bara den lilla detaljen att det finns inga 2+1-vägar med i träningsdatat (uppenbarligen!). När AI skall "gissa" på saker som inte riktigt passar in i modellen blir det ofta ... spastiskt. Om Tesla bara hade varit lite mindre amerikanskt slarviga och lite mer tüsk ordnung så hade autopiloten varit så så sjukt bra. Men det kanske inte går? Tänker rapsolja och kranvatten - omöjliga att blanda.
Fast det här borde väl egentligen inte vara något AI ska behöva lära sig utan det handlar mera om grundläggande regler för filhållningen, idag har filhållningsfunktionen till synes en enda simpel regel, "Centrera mellan linjerna". Om denna byttes till "Följ höger linje på N centimeters avstånd" skulle de flesta situationerna fungera bättre. Kunde man dessutom påverka N via ratten vore det ett stort lyft för funktionen.
Allt är enkelt om man tar bort all komplexitet... Som tex andra fordon, vägarbeten, snabb köbildning, dålig sikt, dåliga vägmarkeringar etc etc...
Om man tar bort komplexiteten från nuvarande funktion återstår väl fortfarande faktumet att 1 till 2 filers övergångar är skakiga, och skulle fungera bättre om man följer höger linje istället för att försöka centrera där vägen breddar sig?
Så var det ett kort tag, för ett antal år sedan.

Resultaten blev att om man låg i högerfil på motorvägen så svängde bilen av så fort den kom till en avfart där den streckade sidlinjen var otydlig.

Så det kom snabbt en uppdatering som tog bort "följ höger linje".
Aha, det hade jag missat, tack! :)
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2024.20

Inlägg av mikebike »

Toja skrev: 23 jul 2024 10:46
BrooklynS skrev: 23 jul 2024 09:22
Inte avsett att användas på 2+1 väg. Officiellt är det en beta för motorväg och där fungerar det ju bra.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
2-1 vägar finns väl bara i sverige.
Det hade fungerat bra om man målat vägen rätt.
DVS att det tillkommer en ny fil, inte att filen först blir bredare, sen kommer en filavskiljare mitt vägen.
Samma problem när 1+2 vägen slutar då är vänsterfilen inte markerad ända till den tar slut. Vilket gör att bilen plötsligt tror att vägen är bredare ett kort tag.
Det går säkert få det att funka ändå, men finns denna vägtyp endast i Sverige och dessutom fel målad så kvarstår nog problemet länge.
Det är bara att hålla till höger om vägen blir bredare, det är ju så vi gör. På väg 40 finns det ett avsnitt där körfälten blir väldigt breda, vägrenen har tagits i anspråk. Tanken är att man skall hålla till höger, men bilen lägger sig i mitten som vanligt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Senaste version 2024.20

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mikebike skrev: 23 jul 2024 12:26
Toja skrev: 23 jul 2024 10:46
BrooklynS skrev: 23 jul 2024 09:22
Inte avsett att användas på 2+1 väg. Officiellt är det en beta för motorväg och där fungerar det ju bra.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
2-1 vägar finns väl bara i sverige.
Det hade fungerat bra om man målat vägen rätt.
DVS att det tillkommer en ny fil, inte att filen först blir bredare, sen kommer en filavskiljare mitt vägen.
Samma problem när 1+2 vägen slutar då är vänsterfilen inte markerad ända till den tar slut. Vilket gör att bilen plötsligt tror att vägen är bredare ett kort tag.
Det går säkert få det att funka ändå, men finns denna vägtyp endast i Sverige och dessutom fel målad så kvarstår nog problemet länge.
Det är bara att hålla till höger om vägen blir bredare, det är ju så vi gör. På väg 40 finns det ett avsnitt där körfälten blir väldigt breda, vägrenen har tagits i anspråk. Tanken är att man skall hålla till höger, men bilen lägger sig i mitten som vanligt.
Fast det är den inte ensam om. Tycker att Svensson som kör manuellt även lägger sig i mitten på den typen av vägar. ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2210
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Senaste version 2024.20

Inlägg av tor-ake »

Elmil skrev: 23 jul 2024 11:58
Om man tar bort komplexiteten från nuvarande funktion återstår väl fortfarande faktumet att 1 till 2 filers övergångar är skakiga, och skulle fungera bättre om man följer höger linje istället för att försöka centrera där vägen breddar sig?
[...]
Kunde man dessutom påverka N via ratten vore det ett stort lyft för funktionen.
Som havandes under 30 år bevittnat försök att programmera komplexa skeenden utifrån sensortolkning är min observation att "följ dessa enkla regler" enkelt i tanken men svårt i praktiken. Funkar knappt ens för robotdammsugare och -gräsklippare. Av det vi känner till idag är det bara AI som funkar (litegrann). Mata datorn med massor av sensordata (videosnuttar, ratt och pedalvinklar) och låt den själv klura ut vad som är rätt tolkning av världen och rätt agerande. Sammanställ resultatet i en stor datablob och ladda ned i klienterna.

Som Nicke Nyfiken nämner har Tesla gjort en stor utrensning i koden av "om detta, gör så"-regler, de har enligt uppgift identifierat att detta är en återvändsgränd. Blir ett sluttande plan av regler på regler på regler.

En soft-assistent som också tar hänsyn till djuret bakom ratten är jag inte odelat positiv till, Airbus har detta i sin autopilot (till skillnad från Boeing) och det har orsakat ett antal olyckor då det blivit oklart för piloterna vem det är som egentligen styr. Och då är de ändå, till skillnad från teslapiloterna, utbildade på systemet. Dessutom lägger det ytterligare en dimension i ett redan komplext träningsdata.

Det bästa jag tror man skulle kunna göra i dagsläget, är att lägga till en enorm datakapacitet i bilen så att den kan träna sig själv medan du kör, om den lagrade alla situationer där du tagit över, t.ex. 2+1-väg och tränade en individuell modell, som har högre prioritet. Tyvärr ganska dyrt och strömkrävande med den processorkapaciteten, men säg en resväska full med GPU:er, Ryzen-kärnor och SSD för ~100 tkr i frunken skulle säkert komma en bit.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Lurkern
Inlägg: 1026
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Senaste version 2024.20

Inlägg av Lurkern »

Ja, jag irriterar mig nu i utlandet på vägarna som ofta har sidostrecken som sträcker sig utåt dikeskanten åt höger när man kan svänga vänster. AP tenderar ett svänga mot mitten av vägen när det saknas streck mellan vägen och denna tillfälliga vägren.

Sen har vi vinterväglag helt utan vägmarkeringar.

Enda sättet är som Tesla gör, tror jag. Men det blir ett kämpande, och konkurrenterna har nog redan börjat följa i spåren iom de generalla framstegen inom AI.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1944
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2024.20

Inlägg av BrooklynS »

Toja skrev:
BrooklynS skrev: 23 jul 2024 09:22
Inte avsett att användas på 2+1 väg. Officiellt är det en beta för motorväg och där fungerar det ju bra.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
2-1 vägar finns väl bara i sverige.
Det hade fungerat bra om man målat vägen rätt.
DVS att det tillkommer en ny fil, inte att filen först blir bredare, sen kommer en filavskiljare mitt vägen.
Samma problem när 1+2 vägen slutar då är vänsterfilen inte markerad ända till den tar slut. Vilket gör att bilen plötsligt tror att vägen är bredare ett kort tag.
Det går säkert få det att funka ändå, men finns denna vägtyp endast i Sverige och dessutom fel målad så kvarstår nog problemet länge.
Ja exakt så.


Lösningen är tillsvidare att koppla ur den momentant när en fil blir två…


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1944
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2024.20

Inlägg av BrooklynS »

Elmil skrev:
tor-ake skrev: 23 jul 2024 10:01
spacecoin skrev: 23 jul 2024 09:27
BrooklynS skrev: 23 jul 2024 09:22
Inte avsett att användas på 2+1 väg. Officiellt är det en beta för motorväg och där fungerar det ju bra.
Ja när det funkar är L5 robotaxi och autonomi runt hörnet och när det inte funkar är det beta, förarens fel, utanför avsedd vägtyp etc.
Det är inget fel på maskinen som sådan, det är bara den lilla detaljen att det finns inga 2+1-vägar med i träningsdatat (uppenbarligen!). När AI skall "gissa" på saker som inte riktigt passar in i modellen blir det ofta ... spastiskt. Om Tesla bara hade varit lite mindre amerikanskt slarviga och lite mer tüsk ordnung så hade autopiloten varit så så sjukt bra. Men det kanske inte går? Tänker rapsolja och kranvatten - omöjliga att blanda.
Fast det här borde väl egentligen inte vara något AI ska behöva lära sig utan det handlar mera om grundläggande regler för filhållningen, idag har filhållningsfunktionen till synes en enda simpel regel, "Centrera mellan linjerna". Om denna byttes till "Följ höger linje på N centimeters avstånd" skulle de flesta situationerna fungera bättre. Kunde man dessutom påverka N via ratten vore det ett stort lyft för funktionen.
Dessutom tittar den för nära bilen …


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2024.20

Inlägg av mikebike »

Nicke Nyfiken skrev: 23 jul 2024 12:30
mikebike skrev: 23 jul 2024 12:26
Toja skrev: 23 jul 2024 10:46
BrooklynS skrev: 23 jul 2024 09:22
Inte avsett att användas på 2+1 väg. Officiellt är det en beta för motorväg och där fungerar det ju bra.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
2-1 vägar finns väl bara i sverige.
Det hade fungerat bra om man målat vägen rätt.
DVS att det tillkommer en ny fil, inte att filen först blir bredare, sen kommer en filavskiljare mitt vägen.
Samma problem när 1+2 vägen slutar då är vänsterfilen inte markerad ända till den tar slut. Vilket gör att bilen plötsligt tror att vägen är bredare ett kort tag.
Det går säkert få det att funka ändå, men finns denna vägtyp endast i Sverige och dessutom fel målad så kvarstår nog problemet länge.
Det är bara att hålla till höger om vägen blir bredare, det är ju så vi gör. På väg 40 finns det ett avsnitt där körfälten blir väldigt breda, vägrenen har tagits i anspråk. Tanken är att man skall hålla till höger, men bilen lägger sig i mitten som vanligt.
Fast det är den inte ensam om. Tycker att Svensson som kör manuellt även lägger sig i mitten på den typen av vägar. ;)
1->2 ? :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 673
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Senaste version 2024.20

Inlägg av Elmil »

Intressant uppdatering från 20.7 till 20.9
Har Tesla äntligen hittat en åtgärd mot spökbromsningarna? ;)
:lol:
IMG_20240725_072446942.jpg
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Senaste version 2024.20

Inlägg av holden »

Hade en hemsk spökbromsning vid möte med en buss idag, så 20.9 har inte åtgärdat sådant.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
evert11
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 06 apr 2024 16:34

Re: Senaste version 2024.20

Inlägg av evert11 »

Ja.. det är helt fruktansvärt. Måste vara den sämst implementerade farthållaren utan konkurrens.
Man ser ju klart och tydligt i displayen att mötande lastbil eller traktor kommer i sin egen fil, med en tydlig linje mellan.
Ändå får bilen TOKSPEL var och varannan gång, blinkar, tjuter och bromsar så man är helt säker på att det måste vara allmän dödsfara.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2024.20

Inlägg av mikebike »

Nu har jag haft en väntande speluppdatering i flera veckor. Under den tiden har jag laddat ned och installerat två mjukvaruuppdateringar.
Nu har jag inget intresse av några speluppdateringar, men brukar inte dessa laddas ned samtidigt som de andra?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Senaste version 2024.20

Inlägg av jpetters »

mikebike skrev:
Nu har jag haft en väntande speluppdatering i flera veckor. Under den tiden har jag laddat ned och installerat två mjukvaruuppdateringar.
Nu har jag inget intresse av några speluppdateringar, men brukar inte dessa laddas ned samtidigt som de andra?
Nej, har varit en separat uppdatering sedan ett år eller något sådant.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5857
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Senaste version 2024.20

Inlägg av Gustafsson »

2024.26.3.1 installeras nu på 100D - kör vid grönt, Amazon music, Youtube music, bättre ruttplanering och bättre schemaläggning av förkonditionering mm.
De har inte glömt bort äldre bilar än iaf…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Carnivore
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 jul 2024 07:25

Re: Senaste version 2024.20

Inlägg av Carnivore »

Nicke Nyfiken skrev: 23 jul 2024 12:16
Elmil skrev: 23 jul 2024 11:58
spacecoin skrev: 23 jul 2024 11:46
Elmil skrev: 23 jul 2024 11:43
tor-ake skrev: 23 jul 2024 10:01


Det är inget fel på maskinen som sådan, det är bara den lilla detaljen att det finns inga 2+1-vägar med i träningsdatat (uppenbarligen!). När AI skall "gissa" på saker som inte riktigt passar in i modellen blir det ofta ... spastiskt. Om Tesla bara hade varit lite mindre amerikanskt slarviga och lite mer tüsk ordnung så hade autopiloten varit så så sjukt bra. Men det kanske inte går? Tänker rapsolja och kranvatten - omöjliga att blanda.
Fast det här borde väl egentligen inte vara något AI ska behöva lära sig utan det handlar mera om grundläggande regler för filhållningen, idag har filhållningsfunktionen till synes en enda simpel regel, "Centrera mellan linjerna". Om denna byttes till "Följ höger linje på N centimeters avstånd" skulle de flesta situationerna fungera bättre. Kunde man dessutom påverka N via ratten vore det ett stort lyft för funktionen.
Allt är enkelt om man tar bort all komplexitet... Som tex andra fordon, vägarbeten, snabb köbildning, dålig sikt, dåliga vägmarkeringar etc etc...
Om man tar bort komplexiteten från nuvarande funktion återstår väl fortfarande faktumet att 1 till 2 filers övergångar är skakiga, och skulle fungera bättre om man följer höger linje istället för att försöka centrera där vägen breddar sig?
Så var det ett kort tag, för ett antal år sedan.

Resultaten blev att om man låg i högerfil på motorvägen så svängde bilen av så fort den kom till en avfart där den streckade sidlinjen var otydlig.

Så det kom snabbt en uppdatering som tog bort "följ höger linje".
Hade liknande funktion i en V90 jag hade, var nära att smälla i avkörningsbarriären vid en avfart mellan nuvarande körfält och avfarten.
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas756762

Re: Senaste version 2024.20

Inlägg av nogren »

Gustafsson skrev: 28 jul 2024 07:21
2024.26.3.1 installeras nu på 100D - kör vid grönt, Amazon music, Youtube music, bättre ruttplanering och bättre schemaläggning av förkonditionering mm.
De har inte glömt bort äldre bilar än iaf…
Och äntligen något som gör AAKEE glad, förbättrad skyltavläsning:
IMG_4760.png
https://www.notateslaapp.com/software-u ... ease-notes
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8413
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2024.20

Inlägg av spacecoin »

nogren skrev: 28 jul 2024 08:56
Gustafsson skrev: 28 jul 2024 07:21
2024.26.3.1 installeras nu på 100D - kör vid grönt, Amazon music, Youtube music, bättre ruttplanering och bättre schemaläggning av förkonditionering mm.
De har inte glömt bort äldre bilar än iaf…
Och äntligen något som gör AAKEE glad, förbättrad skyltavläsning:
IMG_4760.png

https://www.notateslaapp.com/software-u ... ease-notes
Notera sista meningen. Inte anpassa hastigheten… Patentlicens vägrar Elon betala…
Användarvisningsbild
Sueco
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 06 jun 2024 14:28

Re: Senaste version 2024.20

Inlägg av Sueco »

spacecoin skrev: 28 jul 2024 09:27
Notera sista meningen. Inte anpassa hastigheten… Patentlicens vägrar Elon betala…
Så egentligen ingenting nytt i den uppdateringen då alltså?
MY LR AWD -24 HW4
Skriv svar