De är väl dock inte Skåne som står för vår sketna miljö politik utan de är regeringen i Stockholm. Sen kommer visserligen mp från Skåne och de ursäktar jag mig för.Airlift skrev: ↑23 jul 2024 12:08För med logikens hjälp kan man se exakta likheter med Tyskland. Där vet vi hur det gick. Skåne väljer samma metod, å inte var det ”blåbär” som ”analyserade fram” energiwende heller. Men vad hjälpte det? Total industriflykt och Tyskland rejält på dekis.pefreli skrev: ↑23 jul 2024 08:06Läs gärna vem som står bakom rapporten.Airlift skrev: ↑22 jul 2024 09:14Jag dör sötdöden när jag läser att de ser framför sig att öka självförsörjningsgraden från 15% till 50% under topplasttimmen.pefreli skrev: ↑21 jul 2024 19:57Men Chaffis, vad tycker du om den färdplan till 2030 som tagits fram gemensamt i Skåne genom den sk Effektkommissionen?chaffis75 skrev: ↑21 jul 2024 17:51
Ja.
Sen har du fel om priset för ingen vet. Vattenfall har väl pratat om 70 öre dessutom men som sagt ingen vet.
Men som flera sätt innan, den sanna kostanden för vindkraft visas aldrig.
Man ja du tycker de kanske är ok med strömavbrott ibland?
Priserna som visades i bilden är ju normala i se4 men ja du kanske tycker vissa delar av Sverige inte ska kunna driva företag. De finns fabriker här nere som inte få effekt så de kan inte bygga eller expandera sin verksamhet. Mat läns är väl Pågen bageri som inte kunde expandera i malmö. Man försöker nu bygga de i Landskrona men hört de var problem där också nu med effekt. Ja så ser verkligen ut.
https://utveckling.skane.se/siteassets/ ... g-2030.pdf
Det är ju många experter/företag/politiker som gemensamt tagit fram prioriteringarna till 2030.
Kärnkraft är inte prioriterat i regionen. Men det kan såklart komma senare.
Håller du inte med om deras slutsatser?
Jag ser själv ingen anledning att opponera sig.
I nästa andetag förklarar de att intermittent kraft är opålitlig och till den hör vindkraft.
So far, so good!
Nu kommer dock det tragikomiska;
Vägen framåt blir i tredje andetaget; mer intermittent kraft.
Grattis Skåne, ni har verkligen fått politiker och politruker som är knivskarpa..
Nä det är knappt lönt att opponera sig mot sådant, vart börja liksom?
Det är i kvalitet med han MP.arn som undrade varför man inte bara sätter ett vindkraftverk på elbilen, så den kan ladda av fartvinden. Det är ju slika galaxhjärnor som tar fram inriktingar och processer. Det är som att se CDU i Tyskland sitta och lägga fram sitt energiwende, i miniatyr.
Vindkraft och gasturbiner! För helv… jag var tvungen att gnugga ögonen två gånger.
Gas. Det är nära så det är kriminellt, sett till framtiden. Miljö i tanken..
Valet att sätta planen till 2030, är ju ett val.
Slutligen kan jag med emfas påpeka vad jag sagt från ruta ett; vindkraft är en förutsättning för ökat fossilberoende genom gas, det är för pengarna tjänas in. Skåne väljer tyska modellen. Varsågod.
Det är inte enbart politiker (faktiskt med M i spetsen i detta fallet).
Det inkluderar även näringslivet, kommunerna samt energiaktörerna. Så det råder konsensus i frågan.
Vad gör dig (eller mig) mer kvalificerad att peka ut en annan prioritering/riktning?
Vilka insikter/kunskaper har du kring det sydsvenska energisystemet som denna grupp saknar?
Men ja Tyskland har visat vägen vad effekterna blir.