MX 15 varv runt klotet
Moderator: Redaktion
MX 15 varv runt klotet
Vår MX från juli 2017 har nu passerat 15 varv runt klotet (605500km). Samma batteri 75 kWh och 28 mil räckvidd vid 100%. Ser mest MS som körts långt men hur är det med MX i Sverige och EU?
Re: MX 15 varv runt klotet
Förutom däck har jag på garantin uppgraderat datorn. Fick två nya bakdäck första hösten för original sommardäcken var helt slut på innerkant bak och en hjulinställning. Körde sedan slut på många bakdäck innan jag hösten 2022 fick dit ställbara Camberstag till bakhjulen. Nedan utlägg utan moms och eget arbete.
febr 2019 byte av luftkompressor + ventilblock 5472 kr
juni 2020 nytt 12V batteri + 2 hjulnav fram 6242 kr (vänster framnav byttes först jan 2024)
jan 2021 CCS Tesla uppgradering och programmering 2720 kr
okt 2021 yttre laddport 836 kr
mars 2022 bromklossar fram + nedre styraxelknut 2184 kr
juni 2022 ställbara camberstag bak 4904 kr
sept 2022 ny backkamera, inre laddport, ny kompressor 11274 kr
maj 2023 beg laddport, 4 x ABS givare, bromsklossar bak, ny kompressor och block 16452 kr
aug 2023 TC programmering inre laddport 2000 kr
mars 2024 handbroms backar + dito motor höger bak, 3 vägsventil, nytt 12 V batteri 9268 kr
juli 2024 byte vänster fram luftbälg (beg köpt 2022)
febr 2019 byte av luftkompressor + ventilblock 5472 kr
juni 2020 nytt 12V batteri + 2 hjulnav fram 6242 kr (vänster framnav byttes först jan 2024)
jan 2021 CCS Tesla uppgradering och programmering 2720 kr
okt 2021 yttre laddport 836 kr
mars 2022 bromklossar fram + nedre styraxelknut 2184 kr
juni 2022 ställbara camberstag bak 4904 kr
sept 2022 ny backkamera, inre laddport, ny kompressor 11274 kr
maj 2023 beg laddport, 4 x ABS givare, bromsklossar bak, ny kompressor och block 16452 kr
aug 2023 TC programmering inre laddport 2000 kr
mars 2024 handbroms backar + dito motor höger bak, 3 vägsventil, nytt 12 V batteri 9268 kr
juli 2024 byte vänster fram luftbälg (beg köpt 2022)
Re: MX 15 varv runt klotet
Tack för detaljerna. Imponerande! Inget drivline-relaterat alltså?alseC skrev: ↑23 jul 2024 17:20Förutom däck har jag på garantin uppgraderat datorn. Fick två nya bakdäck första hösten för original sommardäcken var helt slut på innerkant bak och en hjulinställning. Körde sedan slut på många bakdäck innan jag hösten 2022 fick dit ställbara Camberstag till bakhjulen. Nedan utlägg utan moms och eget arbete.
febr 2019 byte av luftkompressor + ventilblock 5472 kr
juni 2020 nytt 12V batteri + 2 hjulnav fram 6242 kr (vänster framnav byttes först jan 2024)
jan 2021 CCS Tesla uppgradering och programmering 2720 kr
okt 2021 yttre laddport 836 kr
mars 2022 bromklossar fram + nedre styraxelknut 2184 kr
juni 2022 ställbara camberstag bak 4904 kr
sept 2022 ny backkamera, inre laddport, ny kompressor 11274 kr
maj 2023 beg laddport, 4 x ABS givare, bromsklossar bak, ny kompressor och block 16452 kr
aug 2023 TC programmering inre laddport 2000 kr
mars 2024 handbroms backar + dito motor höger bak, 3 vägsventil, nytt 12 V batteri 9268 kr
juli 2024 byte vänster fram luftbälg (beg köpt 2022)
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1360
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: MX 15 varv runt klotet
En Evighetsmaskin!


MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 529
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: MX 15 varv runt klotet
Hur är den att köra? Känns den inte lika "styv" som ny? Alla bilar blir ju lite sladdrigare så att säga.
Undrar även över missljud, inget sånt?
Undrar även över missljud, inget sånt?
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Re: MX 15 varv runt klotet
Sedan jag fick ordning på hjulinställningarna, så är min erfarenhet att den känns mer stabil än när den var ny. Skulle säga att den fortfarande är mycket "stadig" på vägen. Beror förstås också på däcken, lufttryck och mönster och hur spårig vägen är.
Framvagnen hörs lite vid "tvättbrädsvibrationer" men är vid slät väg helt tyst.
Framhjulslager som är på väg att ge upp låter mer och mer. Likaså torra ledlager, som jag injicerat fett i för 3 år sedan, när omgivningen vände sig om på parkeringar för att se vad som gnisslade så. Dags igen för mer injicering då det knarrar igen, nu när det är sommar och torrt väder.
Ibland "pratar" kylningen lite vid laddning, men det är normalt säger servicekillen jag pratat med.
I början knäppte det till i batteripaketet, så vi blev nästan rädda, men det är numera väldigt sällan.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2511
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: MX 15 varv runt klotet
Tack för bra tråd. Är inne på lite samma tanke med vår Model 3 LR från 2019 (köra bilen så länge som någonsin bara är möjligt) då jag verkligen gillar bilen och den hittills varit billigaste bilen jag någonsin ägt per mil (ca 20sek / mil totalt alla kostnader) men ändå roligaste och mest High-Tec.
Känner mig trygg i mitt beslut när jag läser om flera Teslor som gått riktigt långt utan batterihaveri (2170 sägs hålla ännu bättre än 18650-cellerna).
Ca 20000mil körda hittills för egen del (så ca5-varv runt jorden).
MVH
Känner mig trygg i mitt beslut när jag läser om flera Teslor som gått riktigt långt utan batterihaveri (2170 sägs hålla ännu bättre än 18650-cellerna).
Ca 20000mil körda hittills för egen del (så ca5-varv runt jorden).
MVH
Re: MX 15 varv runt klotet
Ska man tro Åke så är det inte antal mil man ska vara rädd för utan batteriets ålder.