Ja, den har ingen VSG och bara 4000 mil kvar på batterigarantin. Förstår att den inte blir såld, iaf inte till det priset.
Frågan är vad handlaren betalade för den.
Moderator: Redaktion
Ja, den har ingen VSG och bara 4000 mil kvar på batterigarantin. Förstår att den inte blir såld, iaf inte till det priset.
Jag skulle eventuellt själv kunna tänka mig att köpa tillbaka den om den kom en bit under 200.000:-. Det som jag ser som som den största risken är att nåt händer batteriet, men nu börjar det ju poppa upp verkstäder som kan reparera batterier till en bråkdel av vad Tesla ska ha för att byta ut det. Det är ju för övrigt inget fel på bilen och jag var väldigt nöjd med den.grillchips skrev: ↑12 jun 2024 11:48Jag är själv på jakt efter en SR+ och det är lite lurigt tycker jag. Ska man ha is i magen och invänta eventuell Norge-effekt här? Jag tror inte det kommer bli så märkbart, men fan vet...
Däremot tycker jag mig se fler och fler annonser på just SR+ som ligger länge, priset sänks en 10-20k. De verkar helt enkelt inte bli sålda?
Jämfört mot KVD där handlarpriserna anges till ~330-350k, men auktionerna stannar oftast under 300. Folk verkar inte jättesugna på att pröjsa 30-50k till för en SR+, LR har ju av uppenbara skäl lite mer ha-begär hos gemene man och det syns i priset.
Jag tycker att Tesla fortfarande är den överlägset bästa elbilen. Jag har nu en MG4 som funkar väldigt bra för mina behov och den är trevlig att köra osv. Men eftersom sambon har en Y (som jag kör en hel del) gör det att jag att ständigt påminns om skillnaderna mot en Tesla och de två märkena tävlar inte i samma klass. Då tänker jag inte främst på prestandaskillnader utan att Teslan ned till minsta detalj är ett helt nytt bilkoncept som de andra tillverkarna inte klarat av att ta till sig.
Hoppas du kan köpa tillbaka gammelbilen helt enkelt
Akta dig så inte någon kommer in och hojtar om att MY går för 40% av nypris efter 3 år även om den har mycket större marknad.
MG är ju till 100% direktägt av det kinesiska Kommunistpartiet... Så om det står mellan MG och Tesla så vinner väl Tesla trots Elon på typ Walk Over när det kommer till företagsetik. Och hur mkt av Tesla äger Elon nuförtiden? ~12,9%?
Detta är kopplat till hur stora företag med decennier på nacken fungerar.Jerker skrev: ↑13 jun 2024 08:25Jag vet inte hur det fungerar med programmering av bilmjukvara. Jag förstår att Tesla från början haft en stor och kompetent stab av programmerare, men nu när de redan har visat vägen, borde det då inte vara relativt enkelt för andra biltillverkare att steg för steg gå igenom hur en Tesla fungerar i praktiken och sen bygga en mjukvara som, ur användarens perspektiv, fungerar på samma sätt? Vad gäller uppdateringar OTA så vet jag att Tesla byggt ett helt nytt system medan de andra normalt tar in detaljer från underleverantörer som har sin egen programvara i sig och som måste uppdateras var för sig, men det borde väl att gå att bygga ett interface som via en central programmeringsenhet kommunicerar med dessa så att det funkar med uppd. OTA?
Jovisst, men det var inte en sån jämförelse jag ville göra utan en jämförelse mellan Tesla och alla andra bilföretag. Tesla är bäst, helt enkelt.SwedishAdvocate skrev: ↑13 jun 2024 12:18MG är ju till 100% direktägt av det kinesiska Kommunistpartiet... Så om det står mellan MG och Tesla så vinner väl Tesla trots Elon på typ Walk Over när det kommer till företagsetik. Och hur mkt av Tesla äger Elon nuförtiden? ~12,9%?
https://en.wikipedia.org/wiki/MG_cars
Ja, det är märkligt.taliz skrev: ↑13 jun 2024 12:57Detta är kopplat till hur stora företag med decennier på nacken fungerar.Jerker skrev: ↑13 jun 2024 08:25Jag vet inte hur det fungerar med programmering av bilmjukvara. Jag förstår att Tesla från början haft en stor och kompetent stab av programmerare, men nu när de redan har visat vägen, borde det då inte vara relativt enkelt för andra biltillverkare att steg för steg gå igenom hur en Tesla fungerar i praktiken och sen bygga en mjukvara som, ur användarens perspektiv, fungerar på samma sätt? Vad gäller uppdateringar OTA så vet jag att Tesla byggt ett helt nytt system medan de andra normalt tar in detaljer från underleverantörer som har sin egen programvara i sig och som måste uppdateras var för sig, men det borde väl att gå att bygga ett interface som via en central programmeringsenhet kommunicerar med dessa så att det funkar med uppd. OTA?
Företag som överlevt längre än 100 år kan bokstavligen räknas på ena handens fingrar.
De har etablerade processer och rutiner och massvis med intern byråkrati som är i det närmaste omöjligt att kringgå.
Det må låta enkelt i teorin att bara "kopiera" något befintligt, men när det kräver ett helt arbetssätt med en annan företagsstruktur så går det helt enkelt inte.
Detta är anledning till att stora företag så gott som alltid går omkull vid stora teknikskiften. De KAN inte ställa om, hur gärna de än vill.
I villkoren för "begränsad fordonsgaranti" för model S X Y 3 anges att det bara är drivenheten och batteriet som täcks av drivlinegarantin. Samt följdskador av batteribrand. Kollar jag villkoren för maskinskadeförsäkring för mitt bolag (IF) så är det bara "motor och relaterade delar som generator och tändsystem" som ingår i den.
Maskinskadeförsäkringar täcker normalt betydligt mer än motorer. Elektronik t.ex. Strålkastare. Klimatanläggningar. Kanske är det dags att byta namn på den typen av försäkringar? Teknikskadeförsäkring kanske?tor-ake skrev: ↑16 jul 2024 16:19I villkoren för "begränsad fordonsgaranti" för model S X Y 3 anges att det bara är drivenheten och batteriet som täcks av drivlinegarantin. Samt följdskador av batteribrand. Kollar jag villkoren för maskinskadeförsäkring för mitt bolag (IF) så är det bara "motor och relaterade delar som generator och tändsystem" som ingår i den.
Så slutsatsen är att du får stå för det själv. Att försäkringar inte vill täcka detta är ganska rimligt då länkarmar (eller snarare bussingarna i -) och hjullager trots allt är slitdetaljer som på "moderna" bilar ofta pajar medan bilen är ganska ny.
Ford's CEO Jim Farley förklarade väldigt öppet varför det är svårt för bilindustrin att göra som Tesla när det gäller programvaran.taliz skrev: ↑13 jun 2024 12:57Detta är kopplat till hur stora företag med decennier på nacken fungerar.Jerker skrev: ↑13 jun 2024 08:25Jag vet inte hur det fungerar med programmering av bilmjukvara. Jag förstår att Tesla från början haft en stor och kompetent stab av programmerare, men nu när de redan har visat vägen, borde det då inte vara relativt enkelt för andra biltillverkare att steg för steg gå igenom hur en Tesla fungerar i praktiken och sen bygga en mjukvara som, ur användarens perspektiv, fungerar på samma sätt? Vad gäller uppdateringar OTA så vet jag att Tesla byggt ett helt nytt system medan de andra normalt tar in detaljer från underleverantörer som har sin egen programvara i sig och som måste uppdateras var för sig, men det borde väl att gå att bygga ett interface som via en central programmeringsenhet kommunicerar med dessa så att det funkar med uppd. OTA?
Företag som överlevt längre än 100 år kan bokstavligen räknas på ena handens fingrar.
De har etablerade processer och rutiner och massvis med intern byråkrati som är i det närmaste omöjligt att kringgå.
Det må låta enkelt i teorin att bara "kopiera" något befintligt, men när det kräver ett helt arbetssätt med en annan företagsstruktur så går det helt enkelt inte.
Detta är anledning till att stora företag så gott som alltid går omkull vid stora teknikskiften. De KAN inte ställa om, hur gärna de än vill.
Ja, det blir alltmer uppenbart att de etablerade tillverkarna har ett jättejobb framför sig om de ska kunna hänga med i utvecklingen.diskantbroms skrev: ↑16 jul 2024 19:28Ford's CEO Jim Farley förklarade väldigt öppet varför det är svårt för bilindustrin att göra som Tesla när det gäller programvaran.
Kan sammanfattas ungefär så här: Alla moduler i bilen har outsourca's till underleverantörer, Bosch, Autoliv m.fl. Det är ~150 underleverantörer och de samarbetar inte. Ford behöver be underleverantörerna om lov när de vill göra ändringar.
Som ny på forumet och en icke elbils ägare än iallafall, så har jag försökt att jämnföra m3 SR med m3 LR (highland) vid ev framtida köp.
80% är endast rekommendation för vardaglig körning. Många på forumet, inklusive jag själv, tycker att 56-60% är bättre för NMC celler.Alex92 skrev: ↑24 jul 2024 09:36Som ny på forumet och en icke elbils ägare än iallafall, så har jag försökt att jämnföra m3 SR med m3 LR (highland) vid ev framtida köp.
Om vi då gör ett räkneexempel som säkert är helt fel i flera aspekter så är det såhär jag räknat.
M3 SR 554km Photon 18däck
M3 LR 678km Photon 18däck
SR har ett LFP batteri som laddas till 100%
LR har ett NMC batteri som laddas till 80% för att minimera slitage.
678km - 20% = 542.4km.
Så enligt mitt räkneexempel så kommer man ju en kortare sträcka med LR ifall man bara laddar 80% som många verkar göra?
Så hur stor är egentligen skillnaden då?
Jag pendlar 10-15mil /dag och kommer ha möjlighet att ladda bilen hemma med mina solceller och tror då att SR skulle passa mig bättre ekonomiskt även batteri mässigt då jag inte ser några större skillnader på räckvidden vid vardaglig körning.
I vardagen kommer du inte märka skillnad, förutom att drivlinan är piggare med LR då. Jag kunde inte motivera 90’ extra för räckvidd jag inte behöver, även om det kommer med bonusar som AWD, snabbare acc, alcantara i dörrsidor och lite fetare stereo.Alex92 skrev: ↑24 jul 2024 09:36Som ny på forumet och en icke elbils ägare än iallafall, så har jag försökt att jämnföra m3 SR med m3 LR (highland) vid ev framtida köp.
Om vi då gör ett räkneexempel som säkert är helt fel i flera aspekter så är det såhär jag räknat.
678km - 20% = 542.4km.
Så enligt mitt räkneexempel så kommer man ju en kortare sträcka med LR ifall man bara laddar 80% som många verkar göra?
Jag pendlar 10-15mil /dag och kommer ha möjlighet att ladda bilen hemma med mina solceller och tror då att SR skulle passa mig bättre ekonomiskt även batteri mässigt då jag inte ser några större skillnader på räckvidden vid vardaglig körning.
Hur tankar du din fossilare? så fort den går under halv tank eller är du nere på reserven varje gång?Alex92 skrev: ↑24 jul 2024 09:36Som ny på forumet och en icke elbils ägare än iallafall, så har jag försökt att jämnföra m3 SR med m3 LR (highland) vid ev framtida köp.
678km - 20% = 542.4km.
Ett mindre batteri måste du ju ladda till högre % för att få samma räckvidd, vilket brukar ta längre tid. Dvs laddstoppen blir noterbart längre med ett mindre batteri.Arctic Drifter skrev: ↑24 jul 2024 13:13Så på en 1000 km tripp är det bara första etappen som jag har nytta av det, laddstoppen laddar jag i regel ändå bara till 50-55 % innan vi rullar vidare, så där blir ju skillnaden mindre mellan stort/mindre batteri.
Jo klart det är så i teorin, men det som styr om jag ska dra är ju när laddhastigheten dippar för mycket, vilket brukar bli runt 50 %.taliz skrev: ↑24 jul 2024 13:24Ett mindre batteri måste du ju ladda till högre % för att få samma räckvidd, vilket brukar ta längre tid. Dvs laddstoppen blir noterbart längre med ett mindre batteri.Arctic Drifter skrev: ↑24 jul 2024 13:13Så på en 1000 km tripp är det bara första etappen som jag har nytta av det, laddstoppen laddar jag i regel ändå bara till 50-55 % innan vi rullar vidare, så där blir ju skillnaden mindre mellan stort/mindre batteri.
Med det sagt så finns det ju LFP-batterier på marknaden nu som laddar i 5C. Förhoppningsvis kommer dessa snart även till Tesla...