*SÅLD* Andrahandsvärde på model 3 SR+

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: Andrahandsvärde på model 3 SR+

Inlägg av Jerker »

current skrev: 11 jun 2024 19:49
Personligen tycker jag milen är skrämmande höga.
Ja, den har ingen VSG och bara 4000 mil kvar på batterigarantin. Förstår att den inte blir såld, iaf inte till det priset.

Frågan är vad handlaren betalade för den.
Användarvisningsbild
grillchips
Teslaägare

Inlägg av grillchips »

Jag är själv på jakt efter en SR+ och det är lite lurigt tycker jag. Ska man ha is i magen och invänta eventuell Norge-effekt här? Jag tror inte det kommer bli så märkbart, men fan vet...

Däremot tycker jag mig se fler och fler annonser på just SR+ som ligger länge, priset sänks en 10-20k. De verkar helt enkelt inte bli sålda?
Jämfört mot KVD där handlarpriserna anges till ~330-350k, men auktionerna stannar oftast under 300. Folk verkar inte jättesugna på att pröjsa 30-50k till för en SR+, LR har ju av uppenbara skäl lite mer ha-begär hos gemene man och det syns i priset.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

grillchips skrev: 12 jun 2024 11:48
Jag är själv på jakt efter en SR+ och det är lite lurigt tycker jag. Ska man ha is i magen och invänta eventuell Norge-effekt här? Jag tror inte det kommer bli så märkbart, men fan vet...

Däremot tycker jag mig se fler och fler annonser på just SR+ som ligger länge, priset sänks en 10-20k. De verkar helt enkelt inte bli sålda?
Jämfört mot KVD där handlarpriserna anges till ~330-350k, men auktionerna stannar oftast under 300. Folk verkar inte jättesugna på att pröjsa 30-50k till för en SR+, LR har ju av uppenbara skäl lite mer ha-begär hos gemene man och det syns i priset.
Jag skulle eventuellt själv kunna tänka mig att köpa tillbaka den om den kom en bit under 200.000:-. Det som jag ser som som den största risken är att nåt händer batteriet, men nu börjar det ju poppa upp verkstäder som kan reparera batterier till en bråkdel av vad Tesla ska ha för att byta ut det. Det är ju för övrigt inget fel på bilen och jag var väldigt nöjd med den.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

SR+ har aningen för litet batteri för långa resor på vintern tyckte jag.

Men för runt 200k är det ju ändå ett fynd - det går ju att åka långt över vintertid, blev något extra laddstopp bara. Vi körde långt även i -25.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

jonasl skrev: 12 jun 2024 17:51

Men för runt 200k är det ju ändå ett fynd - det går ju att åka långt över vintertid, blev något extra laddstopp bara. Vi körde långt även i -25.
Jag tycker att Tesla fortfarande är den överlägset bästa elbilen. Jag har nu en MG4 som funkar väldigt bra för mina behov och den är trevlig att köra osv. Men eftersom sambon har en Y (som jag kör en hel del) gör det att jag att ständigt påminns om skillnaderna mot en Tesla och de två märkena tävlar inte i samma klass. Då tänker jag inte främst på prestandaskillnader utan att Teslan ned till minsta detalj är ett helt nytt bilkoncept som de andra tillverkarna inte klarat av att ta till sig.

Tydligen sa man från MG när deras MG4 och MG5 släpptes att bilarna skulle få uppdateringar OTA, men sen har man backat från det. Om man nu vill ha en uppdatering så måste man kunna peka på att den nuvarande versionen man på nåt sätt innebär att bilen fungerar dåligt eller trafikfarligt. Jag ska ha in min på en uppdatering av programvaran i laddporten eftersom bilen inte fungerar att ladda på SuC, något som den skulle kunna enligt specen när jag köpte den.

Jag fick argumentera ett tag med servicepersonalen för att få igenom den här uppdateringen utan att behöva betala för den. Tydligen så måste ÅF betala MG för varje uppdatering de gör av mjukvaran i en bil såvida det inte går att hänvisa till att anledningen till uppdateringen ligger hos MG. I mitt fall var det så att när jag skulle hämta ut bilen så visade det sig att den inte tog emot laddning öht och de tvingades att byta laddport. Det tog tre veckor. Tydligen fanns det inga reservdelar att tillgå utan de plockade en laddport från en annan lagerbil som tydligen var äldre än min och den hade inte den senaste programvaran som klarade av att ladda på SuC. De gjorde då inte en uppdatering av programvaran i laddporten TROTS att jag pratade med försäljaren och påpekade att detta var något de borde kontrollera i samband med bytet. Men försäljare är en annan art av människor. De bara lovar en massa saker för att få kränga ytterligare en bil och denna information nådde aldrig serviceavdelningen. Sen pratade de om att jag skulle få kompensation för att jag fick vänta ytterligare 3 veckor på min bil, men trots påstötningar och påminnelser så blev det inget med det. Jag skulle kunna få ladda gratis på deras snabbladdare, men jag har ju aldrig några ärenden dit, så varför skulle jag vilja det?

Nåväl, en lång harang om en liten detalj, men det är sååååå 2010 (eller tidigare) att det ska behöva fungera så med en elbil. Vad jag förstår så är det så det fungerar med de flesta andra elbilsmärken också. Även om jag inte längre har nåt gott att säga om Musk och inte har någon lust att stötta honom så kan man inte ta ifrån honom att han har skapat en helt ny standard för hur en bil ska byggas och Tesla innehar fortfarande ledartröjan.

Vet ni att det jag irriterar mig mest på med min MG4 är att jag aktivt måste låsa bilen när jag lämnar den? Jag vet inte hur många ggr jag har glömt att låsa bilen, och efter 4 år med en Tesla så sitter det så hårt i min ryggrad att om man lämnar en bil så låser den sig automatiskt att jag inte kan lära om! Jag menar, det är redan så att jag kan låsa upp den genom att trycka på en knapp på dörrhandtaget så länge som jag har bilnyckeln i fickan, så varför har de inte tänkt färdigt den tanken, att om bilen sen tappar kontakt med nyckeln så ska den för säkerhets skull låsa sig? Hål i huvet! Och varför ska det behöva ta upp till 30 s efter att jag satt mig i bilen och trampat på bromspedalen innan jag kan köra iväg? Och varför tänds inte mittskärmen direkt? Nej den ska visa nån snajdig animerad logotype först. Varför det?!!

Så många detaljer...

Jag vet inte hur det fungerar med programmering av bilmjukvara. Jag förstår att Tesla från början haft en stor och kompetent stab av programmerare, men nu när de redan har visat vägen, borde det då inte vara relativt enkelt för andra biltillverkare att steg för steg gå igenom hur en Tesla fungerar i praktiken och sen bygga en mjukvara som, ur användarens perspektiv, fungerar på samma sätt? Vad gäller uppdateringar OTA så vet jag att Tesla byggt ett helt nytt system medan de andra normalt tar in detaljer från underleverantörer som har sin egen programvara i sig och som måste uppdateras var för sig, men det borde väl att gå att bygga ett interface som via en central programmeringsenhet kommunicerar med dessa så att det funkar med uppd. OTA?

Men ändå känns det som att funktionaliteten i en Tesla är så mycket mer genomtänkt.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Ja det är sjukt mkt man vänjer sig med. Att den låser sig är självklart.
I Y:n hoppar jag alltid bara ur och går, P går ju i automatiskt.

Det var mindre kul en gång när jag också därmed hoppade ur gammelvolvon med Driven i.
Den skuttade rakt in i gallergrinden i garaget...
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Jerker skrev: 13 jun 2024 08:25
Men ändå känns det som att funktionaliteten i en Tesla är så mycket mer genomtänkt.
Hoppas du kan köpa tillbaka gammelbilen helt enkelt :-)

Jag håller med dig i allt du skriver. Mycket av detaljerna som gör Teslan så enkel att leva med i vardagen är knappast raketvetenskap. Framför allt långa resor är otroligt enkla, man kör som navigationen säger, stoppar i sladden när man ska ladda. Ingen app, inget krångel, man behöver inte vara insatt alls om man inte vill.

Sen går det ju att optimera ytterligare lite på egen hand genom att minska marginalerna, men det är inget måste att vara insatt alls.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

pejvic skrev: 24 jan 2024 13:51
Ca 4,5år och ännu inte nått 50%, trots lite mer än 2k mil om året.
Jag kan inte värdet på den men den har hållt värdet grymt bra om de får 299?
Vad fick du av firman då?
Akta dig så inte någon kommer in och hojtar om att MY går för 40% av nypris efter 3 år även om den har mycket större marknad. :lol:
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

...] Även om jag inte längre har nåt gott att säga om Musk och inte har någon lust att stötta honom så kan man inte ta ifrån honom att han har skapat en helt ny standard för hur en bil ska byggas och Tesla innehar fortfarande ledartröjan. [...
MG är ju till 100% direktägt av det kinesiska Kommunistpartiet... Så om det står mellan MG och Tesla så vinner väl Tesla trots Elon på typ Walk Over när det kommer till företagsetik. Och hur mkt av Tesla äger Elon nuförtiden? ~12,9%?

https://en.wikipedia.org/wiki/MG_cars
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Jag vet inte hur det fungerar med programmering av bilmjukvara. Jag förstår att Tesla från början haft en stor och kompetent stab av programmerare, men nu när de redan har visat vägen, borde det då inte vara relativt enkelt för andra biltillverkare att steg för steg gå igenom hur en Tesla fungerar i praktiken och sen bygga en mjukvara som, ur användarens perspektiv, fungerar på samma sätt? Vad gäller uppdateringar OTA så vet jag att Tesla byggt ett helt nytt system medan de andra normalt tar in detaljer från underleverantörer som har sin egen programvara i sig och som måste uppdateras var för sig, men det borde väl att gå att bygga ett interface som via en central programmeringsenhet kommunicerar med dessa så att det funkar med uppd. OTA?
Detta är kopplat till hur stora företag med decennier på nacken fungerar.
Företag som överlevt längre än 100 år kan bokstavligen räknas på ena handens fingrar.
De har etablerade processer och rutiner och massvis med intern byråkrati som är i det närmaste omöjligt att kringgå.
Det må låta enkelt i teorin att bara "kopiera" något befintligt, men när det kräver ett helt arbetssätt med en annan företagsstruktur så går det helt enkelt inte.
Detta är anledning till att stora företag så gott som alltid går omkull vid stora teknikskiften. De KAN inte ställa om, hur gärna de än vill.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

SwedishAdvocate skrev: 13 jun 2024 12:18
...] Även om jag inte längre har nåt gott att säga om Musk och inte har någon lust att stötta honom så kan man inte ta ifrån honom att han har skapat en helt ny standard för hur en bil ska byggas och Tesla innehar fortfarande ledartröjan. [...
MG är ju till 100% direktägt av det kinesiska Kommunistpartiet... Så om det står mellan MG och Tesla så vinner väl Tesla trots Elon på typ Walk Over när det kommer till företagsetik. Och hur mkt av Tesla äger Elon nuförtiden? ~12,9%?

https://en.wikipedia.org/wiki/MG_cars
Jovisst, men det var inte en sån jämförelse jag ville göra utan en jämförelse mellan Tesla och alla andra bilföretag. Tesla är bäst, helt enkelt.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

taliz skrev: 13 jun 2024 12:57
Företag som överlevt längre än 100 år kan bokstavligen räknas på ena handens fingrar.
De har etablerade processer och rutiner och massvis med intern byråkrati som är i det närmaste omöjligt att kringgå.
Det må låta enkelt i teorin att bara "kopiera" något befintligt, men när det kräver ett helt arbetssätt med en annan företagsstruktur så går det helt enkelt inte.
Detta är anledning till att stora företag så gott som alltid går omkull vid stora teknikskiften. De KAN inte ställa om, hur gärna de än vill.
Ja, det är märkligt.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Hoppsan! Nu har den gått upp 10.000:- Nytt pris 275.000:-

Har begagnatpriserna vänt uppåt igen?
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Om bilen har rullat mer än 8000 mil och man får problem med länkarmar eller hjullager, hur blir det då med kostnaden? Får man ta den kostnaden privat eller går det på maskinskadeförsäkringen eller möjligtvis på drivlinegarantin som är 192.000/160.000 km?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Arn skrev: 16 jul 2024 12:20
Om bilen har rullat mer än 8000 mil och man får problem med länkarmar eller hjullager, hur blir det då med kostnaden? Får man ta den kostnaden privat eller går det på maskinskadeförsäkringen eller möjligtvis på drivlinegarantin som är 192.000/160.000 km?
I villkoren för "begränsad fordonsgaranti" för model S X Y 3 anges att det bara är drivenheten och batteriet som täcks av drivlinegarantin. Samt följdskador av batteribrand. Kollar jag villkoren för maskinskadeförsäkring för mitt bolag (IF) så är det bara "motor och relaterade delar som generator och tändsystem" som ingår i den.

Så slutsatsen är att du får stå för det själv. Att försäkringar inte vill täcka detta är ganska rimligt då länkarmar (eller snarare bussingarna i -) och hjullager trots allt är slitdetaljer som på "moderna" bilar ofta pajar medan bilen är ganska ny.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

tor-ake skrev: 16 jul 2024 16:19
Arn skrev: 16 jul 2024 12:20
I villkoren för "begränsad fordonsgaranti" för model S X Y 3 anges att det bara är drivenheten och batteriet som täcks av drivlinegarantin. Samt följdskador av batteribrand. Kollar jag villkoren för maskinskadeförsäkring för mitt bolag (IF) så är det bara "motor och relaterade delar som generator och tändsystem" som ingår i den.

Så slutsatsen är att du får stå för det själv. Att försäkringar inte vill täcka detta är ganska rimligt då länkarmar (eller snarare bussingarna i -) och hjullager trots allt är slitdetaljer som på "moderna" bilar ofta pajar medan bilen är ganska ny.
Maskinskadeförsäkringar täcker normalt betydligt mer än motorer. Elektronik t.ex. Strålkastare. Klimatanläggningar. Kanske är det dags att byta namn på den typen av försäkringar? Teknikskadeförsäkring kanske?
Men slitagedelar i hjulupphängningen täcker den nog inte.
Användarvisningsbild
diskantbroms
Teslaägare

Inlägg av diskantbroms »

taliz skrev: 13 jun 2024 12:57
Ford's CEO Jim Farley förklarade väldigt öppet varför det är svårt för bilindustrin att göra som Tesla när det gäller programvaran.
Kan sammanfattas ungefär så här: Alla moduler i bilen har outsourca's till underleverantörer, Bosch, Autoliv m.fl. Det är ~150 underleverantörer och de samarbetar inte. Ford behöver be underleverantörerna om lov när de vill göra ändringar.

Se här: 2min in i klippet pratar han om mjukvara
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

diskantbroms skrev: 16 jul 2024 19:28
Ford's CEO Jim Farley förklarade väldigt öppet varför det är svårt för bilindustrin att göra som Tesla när det gäller programvaran.
Kan sammanfattas ungefär så här: Alla moduler i bilen har outsourca's till underleverantörer, Bosch, Autoliv m.fl. Det är ~150 underleverantörer och de samarbetar inte. Ford behöver be underleverantörerna om lov när de vill göra ändringar.
Ja, det blir alltmer uppenbart att de etablerade tillverkarna har ett jättejobb framför sig om de ska kunna hänga med i utvecklingen.
Alex92

Inlägg av Alex92 »

Som ny på forumet och en icke elbils ägare än iallafall, så har jag försökt att jämnföra m3 SR med m3 LR (highland) vid ev framtida köp.

Om vi då gör ett räkneexempel som säkert är helt fel i flera aspekter så är det såhär jag räknat.

M3 SR 554km Photon 18däck
M3 LR 678km Photon 18däck

SR har ett LFP batteri som laddas till 100%
LR har ett NMC batteri som laddas till 80% för att minimera slitage.

678km - 20% = 542.4km.

Så enligt mitt räkneexempel så kommer man ju en kortare sträcka med LR ifall man bara laddar 80% som många verkar göra?
Så hur stor är egentligen skillnaden då?

Jag pendlar 10-15mil /dag och kommer ha möjlighet att ladda bilen hemma med mina solceller och tror då att SR skulle passa mig bättre ekonomiskt även batteri mässigt då jag inte ser några större skillnader på räckvidden vid vardaglig körning.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

Alex92 skrev: 24 jul 2024 09:36

Som ny på forumet och en icke elbils ägare än iallafall, så har jag försökt att jämnföra m3 SR med m3 LR (highland) vid ev framtida köp.

Om vi då gör ett räkneexempel som säkert är helt fel i flera aspekter så är det såhär jag räknat.

678km - 20% = 542.4km.

Så enligt mitt räkneexempel så kommer man ju en kortare sträcka med LR ifall man bara laddar 80% som många verkar göra?

Jag pendlar 10-15mil /dag och kommer ha möjlighet att ladda bilen hemma med mina solceller och tror då att SR skulle passa mig bättre ekonomiskt även batteri mässigt då jag inte ser några större skillnader på räckvidden vid vardaglig körning.
80% är endast rekommendation för vardaglig körning. Många på forumet, inklusive jag själv, tycker att 56-60% är bättre för NMC celler.

Kör du långt, ger alltid en LR mer räckvidd då man laddar till 100%. Detta sliter inte.

Dock är vi långt förbi räckviddsångest vid 50mil WLTP, tycker jag.

Det är endast under konferenser jag gärna hade haft 100mil, eller laddning som nya Taycan. Annars räcker 50 mil bra vid resor etc.

SR kommer garanterat göra dig nöjd. Jag har 22 SR M3 och är jättenöjd.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
carlf

Inlägg av carlf »

678km - 20% = 542.4km.

I vardagen kommer du inte märka skillnad, förutom att drivlinan är piggare med LR då. Jag kunde inte motivera 90’ extra för räckvidd jag inte behöver, även om det kommer med bonusar som AWD, snabbare acc, alcantara i dörrsidor och lite fetare stereo.
Model 3 2024
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

678km - 20% = 542.4km.

Hur tankar du din fossilare? så fort den går under halv tank eller är du nere på reserven varje gång?

Jag tror att för de som gärna vill ha 20 mil kvar i räckvidd vid ankomst så kanske SR är fel val och egentligen elbil överhuvudtaget.

SR tror jag funkar fint för dig, jag dagspendlar 18 mil och sommartid laddar jag till 60 % och vintertid 70-100 % beroende på utetemperaturen.

Batteriets fulla kapacitet använder jag bara när vi inleder en långresa (eller när det är -38 C). Så på en 1000 km tripp är det bara första etappen som jag har nytta av det, laddstoppen laddar jag i regel ändå bara till 50-55 % innan vi rullar vidare, så där blir ju skillnaden mindre mellan stort/mindre batteri.

För de flesta dagar på året hade det varit smidigare för oss att ha en bil som står med 100 % varje morgon, än som nu att man ska ladda till 50-70 % när man laddar...

SR är helt klart underskattad, sen så behöver inte alla AWD som anser sig behöva det! :D
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Arctic Drifter skrev: 24 jul 2024 13:13
Så på en 1000 km tripp är det bara första etappen som jag har nytta av det, laddstoppen laddar jag i regel ändå bara till 50-55 % innan vi rullar vidare, så där blir ju skillnaden mindre mellan stort/mindre batteri.
Ett mindre batteri måste du ju ladda till högre % för att få samma räckvidd, vilket brukar ta längre tid. Dvs laddstoppen blir noterbart längre med ett mindre batteri.

Med det sagt så finns det ju LFP-batterier på marknaden nu som laddar i 5C. Förhoppningsvis kommer dessa snart även till Tesla...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

taliz skrev: 24 jul 2024 13:24
Arctic Drifter skrev: 24 jul 2024 13:13
Så på en 1000 km tripp är det bara första etappen som jag har nytta av det, laddstoppen laddar jag i regel ändå bara till 50-55 % innan vi rullar vidare, så där blir ju skillnaden mindre mellan stort/mindre batteri.
Ett mindre batteri måste du ju ladda till högre % för att få samma räckvidd, vilket brukar ta längre tid. Dvs laddstoppen blir noterbart längre med ett mindre batteri.

Med det sagt så finns det ju LFP-batterier på marknaden nu som laddar i 5C. Förhoppningsvis kommer dessa snart även till Tesla...
Jo klart det är så i teorin, men det som styr om jag ska dra är ju när laddhastigheten dippar för mycket, vilket brukar bli runt 50 %.
Sen hur pass mycket långsammare LFP eventuellt laddar har jag dock inte koll på men det jag menade var att använder man 50 % av batteriet så blir skillnaden mot ett större batteri mindre än om man använder 100 % i sina cykler.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mats11813

Inlägg av Elmil »

En parameter att tänka på om man kör mycket är att 8-årsgarantin på batteri/drivlina begränsas till 19200 mil på LR men bara 16000 på SR.
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Skriv svar