Den har kombilucka och enormt utrymme.Love_O skrev: ↑09 jul 2024 06:58Visste inte att Model S var en kombi.taliz skrev: ↑09 jul 2024 01:48Jag förstår inte riktigt hypen.
Det är snart 10 år sen Model S kom med 100kwh batteri.
Dagens S lär väl gå lika snålt som denna dessutom.
Nä, då är kineserna betydligt mer imponerande.
Zeekr 001 med Shenxing batteriet som laddar i 550kw och till 80% på 11 minuter.
Det är imponerande.
Audin är gammal skåpmat i jämförelse.
Kan dom få ner startpriset till neråt 700 så kanske. Men det lär nog starta med en 8.
Audi A6 e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi A6 e-tron
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Rätt säker på att Juniper kommer lösa det.Nicke Nyfiken skrev: ↑09 jul 2024 09:03Du börjar bli gammal...![]()
Men jag har börjat tänka som du.
Komforten i Teslan är för dålig. Nästa bli blir nog en "premium Tysk".
Betyder väl att jag också börjar bli gammal.![]()
![]()
![]()
-
- elbilist
Så Saab 900 var även det en kombi?taliz skrev: ↑09 jul 2024 12:08Den har kombilucka och enormt utrymme.Love_O skrev: ↑09 jul 2024 06:58Visste inte att Model S var en kombi.taliz skrev: ↑09 jul 2024 01:48Jag förstår inte riktigt hypen.
Det är imponerande.
Kan dom få ner startpriset till neråt 700 så kanske. Men det lär nog starta med en 8.
Halvkombi kallas det. S har ju mer lastutrymme än de flesta bilar med kombilucka.R_Edvinsson skrev: ↑09 jul 2024 13:58Så Saab 900 var även det en kombi?taliz skrev: ↑09 jul 2024 12:08Den har kombilucka och enormt utrymme.Love_O skrev: ↑09 jul 2024 06:58Visste inte att Model S var en kombi.taliz skrev: ↑09 jul 2024 01:48Jag förstår inte riktigt hypen.
Det är imponerande.
Hursomhelst, får väl hoppas denna kan komma i närheten av ID7 prismässigt.
i5 känns ju helt död jämförelsevis.
-
- elbilist
Som vanligt med Teslas bagage så beror det helt på hur man mäter utrymme.taliz skrev: ↑09 jul 2024 14:32Halvkombi kallas det. S har ju mer lastutrymme än de flesta bilar med kombilucka.R_Edvinsson skrev: ↑09 jul 2024 13:58Så Saab 900 var även det en kombi?taliz skrev: ↑09 jul 2024 12:08Den har kombilucka och enormt utrymme.Love_O skrev: ↑09 jul 2024 06:58Visste inte att Model S var en kombi.taliz skrev: ↑09 jul 2024 01:48Jag förstår inte riktigt hypen.
Det är imponerande.
Hursomhelst, får väl hoppas denna kan komma i närheten av ID7 prismässigt.
i5 känns ju helt död jämförelsevis.
Som vanligt med allas bagage.R_Edvinsson skrev: ↑09 jul 2024 15:33
Jag tror inte det. Ljudkomforten kommer bli bättre, stökigheten lägre (jag har en halvgammal y som inte har den ny chassiesättningen skall tilläggas men den nya är inget under).taliz skrev: ↑09 jul 2024 12:09Rätt säker på att Juniper kommer lösa det.Nicke Nyfiken skrev: ↑09 jul 2024 09:03Du börjar bli gammal...![]()
![]()
![]()
Har dock väldigt svårt att tro att de löser problem som en stor tysk löser: den är optimerad för 180-200 kmh under lång tid. Det är inte en Y. Och inte heller med en q4 för den delen.
Man behöver upp i stor kombi/sedan för att lösa det - och kom nu inte och säg model S och att det är en lyxbil som skön etc för då har man inte åkt Mercedes S/A8/Bmw7.
Hoppas bara att det kommer Allroad…
Uuuh va? En halvkombi har bättre aero(och därmed räckvidd) än en kombi, allt annat lika.Berguv skrev: ↑09 jul 2024 17:35Har dock väldigt svårt att tro att de löser problem som en stor tysk löser: den är optimerad för 180-200 kmh under lång tid. Det är inte en Y. Och inte heller med en q4 för den delen.
Man behöver upp i stor kombi/sedan för att lösa det - och kom nu inte och säg model S och att det är en lyxbil som skön etc för då har man inte åkt Mercedes S/A8/Bmw7.
Hoppas bara att det kommer Allroad…
Dvs den är "mer optimerad för 180-200 kmh under lång tid".
A6 är en mellanklassare, vad har den med S/A8/7-serie att göra?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
EV9an är onekligen intressant men, utan att ha provkört, har jag fått för mig att den är för stor för min smak.Legato skrev: ↑09 jul 2024 09:26Är man ute efter komfort så är Kia EV9 svårslagen annarsNicke Nyfiken skrev: ↑09 jul 2024 09:03Du börjar bli gammal...![]()
![]()
![]()
![]()
Väldigt nöjda med vår. Finns egentligen bara två svagheter som jag ser det, dels att den drar mycket i hög hastighet (men väldigt snål i låg) och dels "tre klick" för att stänga av hastighetsplingandet.
Är man en sån som följer hastighetsgränser och föredrar komfort framför körglädje så har jag svårt att föreställa mig en bättre bil![]()
Dessutom kör jag väldigt stor del av körsträckan i relativt hög fart eftersom jag jobbpendlar Malmö - Göteborg och då är varje jobbresa 60 mil med drygt 50 mil motorväg med mycket 120+ km/h.
Vad uppskattar du räckvidden till i 120 km/h?
Och vad tror du förbrukningen skulle bli sommar/vinter i den farten?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Ja det är en jättestor bil och är som sagt perfekt om man inte kör snabbt men prioriterar bekvämlighet.Nicke Nyfiken skrev: ↑09 jul 2024 20:19EV9an är onekligen intressant men, utan att ha provkört, har jag fått för mig att den är för stor för min smak.Legato skrev: ↑09 jul 2024 09:26Är man ute efter komfort så är Kia EV9 svårslagen annarsNicke Nyfiken skrev: ↑09 jul 2024 09:03Du börjar bli gammal...![]()
![]()
![]()
![]()
Väldigt nöjda med vår. Finns egentligen bara två svagheter som jag ser det, dels att den drar mycket i hög hastighet (men väldigt snål i låg) och dels "tre klick" för att stänga av hastighetsplingandet.
Är man en sån som följer hastighetsgränser och föredrar komfort framför körglädje så har jag svårt att föreställa mig en bättre bil![]()
Dessutom kör jag väldigt stor del av körsträckan i relativt hög fart eftersom jag jobbpendlar Malmö - Göteborg och då är varje jobbresa 60 mil med drygt 50 mil motorväg med mycket 120+ km/h.
Dock laddar den ju extremt snabbt så laddstoppen blir korta.
Vår bil har snittat 2,1 kWh/mil hittills vilket jag tycker är extremt bra med tanke på storlek.
I 120 km/h skulle jag gissa på ca 2,4 kWh/mil sommartid och kanske 2,8 kWh/mil vintertid (svårt att gissa då vi bara kört sommar...). Så knappa 40 mil sommartid och drygt 30 mil vintertid i 120 km/h är min gissning.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Tack!Legato skrev: ↑09 jul 2024 20:23Ja det är en jättestor bil och är som sagt perfekt om man inte kör snabbt men prioriterar bekvämlighet.Nicke Nyfiken skrev: ↑09 jul 2024 20:19EV9an är onekligen intressant men, utan att ha provkört, har jag fått för mig att den är för stor för min smak.Legato skrev: ↑09 jul 2024 09:26Är man ute efter komfort så är Kia EV9 svårslagen annarsNicke Nyfiken skrev: ↑09 jul 2024 09:03Du börjar bli gammal...![]()
![]()
![]()
![]()
Vår bil har snittat 2,1 kWh/mil hittills vilket jag tycker är extremt bra med tanke på storlek.
I 120 km/h skulle jag gissa på ca 2,4 kWh/mil sommartid och kanske 2,8 kWh/mil vintertid (svårt att gissa då vi bara kört sommar...). Så knappa 40 mil sommartid och drygt 30 mil vintertid i 120 km/h är min gissning.
Inte helt olikt vår MYP i räckvidd då.
Men ganska mycket högre förbrukning.

Ska vänta in Juniper innan jag bestämmer mig för nästa bil.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
-
För EV9 anger Björn Nyland 3,38 kWh/mil i förbrukning i 120 km/h i -10 grader C på torr vägbana. Som räckvidd i de förhållandena anger han 28,6 mil.Legato skrev: ↑09 jul 2024 20:23Ja det är en jättestor bil och är som sagt perfekt om man inte kör snabbt men prioriterar bekvämlighet.Nicke Nyfiken skrev: ↑09 jul 2024 20:19EV9an är onekligen intressant men, utan att ha provkört, har jag fått för mig att den är för stor för min smak.Legato skrev: ↑09 jul 2024 09:26Är man ute efter komfort så är Kia EV9 svårslagen annarsNicke Nyfiken skrev: ↑09 jul 2024 09:03Du börjar bli gammal...![]()
![]()
![]()
![]()
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =735351678
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Dubbelpost från Q6 e-tron-tråden pga relevans:
Love_O skrev: ↑24 jul 2024 16:26Augusti kommer premiären vara. Skulle bli förvånad om Juli höll. Fick höra Augusti från en inom koncernern (ej handlare) för 3 månader sen.SwedishAdvocate skrev: ↑24 jul 2024 15:23Och nu har det väl gått nästan 10 månader sen A6 e-tron sågs i maskering för första gången...
https://www.carscoops.com/2023/09/u-spy ... nd-375-hp/
I början av juli var det ju en australiensisk site som påstod att A6 e-tron skulle presenteras nu i juli:
https://www.drive.com.au/news/2025-audi ... -range-pb/
Även om det ryktet inte stämmer så borde det väl börja dra ihop sig till presentation snart. Sker det inte nu i slutet av juli så borde det väl åtm. ske i aug. eller sep. – eller?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Taycan refresh snabbladdar ju tydligen rätt kvickt, och Audi är ju del av samma koncern som Porsche. Skulle det kunna tänkas att det kan bli lika bra eller nästan lika bra snabbladdningsprestanda i A6 e-tron som i Taycan refresh?
Nej, A6 e-tron kommer ladda lika snabbt som Q6 e-tron. De använder samma plattform, PPE.SwedishAdvocate skrev: ↑24 jul 2024 17:34Taycan refresh snabbladdar ju tydligen rätt kvickt, och Audi är ju del av samma koncern som Porsche. Skulle det kunna tänkas att det kan bli lika bra eller nästan lika bra snabbladdningsprestanda i A6 e-tron som i Taycan refresh?
Taycan och Audi GT e-tron använder plattformen J1.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Tesla Model S 100D -18 - Såld
Cyklar på Scott E-Silence 20
Tesla Model S 100D -18 - Såld
Cyklar på Scott E-Silence 20
-
Men Porsche har väl knappast bytt plattform till Taycan mellan pre-refresh och refresh. Och Taycan refresh laddar ju tydligen betydligt snabbare än Taycan pre-refresh... Oavsett – hur mycket påverkar plattformen laddarkitekturen (eller vad nu den korrekta termen är...)? Vilken plattform man använder styr väl istället grejer som ifall det går att bygga både ICE- och elversion eller endast elversion. Det i sin tur kommer påverka elbilversionens vikt, och hur mycket batterier man får plats med, och var någonstans man kan klämma in batteripaketet. Plattform påverkar även köregenskaper och komfort.fnystrom skrev: ↑24 jul 2024 18:17Nej, A6 e-tron kommer ladda lika snabbt som Q6 e-tron. De använder samma plattform, PPE.SwedishAdvocate skrev: ↑24 jul 2024 17:34Taycan refresh snabbladdar ju tydligen rätt kvickt, och Audi är ju del av samma koncern som Porsche. Skulle det kunna tänkas att det kan bli lika bra eller nästan lika bra snabbladdningsprestanda i A6 e-tron som i Taycan refresh?
Taycan och Audi GT e-tron använder plattformen J1.
Taycan refresh laddar snabbare primärt för den har större batteri än den gamla.
A6 lär ha samma batteri som Q6 och Macan, och därmed också ladda med 270kw.
A6 lär ha samma batteri som Q6 och Macan, och därmed också ladda med 270kw.
-
Säljaren på Audi jag pratade med i tisdags skakade på huvudet vid A6 och sa tveksamt iår så vi får väl se.SwedishAdvocate skrev: ↑24 jul 2024 17:02Dubbelpost från Q6 e-tron-tråden pga relevans:Love_O skrev: ↑24 jul 2024 16:26Augusti kommer premiären vara. Skulle bli förvånad om Juli höll. Fick höra Augusti från en inom koncernern (ej handlare) för 3 månader sen.SwedishAdvocate skrev: ↑24 jul 2024 15:23Och nu har det väl gått nästan 10 månader sen A6 e-tron sågs i maskering för första gången...
I början av juli var det ju en australiensisk site som påstod att A6 e-tron skulle presenteras nu i juli:
Även om det ryktet inte stämmer så borde det väl börja dra ihop sig till presentation snart. Sker det inte nu i slutet av juli så borde det väl åtm. ske i aug. eller sep. – eller?...
BMW i4 M50 -22
Skulle tro beställning i Januari kanske. Men presentation utav bilen skall ske i Augusti om nu inte dessa två högt uppsatta ljög mig rätt i ansikte. Även när jag dubbelkollade. Så vi får väll se.ObscureEconomist skrev: ↑25 jul 2024 01:37Säljaren på Audi jag pratade med i tisdags skakade på huvudet vid A6 och sa tveksamt iår så vi får väl se.SwedishAdvocate skrev: ↑24 jul 2024 17:02Dubbelpost från Q6 e-tron-tråden pga relevans:Love_O skrev: ↑24 jul 2024 16:26Augusti kommer premiären vara. Skulle bli förvånad om Juli höll. Fick höra Augusti från en inom koncernern (ej handlare) för 3 månader sen.SwedishAdvocate skrev: ↑24 jul 2024 15:23Och nu har det väl gått nästan 10 månader sen A6 e-tron sågs i maskering för första gången...
-
I mitt första inlägg missade jag att det verkar som Audi testat maskerad A6 e-tron-prototyp sen 15 mars 2022. I så fall har ju Audi hållit på och testat maskerad A6 e-tron i mer än 28 månader... Så då borde det väl vara dags för presentation snart.Love_O skrev: ↑25 jul 2024 10:13Skulle tro beställning i Januari kanske. Men presentation utav bilen skall ske i Augusti om nu inte dessa två högt uppsatta ljög mig rätt i ansikte. Även när jag dubbelkollade. Så vi får väll se.ObscureEconomist skrev: ↑25 jul 2024 01:37Säljaren på Audi jag pratade med i tisdags skakade på huvudet vid A6 och sa tveksamt iår så vi får väl se.SwedishAdvocate skrev: ↑24 jul 2024 17:02Dubbelpost från Q6 e-tron-tråden pga relevans:Love_O skrev: ↑24 jul 2024 16:26Augusti kommer premiären vara. Skulle bli förvånad om Juli höll. Fick höra Augusti från en inom koncernern (ej handlare) för 3 månader sen.SwedishAdvocate skrev: ↑24 jul 2024 15:23Och nu har det väl gått nästan 10 månader sen A6 e-tron sågs i maskering för första gången...
https://www.carscoops.com/2022/03/2024- ... eadlights/
Som jämförelse så verkar ju BMW ha testat i5 i 22 månader innan det var dags för presentation...
https://www.carscoops.com/2021/07/next- ... ew-design/
https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_5_Series_(G60)
- Sportbilsentusiasten
En säljare sa aug/sep då jag frågade förra v
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Anledningen till förseningar är den leverantör som ordnar programvarorna sparkade en hel del personal och det blev förseningar. Annars hade A6 redan varit på plats och Q6 hade levererats tidigare. Jag säger 2-3 veckor tills vi vet exakta datum på beställning.SwedishAdvocate skrev: ↑25 jul 2024 13:25I mitt första inlägg missade jag att det verkar som Audi testat maskerad A6 e-tron-prototyp sen 15 mars 2022. I så fall har ju Audi hållit på och testat maskerad A6 e-tron i mer än 28 månader... Så då borde det väl vara dags för presentation snart.Love_O skrev: ↑25 jul 2024 10:13Skulle tro beställning i Januari kanske. Men presentation utav bilen skall ske i Augusti om nu inte dessa två högt uppsatta ljög mig rätt i ansikte. Även när jag dubbelkollade. Så vi får väll se.ObscureEconomist skrev: ↑25 jul 2024 01:37Säljaren på Audi jag pratade med i tisdags skakade på huvudet vid A6 och sa tveksamt iår så vi får väl se.
https://www.carscoops.com/2022/03/2024- ... eadlights/
Som jämförelse så verkar ju BMW ha testat i5 i 22 månader innan det var dags för presentation...
https://www.carscoops.com/2021/07/next- ... ew-design/
https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_5_Series_(G60)
Q6:an verkar ladda snabbare än spec. enligt Tesla Björns tester. Den verkar toppa på 285 kW.
Och den laddar på bra!
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Kan ju hoppas det är så. Q8 laddar dåligt och är lite av en besvikelse om man hade E-tron 55 innan.
Tycker laddeffekten borde anges i snitt istället för toppförbrukning. Totalt ointressant om bilen laddar 250 kW i 10% om den laddar 120 resterande tid.
Ja det här med att ange toppeffekt är ett otyg.Love_O skrev: ↑26 jul 2024 08:13Kan ju hoppas det är så. Q8 laddar dåligt och är lite av en besvikelse om man hade E-tron 55 innan.
Tycker laddeffekten borde anges i snitt istället för toppförbrukning. Totalt ointressant om bilen laddar 250 kW i 10% om den laddar 120 resterande tid.
Jag är också en sån där som tycker att det sällan är problem med laddtider. Laddade 60 kWh i Mantorp i tisdags. Tog väl drygt 40 minuter. Men jag behövde äta lunch, köpa lite godis och vatten och gå på muggen. Var helt ensam den här gången så jag fick faktiskt vänta 10 minuter. Men man har ju mobilen med sig om inte annat.
I övrigt har det på 600 mil i sommar varit ett icke-problem. Fick vänta lite när jag och min son skulle till Maranello över dagen men då satt vi i en sval hotellobby och spelade spel mot varandra en stund.
Däremot skulle jag såklart inte vilja vänta 2 timmar på en laddning. Men 40-50 minuter är verkligen inga problem för min del. Oftast laddar vi inte så mycket i en stöt heller utan det blir fler små stopp. Jag gillar ju att trycka på lite på Autobahn och stirrar mig inte blind på en förutbestämd planering. Det blir som det blir. Har inte särskilt bråttom.