Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Moderator: Redaktion
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Dagens resa, t.o.r IKEA (2x135km) samt lite runt stan kört. Största delen E4 med en hel del 110-väg.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Robin_j
- Teslaägare
- Inlägg: 189
- Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
- Ort: Västerås
- Referralkod: ts.la/robin14790
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Däcken gör verkligen mycket. Västerås -uppsala- Västerås med en gammal modell x är ändå ganska många mil motorväg
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Ja det verkar så. Åkte till Venedig ToR nyligen med 21" fälgar. Bilen drog nog inte mer nu än förra sommarens Barcelona-tripp med 19". Iofs bara en känsla.
Kan verkligen rekommendera Hankook ion evo. Tysta och, vad det verkar, lättrullande.
Kan verkligen rekommendera Hankook ion evo. Tysta och, vad det verkar, lättrullande.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3644
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Instämmer verkligen. De rullar tyst och lätt. Inte det ultimata valet för sportig körning, men det är ju knappt några som ägnar sig åt sådan körning, så för de flesta är det bättre att prioritera komfort och förbrukning (för min del inte så mycket av ekonomiska skäl som för att få ännu bättre räckvidd och högre laddhastighet, mätt i km/minut).
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Niklas Z skrev: ↑25 jul 2024 10:00Instämmer verkligen. De rullar tyst och lätt. Inte det ultimata valet för sportig körning, men det är ju knappt några som ägnar sig åt sådan körning, så för de flesta är det bättre att prioritera komfort och förbrukning (för min del inte så mycket av ekonomiska skäl som för att få ännu bättre räckvidd och högre laddhastighet, mätt i km/minut).
"Sportig körning" på den nivå som krävs för att man verkligen ska känna skillnad på däcken är sällan lämplig eller laglig. Tycker ofta "sportighet" är överskattat på bilar i allmänhet och elbilar i synnerhet.
Hankook är nog inte bästa budgetval. Har för mig att de var rätt dyra. Vet inte hur hållbarheten ser ut heller. Det man sparar i mindre förbrukning måste vara marginellt ekonomiskt.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3644
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
SJälv kör jag då och då sportigt på den nivån, men det har blivit längre mellan tillfällena på senare år. Som du skriver är den sortens körning inte laglig och jag ser i princip aldrig någon som kör så på allmänna vägar (vilket kanske är lika bra). För 99,9 % av bilköparna borde sportighet vara ett icke-kriterium.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Niklas Z skrev: ↑25 jul 2024 10:21SJälv kör jag då och då sportigt på den nivån, men det har blivit längre mellan tillfällena på senare år. Som du skriver är den sortens körning inte laglig och jag ser i princip aldrig någon som kör så på allmänna vägar (vilket kanske är lika bra). För 99,9 % av bilköparna borde sportighet vara ett icke-kriterium.
När jag hade min M2:a körde jag också ganska hårt. Bilen var helt enkelt meningslös om man inte gjorde det så... Jag ledsnade då riskerna var för höga.
Däremot är en av semesterns höjdpunkter vissa sträckor på Autobahn. När skylten visar fri fart, trafiken är gles och landskapet är härligt böljande i kvällssolen. Den känslan är fantastisk även med en Tesla. Tyvärr verkar alldeles för få förstå det. Jag håller 180-200 km/h nånting när tillfälle ges. Maxade 215 i år innan det kom protester.

- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 1023
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Vilka däck har du på nu? Din förbrukning är nästan ofattbart låg, med ett sådant stort gammalt renoveringsobjekt

- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 1023
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Riktigt fina siffror. Absolut en kandidat till att utmana 18 timmars gränsen på SECC. Är det med AC:n på?
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Självklart!
AC:n får frun chefa över så den har stått där den alltid står 21-22C.
Kört till 95% med autopilot, ingen hypermiling eller nåt sånt.
Det går säkert “fuska” ned förbrukningen med att stänga AC:n men det skulle inte vara så behagligt, vi hade 25C lite drygt igår. Stod +32C när vi rullade från IKEA haparanda igår, i solen men ändå varmt ombord.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Budgetdäck är ofta inte budget på totalekonomi.
På en elbil mixar budgetdäck och låg förbrukning/lång räckvidd inte så bra.
Bra grepp innebär klassiskt att hållbarheten blir lägre (men nuförtiden gör man i princip underverk med jättebra fäste och hållbarhet samtidigt).
Lågt rullmotstånd och ”inte så bra grepp” rimmar däremot bra och det innebär ofta lång livslängd.
Det är därför e-Primacy förväntas hålla 6000 mil trots att de har grundare mönster från början.
Hankook ion evo är nog rätt okey, någon test visar 6.21 kg/ton men ändå bra testvärden i övrigt. Troligen bra hållbarhet också.
Har inte kollat något pris men Hankook har ju inte vart överdyrt tidigare så jag skulle gissa på att det faktiskt är ett jättebra däck till vettig peng

MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
ABRP säger 17:37 men har ändå märklig laddteknik. Stanna i Gränna med 43% låter inte som en raketladdning. Mantorp eller Linköping-Ullevi skulle göra laddningen snabbare.Generalbogge skrev: ↑25 jul 2024 11:23
Riktigt fina siffror. Absolut en kandidat till att utmana 18 timmars gränsen på SECC.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Inlägg: 7330
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Generalbogge frågade ju om däcken ovan... Nyfiken... Vilka fälgar har bilen? Har den dom där 20''-fälgarna som syns i intrumenteringsgrafiken?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Robin_j
- Teslaägare
- Inlägg: 189
- Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
- Ort: Västerås
- Referralkod: ts.la/robin14790
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Jag kör precis som AAKKEE med e-Primacy dock 235x55x19"
Med orginal tesla model s Aero fälgar vilket verkar göra underverk för bilens förbrukning

Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
-
- Inlägg: 7330
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Gissar att de var dom däcken och fälgarna du hade när du körde 50 mil Ystad-Örebro i ett streck under SECC nyligen.Robin_j skrev: ↑25 jul 2024 18:59Jag kör precis som AAKKEE med e-Primacy dock 235x55x19"
Med orginal tesla model s Aero fälgar vilket verkar göra underverk för bilens förbrukning![]()
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Robin_j
- Teslaägare
- Inlägg: 189
- Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
- Ort: Västerås
- Referralkod: ts.la/robin14790
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Ja precis är ju även lite mer grejer gjort för att sänka förbrukningen men kan ju inte avslöja alltSwedishAdvocate skrev: ↑25 jul 2024 19:16Gissar att de var dom däcken och fälgarna du hade när du körde 50 mil Ystad-Örebro i ett streck under SECC nyligen.Robin_j skrev: ↑25 jul 2024 18:59Jag kör precis som AAKKEE med e-Primacy dock 235x55x19"
Med orginal tesla model s Aero fälgar vilket verkar göra underverk för bilens förbrukning![]()

Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
-
- Inlägg: 7330
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
För andra intresserade så är kanske just den gamla Model S originalaero-fälgen en aning svår att få tag på nuförtiden, men det finns väl andra alternativ. Här är en tråd om tredjepartsfälgar med lågt luftmotstånd:
viewtopic.php?t=31426
Vet dock inte hur många av dom som finns i dimensioner som passar till Model X.
viewtopic.php?t=31426
Vet dock inte hur många av dom som finns i dimensioner som passar till Model X.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Fällt in backspeglarna kanskeRobin_j skrev: ↑25 jul 2024 19:19Ja precis är ju även lite mer grejer gjort för att sänka förbrukningen men kan ju inte avslöja alltSwedishAdvocate skrev: ↑25 jul 2024 19:16Gissar att de var dom däcken och fälgarna du hade när du körde 50 mil Ystad-Örebro i ett streck under SECC nyligen.Robin_j skrev: ↑25 jul 2024 18:59Jag kör precis som AAKKEE med e-Primacy dock 235x55x19"
Med orginal tesla model s Aero fälgar vilket verkar göra underverk för bilens förbrukning![]()
![]()

Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Helt rätt!Robin_j skrev: ↑25 jul 2024 19:19Ja precis är ju även lite mer grejer gjort för att sänka förbrukningen men kan ju inte avslöja alltSwedishAdvocate skrev: ↑25 jul 2024 19:16Gissar att de var dom däcken och fälgarna du hade när du körde 50 mil Ystad-Örebro i ett streck under SECC nyligen.Robin_j skrev: ↑25 jul 2024 18:59Jag kör precis som AAKKEE med e-Primacy dock 235x55x19"
Med orginal tesla model s Aero fälgar vilket verkar göra underverk för bilens förbrukning![]()
![]()

Man ”säljer” det som ändå syns!

MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Har monterat n2itives camberkit och sänkt bilen lite. Tuningen är gjort för att se rätt ut med orig 21”.
Tog tillfället i akt att köra samma testrunda som med e-primacy/aerodynamik.
Bilen drog 187Wh/km på samma sträcka, samma körning samma temp och svaga vindar. Är ~20mm sänkt så troligen en udd snålare än original.
Med e-Primacy + aerokittet, innan sänkning 161Wh/km. Skillnaden är alltså (minst) cirka 26Wh/km eller 14% i 100 km/h.
Körde BTW 220 mil semesterresa med 161Wh/km i snitt med e-primacy.
Tog tillfället i akt att köra samma testrunda som med e-primacy/aerodynamik.
Bilen drog 187Wh/km på samma sträcka, samma körning samma temp och svaga vindar. Är ~20mm sänkt så troligen en udd snålare än original.
Med e-Primacy + aerokittet, innan sänkning 161Wh/km. Skillnaden är alltså (minst) cirka 26Wh/km eller 14% i 100 km/h.
Körde BTW 220 mil semesterresa med 161Wh/km i snitt med e-primacy.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Förra helgen, rallycrosstävling i Oulo. Var faktiskt inte med i tävlingen med Plaiden men åkte å kikade:
Mest 110-väg, lite 120 km/h i Finland och även lite 80-väg.
575km exakt lagligt, sentry på 7 timmar (= 2kWh) och 2% kvar hemma igen. Dagens hem från jobbet (20-ish mil 100, 25km 110 och 25km 80)+ något samhälle som drar ned snittet.
Behövde stanna å [ta en läcka] så den blev delad på mitten körningen.
Del 1 här: Totalt snitt: 88km/h, 141Wh/km
Mest 110-väg, lite 120 km/h i Finland och även lite 80-väg.
575km exakt lagligt, sentry på 7 timmar (= 2kWh) och 2% kvar hemma igen. Dagens hem från jobbet (20-ish mil 100, 25km 110 och 25km 80)+ något samhälle som drar ned snittet.
Behövde stanna å [ta en läcka] så den blev delad på mitten körningen.
Del 1 här: Totalt snitt: 88km/h, 141Wh/km
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- LarsaR
- Teslaägare
- Inlägg: 524
- Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
- Ort: Skellefteå
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Just hemkommen från Frankrike, kört 770 mil på 21”. TNA med Michelin Pilot Sport EV. 265/35 resp 295/30, rullmotstånd C. Snittförbrukning 199Wh/km.
Gjorde ifjol motsvarande resa (till Italien mm) 1350 mil på 19” TNA med original Pirelli P Zero (vet ej rullmotstånd) 255/45 resp 285/40 1350 mil, snittförbrukning 176 Wh/km.
Önskan att (åtminstone bilen) se bättre ut kostade 13% mer förbrukning.
Gjorde ifjol motsvarande resa (till Italien mm) 1350 mil på 19” TNA med original Pirelli P Zero (vet ej rullmotstånd) 255/45 resp 285/40 1350 mil, snittförbrukning 176 Wh/km.
Önskan att (åtminstone bilen) se bättre ut kostade 13% mer förbrukning.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Det blev nog exakt som jag förväntade mig med ditt byte till 21”.LarsaR skrev: ↑01 sep 2024 10:59Just hemkommen från Frankrike, kört 770 mil på 21”. TNA med Michelin Pilot Sport EV. 265/35 resp 295/30, rullmotstånd C. Snittförbrukning 199Wh/km.
Gjorde ifjol motsvarande resa (till Italien mm) 1350 mil på 19” TNA med original Pirelli P Zero (vet ej rullmotstånd) 255/45 resp 285/40 1350 mil, snittförbrukning 176 Wh/km.
Önskan att (åtminstone bilen) se bättre ut kostade 13% mer förbrukning.
Som vi sagt tidigare i tråden så är rullmotståndet största boven, och luftmotståndet på ett brett hjul framifrån en stor bov.
Förlusterna i luftmotstånd i fälgen är inte en jättestor del. Tittar man på forskningsrapporter i ämnet är inte heller TNA lösning det som ser ut att vara bäst.
Det är energimässigt dåligt att ha luftöppningarna långt ut på fälgen då det innebär att man vevar runt luft i hög hastighet.
Tredje bäst i forskningenstesterna är att ha vi vinklade ekrar så att man ventilerar ut luft från fälgen (det innebär att man behöver sidospecifika fälgar för höger vs vänster sida på bilen).
Näst bäst är en helt slät fälg utan öppning och bäst är en slät med öppning nära centrum (innebär att fälgen kan släppa in/ut luftbutan att veva runt luften vilket är dyrt.)
Jag gjorde mina ”aero” så det är 100% slätt på insidan men lute design på utsidan så nästan helt släta men inte helt (5-6mm variation på fälgsidan).
Öppningen för ventilation är i mitten av fölgen.
Min bil drog 199Wh/km under 7-800 mil förra sommaren.
Vi kör säkert inte på exakt samma sätt men ändå intressant att vi hamnat på samma förbrukning original 21” Arachnid och dina 21” med TNA.
Bytet till lättrullande smalare däck i sig gjorde ~ 25Wh/km. (Använder högre tryck eftersom ett smalare däck principiellt har högre rullmotstånd.)
Aerolösningen gjorde ~10Wh/km. Nu har jag inte kört mina fälgar i vindtunnel eller simulering men från 2-3 olika forskningsresultat ser det inte ut som TNA skulle vara optimerade för lägsta luftmotstånd.
Min ärliga gissning är att design har haft en väldigt stor påverkan och att profilering/marknadsföring gör resten och då behöver kanske inte fälgen vara lika bra som reklamen säger, den säljer ändå.
Det blir ju inte jättelätt att designa en skitful fälg och säga att den sparar några Wh/km. Svårsåld är min gissning där.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- LarsaR
- Teslaägare
- Inlägg: 524
- Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
- Ort: Skellefteå
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
TNA är ju sidospecifika men har som du säger hålen längst ut! Sen, 13% upp på elkostnaden, innebär ju att man måste köra väldigt långt innan man sparar in kostnad för nya fälgar och däck
Bara att bita i det sura äpplet och inse att fåfängan gör att man aldrig vinner SECC även om bilen laddar så snabbt att man aldrig hinner både äta och gå på toa under laddstoppen!
Kan annars rekommendera en tur efter L53 i Moseldalen, gudomligt vackert (och ett stopp hos vinmakaren Leo Schwab på hans hotell i Keus delen av Bernkastel-Keus, billigt och trevlig vinprovning)

Bara att bita i det sura äpplet och inse att fåfängan gör att man aldrig vinner SECC även om bilen laddar så snabbt att man aldrig hinner både äta och gå på toa under laddstoppen!
Kan annars rekommendera en tur efter L53 i Moseldalen, gudomligt vackert (och ett stopp hos vinmakaren Leo Schwab på hans hotell i Keus delen av Bernkastel-Keus, billigt och trevlig vinprovning)
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Låter som en bra plan!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5