ACn slutade fungera vid Supercharging

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

ACn slutade fungera vid Supercharging

Inlägg av NiklasTesla »

Hej allihopa.

Tänkte dela med mig av ett problem jag hade med bilen (Model 3 LR AWD-19) sedan i påskas som löstes för några dagar sedan.

Märkte i påskas i samband med långresa, varmt väder och Supercharging att fläkten lätt mer än vanligt och att ACn slutade fungera i kupén (laddhastigheten droppade även snabbare än vanligt i början av laddningen).

Började leta runt en del på internet och hittade att det kunde vara dags för påfyllning av ACn pga läckage (offert från Tesla strax under 3tkr).

Bokade tid men sökte vidare på internet och hittade tillslut att ovan fel också kunde bero på att ställdonet (actuator) till luftintag slutat att fungera. Bokar om service och får offert på ca 6tkr hos Tesla

Sökte vidare och hittade att man kan gå in i Servicemenyn i bilen själv och göra test av kylsystemet (supersmidigt system på Teslan) vilket jag gjorde och mycket riktigt så sade testet till att det var fel på ställdonet till luftintaget fram.

Beställde del själv ( Active grille shutter assembly TESLA MODEL 3 Y 1634325 1638293 2017-2024) via Grufman bil för ca 2tkr då jag själv tänkte byta hela paketet då garantin gått ut men när jag lyfter ur frunken hittar jag direkt felet (kabeln till ställdonet är trasig (av på 2ställen) inte själva ställdonet). Här tänker jag utfärda en liten varning för när jag ca 24-timmar efter köp vill lämna tillbaka paketet som ställdonet sitter på (Active grille shutter assembly) till Grufman bil så vägrar dom återköp på eldelar. Om någon vill köpa så skicka gärna ett PM (kan eventuellt lämna mellan Stockholm och Skåne då jag åker E4an regelbundet).

Tröttnar på Grufman bil och Åker till Tesla och visar felet samt får offert på ca 4tkr för att byta hela kablaget fram (front end harness). Tesla kan även ibland laga trasiga kablar ännu billigare.

Nu är hela kablaget fram utbytt för ca 3tkr (arbetstid och reservdel) hos Tesla och ACn fungerar fint igen vid snabbladdning och är mycket tystare samt kallare (originalställdonet fungerade fint fortfarande, ingen påfyllning behövdes).

Har läst att detta drabbat andra ägare (kylsystemet av HV-batteriet är så smart att den väljer bort ACn till kupén och dirigerar om kyla till batteripacket (vid behov) om luftintaget fram inte fungerar av någon anledning men utan att man får varningsmeddelande) så lägger upp en tråd på Svenska så vet ni vad som behövs göras om det drabbar er.

MVH
IMG_20240614_121205_143.jpg
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare

Re: ACn slutade fungera vid Supercharging

Inlägg av SALVETA »

Tack för tipset, har också upplevt detta med ACn på supercharger så ska detta detta.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Vad var det som hade nött av kablarna? Var det något främmande föremål eller var det något felmonterat? (från fabrik)

Varningen för elektronik och inget återköp gäller många (alla?) reservdelsförsäljare, då felet kan vara i andra komponenter, som bränner sönder även det nya ställdonet eller vad det är, och återförsäljaren kan inte på rimligt enkelt sätt se på delen som kommer i retur om den är ok eller ej, och badwillen från att sälja en inkommen trasig reservdel är mycket större än badwillen från att vägra ta ett felköp i retur.

Det "rätta" sättet att göra på är att diagnosticera felet först, och köpa delar sedan, men jag gör själv precis som du, diagnosticerar i teorin och beställer hem det jag tror är trasigt, innan jag ens rör en skruv på bilen/datorn/cykeln/telefonen. :)

Sedan brukar jag lagra reservdelarna jag inte behövde på garagevinden i 15 år och eventuellt kasta dem på åvc några år efter jag sålt bilen. Nån som behöver passagerarsidans fönsterhiss från en Mercedes S210 1997-2002 eller en uppsättning gummimattor till en W126 förresten? Eller en ljusmodul till W208? :lol:
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Köpte du över disk eller på distans? 14 dagar öppet köp gäller på distansköp.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

Ser ut som du haft besök av en gnagare nästan.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Var är bilden tagen?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Inlägg av DanneB »

bjelkeman skrev: 26 jul 2024 13:18
Var är bilden tagen?
"Beställde del själv ( Active grille shutter assembly TESLA MODEL 3 Y 1634325 1638293 2017-2024) via Grufman bil för ca 2tkr då jag själv tänkte byta hela paketet då garantin gått ut men när jag lyfter ur frunken hittar jag direkt felet (kabeln till ställdonet är trasig (av på 2ställen) inte själva ställdonet)."
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Inlägg av NiklasTesla »

mans71 skrev: 26 jul 2024 11:15
Över telefon.

MVH
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Inlägg av NiklasTesla »

DanneB skrev: 26 jul 2024 16:47
bjelkeman skrev: 26 jul 2024 13:18
Var är bilden tagen?
"Beställde del själv ( Active grille shutter assembly TESLA MODEL 3 Y 1634325 1638293 2017-2024) via Grufman bil för ca 2tkr då jag själv tänkte byta hela paketet då garantin gått ut men när jag lyfter ur frunken hittar jag direkt felet (kabeln till ställdonet är trasig (av på 2ställen) inte själva ställdonet)."
Precis, bilden visar övre delen av active grille Shutter assembly där kablaget har en kontakt man sätter i ställdonet som sitter fast på active grille Shutter assembly (två tunna kablar till den kontakten som gått av).

MVH
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Inlägg av NiklasTesla »

tor-ake skrev: 26 jul 2024 09:46
Vad var det som hade nött av kablarna? Var det något främmande föremål eller var det något felmonterat? (från fabrik)

Varningen för elektronik och inget återköp gäller många (alla?) reservdelsförsäljare, då felet kan vara i andra komponenter, som bränner sönder även det nya ställdonet eller vad det är, och återförsäljaren kan inte på rimligt enkelt sätt se på delen som kommer i retur om den är ok eller ej, och badwillen från att sälja en inkommen trasig reservdel är mycket större än badwillen från att vägra ta ett felköp i retur.

Det "rätta" sättet att göra på är att diagnosticera felet först, och köpa delar sedan, men jag gör själv precis som du, diagnosticerar i teorin och beställer hem det jag tror är trasigt, innan jag ens rör en skruv på bilen/datorn/cykeln/telefonen. :)

Sedan brukar jag lagra reservdelarna jag inte behövde på garagevinden i 15 år och eventuellt kasta dem på åvc några år efter jag sålt bilen. Nån som behöver passagerarsidans fönsterhiss från en Mercedes S210 1997-2002 eller en uppsättning gummimattor till en W126 förresten? Eller en ljusmodul till W208? :lol:

Oklart vad som nött av kabeln? Ja sparade en slant på att slippa felsökning i alla fall (brukar väl ligga runt 1,5tkr i felsökningskonstnad hos verkstad?).

MVH
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 1 gånger.
perla1975
elbilist

Inlägg av perla1975 »

NiklasTesla skrev: 26 jul 2024 22:37
mans71 skrev: 26 jul 2024 11:15
Över telefon.

MVH
Blev reservdelen skickad eller hämtade du ut den i butiken/verkstaden?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Inlägg av NiklasTesla »

Airlift skrev: 26 jul 2024 13:03
Ser ut som du haft besök av en gnagare nästan.
Blir kanske så när man parkerar i Solna med jämna mellanrum. ;)

MVH
Skriv svar