Autopilot - sämre än konkurrenternas?
Moderator: Redaktion
Autopilot - sämre än konkurrenternas?
Jag har nu ägt en Tesla Model Y i lite mer än ett år. Det är första Teslan och jag hade stora förväntningar på Autopiloten, mycket på grund av hur omtalad och hypad FSD är. Även om FSD inte fungerar i Sverige eller ens fungerat pålitligt överhuvudtaget under de 10(?) åren de funnits. Trots det har de sålt denna funktionalitet, där man inte får något mer än en feature som kommer ”snart”.
Men åter till Autopilot. Jag har tidigare kört Volvo, Kia och Nissan och testat deras motsvarande adaptiv farthållare + lane assist. Min upplevelse är att de är mycket bättre. De kräver inte att man ska svänga med ratten var 10e sekund, vilket är oerhört irriterande och får mig att inte vilja använda AP alls. Volvo och Kia nöjer sig med att man håller händerna på ratten.
Volvo och Kia har heller inte det vanligt förekommande spökbromsningarna som inträffar med jämna mellanrum med Teslan. Det är i alla fall min upplevelse.
En tredje sak som är irriterande är att man inte kan byta fil utan att autopiloten stängs av om man får aktivt starta den igen. Jag vet att man kan göra det om man spenderar ännu mer pengar och ”uppgraderar” autopiloten. Men ändå, det funkade fint hos både Volvo och Kia utan att köpa något specifikt paket för det.
Utöver detta så är Teslan den bästa bil jag haft. Resten av all teknik är bäst, körglädjen stor och jag skulle inte byta bilen mot någon annan.
Vad tycker ni?
Men åter till Autopilot. Jag har tidigare kört Volvo, Kia och Nissan och testat deras motsvarande adaptiv farthållare + lane assist. Min upplevelse är att de är mycket bättre. De kräver inte att man ska svänga med ratten var 10e sekund, vilket är oerhört irriterande och får mig att inte vilja använda AP alls. Volvo och Kia nöjer sig med att man håller händerna på ratten.
Volvo och Kia har heller inte det vanligt förekommande spökbromsningarna som inträffar med jämna mellanrum med Teslan. Det är i alla fall min upplevelse.
En tredje sak som är irriterande är att man inte kan byta fil utan att autopiloten stängs av om man får aktivt starta den igen. Jag vet att man kan göra det om man spenderar ännu mer pengar och ”uppgraderar” autopiloten. Men ändå, det funkade fint hos både Volvo och Kia utan att köpa något specifikt paket för det.
Utöver detta så är Teslan den bästa bil jag haft. Resten av all teknik är bäst, körglädjen stor och jag skulle inte byta bilen mot någon annan.
Vad tycker ni?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Autopilot - sämre än konkurrenternas?
Jag använder nästan aldrig AP p.g.a. "filbytarplinget". Faktum är att min fru förbjudit mig att använda den när hon är med.
Jag har aldrig haft någon bil med självkörning från någon annan tillverkare, så jag har ingen referens eller saknad.
Värre då att farthållaren (också) fungerar sämre, med spökbromsningar, fartsänkningar och urkopplingar.
Jag har aldrig haft någon bil med självkörning från någon annan tillverkare, så jag har ingen referens eller saknad.
Värre då att farthållaren (också) fungerar sämre, med spökbromsningar, fartsänkningar och urkopplingar.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Autopilot - sämre än konkurrenternas?
Tycker det fungerar bra.
Min förra bil ”V60 2020” var sämre.
Så fort någon linje var otydlig på vägen stängde den ner.
Filbyte på motorvägen är dock segt, skulle köpt utökad AP. Iofs bättre nu när man slipper dra i spaken och har knappar på ratten för AP.
Har haft 1st spökbroms på 13000 mil med tesla. Det var en bil som kom snabbt från sidan och stack ut nosen.
Det bästa är att det ingår i priset. På många andra bilmärken får man betala för motsvarande funktion i något paket som inkluderar någon annan sak man inte behöver.
Min förra bil ”V60 2020” var sämre.
Så fort någon linje var otydlig på vägen stängde den ner.
Filbyte på motorvägen är dock segt, skulle köpt utökad AP. Iofs bättre nu när man slipper dra i spaken och har knappar på ratten för AP.
Har haft 1st spökbroms på 13000 mil med tesla. Det var en bil som kom snabbt från sidan och stack ut nosen.
Det bästa är att det ingår i priset. På många andra bilmärken får man betala för motsvarande funktion i något paket som inkluderar någon annan sak man inte behöver.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Re: Autopilot - sämre än konkurrenternas?
jah har haft 10 tjuvbromsningar på 100 mil i min Model 3 -24. Undrar vad det är som gör att det skiljer så mycket i upplevelsen
Re: Autopilot - sämre än konkurrenternas?
Jag skulle säga att den så kallade autopilot som finns på andra märken är en helt annan produkt.
AP på Tesla utför visserligen samma funktion men jag skulle nog våga påstå att för Tesla är FSD målet och allt annat får ses som en biprodukt.
Sen har ju utvecklingen för AP/FSD i Europa mer eller mindre stått still under många år. All energi läggs på FSD som används i USA som är en helt annan mjukvara än den vi har här.
Det enda som ändras i ”vår” mjukvara är när myndigheter hittar på något nytt som måste efterlevas. T.ex att man måste hålla i ratten är något som blivit värre/känsligare på senare tid på grund av nya/uppdaterade regler/lagar.
Själv har jag väldigt lite problem med spökbromsningar men det verkar ju variera stort mellan olika bilar/förare.
AP på Tesla utför visserligen samma funktion men jag skulle nog våga påstå att för Tesla är FSD målet och allt annat får ses som en biprodukt.
Sen har ju utvecklingen för AP/FSD i Europa mer eller mindre stått still under många år. All energi läggs på FSD som används i USA som är en helt annan mjukvara än den vi har här.
Det enda som ändras i ”vår” mjukvara är när myndigheter hittar på något nytt som måste efterlevas. T.ex att man måste hålla i ratten är något som blivit värre/känsligare på senare tid på grund av nya/uppdaterade regler/lagar.
Själv har jag väldigt lite problem med spökbromsningar men det verkar ju variera stort mellan olika bilar/förare.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: Autopilot - sämre än konkurrenternas?
Tycker nog mest det konstanta ändrandet av hastigheten som är ett av de stora problemen. Det kopplat till tiden den tar på sig om man vill byta fil eller att den bromsar in före den byter fil när man kör ifatt en långsammare bil.
Utöver de tre sakerna funkar den helt ok.
Utöver de tre sakerna funkar den helt ok.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Autopilot - sämre än konkurrenternas?
Har kört Polestar2, Enyaq, Passat och Audi och ja, Teslans AP är helt klart sämst. Att inte ha kapacitiv ratt sänker. Att inte ha radar sänker.linkanson skrev: ↑26 jul 2024 17:20Jag har nu ägt en Tesla Model Y i lite mer än ett år. Det är första Teslan och jag hade stora förväntningar på Autopiloten, mycket på grund av hur omtalad och hypad FSD är. Även om FSD inte fungerar i Sverige eller ens fungerat pålitligt överhuvudtaget under de 10(?) åren de funnits. Trots det har de sålt denna funktionalitet, där man inte får något mer än en feature som kommer ”snart”.
Men åter till Autopilot. Jag har tidigare kört Volvo, Kia och Nissan och testat deras motsvarande adaptiv farthållare + lane assist. Min upplevelse är att de är mycket bättre. De kräver inte att man ska svänga med ratten var 10e sekund, vilket är oerhört irriterande och får mig att inte vilja använda AP alls. Volvo och Kia nöjer sig med att man håller händerna på ratten.
Volvo och Kia har heller inte det vanligt förekommande spökbromsningarna som inträffar med jämna mellanrum med Teslan. Det är i alla fall min upplevelse.
En tredje sak som är irriterande är att man inte kan byta fil utan att autopiloten stängs av om man får aktivt starta den igen. Jag vet att man kan göra det om man spenderar ännu mer pengar och ”uppgraderar” autopiloten. Men ändå, det funkade fint hos både Volvo och Kia utan att köpa något specifikt paket för det.
Utöver detta så är Teslan den bästa bil jag haft. Resten av all teknik är bäst, körglädjen stor och jag skulle inte byta bilen mot någon annan.
Vad tycker ni?
Model 3 2024
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Autopilot - sämre än konkurrenternas?
Jag tycker att AP:ns stora problem är farthållaren.
Den beter sig som en senildement åldring. Hänger inte alls med i trafikflödet. Accelererar för sent, bromsar försent, blir osäker och okynnesbromsar i tid och otid. Oanvändbar i stopp-start kökörning. Gissar att det i mångt och mycket är kopplat till avsaknaden av radar.
Själva filhållaren tycker jag funkar för det mesta hel okej, förutom på 2+1 vägar. Sedan är det öken att den kopplar ur vid varje filbyte om man inte har uppgraderad autopilot. Men det går liksom inte att betala ~40.000:- för den funktionen. Som tur är går det att få automatisk aktivering av filhållaren för under 2.000:- genom tredjeparts tillbehör, vilket jag har och det funkar jättebra.
Har kört en del med Volvos "autopilot" och den farthållaren är helt överlägsen Teslas, men filhålaren ger jag inte så mycket för även om den har automatisk återaktivering efter filbyte.
Den beter sig som en senildement åldring. Hänger inte alls med i trafikflödet. Accelererar för sent, bromsar försent, blir osäker och okynnesbromsar i tid och otid. Oanvändbar i stopp-start kökörning. Gissar att det i mångt och mycket är kopplat till avsaknaden av radar.
Själva filhållaren tycker jag funkar för det mesta hel okej, förutom på 2+1 vägar. Sedan är det öken att den kopplar ur vid varje filbyte om man inte har uppgraderad autopilot. Men det går liksom inte att betala ~40.000:- för den funktionen. Som tur är går det att få automatisk aktivering av filhållaren för under 2.000:- genom tredjeparts tillbehör, vilket jag har och det funkar jättebra.
Har kört en del med Volvos "autopilot" och den farthållaren är helt överlägsen Teslas, men filhålaren ger jag inte så mycket för även om den har automatisk återaktivering efter filbyte.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Autopilot - sämre än konkurrenternas?
Jag har skrivit ungefär samma som du tidigare många ggr.linkanson skrev: ↑26 jul 2024 17:20Jag har nu ägt en Tesla Model Y i lite mer än ett år. Det är första Teslan och jag hade stora förväntningar på Autopiloten, mycket på grund av hur omtalad och hypad FSD är. Även om FSD inte fungerar i Sverige eller ens fungerat pålitligt överhuvudtaget under de 10(?) åren de funnits. Trots det har de sålt denna funktionalitet, där man inte får något mer än en feature som kommer ”snart”.
Men åter till Autopilot. Jag har tidigare kört Volvo, Kia och Nissan och testat deras motsvarande adaptiv farthållare + lane assist. Min upplevelse är att de är mycket bättre. De kräver inte att man ska svänga med ratten var 10e sekund, vilket är oerhört irriterande och får mig att inte vilja använda AP alls. Volvo och Kia nöjer sig med att man håller händerna på ratten.
Volvo och Kia har heller inte det vanligt förekommande spökbromsningarna som inträffar med jämna mellanrum med Teslan. Det är i alla fall min upplevelse.
En tredje sak som är irriterande är att man inte kan byta fil utan att autopiloten stängs av om man får aktivt starta den igen. Jag vet att man kan göra det om man spenderar ännu mer pengar och ”uppgraderar” autopiloten. Men ändå, det funkade fint hos både Volvo och Kia utan att köpa något specifikt paket för det.
Utöver detta så är Teslan den bästa bil jag haft. Resten av all teknik är bäst, körglädjen stor och jag skulle inte byta bilen mot någon annan.
Vad tycker ni?
Kör en del hyrbil i jobbet och de brukar ha lane assist etc.
Alla funktioner som andra bilar har fungerar betydligt bättre. Det känns lite pinsamt rent ut sagt när man får ett asiatiskt/kinesiskt snikmärke med fungerande regnsensor, radarfarthållare parkeringssensorer mm.
Inget fel på de bilarna och absolut ingen rant på dem - tvärtom. För en bråkdel av pengen får man bilar som löser det Tesla är så grymt upphosade men ändå inte klarar.
Min S blir sämre och sämre och efter de sista två uppdateringarna så panikbromsar bilen även för personbilar man möter med farthållaren på. Minsta lilla orange markering 100-200 m fram får bilen att närapå försöka stanna, från 50 km/h.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Autopilot - sämre än konkurrenternas?
Tesla borde ge alla eap gratis snart, alla konkurrenter inkluderar dom basala funktionerna och merNicke Nyfiken skrev: ↑26 jul 2024 19:03Jag tycker att AP:ns stora problem är farthållaren.
Den beter sig som en senildement åldring. Hänger inte alls med i trafikflödet. Accelererar för sent, bromsar försent, blir osäker och okynnesbromsar i tid och otid. Oanvändbar i stopp-start kökörning. Gissar att det i mångt och mycket är kopplat till avsaknaden av radar.
Själva filhållaren tycker jag funkar för det mesta hel okej, förutom på 2+1 vägar. Sedan är det öken att den kopplar ur vid varje filbyte om man inte har uppgraderad autopilot. Men det går liksom inte att betala ~40.000:- för den funktionen. Som tur är går det att få automatisk aktivering av filhållaren för under 2.000:- genom tredjeparts tillbehör, vilket jag har och det funkar jättebra.
Har kört en del med Volvos "autopilot" och den farthållaren är helt överlägsen Teslas, men filhålaren ger jag inte så mycket för även om den har automatisk återaktivering efter filbyte.
- Xyborg
- Teslaägare
- Inlägg: 237
- Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
- Referralkod: ts.la/robin28307
Re: Autopilot - sämre än konkurrenternas?
Jag instämmer helt. AP var för mig, när jag köpte min nya Model 3 2021 helt fantastisk. Jag hade aldrig upplevt något liknande, och jag var gruvligt imponerad. Trots att den inte kan hantera 2+1 väg och att man behövde stänga av den varje gång man ska byta fil. Det var fortfarande en riktig ”framtiden är här nu”-känsla över det hela.
Nu, 3 år senare har jag provat på Volkswagens och Volvos motsvarigheter. De är rejält mycket bättre. Den ID4 vi har idag med travel assist paketet är fruktansvärt överlägsen vår Model 3 med EAP. Inga spökbromsningar, betydligt mjukare körning när den kör själv i köer. Smidiga filbyten. Mycket bättre på att detektera att jag håller i ratten - utan att jag behöver hålla på ett visst sätt.
Tesla är verkligen TOTALT frånkörda i det här hänseendet. Sen är andra saker bättre hos Tesla, som t.ex är deras interface i både bil och app mycket bättre. Samt att deras app både kan göra 10 gånger så mycket och dessutom fungerar 10 gånger så ofta, upplevs det som.
Men när det kommer till förarassistanssystem är de faktiskt riktigt kassa i jämförelse med dagens konkurrens.
Nu, 3 år senare har jag provat på Volkswagens och Volvos motsvarigheter. De är rejält mycket bättre. Den ID4 vi har idag med travel assist paketet är fruktansvärt överlägsen vår Model 3 med EAP. Inga spökbromsningar, betydligt mjukare körning när den kör själv i köer. Smidiga filbyten. Mycket bättre på att detektera att jag håller i ratten - utan att jag behöver hålla på ett visst sätt.
Tesla är verkligen TOTALT frånkörda i det här hänseendet. Sen är andra saker bättre hos Tesla, som t.ex är deras interface i både bil och app mycket bättre. Samt att deras app både kan göra 10 gånger så mycket och dessutom fungerar 10 gånger så ofta, upplevs det som.
Men när det kommer till förarassistanssystem är de faktiskt riktigt kassa i jämförelse med dagens konkurrens.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Autopilot - sämre än konkurrenternas?
Ha ha, förstår vad du menar. Tänk dig för 10 år sedan...Xyborg skrev: ↑26 jul 2024 20:37Jag instämmer helt. AP var för mig, när jag köpte min nya Model 3 2021 helt fantastisk. Jag hade aldrig upplevt något liknande, och jag var gruvligt imponerad. Trots att den inte kan hantera 2+1 väg och att man behövde stänga av den varje gång man ska byta fil. Det var fortfarande en riktig ”framtiden är här nu”-känsla över det hela.
Min Model S från 2014 hade en AP med en farthållare som fortfarande är överlägsen dagens Teslor.
Snacka om "Framtiden är här nu"-känsla.
Skulle lätt byta till en AP1 farthållare direkt om det var möjligt. Tesla har gått baklänges samtidigt som alla andra tillverkare gått framlänges. Otroligt trist "utveckling".
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Autopilot - sämre än konkurrenternas?
Det sorgliga är för AP1 funkar allt detta klockrent. Men det är ju inte Teslas mjukvara.Nicke Nyfiken skrev: ↑26 jul 2024 19:03Jag tycker att AP:ns stora problem är farthållaren.
Den beter sig som en senildement åldring. Hänger inte alls med i trafikflödet. Accelererar för sent, bromsar försent, blir osäker och okynnesbromsar i tid och otid. Oanvändbar i stopp-start kökörning. Gissar att det i mångt och mycket är kopplat till avsaknaden av radar.
Själva filhållaren tycker jag funkar för det mesta hel okej, förutom på 2+1 vägar. Sedan är det öken att den kopplar ur vid varje filbyte om man inte har uppgraderad autopilot. Men det går liksom inte att betala ~40.000:- för den funktionen. Som tur är går det att få automatisk aktivering av filhållaren för under 2.000:- genom tredjeparts tillbehör, vilket jag har och det funkar jättebra.
Har kört en del med Volvos "autopilot" och den farthållaren är helt överlägsen Teslas, men filhålaren ger jag inte så mycket för även om den har automatisk återaktivering efter filbyte.
Re: Autopilot - sämre än konkurrenternas?
Jag är inte heller så imponerad av autopiloten. Har man inte testat något annat är det klart man imponeras. Fick med 3 månaders uppgraderad autopilot när jag köpte min. Filbytesassistenten var väl mest jobbig tyckte jag. Betydligt bättre på andra bilar där man kan styra fritt då man blinkar.
Re: Autopilot - sämre än konkurrenternas?
Håller med om att farthållaren/AP är kass på bilen, vi får inte glömma att det är en utav de billigaste elbilarna på marknaden. Elbilarnas Dacia? 
Re: Autopilot - sämre än konkurrenternas?
instämmer, Tesla var inte mitt första val när förmånsbilen skulle införskaffas, men ekonomin styrde. Trodde att åtminstone tekniken var top notch, men ack så fel jag hade. Använder nuförtiden aldrig AP (testar kanske varannan månad efter större uppdateringar för att se om något ändrats). Drar mig även för att använda vanlig farthållare. För att inte nämna alla spökinbromsningar. Utan tvekan sämst på den fronten av alla bilar jag ägt de senaste 8 åren.
MY RWD 2023 - Perpetual Beta Edition
Re: Autopilot - sämre än konkurrenternas?
Nu har vi vår Model 3 2024 som andrabil och den rullar mest i stan, annars hade jag varit grymt missnöjd, eller rent krasst valt en helt annan bil.
En enkel ID.3 eller ID.4 med travel assist är typ fjorton gånger bättre på förarstödsystemen.
Men som vi använder Teslan funkar den bra, även om jag gärna bytt ut pruttkudde och Netflix mot fungerande AP…
En enkel ID.3 eller ID.4 med travel assist är typ fjorton gånger bättre på förarstödsystemen.
Men som vi använder Teslan funkar den bra, även om jag gärna bytt ut pruttkudde och Netflix mot fungerande AP…
Model 3 2024
Re: Autopilot - sämre än konkurrenternas?
Jag har inte några större problem med AP/FSD förutom hastighetsanpassningen som är ryckig och seg.
Efter en spökbromsning på vintern på E4N söder om Stockholm där jag höll på att glida över i filen bredvid så undviker jag dock att använda AP i tätare trafik i vinterväglag.
När det gäller 2+1 så får man vara lite mer aktiv och slå av AP ofta. På landsväg funkar det ok, men jag slår alltid av om det finns oskyddade trafikanter i närheten.
Efter en spökbromsning på vintern på E4N söder om Stockholm där jag höll på att glida över i filen bredvid så undviker jag dock att använda AP i tätare trafik i vinterväglag.
När det gäller 2+1 så får man vara lite mer aktiv och slå av AP ofta. På landsväg funkar det ok, men jag slår alltid av om det finns oskyddade trafikanter i närheten.
Re: Autopilot - sämre än konkurrenternas?
Vår Y spökbromsar konsekvent vid varje avfart som man passerar på motorväg. Den tror alltså alltid att vi har svängt av. Man får ha foten på accpedalen och vara beredd på att motverka bromsningen och sen får man återställa hastigheten på farthållaren eftersom bilen inte bara bromsar utan även sänker värdet på farthållaren. Detta alltså vid enbart farthållare aktiverad.
- Xyborg
- Teslaägare
- Inlägg: 237
- Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
- Referralkod: ts.la/robin28307
Re: Autopilot - sämre än konkurrenternas?
Jag kan tänka mig att det måste varit riktigt "mind blowing" för 10 år sedan.Nicke Nyfiken skrev: ↑26 jul 2024 20:49Ha ha, förstår vad du menar. Tänk dig för 10 år sedan...Xyborg skrev: ↑26 jul 2024 20:37Jag instämmer helt. AP var för mig, när jag köpte min nya Model 3 2021 helt fantastisk. Jag hade aldrig upplevt något liknande, och jag var gruvligt imponerad. Trots att den inte kan hantera 2+1 väg och att man behövde stänga av den varje gång man ska byta fil. Det var fortfarande en riktig ”framtiden är här nu”-känsla över det hela.
Min Model S från 2014 hade en AP med en farthållare som fortfarande är överlägsen dagens Teslor.
Snacka om "Framtiden är här nu"-känsla.
Skulle lätt byta till en AP1 farthållare direkt om det var möjligt. Tesla har gått baklänges samtidigt som alla andra tillverkare gått framlänges. Otroligt trist "utveckling".

- nogren
- Teslaägare
- Inlägg: 265
- Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/niklas756762
Re: Autopilot - sämre än konkurrenternas?
Den är något fel på den. Lägg ett ärende i appen.Jerker skrev: ↑27 jul 2024 12:37Vår Y spökbromsar konsekvent vid varje avfart som man passerar på motorväg. Den tror alltså alltid att vi har svängt av. Man får ha foten på accpedalen och vara beredd på att motverka bromsningen och sen får man återställa hastigheten på farthållaren eftersom bilen inte bara bromsar utan även sänker värdet på farthållaren. Detta alltså vid enbart farthållare aktiverad.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
BMW X3 G01 30d -18 såld
Re: Autopilot - sämre än konkurrenternas?
Nu har vi varit iväg på en längre tur och hunnit testa både autopiloten och farthållaren.
Farthållaren fungerar perfekt under dom ca 35milen jag hade den på. Solsken skall kanske tilläggas.
Autopiloten körde vi med kanske i 3-4 mil med 1 läskig incident. Den tok bromsade när en bil framför svängde av motorvägen och bilen bakom oss satte nog kaffet i halsgropen.
Från 110 till typ 50 bara sådär.
Farthållaren fungerar perfekt under dom ca 35milen jag hade den på. Solsken skall kanske tilläggas.
Autopiloten körde vi med kanske i 3-4 mil med 1 läskig incident. Den tok bromsade när en bil framför svängde av motorvägen och bilen bakom oss satte nog kaffet i halsgropen.
Från 110 till typ 50 bara sådär.