Men det är här problemet ligger.Fredrik j skrev: ↑28 jul 2024 21:08Det är den frågan det kokar ner till. Är man anti-facklig och tycker att den svenska modellen ska bytas ut tycker man sannolikt att det är orimligt och tvärt om.Fosilfri2035 skrev: ↑28 jul 2024 19:20Absolut, men är det då rimligt att blockera ett företag som gör det för ”egna” pengar och sen kanske behöver ta skattemedel för att IFM ska stärka sin makt?SwedishAdvocate skrev: ↑28 jul 2024 18:21Om 'Marknaden™' inte bygger laddinfrastruktur i tillräcklig utsträckning så återstår bara lösningen att det Allmänna/Staten gör det istället.Fosilfri2035 skrev: ↑28 jul 2024 16:02Jag skrev tidigare ett svar beträffande Tesla som innovatör och en av världens största leverantörer av infrastruktur och elbilar.
Varför försvåra utbyggnaden av infrastrukturen när det nu är något som Sverige ser som en kritisk punkt?
Är det inte bättre att vara nöjd med de förändringar man faktiskt lyckats få tesla att göra så de nu motsvarar eller är bättre än KA och låta tesla hjälpa Sverige nå våra klimatmål enligt en del av deras mission?
”Our goal when we created Tesla a decade ago was the same as it is today: to accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass market electric cars to market as soon as possible.”
Jag är PRO facket, anser att det är viktigt att de finns men de behöver förstå sin roll.
Kan till och med informera att jag sitter med i fullmäktige på ett förbund.
Arbetsmarknadens parter ska komma överens ja, syftet är inte att 100% skall ha kollektivavtal.
Det är ett redskap när arbetsgivaren inte sköter sig, inte ett krav där samtliga behöver det.
Det är en försäkring att arbetsgivaren gör rätt mot sina arbetstagare.
Om ett företag sköter sig och ger arbetstagarna jämförbara villkor så har man anpassar sig till normen som arbetsmarknadens parter har satt.
Om arbetsgivaren inte sköter sig och rent av spelar med fula kort så behöver facket bryta in, förslagsvis med stridsåtgärder och kräva KA för arbetstagarnas skull, förutsatt att det har föranletts av missnöje på arbetsplatsen och man har folket med sig.
Vi har haft diskussionen uppe förr och ingen har kunnat påvisa att kollektivavtal är ett krav för den svenska modellen.
Däremot så är det ett krav att arbetsmarknadens parter skall komma överens oavsett om det är enskild arbetstagare eller fack mot arbetsgivaren.
Man (jag) behöver inte vara anti-facklig för att inse att det metall gör just nu visar på högmod, stolthet och prestige i sitt agerande.
Det är för dåligt helt enkelt när man skall representera sina medlemmar.