Carlsson skrev: ↑15 aug 2024 08:22
Ja, om nått år eller så hoppas i alla fall jag att man får en tre år gammal MY LR för 299 000. Då slår jag till på elbil. Och så kommer väl snart en ny prisdump så räknar man tre år fram från den kanske 250 är mer realistiskt. Blir spännande och se. Tills dess rullar jag vidare i min ICE.
Roligt nog är det min första bil, jag köpte den tre år gammal innan inflationen. Kollade med riddermark för ett tag sedan vad jag kunde få för den, samma som jag köpte den för visade det sig, 185000. Värdeminskning på 0% på begagnad Passat under mina tre år som ägare. Om ytterligare tre år lär den dock ha tappat lite.
Det finns nästan ingenting som är så missförstått som "50% värdeminskning på 3 år".
Ja så kanske det blir om du är lat och åker tillbaka till stället du köpte den på och byter till en ny utan att ens fundera på alternativ eller ställa krav på bilhandlaren.
Men vad tror du bilhandlaren sätter ut bilen till försäljning för? Jo, liiite mer...
Fall 1: Du köper en ny bil för 600 tkr, åker tillbaka och byter den efter 3 år. Då får du kanske slappa 300 tkr för den i inbyte. Sen sätter bilhandlaren ut den för 389 tkr på Blocket och det kanske går att pruta ner den till 370 tkr.
Fall 2: Du köper en ny bil för 600 tkr och säljer den själv på Blocket. Då får du ca 350 tkr. Aningen mindre än vad märkeshandlare får ut men klart mer än att byta in den.
Inte i något fall finns det möjlighet att KÖPA en begagnad bil för 50% av nypriset.
ps. Din Passat har tappat i värde även om den inte tappat i kronor och ören. En ny eller nyare Passat idag är mycket dyrare än den var förr och begagnatpriserna är i praktiken nästan alltid relativt nypriset. Att elbilar har tappat lite mer beror på att nypriserna i många fall faktiskt har sjunkit istället för att ha höjts.