Andrahandsvärdet rasar i USA, Y för 25k USD

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Andrahandsvärdet rasar i USA, Y för 25k USD

Inlägg av taliz »

Despite the recent decline in new Tesla sales, the Model Y and its siblings continue to be some of the fastest-selling EVs in the used car market, according to iSeeCars data from April 2024.

At the time, the study said that the average price of a used Tesla Model Y was approximately $35,000. While that may still be true, we’re now seeing dozens of Model Y Long Range listings on Edmunds around the $25,000 price bracket. A new Model Y costs between $45,000 and $52,000 as of July 2024.
https://insideevs.com/news/728284/tesla ... e-plummet/

https://www.edmunds.com/inventory/srp.h ... genumber=2
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare

Re: Andrahandsvärdet rasar i USA, Y för 25k USD

Inlägg av MY_piraya »

Ja, inte så oväntat. (Som alltid , tillgång och efterfrågan...)

Ju fler bilar det är på marknaden ju billigare blir dom...

https://alltomelbil.se/tesla-berlin-har ... 5e-sekund/
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Inlägg av Vindens »

Finns det något som talar för att det inte blir likande scenarion här?
M3 LR -20
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Vindens skrev: 30 jul 2024 16:50
Bensin/dieselpriset. Men ner mot 300 är nog inte så länge kvar.
Närmaste året kommer ju tusentals leasingbilar tillbaka.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare

Inlägg av MY_piraya »

Självklart, Musks mål är att hela tiden göra bilarna billigare.
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel893595

Inlägg av enoch85 »

Jag tyckte jag gjorde en bra deal när jag köpte min M3 för 660K (kostade då ca 700K). 😭
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

MY_piraya skrev: 30 jul 2024 20:38
Självklart, Musks mål är att hela tiden göra bilarna billigare.
Exakt.

Men även många av de som följt Teslas informationstillfällen, tex battery day, verkar ofta förneka det och bli upprörda när begpriset faller. Vi hade nog en dislussion för några år sedan, tre (?) om detta. Många verkade tro att man skulle fortsätta få mer för en beg Tesla än man gav för den ny… :mrgreen:

Eftersom elbilar förväntas bli betydligt billigare längre fram kommer såklart begpriset på närapå alla elbilar falla.

Begpriset på lite mer premium fossilt faller ju fritt fall efter uthämtning och där sjunker ändå sällan nypriserna…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nx gen
Teslaägare

Inlägg av Nx gen »

Hade vi haft kvar bränslepriser på 28kr/L, så hade elbilar stått sig betydligt bättre. Ett tag iallafall. Tills produktionen kommer ikapp. Som det är nu finns inte efterfrågan och produktionen stryps i många fabriker.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Inlägg av Verdi_ »

Nx gen skrev: 31 jul 2024 10:06
Hade vi haft kvar bränslepriser på 28kr/L, så hade elbilar stått sig betydligt bättre. Ett tag iallafall. Tills produktionen kommer ikapp. Som det är nu finns inte efterfrågan och produktionen stryps i många fabriker.
6 kronor per mil mindre ger 12 tusen per år i besparingar om du kör 2000 mil per år.

Samtidigt har räntan gått upp typ 5 procentenheter på ett billån.

5 procent på 700 tkr är 35 tusen. Ränteavdrag på det så säg lite mindre. Men det är ju mer än dubbelt så mycket ändå.

För att inte nämna en kraftigt ökad förväntad värdeminskning. För några år sen räknade många med att knappt tappa något. Nu är det minst 100 tusen per år.

För att inte nämna högre kostnader på bostadslånet, dyrare mat, dyrare semesterresor, dyrare allt...

Kalkylen går inte ihop som den gjorde förr.

Visst är bränslepriset en symbol som gör mycket för folks beteende dock. Men det är mest för att de inte kan räkna på totalkostnaden. Då skulle de inse att bränslepriset har marginell påverkan.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Well, för min del är det mkt positivt iaf. Snart kanske man kan köpa en schysst beggad elbil, som funkar även på långresa, till vettig peng.

Bild

Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

taliz skrev: 31 jul 2024 11:24
Well, för min del är det mkt positivt iaf. Snart kanske man kan köpa en schysst beggad elbil, som funkar även på långresa, till vettig peng.

Bild
Samma här.
Men då elbilspriserna fortsätter ned medan mina fossilbilar står sig bra, kanske jag ska vänta längre.
Kanske till 2025?
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

Sportbilsentusiasten skrev: 31 jul 2024 11:39
Samma här.
Men då elbilspriserna fortsätter ned medan mina fossilbilar står sig bra, kanske jag ska vänta längre.
Kanske till 2025?
Y lär slaktas prismässigt i Sverige när volymen som såldes hösten -22, Q1 -23 blir 3 år. Ja, eller snarare ett halvår efter det när de inte har fått de överpris de begär och måste få bort bilarna.
Så jag skulle säga att sommaren -26 kan man få en Y till väldigt bra pris!
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare

Inlägg av MY_piraya »

Arctic Drifter skrev: 31 jul 2024 11:43
Samma här.
Kanske till 2025?
Y lär slaktas prismässigt i Sverige när volymen som såldes hösten -22, Q1 -23 blir 3 år. Ja, eller snarare ett halvår efter det när de inte har fått de överpris de begär och måste få bort bilarna.
Exakt. Ska bli intressant hur många leasing bolag som kommer att bli stående med en enorm skuld...
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Lite blandat här. Rubrik som skriker att andrahandsvärdet rasar medans artikeln beskriver hur het Tesla är som beg-bil.
Eller vad är budskapet?
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare

Inlägg av MY_piraya »

Man sitter helt enkelt på svarte Petter just nu... Frågan är när det är lagom att skicka den vidare och vad man ska ta istället. Kia EV 5?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

MY_piraya skrev: 31 jul 2024 21:13
Man sitter helt enkelt på svarte Petter just nu... Frågan är när det är lagom att skicka den vidare och vad man ska ta istället. Kia EV 5?
Nja, att andrahandsvärdet hållits uppe beror ju på att begagnatutbudet varit snålt.
Det är snarare en övergång till det normala som kommer ske.
Dvs ett tapp på runt 50% på 3 år.
Du lär tappa 50% på en EV5 också på 3 år... en ny bil är kort sagt "svarte Petter". ;)

Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel893595

Inlägg av enoch85 »

50% på 2 år 🙋🏼‍♂️
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

MY_piraya skrev: 31 jul 2024 20:46
Arctic Drifter skrev: 31 jul 2024 11:43
Samma här.
Kanske till 2025?
Exakt. Ska bli intressant hur många leasing bolag som kommer att bli stående med en enorm skuld...
Kommer samma gälla Tesla 3 och alla andra elbilar?
Eller är det mest Y då ni tror "nya Y" kommer 2025 = ras för nuvarande generation
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare

Inlägg av MY_piraya »

En av många artiklar...(Finns även en tråd på forumet)

https://www.industrinyheter.se/20240522 ... pas-hamnar
Carlsson

Inlägg av Carlsson »

Ja, om nått år eller så hoppas i alla fall jag att man får en tre år gammal MY LR för 299 000. Då slår jag till på elbil. Och så kommer väl snart en ny prisdump så räknar man tre år fram från den kanske 250 är mer realistiskt. Blir spännande och se. Tills dess rullar jag vidare i min ICE.

Roligt nog är det min första bil, jag köpte den tre år gammal innan inflationen. Kollade med riddermark för ett tag sedan vad jag kunde få för den, samma som jag köpte den för visade det sig, 185000. Värdeminskning på 0% på begagnad Passat under mina tre år som ägare. Om ytterligare tre år lär den dock ha tappat lite.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Andra handsvärdet bör falla. Men det innebär att även fossilbilar bör påverkas. Vilket borde vara normalt.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Inlägg av Verdi_ »

Carlsson skrev: 15 aug 2024 08:22
Ja, om nått år eller så hoppas i alla fall jag att man får en tre år gammal MY LR för 299 000. Då slår jag till på elbil. Och så kommer väl snart en ny prisdump så räknar man tre år fram från den kanske 250 är mer realistiskt. Blir spännande och se. Tills dess rullar jag vidare i min ICE.

Roligt nog är det min första bil, jag köpte den tre år gammal innan inflationen. Kollade med riddermark för ett tag sedan vad jag kunde få för den, samma som jag köpte den för visade det sig, 185000. Värdeminskning på 0% på begagnad Passat under mina tre år som ägare. Om ytterligare tre år lär den dock ha tappat lite.
Det finns nästan ingenting som är så missförstått som "50% värdeminskning på 3 år".

Ja så kanske det blir om du är lat och åker tillbaka till stället du köpte den på och byter till en ny utan att ens fundera på alternativ eller ställa krav på bilhandlaren.

Men vad tror du bilhandlaren sätter ut bilen till försäljning för? Jo, liiite mer...

Fall 1: Du köper en ny bil för 600 tkr, åker tillbaka och byter den efter 3 år. Då får du kanske slappa 300 tkr för den i inbyte. Sen sätter bilhandlaren ut den för 389 tkr på Blocket och det kanske går att pruta ner den till 370 tkr.

Fall 2: Du köper en ny bil för 600 tkr och säljer den själv på Blocket. Då får du ca 350 tkr. Aningen mindre än vad märkeshandlare får ut men klart mer än att byta in den.

Inte i något fall finns det möjlighet att KÖPA en begagnad bil för 50% av nypriset.

ps. Din Passat har tappat i värde även om den inte tappat i kronor och ören. En ny eller nyare Passat idag är mycket dyrare än den var förr och begagnatpriserna är i praktiken nästan alltid relativt nypriset. Att elbilar har tappat lite mer beror på att nypriserna i många fall faktiskt har sjunkit istället för att ha höjts.
Carlsson

Inlägg av Carlsson »

Verdi_ skrev: 15 aug 2024 09:59
Carlsson skrev: 15 aug 2024 08:22

Det finns nästan ingenting som är så missförstått som "50% värdeminskning på 3 år".

Ja så kanske det blir om du är lat och åker tillbaka till stället du köpte den på och byter till en ny utan att ens fundera på alternativ eller ställa krav på bilhandlaren.

Men vad tror du bilhandlaren sätter ut bilen till försäljning för? Jo, liiite mer...

Fall 1: Du köper en ny bil för 600 tkr, åker tillbaka och byter den efter 3 år. Då får du kanske slappa 300 tkr för den i inbyte. Sen sätter bilhandlaren ut den för 389 tkr på Blocket och det kanske går att pruta ner den till 370 tkr.

Fall 2: Du köper en ny bil för 600 tkr och säljer den själv på Blocket. Då får du ca 350 tkr. Aningen mindre än vad märkeshandlare får ut men klart mer än att byta in den.

Inte i något fall finns det möjlighet att KÖPA en begagnad bil för 50% av nypriset.

ps. Din Passat har tappat i värde även om den inte tappat i kronor och ören. En ny eller nyare Passat idag är mycket dyrare än den var förr och begagnatpriserna är i praktiken nästan alltid relativt nypriset. Att elbilar har tappat lite mer beror på att nypriserna i många fall faktiskt har sjunkit istället för att ha höjts.
Så är det.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Min 3:a som jag hade i 4 år och körde nästan 12000 mil och lämnade tillbaka i november -23 är fortfarande osåld. De har sänkt den vartefter och från att ha börjat på 325000 är den nu nere i 257500. Undrar hur bra affär detta är för bolaget som köpte den av DNB? Småland Invest, heter det.
Skriv svar