Ok bro.
Val av bil, beg m3 alt ms raven?
Moderator: Redaktion
Re: Val av bil, beg m3 alt ms raven?
Tanken med flera displayer är bara legacy, precis som med det eviga tjatet om HUD. Att ha all info samlat på en skärm så man slipper kontextswitcha och först tänka på i vilken skärm vilken info finns innan man söker efter den belastar minst rent kognitivt - vill jag minnas från någon universitetskurs i HCI tidigt 90-tal.
Senast redigerad av holden, redigerad totalt 1 gånger.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
holden skrev: ↑31 jul 2024 20:10Tanken med flera displayer är bara legacy, precis som med det eviga tjatet om HUD. Att ha all info samlat på en skärm så man slipper kontextswitcha och först tänka på vilken skärm vilken info finns innan man söker efter den belastar minst rent kognitivt - vill jag minnas från någon universitetskurs i HCI tidigt 90-tal.
Haha. Va?
Flera displayer ska ju simulera det faktum att bilar förr i världen hade analoga mätare plus fysiska knappar till höger om instrumentklustret. Det handlar alltså om igenkänning, inte vad som funkar bäst när all interaktion sker via pekskärm.Verdi_ skrev: ↑31 jul 2024 20:11holden skrev: ↑31 jul 2024 20:10Tanken med flera displayer är bara legacy, precis som med det eviga tjatet om HUD. Att ha all info samlat på en skärm så man slipper kontextswitcha och först tänka på vilken skärm vilken info finns innan man söker efter den belastar minst rent kognitivt - vill jag minnas från någon universitetskurs i HCI tidigt 90-tal.
Haha. Va?
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Att se fler saker samtidigt är inte dåligt. Jag har 3 st 27" på jobbet t ex. Men visst. En enda 20" hade säkert varit bättre enligt din 90-tals kurs.holden skrev: ↑31 jul 2024 20:16Flera displayer ska ju simulera det faktum att bilar förr i världen hade analoga mätare plus fysiska knappar till höger om instrumentklustret. Det handlar alltså om igenkänning, inte vad som funkar bäst när all interaktion sker via pekskärm.Verdi_ skrev: ↑31 jul 2024 20:11holden skrev: ↑31 jul 2024 20:10Tanken med flera displayer är bara legacy, precis som med det eviga tjatet om HUD. Att ha all info samlat på en skärm så man slipper kontextswitcha och först tänka på vilken skärm vilken info finns innan man söker efter den belastar minst rent kognitivt - vill jag minnas från någon universitetskurs i HCI tidigt 90-tal.
Haha. Va?
Ingen kan se mer än en sak i taget. Flera displayer i en bil är lite som att ha en fejkad vinylspelare med pickup som man måste pricka rätt spår med för att kunna lyssna på Spotify.Verdi_ skrev: ↑31 jul 2024 20:20Att se fler saker samtidigt är inte dåligt. Jag har 3 st 27" på jobbet t ex. Men visst. En enda 20" hade säkert varit bättre enligt din 90-tals kurs.holden skrev: ↑31 jul 2024 20:16Flera displayer ska ju simulera det faktum att bilar förr i världen hade analoga mätare plus fysiska knappar till höger om instrumentklustret. Det handlar alltså om igenkänning, inte vad som funkar bäst när all interaktion sker via pekskärm.Verdi_ skrev: ↑31 jul 2024 20:11holden skrev: ↑31 jul 2024 20:10Tanken med flera displayer är bara legacy, precis som med det eviga tjatet om HUD. Att ha all info samlat på en skärm så man slipper kontextswitcha och först tänka på vilken skärm vilken info finns innan man söker efter den belastar minst rent kognitivt - vill jag minnas från någon universitetskurs i HCI tidigt 90-tal.
Haha. Va?
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Jag har en välvd 43" som jobbskärm. Börjar bli gammal nu. Blir nog runt 50" nästa antar jag. Att böka med flera skärmar är just bara bökigt. Bättre med en stor.Verdi_ skrev: ↑31 jul 2024 20:20Att se fler saker samtidigt är inte dåligt. Jag har 3 st 27" på jobbet t ex. Men visst. En enda 20" hade säkert varit bättre enligt din 90-tals kurs.holden skrev: ↑31 jul 2024 20:16Flera displayer ska ju simulera det faktum att bilar förr i världen hade analoga mätare plus fysiska knappar till höger om instrumentklustret. Det handlar alltså om igenkänning, inte vad som funkar bäst när all interaktion sker via pekskärm.Verdi_ skrev: ↑31 jul 2024 20:11holden skrev: ↑31 jul 2024 20:10Tanken med flera displayer är bara legacy, precis som med det eviga tjatet om HUD. Att ha all info samlat på en skärm så man slipper kontextswitcha och först tänka på vilken skärm vilken info finns innan man söker efter den belastar minst rent kognitivt - vill jag minnas från någon universitetskurs i HCI tidigt 90-tal.
Haha. Va?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
taliz skrev: ↑31 jul 2024 20:26Jag har en välvd 43" som jobbskärm. Börjar bli gammal nu. Blir nog runt 50" nästa antar jag. Att böka med flera skärmar är just bara bökigt. Bättre med en stor.Verdi_ skrev: ↑31 jul 2024 20:20Att se fler saker samtidigt är inte dåligt. Jag har 3 st 27" på jobbet t ex. Men visst. En enda 20" hade säkert varit bättre enligt din 90-tals kurs.holden skrev: ↑31 jul 2024 20:16Flera displayer ska ju simulera det faktum att bilar förr i världen hade analoga mätare plus fysiska knappar till höger om instrumentklustret. Det handlar alltså om igenkänning, inte vad som funkar bäst när all interaktion sker via pekskärm.Verdi_ skrev: ↑31 jul 2024 20:11holden skrev: ↑31 jul 2024 20:10
Tanken med flera displayer är bara legacy, precis som med det eviga tjatet om HUD. Att ha all info samlat på en skärm så man slipper kontextswitcha och först tänka på vilken skärm vilken info finns innan man söker efter den belastar minst rent kognitivt - vill jag minnas från någon universitetskurs i HCI tidigt 90-tal.
Haha. Va?
Hemma har jag en välvd 49". Det motsvarar exakt två 27" i bredd har jag för mig. Gissar att du inte har samma sak över hela din skärm utan delar upp den i flera logiska delar?
Har ingen "fast" setup, flyttar och resizear fönster efter vad som passar bäst för uppgiften.Verdi_ skrev: ↑31 jul 2024 20:30taliz skrev: ↑31 jul 2024 20:26Jag har en välvd 43" som jobbskärm. Börjar bli gammal nu. Blir nog runt 50" nästa antar jag. Att böka med flera skärmar är just bara bökigt. Bättre med en stor.
Hemma har jag en välvd 49". Det motsvarar exakt två 27" i bredd har jag för mig. Gissar att du inte har samma sak över hela din skärm utan delar upp den i flera logiska delar?
Men då har du alltså sett fördelen med en stor skärm hemma.
Tycker inte fördelen är gigantisk faktiskt. Men min poäng var att mer skärm är bättre än mindre.taliz skrev: ↑31 jul 2024 21:05Har ingen "fast" setup, flyttar och resizear fönster efter vad som passar bäst för uppgiften.Verdi_ skrev: ↑31 jul 2024 20:30taliz skrev: ↑31 jul 2024 20:26Jag har en välvd 43" som jobbskärm. Börjar bli gammal nu. Blir nog runt 50" nästa antar jag. Att böka med flera skärmar är just bara bökigt. Bättre med en stor.
Har ni er datorskärm till höger om Tangentbordet också eller framför tangentbordet? 
2015 MS85D Ocean Blue - 30 k mil and rocking
2023 MYLR AWD Vit
2023 MYLR AWD Vit
Du menar till höger om eller under tangentbordet?

Ja mer skärm är bättre. Fler skärmar är inte bättre.Verdi_ skrev: ↑31 jul 2024 21:08Tycker inte fördelen är gigantisk faktiskt. Men min poäng var att mer skärm är bättre än mindre.taliz skrev: ↑31 jul 2024 21:05Har ingen "fast" setup, flyttar och resizear fönster efter vad som passar bäst för uppgiften.Verdi_ skrev: ↑31 jul 2024 20:30

taliz skrev: ↑31 jul 2024 21:27Ja mer skärm är bättre. Fler skärmar är inte bättre.Verdi_ skrev: ↑31 jul 2024 21:08Tycker inte fördelen är gigantisk faktiskt. Men min poäng var att mer skärm är bättre än mindre.taliz skrev: ↑31 jul 2024 21:05Har ingen "fast" setup, flyttar och resizear fönster efter vad som passar bäst för uppgiften.
Men då har du alltså sett fördelen med en stor skärm hemma.![]()
Det är även mer skärm i Model S. Stora skärmen är överlägsen skärmen i Model 3/Y där den enda skärmen är upptagen med en poänglös visualisering till stor del.
Skärm-dispyt därhän;
Till ursprungsfrågan, prioriterar du ljudnivå och luftfjädring, välj MS.
Prioriterar du låga driftskostnader och kurviga vägar
model3.
(Ja, det vore så mycket bättre om man kunde stänga av visualiseringen och minska dess yta…)
Till ursprungsfrågan, prioriterar du ljudnivå och luftfjädring, välj MS.
Prioriterar du låga driftskostnader och kurviga vägar
model3.
(Ja, det vore så mycket bättre om man kunde stänga av visualiseringen och minska dess yta…)
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Du kör ju båge. Tycker du att instrumenteringen sitter bra mitt framför dig eller skulle du hellre ha den på en skärm en halvmeter till höger om styret?

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Kör du 49" skärmen lodrätt på golvet?Verdi_ skrev: ↑31 jul 2024 21:53taliz skrev: ↑31 jul 2024 21:27Ja mer skärm är bättre. Fler skärmar är inte bättre.Verdi_ skrev: ↑31 jul 2024 21:08![]()
Det är även mer skärm i Model S. Stora skärmen är överlägsen skärmen i Model 3/Y där den enda skärmen är upptagen med en poänglös visualisering till stor del.

I gamla S sitter den ju långt ner och på fel håll. Som tur är har dom fixat det i Palladium.
Den sitter väldigt långt ner på en hoj, men där är ingen ratt i vägen.
Kollar typ aldrig på den oavsett, fartkameror etc spelar ändå ingen roll på hoj.

Förövrigt är de flesta mobilhållare såväl till bil som hoj något man monterar just på sidan, högre upp. Inte hört många klaga på det.
Jag använder inte skärmen på samma sätt i en bil som jag gör i mitt arbete. Stående skärm är överlägset för navigering osv. Även möjlighet att samtidigt ha kartan framme samtidigt som man kan ha t ex Spotify.taliz skrev: ↑01 aug 2024 14:24Kör du 49" skärmen lodrätt på golvet?Verdi_ skrev: ↑31 jul 2024 21:53![]()
I gamla S sitter den ju långt ner och på fel håll. Som tur är har dom fixat det i Palladium.
Det enda jag kan komma på där en vertikal skärm är bättre är om man ska titta på Netflix o liknande. Men vem fan gör det i en bil?
Hade jag varit författare och skrivit böcker kanske jag hade vänt skärmen 90 grader.
Alla som sitter och väntar på någon/något? Särskilt om man står och laddar eller käkar i bilen...
Med en tillräckligt stor skärm, 15" eller mer(det finns ju en anledning till att de flesta laptops säljs med just denna storlek...), finns det massor av plats till vad man än behöver.
Skulle Tesla designa stridsflygplan skule väl skärmen vara nere till höger med. Det är ju bäst och bara en vanesak.
-
Undrar ifall det skulle kunna bero på att i princip alla bilar har den primära instrumenteringen framför föraren. Känns ju inte direkt optimalt att placera mobiltelefonen rakt framför hastighetsmätaren...taliz skrev: ↑01 aug 2024 14:26...] Förövrigt är de flesta mobilhållare [...] till bil [...] något man monterar just på sidan, högre upp. Inte hört många klaga på det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jag tänkte precis skriva något liknande, jag jobbade en del i Viggen och JAS och stackars
alla piloter om dom som gillar model 3/y skulle få samma i stridsplan…
Och där snackar vi om saker som sker i extremt tempo…
Det bästa vore väl om det gick att välja men då 3 och y är budget-bilar så lär det
inte hända oavsett vad vi tycker.
Lite slående också att stora delar av bilbranschen tycks rikta sig till enbart äldre
män som under inga omständigheter kan tänka sig att ändra på något alls, för det verkar
vara förespråkarnas främsta vapen i argumentationen. Knappt ens undantaget bilar
för tävlingsbruk…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Tramsiga jämförelser, hur skulle man få in en pekskärm mellan ratten och instrumentpanelen tänker ni? Ska man köra armen genom ratten?
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart