...] En stor nackdel förutom begagnatmarknaden som du nämnde (där inte ens handlarna har koll...) är djungeln när man ska konfigurera en ny bil. För mig är det ett rejält hinder vid köp av ny tysk bil att det krävs en veckas utbildning för att ta sig igenom konfiguratorn och komma ut med den bil man vill ha
Nu har jag aldrig konfigurerat en i4, men om man väl kan boka en tid hos en handlare och vet vad man vill ha så känns det väl som man borde kunna konfigurera en bil på ca 15-20 minuter. Sen gäller det bara att få med sig den konfigen på papper eller mail så man kan 'fundera'... Läs: Skicka runt den till några andra handlare för att se om det går att få lite mer rabatt (ifall man vill försöka sig på att spara X tusen dvs.)...
Med den bilmarknad som är nu borde det väl inte vara så svårt att få en tid tänker jag...
BMW har ju förenklat det ganska mycket med olika utrustningsnivåer. Är inte mycket i övrigt man behöver välja separat som kan anses vara basutrustning.
Jag tycker det är ett värre problem att Tesla inte ens erbjuder valmöjligheterna som de andra har.
...] En stor nackdel förutom begagnatmarknaden som du nämnde (där inte ens handlarna har koll...) är djungeln när man ska konfigurera en ny bil. För mig är det ett rejält hinder vid köp av ny tysk bil att det krävs en veckas utbildning för att ta sig igenom konfiguratorn och komma ut med den bil man vill ha
Nu har jag aldrig konfigurerat en i4, men om man väl kan boka en tid hos en handlare och vet vad man vill ha så känns det väl som man borde kunna konfigurera en bil på ca 15-20 minuter. Sen gäller det bara att få med sig den konfigen på papper eller mail så man kan 'fundera'... Läs: Skicka runt den till några andra handlare för att se om det går att få lite mer rabatt (ifall man vill försöka sig på att spara X tusen dvs.)...
Med den bilmarknad som är nu borde det väl inte vara så svårt att få en tid tänker jag...
När du vet vad du vill ha ja... Vilket är en evighetslång process att sätta sig in i. Sen ska du då anta att handlaren gör rätt, vilket knappast ens är favorit. Handlarna har som sagt ingen koll de heller.
Fick inte min bil, som väntar på ny fördelningsventil, i veckan som de lovade tidigare. Förra veckan hade de alla delar hemma och den skulle göras klar i början av denna veckan. När de inte hörde av sig fick jag ta kontakt och fråga vad som händer. De fick i slutet på förra veckan besked från BMW att de inte fick montera den versionen de hade fått hem, utan måste vänta på en ny version. Ingen leveranstid på ny del dock
Skönt att det blir en ny och förhoppningsvis bättre version, men segt att vänta på bilen.
Var kan jag läsa på avseende problemet med fördelningsventilen?
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
eDrive40 har väl aldrig haft ett startpris över 700k? Jag bokade en sommaren -22 och då låg den på 629k, dock mer utrustning som ingår nuförtiden.
Att M Sport Active Launch Edition går på 660k är intressant, får vi nu mer normala begagnatpriser så vi kan närma oss 50 % på 3 år så kan jag mycket väl tänka mig en sådan här hösten -27...
eDrive40 har väl aldrig haft ett startpris över 700k? Jag bokade en sommaren -22 och då låg den på 629k, dock mer utrustning som ingår nuförtiden.
2024-08-02 i4.png
Att M Sport Active Launch Edition går på 660k är intressant, får vi nu mer normala begagnatpriser så vi kan närma oss 50 % på 3 år så kan jag mycket väl tänka mig en sådan här hösten -27...
Jag har för mig att den kostade 699 000 innan faceliften kom när jag kikade tidigare i år. Så inte över 700 000, men nästan.
BMW gjorde väl som alla andra och höjde när efterfrågan var stor, sen har dom tvingats sänka igen för att få något sålt.
Tycker i4 känns gammal idag. 2027 är den stenålder.
Vilket är precis varför jag valde i4 - Stabil bil, man vet vad man får, inga direkta överraskningar. Man har inte försökt sig på ny design eller nytt koncept bara för att det är elbil, man har inte gått 100% touch på allt, hela bilen är inte full med buggar. Om den känns gammal eller ej gör mig sak samma, viktigare att trivas i bilen
BMW gjorde väl som alla andra och höjde när efterfrågan var stor, sen har dom tvingats sänka igen för att få något sålt.
Tycker i4 känns gammal idag. 2027 är den stenålder.
Vilket är precis varför jag valde i4 - Stabil bil, man vet vad man får, inga direkta överraskningar. Man har inte försökt sig på ny design eller nytt koncept bara för att det är elbil, man har inte gått 100% touch på allt, hela bilen är inte full med buggar. Om den känns gammal eller ej gör mig sak samma, viktigare att trivas i bilen
BMW gjorde väl som alla andra och höjde när efterfrågan var stor, sen har dom tvingats sänka igen för att få något sålt.
Tycker i4 känns gammal idag. 2027 är den stenålder.
Vilket är precis varför jag valde i4 - Stabil bil, man vet vad man får, inga direkta överraskningar. Man har inte försökt sig på ny design eller nytt koncept bara för att det är elbil, man har inte gått 100% touch på allt, hela bilen är inte full med buggar. Om den känns gammal eller ej gör mig sak samma, viktigare att trivas i bilen
Vad ligger servicen på för intervall? Kostnad?
Jag kollade med säljare på BMW och om du köper serviceavtal på sex år blir det 2300 kr/år vid service vartannat år.
Vi körde från Karlskrona till Ingarö idag och den drog 210 kW/km, ungefär samma som den MS 100D -17 som vi bytte in. +5-+1 C° i laglig hastighet. Startade med 93 % och laddade en gång i Tindered. Teslabjörns tester som spöade M3 gjordes i sommartemperaturer.
Vi körde från Karlskrona till Ingarö idag och den drog 210 kW/km, ungefär samma som den MS 100D -17 som vi bytte in. +5-+1 C° i laglig hastighet. Startade med 93 % och laddade en gång i Tindered. Teslabjörns tester som spöade M3 gjordes i sommartemperaturer.
Lite törstigare än min M3 LR-21. Den brukar ligga på runt 160 kW/km. Men den är lite mindre än BMWn. Det är väl större batteri på BMWn?
Vi körde från Karlskrona till Ingarö idag och den drog 210 kW/km, ungefär samma som den MS 100D -17 som vi bytte in. +5-+1 C° i laglig hastighet. Startade med 93 % och laddade en gång i Tindered. Teslabjörns tester som spöade M3 gjordes i sommartemperaturer.
Ganska lika den förbrukning vi med model S är vana vid då ungefär, så där
håller jag med och det är ju helt OK för en sån bil
(Fast när sambon kör så ligger hon konstigt ofta under 200 i förbrukning
vintertid )
Ni som ägt i4 M50 ett tag. Är ni fortfarande nöjda?
Har den funkat bra på långfärd?
Hur är den att köra i -10?
Löst att den är törstig. Stämmer det?
Jag har hunnit med att köra ca 4000 mil i min i4 M50 sen jag startade tråden och sedermera beställde den. Jag är fortfarande exakt lika nöjd som jag beskrivit i tidigare inlägg i tråden. Bilen är fantastiskt välbyggd, känns oerhört solid, har makalös prestanda och ligger väldigt fint på vägen. Den upplevda kvaliteten är superb. Även det taktila i förarmiljön och alla ljud känns förfinade, och farthållare, helljus och förarassistentsystemen är jättebra. Kort sagt, precis allting är väldigt genomtänkt, genomarbetat och väl utfört. Jag upplever den inte alls som törstig, men det beror såklart på vad man jämför med. Den drar 15% mer än Model 3 LR kom vi fram till under SECC senast. Jag vet inte hur den står sig mot Model 3P, som är en mer korrekt jämförelse. Oavsett vilket är det den solklart bästa bil jag ägt. Samtidigt är mycket av det subjektivt, så testa själv om du är intresserad.
Däremot är det inte en bil för de som ofta har långa passagerare bak. Två personer under 170 cm sitter utmärkt även under långa resor (längre personer får också plats men det finns bättre bilar för det) och bagageutrymmet är ganska rymligt och lättåtkomligt i och med halvkombiluckan. Men en packåsna för storvuxna familjer är det inte. Laddningen kan inte konkurrera med 800V bilarna men är jämförbar med Model 3 och andra 400V bilar upp till 80%. Fullt adekvat, i alla fall för mina behov, och förvärmning inför laddning funkar alltid klockrent. Sen har laddkurvan uppdaterats sen jag fick bilen och man får full effekt även om man pluggar in med lite högre SoC. Perfekt för mig som ofta vill toppa upp från 40-70% på grund av att jag inte har destinationsladdning vid en del ställen jag besöker.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Ni som ägt i4 M50 ett tag. Är ni fortfarande nöjda?
Har den funkat bra på långfärd?
Hur är den att köra i -10?
Löst att den är törstig. Stämmer det?
Jag har hunnit med att köra ca 4000 mil i min i4 M50 sen jag startade tråden och sedermera beställde den. Jag är fortfarande exakt lika nöjd som jag beskrivit i tidigare inlägg i tråden. Bilen är fantastiskt välbyggd, känns oerhört solid, har makalös prestanda och ligger väldigt fint på vägen. Den upplevda kvaliteten är superb. Även det taktila i förarmiljön och alla ljud känns förfinade, och farthållare, helljus och förarassistentsystemen är jättebra. Kort sagt, precis allting är väldigt genomtänkt, genomarbetat och väl utfört. Jag upplever den inte alls som törstig, men det beror såklart på vad man jämför med. Den drar 15% mer än Model 3 LR kom vi fram till under SECC senast. Jag vet inte hur den står sig mot Model 3P, som är en mer korrekt jämförelse. Oavsett vilket är det den solklart bästa bil jag ägt. Samtidigt är mycket av det subjektivt, så testa själv om du är intresserad.
Däremot är det inte en bil för de som ofta har långa passagerare bak. Två personer under 170 cm sitter utmärkt även under långa resor (längre personer får också plats men det finns bättre bilar för det) och bagageutrymmet är ganska rymligt och lättåtkomligt i och med halvkombiluckan. Men en packåsna för storvuxna familjer är det inte. Laddningen kan inte konkurrera med 800V bilarna men är jämförbar med Model 3 och andra 400V bilar upp till 80%. Fullt adekvat, i alla fall för mina behov, och förvärmning inför laddning funkar alltid klockrent. Sen har laddkurvan uppdaterats sen jag fick bilen och man får full effekt även om man pluggar in med lite högre SoC. Perfekt för mig som ofta vill toppa upp från 40-70% på grund av att jag inte har destinationsladdning vid en del ställen jag besöker.
Låter som en mycket trevlig bil. Tyvärr så kommer den inte att funka då mina barns är längre än 180 cm… Trist. Måste kolla ändå om den kan funka för oss.
Ni som ägt i4 M50 ett tag. Är ni fortfarande nöjda?
Har den funkat bra på långfärd?
Hur är den att köra i -10?
Löst att den är törstig. Stämmer det?
Jag har hunnit med att köra ca 4000 mil i min i4 M50 sen jag startade tråden och sedermera beställde den. Jag är fortfarande exakt lika nöjd som jag beskrivit i tidigare inlägg i tråden. Bilen är fantastiskt välbyggd, känns oerhört solid, har makalös prestanda och ligger väldigt fint på vägen. Den upplevda kvaliteten är superb. Även det taktila i förarmiljön och alla ljud känns förfinade, och farthållare, helljus och förarassistentsystemen är jättebra. Kort sagt, precis allting är väldigt genomtänkt, genomarbetat och väl utfört. Jag upplever den inte alls som törstig, men det beror såklart på vad man jämför med. Den drar 15% mer än Model 3 LR kom vi fram till under SECC senast. Jag vet inte hur den står sig mot Model 3P, som är en mer korrekt jämförelse. Oavsett vilket är det den solklart bästa bil jag ägt. Samtidigt är mycket av det subjektivt, så testa själv om du är intresserad.
Däremot är det inte en bil för de som ofta har långa passagerare bak. Två personer under 170 cm sitter utmärkt även under långa resor (längre personer får också plats men det finns bättre bilar för det) och bagageutrymmet är ganska rymligt och lättåtkomligt i och med halvkombiluckan. Men en packåsna för storvuxna familjer är det inte. Laddningen kan inte konkurrera med 800V bilarna men är jämförbar med Model 3 och andra 400V bilar upp till 80%. Fullt adekvat, i alla fall för mina behov, och förvärmning inför laddning funkar alltid klockrent. Sen har laddkurvan uppdaterats sen jag fick bilen och man får full effekt även om man pluggar in med lite högre SoC. Perfekt för mig som ofta vill toppa upp från 40-70% på grund av att jag inte har destinationsladdning vid en del ställen jag besöker.
Låter som en mycket trevlig bil. Tyvärr så kommer den inte att funka då mina barns är längre än 180 cm… Trist. Måste kolla ändå om den kan funka för oss.
Hur mkt längre? Här är Mat Watson i baksätet (~07:57 in i videon). Han är tydligen 179,5 cm lång. I det här klippet sitter han bakom en förare som är längre än 183 cm. https://x.com/matwatsoncars/status/603530192812941312
Ni som ägt i4 M50 ett tag. Är ni fortfarande nöjda?
Har den funkat bra på långfärd?
Hur är den att köra i -10?
Löst att den är törstig. Stämmer det?
Jag har hunnit med att köra ca 4000 mil i min i4 M50 sen jag startade tråden och sedermera beställde den. Jag är fortfarande exakt lika nöjd som jag beskrivit i tidigare inlägg i tråden. Bilen är fantastiskt välbyggd, känns oerhört solid, har makalös prestanda och ligger väldigt fint på vägen. Den upplevda kvaliteten är superb. Även det taktila i förarmiljön och alla ljud känns förfinade, och farthållare, helljus och förarassistentsystemen är jättebra. Kort sagt, precis allting är väldigt genomtänkt, genomarbetat och väl utfört. Jag upplever den inte alls som törstig, men det beror såklart på vad man jämför med. Den drar 15% mer än Model 3 LR kom vi fram till under SECC senast. Jag vet inte hur den står sig mot Model 3P, som är en mer korrekt jämförelse. Oavsett vilket är det den solklart bästa bil jag ägt. Samtidigt är mycket av det subjektivt, så testa själv om du är intresserad.
Däremot är det inte en bil för de som ofta har långa passagerare bak. Två personer under 170 cm sitter utmärkt även under långa resor (längre personer får också plats men det finns bättre bilar för det) och bagageutrymmet är ganska rymligt och lättåtkomligt i och med halvkombiluckan. Men en packåsna för storvuxna familjer är det inte. Laddningen kan inte konkurrera med 800V bilarna men är jämförbar med Model 3 och andra 400V bilar upp till 80%. Fullt adekvat, i alla fall för mina behov, och förvärmning inför laddning funkar alltid klockrent. Sen har laddkurvan uppdaterats sen jag fick bilen och man får full effekt även om man pluggar in med lite högre SoC. Perfekt för mig som ofta vill toppa upp från 40-70% på grund av att jag inte har destinationsladdning vid en del ställen jag besöker.
Låter som en mycket trevlig bil. Tyvärr så kommer den inte att funka då mina barns är längre än 180 cm… Trist. Måste kolla ändå om den kan funka för oss.
Hur mkt längre? Här är Mat Watson i baksätet (~07:57 in i videon). Han är tydligen 179,5 cm lång. I det här klippet sitter han bakom en förare som är längre än 183 cm. https://x.com/matwatsoncars/status/603530192812941312
Det man kan se i filmen är att han inte sitter rakt upp utan lutar något inåt vilket gör skillnad och sedan beror det på på längd på överkropp, jag är 181, vågar jag påstå men kanske bara 180 cm och jag tar i taket bak om jag lutar mig bakåt och inte glider fram i sätet. För benen är det trång men fungerar bakom mig själv men inte höjden, den är trång bak.
Alla som är 185 cm ser inte lika ut i kroppskonstitution. Jag, 185 cm lång med korta ben och lång kropp, slår ofta i taket i baksätet på de flesta bilar. Min bästa kompis, med filmstjärnekropp med långa ben och kortare överkropp, slår inte i taket, men måste fälla ihop benen i det begränsade utrymmet på golvet. Bilar är kompomisser och människor ser olika ut.
Komiskt många som verkar sitta bak i sin egen bil nuförtiden. Jag köper en bil för att köra den.. raggarna brukar annars vara det som vill sitta bredvid i sin egen bil och dricka öl.
Komiskt många som verkar sitta bak i sin egen bil nuförtiden. Jag köper en bil för att köra den.. raggarna brukar annars vara det som vill sitta bredvid i sin egen bil och dricka öl.
Jaa jag vet inte hur din situation ser ut. Men jag har familj och åker sällan ensam i bilen.
Komiskt är det ibland.
Det blir ju lätt så är man har familj. Någon vuxen sitter bak med litet barn och sen kanske ett lite äldre barn fram. Dessutom har man vänner och kollegor som sitter bak (för att det är barnstol fram). Så baksätet är rött viktigt om man har barn.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld