Model 3 skärm och säkerhet?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

GATUPLAN

Model 3 skärm och säkerhet?

Inlägg av GATUPLAN »

Jag är en stor Tesla förespråkare och längtar värkligen till Model 3 kommer ut och vänder på hela bilmarknaden med både pris och teknik. Även säkerher!
Men jag undrar hur den stora skärmen påverkar säkerheten i bilen vid inbromsning? Bromsar man in ordentligt i en sådan vinkel då passagerare flyger mot skärmen så finns det inget som man kan göra för att endra på "flygriktning". Även om man inte skadar sig så riskerar man knäcka skärmen. Sedan att det är en mindre bil gör inte saken bättre.
Vad tycker Ni?
Användarvisningsbild
Nordman
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jrgen16756

Re: Model 3 skärm och säkerhet?

Inlägg av Nordman »

Hej.
Min första tanke är bilbälte.
Men absolut så finns ju risk att armar och ben flyger runt.
Tror dock att det ligger någon form av film över displayen så att den inte splittras.
Tror inte det är något problem egentligen. :)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Bilen har sätesbälten och airbags på bägge platserna fram. Hur tänker du dig att du överhuvudtaget ska hamna i skärmen?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Tror och hoppas att de integrerar skärmen bättre i panelen.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Jag gissar på att den kommer att sitta "fritt", man kan ha den närmare föraren utan att man behöver bygga ut instrumentpanelen. Och det är väl vitsen med nuvarande konstruktion, man har flyttat fram föraren och vill därför ha en tunn instrumentpanel.

Personligen gillar jag den lösningen, rent och snyggt. Gissar också på att det är betydligt billigare/enklare att producera jämfört med Model S/X. Och betydligt lättare att anpassa för de som vill ha ratten på andra sidan.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Inte första gången som Tesla gör något som andra säger "men sådär kan man ju inte göra" om.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det jag har emot den där utstickande positionen är att det ser ut som om någon bara ställt in en skärm i bilen. Det jag oroar mig för är tex hur de skjuter iväg passagerar airbagen utan att dra med skärmen, vill ju inte få den i huvudet.

Men det lovades ju mer om inredningen vid nästa reviel. Hoppas på uppryckning då.
GATUPLAN

Inlägg av GATUPLAN »

danni skrev:
Bilen har sätesbälten och airbags på bägge platserna fram. Hur tänker du dig att du överhuvudtaget ska hamna i skärmen?
Tja airbags utlöses inte vid hård inbromsning...sedan passagerarnas armar flyger fram av naturlig reflex...
Inte lika självklar situation som på model S och andra bilar...
Senast redigerad av GATUPLAN, redigerad totalt 1 gånger.
GATUPLAN

Inlägg av GATUPLAN »

Kilowatt skrev:
Inte första gången som Tesla gör något som andra säger "men sådär kan man ju inte göra" om.
Som sagt jag älskar Tesla och är påläst och nyfiken...just därför undrar man och söker svar...
GATUPLAN

Inlägg av GATUPLAN »

LarsL skrev:
Det jag har emot den där utstickande positionen är att det ser ut som om någon bara ställt in en skärm i bilen. Det jag oroar mig för är tex hur de skjuter iväg passagerar airbagen utan att dra med skärmen, vill ju inte få den i huvudet.

Men det lovades ju mer om inredningen vid nästa reviel. Hoppas på uppryckning då.
Just det...jag är nyfiken på den slutgiltiga lösningen....just nu kan jag inte titta på den utan att undra...sedan kan Tesla ändra till vad som helst till och med att LG Display levererar böjbara skärmar...skojar men ändå....
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Tesla har nog tänkt till med skärmen.. Vid händelse av en olycka så kommer en eventuell passagerare i baksätet utan bälte att få en ny bana för sin luftfärd, i och med att skärmen har en perfekt lutning. Därför riskerar passageraren inte att flyga in i lastbilen som de precis krockat med. Win win, fin skärm och fem stjärnor i Euro NCAP!

Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
ironjack
elbilist

Inlägg av ironjack »

Herr X skrev:
Tesla har nog tänkt till med skärmen.. Vid händelse av en olycka så kommer en eventuell passagerare i baksätet utan bälte att få en ny bana för sin luftfärd, i och med att skärmen har en perfekt lutning. Därför riskerar passageraren inte att flyga in i lastbilen som de precis krockat med. Win win, fin skärm och fem stjärnor i Euro NCAP!
+1 :D
Model S 85 2014, Model S 90D 2016, Model 3 LR 2019
Skoda Enyaq 85x 2025
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Hahaha klockren ilustration :)
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare

Inlägg av akeller »

Jag tror nog att Tesla har stenkoll på det här. De verkar värna om säkerheten väldigt mycket så att de skulle göra en tabbe med skärmen tvivlar jag på.

Herr X, vad är det för penna och app du kör? Jag vill också rita!
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

akeller skrev:
Herr X, vad är det för penna och app du kör? Jag vill också rita!
Nya iPad pro (den lilla varianten) med en Apple Pencil och appen procreate. Det är otroligt roligt att kunna sitta och klottra som på den gamla goda tiden när det fanns papper.
Bästa köpet på mycket länge! Synd bara att jag ritar som en kratta :)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Herr X skrev:
Bästa köpet på mycket länge! Synd bara att jag ritar som en kratta :)
:lol:
Kanske inte världens vackraste skisser, men vanligtvis väldigt illustrativa. :D
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
GATUPLAN

Inlägg av GATUPLAN »

[quote="akeller"]Jag tror nog att Tesla har stenkoll på det här. De verkar värna om säkerheten väldigt mycket så att de skulle göra en tabbe med skärmen tvivlar jag på.

Ja det stämmer och jag ifrågasätter varken Tesla eller Teslas säkerhetstänkande. Men jag söker bara konkret svar på den frågan. Bilen är ny och skärmen är lite unik...
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Herr X skrev:

Bild
:lol: :lol: :lol:

Made my day!
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

GATUPLAN skrev:
Kilowatt skrev:
Som sagt jag älskar Tesla och är påläst och nyfiken...just därför undrar man och söker svar...
Det var inte dig jag menade utan mest att de har nog hittat ett sätt som gör det säkert :)
Skriv svar