Långa stänkskydd

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Aquador

Långa stänkskydd

Inlägg av Aquador »

Jag har satt på nya stänkskydd på min M3. Dock är de väldigt långa och tar i marken jättelätt. Fick med dom när jag köpte takräcke på blocket så vet inte var de är köpta. Tidigare ägare hade enligt uppgift köpt dom till sin M3.
Ska de vara så länga eller är det fel typ? Kan man kapa av dom? Det är dock den varianten som man sätter på en extra bit men konstigt avsett att skrapar i typ när man bromsar.
mudflap.jpg
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Långa stänkskydd

Inlägg av mikebike »

Det där original med förlängare. Plocka bort förlängningarna, eller ännu hellre, köp eftermarknads till alla fyra hjulen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Aquador

Inlägg av Aquador »

Ok. Tack. Men konstigt att man tillverkar skydd som går 2 cm ovan mark.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Jag har testat både original och eftermarknads. Eftermarknads går inte ner lika långt vilket gör att du kommer få stenskott på hundbenen (men inte lika många som om du haft bara original-stänkskydden utan förlängare). Dessutom kan de skrapa lacken så du behöver sätta dit skyddsfilm (brukar medfölja).

Original med förlängare skyddar hundbenen fullgott men skrapar i allting. En liten tröst är att de kommer bli böjda lätt bakåt efter ett halvår - år och då tar de inte längre i lika mycket. Ta för vana att kolla om stänkskydden släppt i ovankant, det gör de ofta och behöver då demonteras, tömmas på grus och sen sättas tillbaka. Det ser ut på din bild som att de redan släppt i ovankant. När du sätter dit dem, häkta upp dem där uppe först och håll emot samtidigt som du tvingar in pluppen där nere. Släpper de ändå direkt, trampa på dem så du i princip viker ihop skyddet och testa igen.

Original skyddar ej hjulhusets nederkant från stenskott, det gör däremot eftermarknads då de sticker upp betydligt längre. På Highland skyddar innerskärmens plast även hjulhusets nedre del, vilket är en stor förbättring.

Jag tror den bästa kompromissen är eftermarknadsstänkskydd i kombination med skyddsfilmen som Tesla säljer på hundbenen bak. Det skrapar inte i, de skyddar innerskärmen och de stenskott som man ändå åker på skyddar skyddsfilmen mot.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Aquador

Inlägg av Aquador »

Tack för svar. Inte helt med på vad hundben är men antar att det är sidorna på bilen som får skvättet på sig?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Aquador skrev: 04 aug 2024 08:26
Tack för svar. Inte helt med på vad hundben är men antar att det är sidorna på bilen som får skvättet på sig?
Delen av bakskärmen som är mellan bakhjulet och bakdörren. Breddar lite utåt så att sten o h grus som flyger nära bilen kan ta där.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin185079

Inlägg av airdrive »

Jag kör med dom förlängnarna från Tesla som ingick i köpet. För att undvika att dom tar i så ofta fick jag korta av dom med en mattkniv på en skärbräda i köket. Fick bli två avkortningar innan de var tillräckligt korta för att undvika dom flesta gatkanter.

Kändes riktigt illa att ha dom påfrestningarna på infästningen varje gång man kör på något.
M3 LR 2023
Skriv svar