Inga ljudsignaler på parkeringssensorerna

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inga ljudsignaler på parkeringssensorerna

Inlägg av Arn »

Mina parkeringssensorer ger inte ifrån sig några ljud utan enbart visuella signaler i skärmen som är svåra att lägga ögonen på när man håller på att parkera i trånga utrymmen.

Jag har kollat igenom alla inställningar och hittar ingen inställning för att höja ljudet. Vet inte heller om sensorerna går in i ett "stör ej läge" och slutar att ge ifrån sig ljud om man kör fram och tillbaka i ett trångt utrymme flera gånger?

Råkade även få en mindre skrapa på bilens lack mot en kvist vilket troligen inte hade hänt om ljudet hade fungerat.

Ska jag köpa Biltema vit hammarlack och pensla på? Eller ska man lämna in detta till en lackeringsfirma som också har möjlighet att fylla igen stenskott man fått med åren?

Ungefär hur lång tid tar detta arbete för en fackman att utföra ( aktiv arbetstid) och hur länge behöver det behålla bilen för detta? Vad kan man räkna med för pris hos lackeringsfirma om det är bara för detta?
20240803_201800.jpg
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare

Re: Inga ljudsignaler på parkeringssensorerna

Inlägg av tnjo »

Absolut inte hammerlack
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Ser ut som det är fronten? Den är gjord i plast så det är inget som rostar.
Köp lackstift och pensla i bara. Sandpappra lite först kanske så de blir jämt.
Jag gjorde det på en betydligt större skada på min vita Volvo och det blev superbra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

taliz skrev: 04 aug 2024 00:02
Ser ut som det är fronten? Den är gjord i plast så det är inget som rostar.
Köp lackstift och pensla i bara. Sandpappra lite först kanske så de blir jämt.
Jag gjorde det på en betydligt större skada på min vita Volvo och det blev superbra.
Tack! Ja det är fronten. Förhoppningsvis räcker det att tvätta bilen med svamp istället för sandpapper. Ska det vara så fint sandpapper som möjligt som säljs i byggaffärer annars? Har även insektssvamp som är lite grövre än vanlig tvättsvamp.

Rekommenderar du denna lack eller någon annan? https://www.xn--tssla-gra.se/bilvard/la ... F4EALw_wcB

Annars har även Biltema vit lack ( kanske inte pärlvit metallic) och sett att även AliExpress säljer med bra användarrecensioner men jag köper gärna något med bra kvalitet och hållbarhet
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ola13743

Inlägg av sven-labil »

Sandpappret är för att få en jämn yta vid skadan.
Med rätt nyans på färgen kommer lagningen synas betydligt mindre.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Lyckades hitta inställningen för ljudsignal i menyn säkerhet. Måste av misstag har råkat stänga av den.

Emotser förslag på bra lack att köpa till pärlvit M3
Användarvisningsbild
Sarlacc
Teslaägare

Inlägg av Sarlacc »

Arn skrev: 04 aug 2024 11:24
Lyckades hitta inställningen för ljudsignal i menyn säkerhet. Måste av misstag har råkat stänga av den.

Emotser förslag på bra lack att köpa till pärlvit M3
Har hänt mig flera gånger under åren jag har haft bilen att ljudet har inaktiverats. Har för vana att kolla inställningarna efter varje uppdatering. Oklart varför de stängs av dock.

Spraycan Sweden AB köpte jag min färg. Pärlemor vit.
Tesla Model 3 -21
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Arn skrev: 04 aug 2024 11:24
...] Emotser förslag på bra lack att köpa till pärlvit M3
Som jag förstått det så kan Tesla tipsa om bra lackstift/bättringsfärg.

...och om du matar in det här nedanstående i Google så får du också en del träffar. ;)

site:teslaclubsweden.se lackstift
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

Bor man nära någon med ett bra lackstift går det ju bra att låna. Jag köpte mitt rätt dyrt (600SEK typ) inkl klarlack etc. Dessa kommer ju aldrig ta slut, snarare torka.

Jag har pärlemovit och deep blue metallic i Linköping om någon haft otur i närområdet.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Tror jag väljer att satsa på spraycan Sweden lack. Låter ju positivt med beskrivningen att lacken kan användas om igen utan att innehållet torkar.

Var förbi en lackverkstad idag som var lite skeptisk till om det är så enkelt att lägga på pärlvit original lack eftersom den består av flera komponenter och trodde att det skulle gå bra även med en enklare solid lack ( typ Biltema). Vad tror ni om det? Jag köper givetvis det som ser kosmetiskt bäst ut på en så pass dyr och ny bil
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Det är svårt, man måste skaka noga och testa på en provbit från vilket håll och vilken vinkel man skall spreja eller pensla för att det skall bli likt det som är på omgivande område. Men det är inget unikt för pearl utan samma för alla "metallic"-lacker som funnits på bilar i decennier. På håll kan det bli tillräckligt likt med solid färg men det kan se olika ut beroende på om solen skiner eller om man är i ett parkeringshus. Räkna med att få göra om ett par gånger för att det ska bli snyggt. Börja på ett ställe som inte syns eller på en provbit.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Jag förstår att det sannolikt kommer bli viss nyansskillnad mot övrig lack framförallt när man fyller i stenskott, men tror ni ändå jag får en färg som mest liknar den övriga lacken om jag köper en pärlvit färg jämfört med att köpa en solid vit färg från exempelvis Biltema?
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Arn skrev: 06 aug 2024 22:10
Jag förstår att det sannolikt kommer bli viss nyansskillnad mot övrig lack framförallt när man fyller i stenskott, men tror ni ändå jag får en färg som mest liknar den övriga lacken om jag köper en pärlvit färg jämfört med att köpa en solid vit färg från exempelvis Biltema?
Jag kanske har missat något... Men om man vill ha "en färg som mest liknar den övriga lacken" – ska man då köpa vilken pärlvit som helst? Ska man inte istället köpa den pärlvita som Tesla använder?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar