CarPlay VS Tesla infotainment
Moderator: Redaktion
Re: CarPlay VS Tesla infotainment
Ser Carplay som ett sätt från Apple att förhöja det oftast kassa MMI i bilarna men saknar det verkligen inte i Teslan.
Jag föredrar Teska före CarPlay.
Men saknar några appar tex Esypark
Men saknar några appar tex Esypark
MYP -22 | MIB | svart/svart
Ett tips till är att lyssna på Podcast i Apple Podcasts. Då får man dels snabbbväl att hoppa 15 sek framåt/bakåt (istället för föregående/nästa) samt möjlighet att ändra uppspelninghastighet mellan 0.8/1x/1.2/1.5/2x.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Just nu tycker jag att Teslas egna är bättre än "gamla" CarPlay. Har nu en hyrbil i form av ID.4 mellan två M3, men jag gillar inte begränsningarna som finns i CarPlay, tex det andra varit inne på en så enkel sak som tangentbord i Spotify och att det tar lång tid innan CarPlay kopplat upp och börjar spela musik igen när man sätter sig i bilen.
Det största minuset är dock enligt mig att man måste växla mellan original-MMI och CarPlay för att göra olika saker, vilket inte blir speciellt snyggt eller användarvänligt (tror Rivian inte kör med CarPlay heller bla pga detta).
Möjligt att "Next Gen CarPlay" blir bättre på det, då ska ju även instrumentkluster osv vara en del av CarPlay, så förhoppningsvis kan det då räcka med att biltillverkaren bara utvecklar en app för CarPlay där bilens inställningar mm kan styras. Då behöver ju inte tillverkarna utveckla något MMI alls, utan bara anpassa till CarPlay. Men det blir nog inte verklighet heller för då måste alla som tex köper en bil ha en iPhone
Kanske hade varit bättre för Apple att utveckla ett CarOS istället?
Det största minuset är dock enligt mig att man måste växla mellan original-MMI och CarPlay för att göra olika saker, vilket inte blir speciellt snyggt eller användarvänligt (tror Rivian inte kör med CarPlay heller bla pga detta).
Möjligt att "Next Gen CarPlay" blir bättre på det, då ska ju även instrumentkluster osv vara en del av CarPlay, så förhoppningsvis kan det då räcka med att biltillverkaren bara utvecklar en app för CarPlay där bilens inställningar mm kan styras. Då behöver ju inte tillverkarna utveckla något MMI alls, utan bara anpassa till CarPlay. Men det blir nog inte verklighet heller för då måste alla som tex köper en bil ha en iPhone

Kanske hade varit bättre för Apple att utveckla ett CarOS istället?

M3 LR 2024
M3 SR+ 2021 MiC (Såld)
M3 SR+ 2021 MiC (Såld)
Det där är nog närmast en VAG-specifik grej. Blev tokig på det när jag körde ID4.marcusw skrev: ↑06 aug 2024 11:38Just nu tycker jag att Teslas egna är bättre än "gamla" CarPlay. Har nu en hyrbil i form av ID.4 mellan två M3, men jag gillar inte begränsningarna som finns i CarPlay, tex det andra varit inne på en så enkel sak som tangentbord i Spotify och att det tar lång tid innan CarPlay kopplat upp och börjar spela musik igen när man sätter sig i bilen.
Kanske hade varit bättre för Apple att utveckla ett CarOS istället?![]()
MB är isf inte mycket bättre än VAG. Blev tokig på det dåligt fungerande CarPlay i min EQE. Det tog lång tid att få igång och hade ett ganska ologiskt GUI tyckte jag. Teslas system har sina brister också förstås. Kanske jag bara har vant mig med bristerna.
Det vore bra om musik-GUI utvecklades fristående från biltillverkaren. Är det så CarPlay funkar, att Apple driver den utvecklingen? Isf borde ju det vinna över tid.
Det vore bra om musik-GUI utvecklades fristående från biltillverkaren. Är det så CarPlay funkar, att Apple driver den utvecklingen? Isf borde ju det vinna över tid.
Model S P85DL+
Nej, alla appar (förutom Apples egna) som funkar med CarPlay utvecklas av tredje part och körs på telefonen. Däremot ställer Apple krav på hur de skall fungera i CarPlay-läge.mans71 skrev: ↑09 aug 2024 07:43MB är isf inte mycket bättre än VAG. Blev tokig på det dåligt fungerande CarPlay i min EQE. Det tog lång tid att få igång och hade ett ganska ologiskt GUI tyckte jag. Teslas system har sina brister också förstås. Kanske jag bara har vant mig med bristerna.
Att tredje part utvecklar apparna är en stor fördel jämfört med Teslas gammeldags variant att låsa in och utveckla allt själva. Det är därför Teslas Sporify-app ligger flera år efter i funktionalitet.
Ok, men själva CarPlay, uppdateras det av Apple i bilarna? Upplevde t.ex. seghet i att koppla upp sig, det borde ju ligga i själva CarPlay och inte i apparna?d3marcus skrev: ↑09 aug 2024 08:02Nej, alla appar (förutom Apples egna) som funkar med CarPlay utvecklas av tredje part och körs på telefonen. Däremot ställer Apple krav på hur de skall fungera i CarPlay-läge.mans71 skrev: ↑09 aug 2024 07:43MB är isf inte mycket bättre än VAG. Blev tokig på det dåligt fungerande CarPlay i min EQE. Det tog lång tid att få igång och hade ett ganska ologiskt GUI tyckte jag. Teslas system har sina brister också förstås. Kanske jag bara har vant mig med bristerna.
Att tredje part utvecklar apparna är en stor fördel jämfört med Teslas gammeldags variant att låsa in och utveckla allt själva. Det är därför Teslas Sporify-app ligger flera år efter i funktionalitet.
Model S P85DL+
Själva CarPlay är ju också en app.mans71 skrev: ↑09 aug 2024 08:06Ok, men själva CarPlay, uppdateras det av Apple i bilarna? Upplevde t.ex. seghet i att koppla upp sig, det borde ju ligga i själva CarPlay och inte i apparna?d3marcus skrev: ↑09 aug 2024 08:02Nej, alla appar (förutom Apples egna) som funkar med CarPlay utvecklas av tredje part och körs på telefonen. Däremot ställer Apple krav på hur de skall fungera i CarPlay-läge.mans71 skrev: ↑09 aug 2024 07:43MB är isf inte mycket bättre än VAG. Blev tokig på det dåligt fungerande CarPlay i min EQE. Det tog lång tid att få igång och hade ett ganska ologiskt GUI tyckte jag. Teslas system har sina brister också förstås. Kanske jag bara har vant mig med bristerna.
Har haft CarPlay i två bilar nu och sett det lite som kaka på kaka.
Dock är det ju mycket smidigt i billiga hyrbilar.
Upptäckte att Seaten vi hörde i Grekland hade CarPlay och plötsligt har man både navigation och musik med sig.
Ja det är förstås smidigt i hyrbilar.Fredrik j skrev: ↑09 aug 2024 08:24Själva CarPlay är ju också en app.mans71 skrev: ↑09 aug 2024 08:06Ok, men själva CarPlay, uppdateras det av Apple i bilarna? Upplevde t.ex. seghet i att koppla upp sig, det borde ju ligga i själva CarPlay och inte i apparna?d3marcus skrev: ↑09 aug 2024 08:02Nej, alla appar (förutom Apples egna) som funkar med CarPlay utvecklas av tredje part och körs på telefonen. Däremot ställer Apple krav på hur de skall fungera i CarPlay-läge.mans71 skrev: ↑09 aug 2024 07:43MB är isf inte mycket bättre än VAG. Blev tokig på det dåligt fungerande CarPlay i min EQE. Det tog lång tid att få igång och hade ett ganska ologiskt GUI tyckte jag. Teslas system har sina brister också förstås. Kanske jag bara har vant mig med bristerna.
Upptäckte att Seaten vi hörde i Grekland hade CarPlay och plötsligt har man både navigation och musik med sig.
Model S P85DL+
Semantik kanske, men CarPlay är en del av iOS och inte en app.Fredrik j skrev: ↑09 aug 2024 08:24Själva CarPlay är ju också en app.mans71 skrev: ↑09 aug 2024 08:06Ok, men själva CarPlay, uppdateras det av Apple i bilarna? Upplevde t.ex. seghet i att koppla upp sig, det borde ju ligga i själva CarPlay och inte i apparna?d3marcus skrev: ↑09 aug 2024 08:02Nej, alla appar (förutom Apples egna) som funkar med CarPlay utvecklas av tredje part och körs på telefonen. Däremot ställer Apple krav på hur de skall fungera i CarPlay-läge.mans71 skrev: ↑09 aug 2024 07:43MB är isf inte mycket bättre än VAG. Blev tokig på det dåligt fungerande CarPlay i min EQE. Det tog lång tid att få igång och hade ett ganska ologiskt GUI tyckte jag. Teslas system har sina brister också förstås. Kanske jag bara har vant mig med bristerna.
Arkitekturmässigt skulle jag säga att Android Automotive är det mest moderna (ej att förväxlas med Android Auto). Körs på bilens hårdvara och modernt SDK för tredje part.
Ok. Jag luras nog av att det ser ut som en app bredvid Spotify i Volvon.d3marcus skrev: ↑09 aug 2024 20:30Semantik kanske, men CarPlay är en del av iOS och inte en app.Fredrik j skrev: ↑09 aug 2024 08:24Själva CarPlay är ju också en app.mans71 skrev: ↑09 aug 2024 08:06Ok, men själva CarPlay, uppdateras det av Apple i bilarna? Upplevde t.ex. seghet i att koppla upp sig, det borde ju ligga i själva CarPlay och inte i apparna?d3marcus skrev: ↑09 aug 2024 08:02Nej, alla appar (förutom Apples egna) som funkar med CarPlay utvecklas av tredje part och körs på telefonen. Däremot ställer Apple krav på hur de skall fungera i CarPlay-läge.mans71 skrev: ↑09 aug 2024 07:43MB är isf inte mycket bättre än VAG. Blev tokig på det dåligt fungerande CarPlay i min EQE. Det tog lång tid att få igång och hade ett ganska ologiskt GUI tyckte jag. Teslas system har sina brister också förstås. Kanske jag bara har vant mig med bristerna.
Arkitekturmässigt skulle jag säga att Android Automotive är det mest moderna (ej att förväxlas med Android Auto). Körs på bilens hårdvara och modernt SDK för tredje part.
Och att CarPlay finns även till android automotive.