Förmånsavgiften ökar radikalt med alla extra kryss utöver basmodellenmati skrev:Är det inte fortfarande baspriset som förmånsvärdet baseras på?MWall skrev:Från och med nästa sommar så kommer det inte spela någon roll för förmånsvärdet om det är utrustning eller baspris.
Audi Q4 e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi Q4 e-tron
Det är det jag menar. Förmånsrabatten för elbilar baseras på baspriset, allt utöver det beskattas som för vilken fossilbil som helst. Det kommer bli likadant även nästa år. En elbil med mycket extrautrustning är inget billigt nöje.Gargamel skrev:Förmånsavgiften ökar radikalt med alla extra kryss utöver basmodellenmati skrev:Är det inte fortfarande baspriset som förmånsvärdet baseras på?MWall skrev:Från och med nästa sommar så kommer det inte spela någon roll för förmånsvärdet om det är utrustning eller baspris.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Avdraget är väl 50% upp till max 700 tusen? Dvs 350 tusen i avdrag. Det måste väl vara priset på hela bilen? Eller är detmati skrev:Det är det jag menar. Förmånsrabatten för elbilar baseras på baspriset, allt utöver det beskattas som för vilken fossilbil som helst. Det kommer bli likadant även nästa år. En elbil med mycket extrautrustning är inget billigt nöje.Gargamel skrev:Förmånsavgiften ökar radikalt med alla extra kryss utöver basmodellenmati skrev:Är det inte fortfarande baspriset som förmånsvärdet baseras på?MWall skrev:Från och med nästa sommar så kommer det inte spela någon roll för förmånsvärdet om det är utrustning eller baspris.
på baspriset?
Jag äter min sko om det är nåt annat än baspriset. Du får garanterat inget avdrag för extrautrustning. Det får man ju inte idag heller. Avdraget gäller för basbilen, allt som är extra kostar som för en vanlig fossilbil. Jag ser ingen anledning varför det skulle bli annorlunda med de nya reglerna.MWall skrev:Avdraget är väl 50% upp till max 700 tusen? Dvs 350 tusen i avdrag. Det måste väl vara priset på hela bilen? Eller är det
på baspriset?
Jag har uppfattat det som MrWall, att med de nya reglerna minskas totalpriset med 50%, inte bara baspriset. Du behöver dock inte äta upp någon sko för min skull, om det nu visar sig att det är som jag trormati skrev:Jag äter min sko om det är nåt annat än baspriset. Du får garanterat inget avdrag för extrautrustning. Det får man ju inte idag heller. Avdraget gäller för basbilen, allt som är extra kostar som för en vanlig fossilbil. Jag ser ingen anledning varför det skulle bli annorlunda med de nya reglerna.MWall skrev:Avdraget är väl 50% upp till max 700 tusen? Dvs 350 tusen i avdrag. Det måste väl vara priset på hela bilen? Eller är det
på baspriset?

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Det skulle vända hela min världsbild upp och ner om det skulle visa sig att det är så. Nedsättningen av förmånsvärdet ska ju gynna eldriften, eller snarare sagt kompensera för merkostnaden som den elektriska drivlinan medför. Att förmånsvärdet skulle sättas ned även för extrautrustning som inte har nånting med själva eldriften att göra, känns ganska så osannolikt. Så har det ju inte varit hittills heller. Och att förmånsreglerna skulle bli förmånligare än vad de någonsin varit känns mer som önsketänkande.Maw skrev:Jag har uppfattat det som MrWall, att med de nya reglerna minskas totalpriset med 50%, inte bara baspriset. Du behöver dock inte äta upp någon sko för min skull, om det nu visar sig att det är som jag trormati skrev:Jag äter min sko om det är nåt annat än baspriset. Du får garanterat inget avdrag för extrautrustning. Det får man ju inte idag heller. Avdraget gäller för basbilen, allt som är extra kostar som för en vanlig fossilbil. Jag ser ingen anledning varför det skulle bli annorlunda med de nya reglerna.MWall skrev:Avdraget är väl 50% upp till max 700 tusen? Dvs 350 tusen i avdrag. Det måste väl vara priset på hela bilen? Eller är det
på baspriset?
Jag har förstått det som så att förmånsreglerna inte ändras egentligen. Det som ändras är enbart beräkningsmodellen för nedsättningen. Istället för att slumpa fram ett belopp som idag (som ju också bygger på baspriset) så använder man formeln nedsättning = min(50%, 350kkr).
Men visst skulle jag bli glad om det visar sig att jag har fel.
Var och tittade på lättbegagnade Q4 idag. Fick vänta otrevligt länge på säljaren, kanske bara jag som är gnällig, men hann då försöka planera en resa sthlm till Malmö. Gick inte så bra fick bara reda på att batteriet kommet vara på -73% vid ankomst. Frågade säljaren senare och svaret "vadå laddstopp, det måste man ju lägga in med adress manuellt" nästa fråga går det att använda telefonen som nyckel "Nej, några andra modeller kan man kanske öppna bilen med appen, Bluetooth?".
Lite synd då storleken och priserna verkar ändå var helt ok på bilar som är <1år gamla.
Någon som har förslag på något annat?
Lite synd då storleken och priserna verkar ändå var helt ok på bilar som är <1år gamla.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Den saknar väl dessutom förvärmning, likt övriga MEB, så segt på långresa vintertid.
Den större etron kostar väl ungefär lika mkt som beggad, kanske t.o.m. mindre.
Den större etron kostar väl ungefär lika mkt som beggad, kanske t.o.m. mindre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Sportbilsentusiasten
Har den förvärmning, ruttplanering med laddstop och tfn-nyckel då?
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Den har ruttplanering så det behövs inte alls läggas in manuellt.Pontus skrev: ↑07 aug 2024 14:58Var och tittade på lättbegagnade Q4 idag. Fick vänta otrevligt länge på säljaren, kanske bara jag som är gnällig, men hann då försöka planera en resa sthlm till Malmö. Gick inte så bra fick bara reda på att batteriet kommet vara på -73% vid ankomst. Frågade säljaren senare och svaret "vadå laddstopp, det måste man ju lägga in med adress manuellt" nästa fråga går det att använda telefonen som nyckel "Nej, några andra modeller kan man kanske öppna bilen med appen, Bluetooth?".
Men ja ingen kul bil att åka långt med eftersom den laddar lite långsamt men det gör ju många elbilar. Laddkurvan är det ju få som pratar om utan vill ju enbart säga toppeffekten. Spelar mig ingen roll om en bil kan suga i sig 250kw vid 20% om den ändå bara drar i sig 110 vid 40%.
Finns tyvärr få begagnade elbilar som är vettiga. E-tron 55 skulle jag satsa på eller fossilt/hybrid. Q8 har lite sämre laddkurva än gamla E-tron.
-
BMW i4? Har ju iallafall halvkombibaklucka. Och basversionen verkar ju rolig att köra. Se t.ex:
viewtopic.php?p=734453#p734453
EDIT:
Kia EV6?
Hyundai Ioniq 5?
Vet inte hur Mustang Mach-E laddar...
Den där Renault Megane-SUV/Crossovern?
Opel Astra Sports Tourer Electric?
EDIT 2:
Peugeot 308 SW Elektrisk verkar ha lanserats i Sverige nu. Deras hemsida verkar dock inte vara kompis med min webbläsare så har tyvärr inte lyckats hitta vad den kostar – men det är väl sannolikt att den ligger nära Astra Sports Tourer Electric i pris...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Spretig blandning. Onödigt att bara rada upp random bilar utan att ha någon aning om något.SwedishAdvocate skrev: ↑08 aug 2024 08:00BMW i4? Har ju iallafall halvkombibaklucka. Och basversionen verkar ju rolig att köra. Se t.ex:
EDIT:
Kia EV6?
Hyundai Ioniq 5?
EDIT 2:
Peugeot 308 SW Elektrisk verkar ha lanserats i Sverige nu. Deras hemsida verkar dock inte vara kompis med min webbläsare så har tyvärr inte lyckats hitta vad den kostar – men det är väl sannolikt att den ligger nära Astra Sports Tourer Electric i pris...
-
Trevlig kommentar. Men jag är ju inte direkt förvånad...Love_O skrev: ↑08 aug 2024 08:12Spretig blandning. Onödigt att bara rada upp random bilar utan att ha någon aning om något.SwedishAdvocate skrev: ↑08 aug 2024 08:00BMW i4? Har ju iallafall halvkombibaklucka. Och basversionen verkar ju rolig att köra. Se t.ex:
EDIT:
Kia EV6?
Hyundai Ioniq 5?
EDIT 2:

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Vad vill du säga då ? Har du provkört en enda utav dessa ? Jag kan skriva lite random bilar också.SwedishAdvocate skrev: ↑08 aug 2024 08:32Trevlig kommentar. Men jag är ju inte direkt förvånad...Love_O skrev: ↑08 aug 2024 08:12Spretig blandning. Onödigt att bara rada upp random bilar utan att ha någon aning om något.SwedishAdvocate skrev: ↑08 aug 2024 08:00BMW i4? Har ju iallafall halvkombibaklucka. Och basversionen verkar ju rolig att köra. Se t.ex:
EDIT:
Kia EV6?
Hyundai Ioniq 5?
EDIT 2:
Peugeot 308 SW Elektrisk verkar ha lanserats i Sverige nu. Deras hemsida verkar dock inte vara kompis med min webbläsare så har tyvärr inte lyckats hitta vad den kostar – men det är väl sannolikt att den ligger nära Astra Sports Tourer Electric i pris...![]()
Bara för att något har 4 hjul är det inte jämförbart.
Större etron håller alltid batteriet på optimal temp, en stor anledning till att den är så törstig.
Den har också ruttplanering men ingen tfn-nyckel(väldigt få som har).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Jag uppskattar kommentaren också även om den saknar mycket information så är det ju en start där jag själv kan börja söka information. Givetvis lite som du säger hade det varit ännu bättre ju mer information man kan få direkt.Love_O skrev: ↑08 aug 2024 09:03Vad vill du säga då ? Har du provkört en enda utav dessa ? Jag kan skriva lite random bilar också.SwedishAdvocate skrev: ↑08 aug 2024 08:32Trevlig kommentar. Men jag är ju inte direkt förvånad...Love_O skrev: ↑08 aug 2024 08:12Spretig blandning. Onödigt att bara rada upp random bilar utan att ha någon aning om något.SwedishAdvocate skrev: ↑08 aug 2024 08:00BMW i4? Har ju iallafall halvkombibaklucka. Och basversionen verkar ju rolig att köra. Se t.ex:
EDIT:
Kia EV6?
Hyundai Ioniq 5?
EDIT 2:
Peugeot 308 SW Elektrisk verkar ha lanserats i Sverige nu. Deras hemsida verkar dock inte vara kompis med min webbläsare så har tyvärr inte lyckats hitta vad den kostar – men det är väl sannolikt att den ligger nära Astra Sports Tourer Electric i pris...![]()
Bara för att något har 4 hjul är det inte jämförbart.
Rolig att köra vet jag inte om jag vill prioritera just nu och kraft kommer jag ju sakna i vilken bil jag än väljer om man ska vara så ekonomisk som möjligt (jämfört med Plaiden).
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
En sanning med modifikation, den större e-tron värmer batteriet automatiskt. Men dock inte till den optimala temperaturen för laddning. Så är det kallt ute så får man inte maxeffekt utan den rampar sakta upp vilket tar tid. Däremot så löser "jojo" körning problemet ganska snabbt är min erfarenhet. Dock segt att man ska behöva göra det.taliz skrev: ↑08 aug 2024 10:57Större etron håller alltid batteriet på optimal temp, en stor anledning till att den är så törstig.
Jag vill ha en manuell knapp så jag själv kan välja när och om jag vill ha förvärmning eller ej.

Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
- Sportbilsentusiasten
Ni menar att båda etron inte kan ruttplanera med förvärmning av batteriet till laddstoppen?Nect skrev: ↑08 aug 2024 14:48En sanning med modifikation, den större e-tron värmer batteriet automatiskt. Men dock inte till den optimala temperaturen för laddning. Så är det kallt ute så får man inte maxeffekt utan den rampar sakta upp vilket tar tid. Däremot så löser "jojo" körning problemet ganska snabbt är min erfarenhet. Dock segt att man ska behöva göra det.taliz skrev: ↑08 aug 2024 10:57Större etron håller alltid batteriet på optimal temp, en stor anledning till att den är så törstig.
Jag vill ha en manuell knapp så jag själv kan välja när och om jag vill ha förvärmning eller ej.![]()
Hur kass som helst.
Kan väl inte bara vara Tesla som kan det?
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
Q4 och E-tron 50/55 Q8 E-tron 50/55 har alla ruttplanering (om man valt till navigationen). Däremot har ingen förvärmning av batteriet inför laddning.Sportbilsentusiasten skrev: ↑08 aug 2024 21:27Ni menar att båda etron inte kan ruttplanera med förvärmning av batteriet till laddstoppen?Nect skrev: ↑08 aug 2024 14:48En sanning med modifikation, den större e-tron värmer batteriet automatiskt. Men dock inte till den optimala temperaturen för laddning. Så är det kallt ute så får man inte maxeffekt utan den rampar sakta upp vilket tar tid. Däremot så löser "jojo" körning problemet ganska snabbt är min erfarenhet. Dock segt att man ska behöva göra det.taliz skrev: ↑08 aug 2024 10:57Större etron håller alltid batteriet på optimal temp, en stor anledning till att den är så törstig.
Jag vill ha en manuell knapp så jag själv kan välja när och om jag vill ha förvärmning eller ej.![]()
Hur kass som helst.
Fast ett OBS är att den nya generationen av MEB-plattformen (Q4, ID4/5, Enyaq) har fått förvärmning.
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Åh vilka härliga slutsatser. Nu piskar ju oftast E-tron 55 ALLA andra vid laddaren när det gäller samma höga effekt från 0-80%. Visst Ev6 och teslorna är snabba i ett visst spann men på totalen så får det alltid pisk. Skrattade lika högt varje gång vid snabbladdarna när det kom fram avundsjuka elbilsägare utav det ”snabba” märkena och tittade avundsjukt på hur snabbt Audin sög i sig.Sportbilsentusiasten skrev: ↑08 aug 2024 21:27Ni menar att båda etron inte kan ruttplanera med förvärmning av batteriet till laddstoppen?Nect skrev: ↑08 aug 2024 14:48En sanning med modifikation, den större e-tron värmer batteriet automatiskt. Men dock inte till den optimala temperaturen för laddning. Så är det kallt ute så får man inte maxeffekt utan den rampar sakta upp vilket tar tid. Däremot så löser "jojo" körning problemet ganska snabbt är min erfarenhet. Dock segt att man ska behöva göra det.taliz skrev: ↑08 aug 2024 10:57Större etron håller alltid batteriet på optimal temp, en stor anledning till att den är så törstig.
Hur kass som helst.
Det som räknas är väl ändå hur snabbt den laddar en viss räckvidd? Tex 30 mils räckvidd, hur lång tid tar det? Att ett stort batteri kan laddas med hög effekt längre än ett litet är inte konstigt, särskilt som etron55 har en stor buffert och egentligen inte laddar helt fullt som jag förstått det.
Rätt lyckad bil för övrigt, såhär flera år efter lanseringen.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Rätt lyckad bil för övrigt, såhär flera år efter lanseringen.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
-
- elbilist
Snabb och jämn laddning är alltid att föredra mot en 2-5min peak.Love_O skrev: ↑08 aug 2024 22:47Åh vilka härliga slutsatser. Nu piskar ju oftast E-tron 55 ALLA andra vid laddaren när det gäller samma höga effekt från 0-80%. Visst Ev6 och teslorna är snabba i ett visst spann men på totalen så får det alltid pisk. Skrattade lika högt varje gång vid snabbladdarna när det kom fram avundsjuka elbilsägare utav det ”snabba” märkena och tittade avundsjukt på hur snabbt Audin sög i sig.Sportbilsentusiasten skrev: ↑08 aug 2024 21:27Ni menar att båda etron inte kan ruttplanera med förvärmning av batteriet till laddstoppen?Nect skrev: ↑08 aug 2024 14:48En sanning med modifikation, den större e-tron värmer batteriet automatiskt. Men dock inte till den optimala temperaturen för laddning. Så är det kallt ute så får man inte maxeffekt utan den rampar sakta upp vilket tar tid. Däremot så löser "jojo" körning problemet ganska snabbt är min erfarenhet. Dock segt att man ska behöva göra det.taliz skrev: ↑08 aug 2024 10:57Större etron håller alltid batteriet på optimal temp, en stor anledning till att den är så törstig.Sportbilsentusiasten skrev: ↑08 aug 2024 07:25
Har den förvärmning, ruttplanering med laddstop och tfn-nyckel då?
Hur kass som helst.
Fast idag är E-tron 55 inget riktmärke längre.
Finns många bilar som snittar 10-80% över 200kW.
Så är det, E-tron 55 och Q8:an laddar helt okej, men är inte längre i topp. Utvecklingen går fort, men tur är väl det!R_Edvinsson skrev: ↑08 aug 2024 23:32Snabb och jämn laddning är alltid att föredra mot en 2-5min peak.Love_O skrev: ↑08 aug 2024 22:47Åh vilka härliga slutsatser. Nu piskar ju oftast E-tron 55 ALLA andra vid laddaren när det gäller samma höga effekt från 0-80%. Visst Ev6 och teslorna är snabba i ett visst spann men på totalen så får det alltid pisk. Skrattade lika högt varje gång vid snabbladdarna när det kom fram avundsjuka elbilsägare utav det ”snabba” märkena och tittade avundsjukt på hur snabbt Audin sög i sig.Sportbilsentusiasten skrev: ↑08 aug 2024 21:27Ni menar att båda etron inte kan ruttplanera med förvärmning av batteriet till laddstoppen?Nect skrev: ↑08 aug 2024 14:48En sanning med modifikation, den större e-tron värmer batteriet automatiskt. Men dock inte till den optimala temperaturen för laddning. Så är det kallt ute så får man inte maxeffekt utan den rampar sakta upp vilket tar tid. Däremot så löser "jojo" körning problemet ganska snabbt är min erfarenhet. Dock segt att man ska behöva göra det.
Hur kass som helst.
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
I teorin finns många men verkligheten är något annat. Som EV6, den skulle ju vara ett monster. I verkligheten så är den inte det. Q8 skulle också vara snabb, det som haft E-tron och nu Q8 säger samma sak, det saknar just laddningen från gamla kärran.R_Edvinsson skrev: ↑08 aug 2024 23:32Snabb och jämn laddning är alltid att föredra mot en 2-5min peak.Love_O skrev: ↑08 aug 2024 22:47Åh vilka härliga slutsatser. Nu piskar ju oftast E-tron 55 ALLA andra vid laddaren när det gäller samma höga effekt från 0-80%. Visst Ev6 och teslorna är snabba i ett visst spann men på totalen så får det alltid pisk. Skrattade lika högt varje gång vid snabbladdarna när det kom fram avundsjuka elbilsägare utav det ”snabba” märkena och tittade avundsjukt på hur snabbt Audin sög i sig.Sportbilsentusiasten skrev: ↑08 aug 2024 21:27Ni menar att båda etron inte kan ruttplanera med förvärmning av batteriet till laddstoppen?Nect skrev: ↑08 aug 2024 14:48En sanning med modifikation, den större e-tron värmer batteriet automatiskt. Men dock inte till den optimala temperaturen för laddning. Så är det kallt ute så får man inte maxeffekt utan den rampar sakta upp vilket tar tid. Däremot så löser "jojo" körning problemet ganska snabbt är min erfarenhet. Dock segt att man ska behöva göra det.
Hur kass som helst.
Så i verkligheten vid laddare. Så finns det tyvärr få bilar skulle jag vilja säga. Kanske nå kinesiska märken som kan hålla upp det men då får du en rätt dålig bil i övrigt. Så hela paketet man får i en E-tron 55 är rätt oslagbart. Om vi nu fokuserar på bil. Vill man fokusera på rullande iPad så är det något helt annat.
Årets modeller av MEB-bilarna har väl ruttplanering med förvärmning? Volvo/Polestar har det sedan ett tag, med en bra fungerande röststyrning. Planerar aldrig några resor genom att knappa på skärm på min xc40. Och hyfsad laddkurva även om 800V bilarna är eller iaf kommer att vara betydligt snabbare. Antar att fler bilar har ruttplanering med förvärmning också, men inte MEB-plattform innan 2024 vad jag vet.Sportbilsentusiasten skrev: ↑08 aug 2024 21:27Ni menar att båda etron inte kan ruttplanera med förvärmning av batteriet till laddstoppen?Nect skrev: ↑08 aug 2024 14:48En sanning med modifikation, den större e-tron värmer batteriet automatiskt. Men dock inte till den optimala temperaturen för laddning. Så är det kallt ute så får man inte maxeffekt utan den rampar sakta upp vilket tar tid. Däremot så löser "jojo" körning problemet ganska snabbt är min erfarenhet. Dock segt att man ska behöva göra det.taliz skrev: ↑08 aug 2024 10:57Större etron håller alltid batteriet på optimal temp, en stor anledning till att den är så törstig.
Hur kass som helst.