Hur länge ok att stå med fulladdat?
Moderator: Redaktion
Hur länge ok att stå med fulladdat?
Kommer på Söndag förmiddag/lunch behöva köra iväg med "nästan fulladdat" batteri på ett ärende där jag vet att jag kommer behöva det för att få en safe returtripp.
Har ingen laddning hemma, utan kommer på Lördag eftermiddag/kväll behöva ladda fullt i närområdet och åka upp och parkera bilen hemma med säg 98-99% laddning. Kommer inte hinna ladda på Morgonen/förmiddag.
Så kan jag ladda upp bilen på sen eftermiddag / kväll på Lördagen och låta den stå full tills Lunchtid på Söndagen utan att känna att det blir "problem" för batteriet?
/Jocce
Har ingen laddning hemma, utan kommer på Lördag eftermiddag/kväll behöva ladda fullt i närområdet och åka upp och parkera bilen hemma med säg 98-99% laddning. Kommer inte hinna ladda på Morgonen/förmiddag.
Så kan jag ladda upp bilen på sen eftermiddag / kväll på Lördagen och låta den stå full tills Lunchtid på Söndagen utan att känna att det blir "problem" för batteriet?
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Hur länge ok att stå med fulladdat?
Åt vilket håll ska du åka så pass långt att du inte lyckas passera väsby, gävle, arboga eller sillekrog?Jocce skrev:Kommer på Söndag förmiddag/lunch behöva köra iväg med "nästan fulladdat" batteri på ett ärende där jag vet att jag kommer behöva det för att få en safe returtripp.
/Jocce
Utan att vara batteriexpert så känns det som att det inte är ett jätteproblem så länge du inte gör detta varje dag. Det är dock en ganska okvalificerad gissning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det handlar precis som du säger om en generell inställning och inget som är farligt. Jämför det med din gamla bensinbil som tvärt emot inte skall parkeras utan full tank eftersom det fäller ut kondens. Men ingen gör så och problemen är få. Ladda och kör precis som ni behöver, men undvik ändlägena till vardags. Det har blivit en orimligt stor grej kring att man inte får ladda över en viss nivå. Det är en vandringssägen.mati skrev:Utan att vara batteriexpert så känns det som att det inte är ett jätteproblem så länge du inte gör detta varje dag. Det är dock en ganska okvalificerad gissning.
BMW i3 REX i väntan på Model3
dstr skrev:
Åt vilket håll ska du åka så pass långt att du inte lyckas passera väsby, gävle, arboga eller sillekrog?
Ska till Eskilstuna (kommer troligen kunna ladda lite på plats där, men osäkert just nu) och tillbaka, med lite Detour/ärende på vägen dessutom!
Bor i Solna, så att ladda på Infra ger inte så mycket extra (+ lite omväg) samt både Arboga och Sillekrog känns som onödiga omvägar...
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Det finns 4x Schuko uttag i Eskilstuna som jag brukar använda.
2x vid tågstationen och 2x till inte långt därifrån.
Såg nu på uppladdning.nu att det även finns 4x Typ2-uttag som kan ge 22Kw, men då kostar det lite extra att parkera där.
Såg nu på uppladdning.nu att det även finns 4x Typ2-uttag som kan ge 22Kw, men då kostar det lite extra att parkera där.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Lembritt skrev:Det finns 4x Schuko uttag i Eskilstuna som jag brukar använda.
Ska inte centralt i Eskilstuna, utan lite mer utanför.
Men TROLIGEN kommer jag kunna ladda när jag är där, men skönt att ha beredskap för att inte kunna göra det...
/Jocce
- lator
- Teslaägare
Det handlar ju bara om ett halvt dygn. Inga problem säger jag. En annan sak om den skulle stå fulladdad jämt i väntan på nästa tur som kanske kommer om tre dagar... 

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Clever öppnade en Chademo i Eskilstuna för exakt en vecka sedan. Jag laddade i lördags och den fungerar utmärkt.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Finns ju en Clever i Strängnäs också.. På statoilmacken vid E20. Har du lite på gränsen när du är på väg hem kan du ju bara svänga in där och dricka en kaffe och låta den ladda i några mil...
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Laddningen till / från osv är inget direkt bekymmer, men var mest att jag ville höra mig för angående fulladdningen! Känns lugnt att ställa bilen med nästan fulladdat!
/Jocce
/Jocce
Tesla säger ju att man ska åka inom en timme efter att ha laddat helt fullt. Nu kommer du ju inte parkera på 100 % heller, utan kanske 97 % eller så.
Vad jag förstår så är det inget magiskt som händer efter en timme, utan det är snarare så att batteriet degenereras snabbare om det förvaras fulladdat eller nära fulladdat.
Vad jag förstår så är det inget magiskt som händer efter en timme, utan det är snarare så att batteriet degenereras snabbare om det förvaras fulladdat eller nära fulladdat.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Var runt Eskilstuna kommer du att vara? Underskatta inte kraften hos klubben...
dstr skrev:Var runt Eskilstuna kommer du att vara? Underskatta inte kraften hos klubben...
Inte 100 koll på vad området heter. Ska dock till syrran och de har hus, så åtminstone en 1 fas 10A borde jag kunna kirra, så löser sig nog

Borde som sagt ej heller vara något problem ens utan laddning så!

/Jocce
Jag lät en elektriker sätta upp ett 3-fas-uttag i carporten hos mina föräldrar. Jag kan förmedla kontakt om du behöver.Jocce skrev:dstr skrev:Var runt Eskilstuna kommer du att vara? Underskatta inte kraften hos klubben...
Inte 100 koll på vad området heter. Ska dock till syrran och de har hus, så åtminstone en 1 fas 10A borde jag kunna kirra, så löser sig nog
Borde som sagt ej heller vara något problem ens utan laddning så!![]()

Hade jag varit där ofta så hade jag sett till att så blev falletdstr skrev:Jag lät en elektriker sätta upp ett 3-fas-uttag i carporten hos mina föräldrar. Jag kan förmedla kontakt om du behöver.

/Jocce
Jocce skrev:Hade jag varit där ofta så hade jag sett till att så blev falletdstr skrev:Jag lät en elektriker sätta upp ett 3-fas-uttag i carporten hos mina föräldrar. Jag kan förmedla kontakt om du behöver.
/Jocce
Världen är inte så stor. Vaska fram en adress så kanske det finns lite 3fas i närheten.
Tycker att det där med att inte ladda fullt ,är overkill, när man behöver. Nu kanske andra elbilar har annan batterikemi men de laddas ju fullt jämt. Om man laddar fullt på Arlanda tex för att sen ställa bilen utan laddning och man vill ha så mycket räckvidd som möjligt när man kommer hem igen, inte ens det tror jag är speciellt farligt. Att stå inkopplad på 100% däremot känns ju dumt.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Det finns en viss skillnad mellan tex Leaf och Model S:
När Leaf säger "100%" är dess batteri egentligen laddad typ 95%. Den laddas aldrig helt full, för att skydda batterierna.
Teslas 100% är däremot verkligen 100% fulladdat. Vilket sliter mycket mer.
Med det sagt är det ändå ingen fara att ladda bilen full då och då. Och att lämna den så kortare tidsperioder. Bara man inte gör det till vana att alltid ladda full eller låta bilen sitta fulladdad länge.
Och det finns inga exakta procent eller tidsregler. Allt handlar egentligen om sannolikheter och statistik.
När Leaf säger "100%" är dess batteri egentligen laddad typ 95%. Den laddas aldrig helt full, för att skydda batterierna.
Teslas 100% är däremot verkligen 100% fulladdat. Vilket sliter mycket mer.
Med det sagt är det ändå ingen fara att ladda bilen full då och då. Och att lämna den så kortare tidsperioder. Bara man inte gör det till vana att alltid ladda full eller låta bilen sitta fulladdad länge.
Och det finns inga exakta procent eller tidsregler. Allt handlar egentligen om sannolikheter och statistik.
Vart står det?bylund skrev:Tesla säger ju att man ska åka inom en timme efter att ha laddat helt fullt.

I övrigt undrar jag verkligen om en eller flera fulladdningar är så problematiska. Min är inställd på 60% normalt men när laddningen nått max 60% så droppar det 3 procentenheter till 57% innan den laddar igen upp till 60% igen. Samma beteende inträffar väl vid fulladdning? Om batteriet inte laddas vid max så kommer det ta ett gäng timmar (72 ca?) ned till 97% innan laddning ånyo startas upp till max. Så avfärd en timme efter fulladdning innebär vad?
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.
Sponsra min Roadster2! http://---
Sponsra min Roadster2! http://---
Jag hittar inte det nu. Så kanske är det en "sanning" som sprids på forumen, eller så har de mildrat skrivningen. Andra texter om batteriet i manualen verkar ha uppdaterats, tidigare var det tal om att garantin upphörde enligt följande, nu är det bara en varning:AnteF skrev:Vart står det?bylund skrev:Tesla säger ju att man ska åka inom en timme efter att ha laddat helt fullt.
I övrigt undrar jag verkligen om en eller flera fulladdningar är så problematiska. Min är inställd på 60% normalt men när laddningen nått max 60% så droppar det 3 procentenheter till 57% innan den laddar igen upp till 60% igen. Samma beteende inträffar väl vid fulladdning? Om batteriet inte laddas vid max så kommer det ta ett gäng timmar (72 ca?) ned till 97% innan laddning ånyo startas upp till max. Så avfärd en timme efter fulladdning innebär vad?
Temperaturgränser
Model S får bättre prestanda på lång sikt om fordonet inte utsätts för miljöer med en temperatur över 60° C eller under -30° C i längre tid än 24 timmar åt gången.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Spelar nog ingen roll nån enstaka gång. Men jag hade funderat en gång till om det var stekande sol och 30 gr varmt. Det är ju värme i kombination med hög SOC som är det farligaste. Och Tesla har som nämnts ingen buffer i toppen.
Hade gärna sett en graf över nedbrytning/degradering vid olika temperaturer.
- Silversound
- elbilist
Detta är det närmaste jag hittat i form av graf och temperatur, men det gäller antal laddningar och inte laddnivå: https://youtu.be/pxP0Cu00sZs?t=25m17s Man kan ju ana att Tesla har bra koll på vad som krävs för att tillverka långlivade och tåliga batterier i alla fall.sondell skrev:Spelar nog ingen roll nån enstaka gång. Men jag hade funderat en gång till om det var stekande sol och 30 gr varmt. Det är ju värme i kombination med hög SOC som är det farligaste. Och Tesla har som nämnts ingen buffer i toppen.
Hyundai Ioniq -18
Enligt servicecentret i Mölndal så är det bara nyttigt att ladda bilen till 100% och låta stå över natt en gång i månaden ungefär, så särskilt farligt är det nog inte.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Laddade till ca 98% iallafall. Hade droppat till 97 eller 96 % när jag åkte (kollade efter jag rullat en liten bit.).
Försökte ladda med enfas hos syrran, men ville inte fungera. Fanns Chademo ett par km bort så bekymrade mig inte. Men laddade inte där heller, så tog mig hem med marginal (dock ingen laddning hemma) och även till jobbet, dock nere på 5% när jag kom fram hit i morse. Det är nog ett lägstarekord för min del. Spännande
/Jocce
Försökte ladda med enfas hos syrran, men ville inte fungera. Fanns Chademo ett par km bort så bekymrade mig inte. Men laddade inte där heller, så tog mig hem med marginal (dock ingen laddning hemma) och även till jobbet, dock nere på 5% när jag kom fram hit i morse. Det är nog ett lägstarekord för min del. Spännande

/Jocce