Elon snälla sluta prata

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av d3marcus »

Lerumsexpressen skrev: 08 aug 2024 16:48
Om stämningen så som jag förstår det;
GARM har utfärdat en rapport om X, där X menar att rapporten innehåller fel, överdrifter om förekomsten av hatretorik, extremism, och/eller annat skadligt innehåll.
Till detta menar X att vissa inom branschföreningen har jobbat aktivt med att skada X, hur exakt får rättsprövningar visa.
X menar att föreningen, rapporten och vissa där i har medvetet försökt (lyckats?) skada X affärer, rykte och anseende bland annonsörer och samarbetspartners.

Slutsatsen; Enligt X så har rapporten har orsakat X betydande skada och därmed rättfärdigar rättsliga åtgärder.
Här är stämningen: https://storage.courtlistener.com/recap ... .1.0_2.pdf
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

gjohansson skrev: 08 aug 2024 12:42
Lurkern skrev: 08 aug 2024 10:13
Då handlar det sannolikt om det som ex. Facebook gett vika för, antingen accepterar ni politisk censur eller så rycker vi annonserns från er.
Du kan väl kalla det censur om du vill men hur tänker du att det skulle undvikas då?
Alternativet är ju att företag inte själva får bestämma var och hur mycket de annonserar? Skall man då ha en lag som säger att alla företag måste lägga minst x% av sin annonsbudget på X? Ger ju lite Sovjetvibbar.

Eller har du några andra konstruktiva förslag?
Inte så jag menar. Det är inte bara Facebook, X etc. som hotas, utan även annonsörerna. Om du som annonsör själv väljer att annonsera på X så hängs ditt företag ut som antisemtiskt i media, då "du ger pengar till de som hetsar mot judar". Och annat otrevligt, välj den smutskastning som är populär för stunden. Megabolag kan ju göra som de vill, men andra vill helt enkelt inte ha skiten och väljer att följa rekommendationerna.
perla1975
elbilist

Inlägg av perla1975 »

Lurkern skrev: 08 aug 2024 18:17
Då handlar det sannolikt om det som ex. Facebook gett vika för, antingen accepterar ni politisk censur eller så rycker vi annonserns från er.
Du kan väl kalla det censur om du vill men hur tänker du att det skulle undvikas då?
Alternativet är ju att företag inte själva får bestämma var och hur mycket de annonserar? Skall man då ha en lag som säger att alla företag måste lägga minst x% av sin annonsbudget på X? Ger ju lite Sovjetvibbar.

Inte så jag menar. Det är inte bara Facebook, X etc. som hotas, utan även annonsörerna. Om du som annonsör själv väljer att annonsera på X så hängs ditt företag ut som antisemtiskt i media, då "du ger pengar till de som hetsar mot judar". Och annat otrevligt, välj den smutskastning som är populär för stunden. Megabolag kan ju göra som de vill, men andra vill helt enkelt inte ha skiten och väljer att följa rekommendationerna.
Är väl ganska sunt att inte annonsera på ställen som bryter mot företagens värdegrund.
gjohansson

Inlägg av gjohansson »

Lurkern skrev: 08 aug 2024 18:17

Jag har lite svårt att följa din tankegång där. Det handlar inte bara om att de sociala plattformarna hotas utan även annonsörerna hotas? Det bör finnas lagar som beivrar olaga hot eller förtal i så fall? Vem står rent konkret för detta hotande?

Men det vi diskuterar nu är väl att X stämmer just de stora megabolagen för att de köpbojkottar annonser på X. Där finns ju de rekommendationer från GARM inblandade som jag tror att du hänvisar till. Kärnpunkten i konflikten är väl troligen att X inte har velat följa dessa rekommendationer, läste igenom åtalet men kan erkänna att en del var helt obegripligt för en juridisk amatör som mig.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

GARM pausas/avslutas efter stämningen.
Kanske finns det något lurt i vassen?

"The World Federation of Advertisers said Thursday that it’s suspending the operations of its Global Alliance for Responsible Media nonprofit initiative.

GARM was started in 2019 in part to help advertisers avoid having their promotions show up alongside content they deem harmful.

Earlier this week, Elon Musk’s X filed a federal lawsuit, alleging WFA and member companies engaged in anticompetitive behavior and organized an advertising boycott."

https://www.cnbc.com/2024/08/08/ad-grou ... suit-.html
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Kriper

Inlägg av Kriper »

Larry the cat förklarar för Elon vad free speech betyder. Undrar om det är samma Elon syftar på?

[attachment=0]Skärmavbild 2024-08-10 kl. 07.42.55.png
Skärmavbild 2024-08-10 kl. 07.42.55.png
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Kriper

Inlägg av Kriper »

Inte free speech för alla, verkar det som. Bara för dem som befinner sig i Elons definition.
Skärmavbild 2024-08-10 kl. 07.57.09.png

BMW i4 IDrive40
Kriper

Inlägg av Kriper »

Här ger Elon extrem spridning av en av de värsta fascisterna och uppviglarna, Tommy Robinson, till upploppen förra veckan i GB. Nu tackar jag för mig i denna tråden, då jag är övertygad om att Elon har tappat det fullständigt och att det allvarligt skadar företaget Tesla motors. Synd, han var rätt vettig när jag köpte min första MS, men nu med woke mind virus och extremhögerradikaliseringen så har han tappat mitt förtroende.
Skärmavbild 2024-08-10 kl. 08.59.50.png

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Ja, tragiskt, men intressant att se en person att gå från geni till galenskap på tio år.

Kommer knappast köpa någon ny bil från tesla så länge han är kvar… synd, det kunde ju vara så mycket bättre, de gör ju mycket rätt, men att behålla en VD som uppenbarligen totalt spårat ur och knappast fokuserar på Tesla längre är förmodligen inte den bästa strategin.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Inlägg av Verdi_ »

Men ni som förr tänkte att Elon är ett geni. Varför är det uteslutet att han har rätt nu också?
perla1975
elbilist

Inlägg av perla1975 »

Verdi_ skrev: 10 aug 2024 09:51
Men ni som förr tänkte att Elon är ett geni. Varför är det uteslutet att han har rätt nu också?
Historian har väl tydligt visat att det sällan är bra att vara i ytterkanterna, varken höger eller vänster.

Sedan är trångsynthet i allmänhet ett tecken dålig självkänsla.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Inlägg av Verdi_ »

perla1975 skrev: 10 aug 2024 10:46
Historian har väl tydligt visat att det sällan är bra att vara i ytterkanterna, varken höger eller vänster.

Elon Musk har väl aldrig harvat i någon mittfåra vad gäller något?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jag tror Elon tidvis är påverkad av någon drog när han skriver och trycker likes.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

Visst kan och ska en vara kritisk till vissa av Elons inlägg.
Men många uppvisar EDS, samma som många har TDS.
Kanske känner ni igen er?
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
perla1975
elbilist

Inlägg av perla1975 »

Verdi_ skrev: 10 aug 2024 10:55
perla1975 skrev: 10 aug 2024 10:46

Elon Musk har väl aldrig harvat i någon mittfåra vad gäller något?
Tidigare har Elon anpassat sig efter investerare och bidragsmöjligheter, ofta i miljöer som inte berör höger/vänster.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Wow. Nu blev jag censurerad när jag postade Elons mörka sida. Jag gjorde ju inte något personangrepp mot Verdi utan undrade uppriktigt vad av elons beteenden som är geniala. Men man får väl inte kritisera kultledaren…

Men jag provar igen utan att citera någon annan och bara kritisera Elons omoraliska och trasiga beteende får vi se om censuren slår till igen:

När det kommer till ”first principles engineering” så är det rimligt lätt att se att det är en rimlig ansats rent objektivt. Genialt stundtals.

När det gäller att stödja sexuella övergrepp (spacex), uppmuntra till våld och annat olustigt (X) och tveksamma besparingsprogram och rena lögner - rent av bedrägeri (tesla) så är det ju min subjektiva syn att han gör grovt fel och tappat det - min kompass säger att det är fel.

Lite bakgrund:

https://www.theverge.com/2024/6/12/2417 ... ationships

https://newrepublic.com/post/184743/elo ... race-riots

https://www.theverge.com/2024/6/12/2417 ... nt-lawsuit

https://www.theverge.com/2023/4/27/2370 ... -deepfakes

Osv
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Inlägg av Verdi_ »

thebishop skrev: 10 aug 2024 15:53
Wow. Nu blev jag censurerad när jag postade Elons mörka sida. Jag gjorde ju inte något personangrepp mot Verdi utan undrade uppriktigt vad av elons beteenden som är geniala. Men man får väl inte kritisera kultledaren…

Men jag provar igen utan att citera någon annan och bara kritisera Elons omoraliska och trasiga beteende får vi se om censuren slår till igen:

När det kommer till ”first principles engineering” så är det rimligt lätt att se att det är en rimlig ansats rent objektivt. Genialt stundtals.

När det gäller att stödja sexuella övergrepp (spacex), uppmuntra till våld och annat olustigt (X) och tveksamma besparingsprogram och rena lögner - rent av bedrägeri (tesla) så är det ju min subjektiva syn att han gör grovt fel och tappat det - min kompass säger att det är fel.

Lite bakgrund:

Osv

Om det inte framkommit efter alla år så tycker jag alltså inte att Elon är särskilt genial. Han ljuger och har sig.

Att någon här inne tror att JAG är en Elon fanboi är så sjukt ofattbart för mig. Vad har jag gjort som förtjänat det tillmälet? :lol:
perla1975
elbilist

Inlägg av perla1975 »

Lurkern skrev: 10 aug 2024 11:14
Lerumsexpressen skrev: 09 aug 2024 22:07

"The World Federation of Advertisers said Thursday that it’s suspending the operations of its Global Alliance for Responsible Media nonprofit initiative.

GARM was started in 2019 in part to help advertisers avoid having their promotions show up alongside content they deem harmful.

Earlier this week, Elon Musk’s X filed a federal lawsuit, alleging WFA and member companies engaged in anticompetitive behavior and organized an advertising boycott."

Ser ut som att GARM är en av de skuggorganisationer som existerar för att skapa falska narrativ i folks huvuden.

För er som tycker Elon är knäpp. Det är han säkert, tror ingen lyckas som honom utan att vara knäpp. Han går säkert och skriver inlägg på droger. Men som det valsas runt nu, Ryssland arrersterade 400 förra året för åsikter online, UK 3300. UK har ett enormt totalitärt problem, och det är värt att påpeka det även om man får skit. Önskar att fler ledare följer Elon. Anser VD för Lloyds eller Barclays att man skall skall ha okontrollerad migration, åsiktspoliser, 2 tier behandling av folk, shariapoliser formellt outsourcat från UK Police etc, poliser som hälsar folket på islam etc. Skall man ge förtur till den offentliga välfärden till illegaler framför äldre britter? Klart folk får klappångest av att sitta i soffan och se skiten. Eftersom de vet att rösta inte hjälper, whadda do?

Skulle de informella ledarna i samhället ge sin syn tror jag inte politikerna skulle kunna skapa såna sjuka motsättningar som de gör idag. Idag gömmer de sig, skotträdda.
Oj, cencur på ny nivå.

Man får tydligen påstå att politikerna skapar sjuka motsättningar i samhället och att de gömmer sig skotträdda. Hade de ickefolkvalda informella ledarna gett sin syn hade det sett helt annorlunda ut.

Men man får inte fråga vilka dessa informella ledare eller skotträdda politiker är.

Hade gärna sett en motivering på detta.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Verdi_ skrev: 10 aug 2024 16:19

Lite bakgrund:

Osv

Om det inte framkommit efter alla år så tycker jag alltså inte att Elon är särskilt genial. Han ljuger och har sig.

Att någon här inne tror att JAG är en Elon fanboi är så sjukt ofattbart för mig. Vad har jag gjort som förtjänat det tillmälet? :lol:
“ Men ni som förr tänkte att Elon är ett geni. Varför är det uteslutet att han har rätt nu också?”

?

Jag Sade egentligen inte att du var fanboi, men ovan var mitt svar varför ivf jag ändrat åsikt - han pushade igenom en hel del bra saker och lyckades få ut model 3, men efter han gjort ovanstående (med mycket mer) så ändrade ivf jag åsikt.
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Inlägg av Verdi_ »

thebishop skrev: 10 aug 2024 16:31
Verdi_ skrev: 10 aug 2024 16:19

Lite bakgrund:

Osv

“ Men ni som förr tänkte att Elon är ett geni. Varför är det uteslutet att han har rätt nu också?”

?

Jag Sade egentligen inte att du var fanboi, men ovan var mitt svar varför ivf jag ändrat åsikt - han pushade igenom en hel del bra saker och lyckades få ut model 3, men efter han gjort ovanstående (med mycket mer) så ändrade ivf jag åsikt.
Det var lite av en retorisk och lätt sarkastisk fråga baserat på tidigare fanboism. Jag fattar ju mycket väl vad det beror på.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att det var kritik mot människor som har idoler i vuxen ålder. Jag gillade inte Steve Jobs heller. Har jävligt svårt för Messias-kulter. Hade antagligen tjänat massor med pengar på att inte vara så tjurig kring sånt.

Tror inte Elon personligen gjorde så mycket för Model 3 heller. Tesla har väl massor med kompetenta medarbetare som inte behöver detaljstyras av högste chefen? Behöver de det så har Elon anställt fel människor. Tvärtom så tror jag att han kan verka hindrande. Däremot är ju Elon väldigt skicklig på att sprida myten om sig själv. Jag har tidigare ironiserat över hur han gillar att framställa sig på ungefär samma sätt som de Nordkoreas ledare. Som universalgenier som kan allt...
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag vill påminna alla att här diskuterar vi Elon Musk och hans inlägg på X.

Allmänna diskussioner om politik hänvisas till andra forum.

Det må vara ironiskt att inlägg om censur censureras men detta är en bilsajt, inte allmänt forum.

Likaså deletar jag inlägg som handlar om andra forummedlemmar.

Jag är inte perfekt, det är ett svårt dilemma varje gång jag ska deleta ett inlägg. Men vänligen respektera att trådar på vårt forum bör handla om elbilar, Tesla, Elon Musk eller hans andra företag.

/Moderatorn
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Missade ironin då, sorry. Då är vi till synes rätt nära varandra.

Skiljer ändå på personkult och att jag kan respektera extremt kompetenta individer - Steve Jobs som du nämnde hade ju tre extrema kompetenser som stack ut:

1. Han kunde samla extremt kompetent folk runt säg
2. Han kunde agera kurator och välja vad som skulle in/ut och få en koherent produkt och varumärke - som ex. Våga välja USB för iMac 1997 - som då långt var ifrån en accepterad standard - osv.
3. Han var Benchmark för produktlanseringar - det var ofta extremt mycket bättre än vad andra stora företag klarade av

Sen var han nog rätt svår och ett ashole sannolikt, men hade hade vissa riktiga talanger får man säga.

Håller med om att man inte skall ha personkulter - men inte heller underskatta när folk kan påverka oproportionerligt mycket genom lite mer udda kompetenser.
Senast redigerad av thebishop, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

perla1975 skrev: 10 aug 2024 16:21
Oj, cencur på ny nivå.

Man får tydligen påstå att politikerna skapar sjuka motsättningar i samhället och att de gömmer sig skotträdda. Hade de ickefolkvalda informella ledarna gett sin syn hade det sett helt annorlunda ut.

Men man får inte fråga vilka dessa informella ledare eller skotträdda politiker är.

Man får påstå att enligt Elon Musk skapar politiker motsättningar.

Men man får inte gå in på allmänna politiska diskussioner om "informella ledare eller skotträdda politiker".

Åter igen, diskussioner om annat än Elon Musk och hans meddelanden på X hänvisas till andra forum.

/Moderatorn
perla1975
elbilist

Inlägg av perla1975 »

TiborBlomhall skrev: 10 aug 2024 16:54
perla1975 skrev: 10 aug 2024 16:21
Oj, cencur på ny nivå.

Man får påstå att enligt Elon Musk skapar politiker motsättningar.

Men man får inte gå in på allmänna politiska diskussioner om "informella ledare eller skotträdda politiker".

Åter igen, diskussioner om annat än Elon Musk och hans meddelanden på X hänvisas till andra forum.

/Moderatorn
Det köper jag, men då borde väl inlägget som tar upp "informella ledare eller skotträdda politiker” oxå tas bort?

Starkt av dig att svara
gjohansson

Inlägg av gjohansson »

Lerumsexpressen skrev: 09 aug 2024 22:07

Tja, kan ju också vara att de inte har pengar nog till advokatkostnader när de blir stämda av världens rikaste man?
Låst