Cupra Born? Fast dom är kanske dyrare beg. än vad ID.3 är...
Andrabil för 250k
Moderator: Redaktion
-
Re: Andrabil för 250k
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Om jag minns rätt finns det ingen funktion på Fiat 500 för att stoppa laddningen vid en viss procentsats. Är den ansluten till laddning kommer den således alltid ladda till 100%. Kanske är samma för övriga samtida elbilar från Stellantis (Opel, Peugeot). Eller så kanske programvaran uppdaterades i och med ngn årsmodell. Oavsett så är kanske det ngt man vill kika på.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Nej, det går fortfarande inte på Stellantis elbilskusiner varför risken är hög(re) att en begagnad elbil har stått länge med hög SoC hos handlaren.SwedishAdvocate skrev: ↑11 aug 2024 17:10Om jag minns rätt finns det ingen funktion på Fiat 500 för att stoppa laddningen vid en viss procentsats. Är den ansluten till laddning kommer den således alltid ladda till 100%. Kanske är samma för övriga samtida elbilar från Stellantis (Opel, Peugeot). Eller så kanske programvaran uppdaterades i och med ngn årsmodell. Oavsett så är kanske det ngt man vill kika på.
-
Kanske nåt annat sydkoreanskt som KIA e-Niro / e-Soul eller Hyundai Kona skulle kunna funka om formspråket och materialvalen i VW ID inte uppskattas.
Mini Cooper SE. Min personliga favorit till andra- (eller som i vårt fall) tredjebil.Dexter86 skrev: ↑11 aug 2024 15:06Jag väcker denna gamla tråden till liv igen då livet kom emellan osv och vi inte kommit till skott att handla en andrabil ännu.
Nu har det ju hänt lite på marknaden osv också.
Förutsättningarna är egentligen pendla till jobbet 6mil ToR
Har motorväg 120km/h till jobbet men skiljer krasst 2min ish om jag puttrar i 90km/h, testade en del nu i somras när d varit lite trafik.
Peugeot 206 eller 2006
Ioniq 28 eller 38kWh
ID3
Opel Corsa
Nissan Leaf
BMW i3
Fiat 500
Enda ”vettiga” där man ändå kommer en bra bit är väl iofs ID3
Känns som batteriet är lite för litet på det mesta i prisklass till 250’
ZS EV finns ju en hel uppsjö men dom slukar la massa energi o värmen osv på vinter e la inte nice på dom vill jag minnas
Brassa av all input!!!![]()
Gillar Fiat 500e som vi också utvärderade, men föredrar Minin pga. klart bättre körkänsla och högre effekt/vridmoment (500e är lite högre och mer SUVig, och lite mer svajig, även om en kul och rolig bil det med så är Mini mer sportig/go-kart/hothatch). Så i vårt fall blev det fördel Mini som vi landade på, även om jag gärna hade haft en 500e också (om jag hade plats/pengar för fler bilar).
Övriga kul pendlarbilar att kika på IMO är Honda E och Mazda MX30.
Gällande MEB-plattformen och VAG-bilarna så föredrar jag Cupra Born framför ID3, men det är ju mest en smaksak.
Mitt generella råd är att inte stirra dig allt för blind och vara allt för nojig över räckvidden. Dessa små andra/tredje-bilar behöver sällan ha räckvidd för att ta på semester ner genom Europa. Då duger ett batteri på runt 30-35 kWh utmärkt för de allra flesta om elbilarna är små, lätta och effektiva då de inte är förstabilen/långfärdsbilen i familjen. Optimera för vardagen till 95%, och inte de 3-5% specialfallen runt året (då tar ni den andra bilen) är mitt bestämda råd. Folk har IMO generellt alldeles för mycket räckviddsångest helt i onödan.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
-
Det här med kraven på en elbil som andrabil beror nog en del på vad man har som förstabil. Är förstabilen en ”fossilbil” (ICE) så har nog många såsom vi snabbt insett att det i praktiken blir elbilen som nyttjas mest och ”fossilbilen” (ICE) står och samlar damm bara för att det oftast är mycket trevligare att köra elbil.
Dvs, har man redan en bra elbil och behöver ytterligare en elbil för att pendla till vardags så duger de flesta alternativen, men annars ska man vara beredd på att elbilen kommer bli förstabil.
Dvs, har man redan en bra elbil och behöver ytterligare en elbil för att pendla till vardags så duger de flesta alternativen, men annars ska man vara beredd på att elbilen kommer bli förstabil.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Man får en beg model 3 för 250k. Rätt överlägsen ovan nämnda bilarDexter86 skrev: ↑11 aug 2024 15:06Jag väcker denna gamla tråden till liv igen då livet kom emellan osv och vi inte kommit till skott att handla en andrabil ännu.
Har motorväg 120km/h till jobbet men skiljer krasst 2min ish om jag puttrar i 90km/h, testade en del nu i somras när d varit lite trafik.
Peugeot 206 eller 2006
Ioniq 28 eller 38kWh
ID3
Opel Corsa
Nissan Leaf
BMW i3
Fiat 500
ZS EV finns ju en hel uppsjö men dom slukar la massa energi o värmen osv på vinter e la inte nice på dom vill jag minnas
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
- airdrive
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin185079
Håller helt med dig om att detta med räckvidd är överskattat på en andrabil. Våran model 3 LR går till vardags bara lokalt. Dvs bränner 10-15% en normal vardag och lite mer på helgerna. Dvs förutom långresor helt onödigt att sitta på ett 78kwh batteri.martinot skrev: ↑11 aug 2024 17:58Mini Cooper SE. Min personliga favorit till andra- (eller som i vårt fall) tredjebil.Dexter86 skrev: ↑11 aug 2024 15:06Jag väcker denna gamla tråden till liv igen då livet kom emellan osv och vi inte kommit till skott att handla en andrabil ännu.
Peugeot 206 eller 2006
Ioniq 28 eller 38kWh
ID3
Opel Corsa
Nissan Leaf
BMW i3
Fiat 500
Gillar Fiat 500e som vi också utvärderade, men föredrar Minin pga. klart bättre körkänsla och högre effekt/vridmoment (500e är lite högre och mer SUVig, och lite mer svajig, även om en kul och rolig bil det med så är Mini mer sportig/go-kart/hothatch). Så i vårt fall blev det fördel Mini som vi landade på, även om jag gärna hade haft en 500e också (om jag hade plats/pengar för fler bilar).
Övriga kul pendlarbilar att kika på IMO är Honda E och Mazda MX30.
Gällande MEB-plattformen och VAG-bilarna så föredrar jag Cupra Born framför ID3, men det är ju mest en smaksak.
Mitt generella råd är att inte stirra dig allt för blind och vara allt för nojig över räckvidden. Dessa små andra/tredje-bilar behöver sällan ha räckvidd för att ta på semester ner genom Europa. Då duger ett batteri på runt 30-35 kWh utmärkt för de allra flesta om elbilarna är små, lätta och effektiva då de inte är förstabilen/långfärdsbilen i familjen. Optimera för vardagen till 95%, och inte de 3-5% specialfallen runt året (då tar ni den andra bilen) är mitt bestämda råd. Folk har IMO generellt alldeles för mycket räckviddsångest helt i onödan.
M3 LR 2023
https://www.hedinbil.se/bilar/61781/pb-uc-mg-4-2022
Finns säkert billigare.
Nybilsgaranti, laddar snabbt under 8 sec till 100, massa utrustning
Finns säkert billigare.
Lämnade precis tillbaka den MG ZS EV som vi leasat i 3 år. Ersättaren blev en Kia Soul med stora batteriet. Har kollat runt på det mesta i prisklass 200-250 och jag tycker nog soul och niro är de som är best bang for the buck om man inte är intresserad av model 3
Överlägsen på räckvidd och laddhastighet ja. Saker som inte är relevanta för användningsfallet.Tellus skrev: ↑11 aug 2024 22:05Man får en beg model 3 för 250k. Rätt överlägsen ovan nämnda bilarDexter86 skrev: ↑11 aug 2024 15:06Jag väcker denna gamla tråden till liv igen då livet kom emellan osv och vi inte kommit till skott att handla en andrabil ännu.
Peugeot 206 eller 2006
Ioniq 28 eller 38kWh
ID3
Opel Corsa
Nissan Leaf
BMW i3
Fiat 500
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
KrocksäkerhetVerdi_ skrev: ↑12 aug 2024 10:12Överlägsen på räckvidd och laddhastighet ja. Saker som inte är relevanta för användningsfallet.Tellus skrev: ↑11 aug 2024 22:05Man får en beg model 3 för 250k. Rätt överlägsen ovan nämnda bilarDexter86 skrev: ↑11 aug 2024 15:06Jag väcker denna gamla tråden till liv igen då livet kom emellan osv och vi inte kommit till skott att handla en andrabil ännu.
Peugeot 206 eller 2006
Ioniq 28 eller 38kWh
ID3
Opel Corsa
Nissan Leaf
BMW i3
Fiat 500
Infotainment
Navigator
Andrahandsvärde
Servicefri
Dashcam och vaktläge
Överlägsen app
Plus 20 saker till

https://www.blocket.se/annons/1000695371
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Fan va man gillar detta forumet ! Tack för all input göbbar
Vi har en Model Y som vi använder annars, men tycker den samlar lite för mycket onödiga mil plus vi behöver ytterligare en bil så likabra hugga en elbil till.
Ska gärna vara så få mil som möjligt då vi åker massor som sagt.
Handlar inte så mycket om ångest för räckvidd men hade varit gött om man kunde få iaf 15mil vintertid så man slipper plugga i den varenda dag, kanske iofs är skitsamma men gött och slippa.
@swedishadvocate
Cupra Born går bort pga för högt pris tyvärr
Fiat 500 går troligtvis bort pga den är för liten.
Ioniq är intressant mest för att dom verkar vara så energieffektiva samt att det ändå är bra jäkla plats i bilen, dock skeptisk till 28kWh, gött ha lite mer ifall ifall.
ID3 känns ändå någonstans som vettigaste alternativet sett till pris, mil, plats invändigt, batteri osv.
i3 kan man la få runt 200’ om man krigar lite men känns uråldrig.
Vet inte hur Kona med det mindre batteriet presterar ?
Niro o Soul hade kunnat funka också men dom flesta har rullat så jäkla mkt.
Hur långt kommer en Cooper vintertid?
Kollat lite på TeslaBjörns vintertest för att få en fingervisning, inga imponerande siffror på dom flesta bilar i denna prisklass :/
Bra info om Stellantis, tack!
Går la dock ladda till x antal procent sen koppla ut eller stoppa?
ZS EV är la ganska ok storleksmässigt men värmen osv vintertid va la kaos på dom?
Leaf känns någonstans ändå som ett Ok alternativ också.
Nackdelar med den?
Vi har en Model Y som vi använder annars, men tycker den samlar lite för mycket onödiga mil plus vi behöver ytterligare en bil så likabra hugga en elbil till.
Ska gärna vara så få mil som möjligt då vi åker massor som sagt.
Handlar inte så mycket om ångest för räckvidd men hade varit gött om man kunde få iaf 15mil vintertid så man slipper plugga i den varenda dag, kanske iofs är skitsamma men gött och slippa.
@swedishadvocate
Cupra Born går bort pga för högt pris tyvärr
Fiat 500 går troligtvis bort pga den är för liten.
Ioniq är intressant mest för att dom verkar vara så energieffektiva samt att det ändå är bra jäkla plats i bilen, dock skeptisk till 28kWh, gött ha lite mer ifall ifall.
ID3 känns ändå någonstans som vettigaste alternativet sett till pris, mil, plats invändigt, batteri osv.
i3 kan man la få runt 200’ om man krigar lite men känns uråldrig.
Vet inte hur Kona med det mindre batteriet presterar ?
Niro o Soul hade kunnat funka också men dom flesta har rullat så jäkla mkt.
Hur långt kommer en Cooper vintertid?
Kollat lite på TeslaBjörns vintertest för att få en fingervisning, inga imponerande siffror på dom flesta bilar i denna prisklass :/
Bra info om Stellantis, tack!
Går la dock ladda till x antal procent sen koppla ut eller stoppa?
ZS EV är la ganska ok storleksmässigt men värmen osv vintertid va la kaos på dom?
Leaf känns någonstans ändå som ett Ok alternativ också.
Nackdelar med den?
Senast redigerad av Dexter86, redigerad totalt 1 gånger.
Den har jag faktiskt sneglat på, riktigt jävla trevlig bil! Hade velat ha ner den lite till i pris.nek0 skrev: ↑12 aug 2024 05:41https://www.hedinbil.se/bilar/61781/pb-uc-mg-4-2022
Finns säkert billigare.
Känns lite ”fel”’att köpa en kinesisk jävel men.
Borde nog finnas prutmån. Det där är väl typ vad den kostade ny efter bonus.Dexter86 skrev: ↑12 aug 2024 13:12Den har jag faktiskt sneglat på, riktigt jävla trevlig bil! Hade velat ha ner den lite till i pris.nek0 skrev: ↑12 aug 2024 05:41https://www.hedinbil.se/bilar/61781/pb-uc-mg-4-2022
Finns säkert billigare.
Är väl ingen brist på MG heller...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Är det så? Dom nya 64kWh låg la närmre 400?taliz skrev: ↑12 aug 2024 13:18Borde nog finnas prutmån. Det där är väl typ vad den kostade ny efter bonus.Dexter86 skrev: ↑12 aug 2024 13:12Den har jag faktiskt sneglat på, riktigt jävla trevlig bil! Hade velat ha ner den lite till i pris.nek0 skrev: ↑12 aug 2024 05:41https://www.hedinbil.se/bilar/61781/pb-uc-mg-4-2022
Finns säkert billigare.
Är väl ingen brist på MG heller...
Har skickat o prutat lite men dom e sjukt snåla på släppa, det är fan Demo också, får se vad dom säger.
- airdrive
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin185079
Uppdaterade Kia Soul med 64 kwh batteri verkar ligga lägre i andrahandsvärde om man kan stå ut med designen och ett något mindre bagage.
Annars är ju Hyundai ionic med 38 kWh batteri trevlig om man kan leva med riktigt långsam CCS laddning
Annars är ju Hyundai ionic med 38 kWh batteri trevlig om man kan leva med riktigt långsam CCS laddning
M3 LR 2023
-
Jo, det måste väl kunna gå att lösa med typ en extern timer eller ngt...
Har själv letat efter en andrabil i ungefär den prisklassen men med krav på att det skulle vara nåt kul och inte bara praktisk eller jättebillig, men ändå med tillräcklig räckvidd och övriga egenskaper så den funkar i vardagen. Mitt val blev en så gott som ny Fiat 500 som jag är supernöjd med. Kul att köra och titta på. Bra infotainment och app som aldrig strular (även om man inte kan göra jättemycket med den). Går nog ca 20-25 mil beroende på årstid, men har eg dålig koll då den aldrig går längre sträckor. Förvånansvärt rymlig fram men självklart trång i baksätet, även om jag tycker det funkar helt ok att skjutsa barn och kompisar. En fördel med liten kupé är att den blir varm väldigt snabbt på vintern. Valde mellan den och Mini samt I3. Minin är ännu lite roligare att köra men lite trängre inuti och har lite kortare räckvidd. I3an är rymligare ffa i baksätet men börjar kännas lite gammal samt att designen kan vara en dealbreaker (för vissa i familjen
). Men, samtliga är mycket trevliga bilar och jag skulle gärna haft alla tre.
Behöver man mer utrymme och inte bryr sig så mycket om hur den ser ut så hade jag nog gått på en Leaf, med förutsättning att du aldrig tänkt snabbladda. Har haft flera och var faktiskt väldigt nöjd, men inte så jättekul direkt. Tror det går att få rätt så nya till bra pris.
Om du kan gå upp lite mer så går det nog att få en Born, känns klart roligare än en ID3. När jag kollade i slutet på förra året så var inte Born dyrare än ID3.
Behöver man mer utrymme och inte bryr sig så mycket om hur den ser ut så hade jag nog gått på en Leaf, med förutsättning att du aldrig tänkt snabbladda. Har haft flera och var faktiskt väldigt nöjd, men inte så jättekul direkt. Tror det går att få rätt så nya till bra pris.
Om du kan gå upp lite mer så går det nog att få en Born, känns klart roligare än en ID3. När jag kollade i slutet på förra året så var inte Born dyrare än ID3.
KIA EV9 GT-Line-24
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
Håller med om att Fiat 500 år en riktig charmig bil faktiskt ä, speciellt ”caben” men den är nog tyvärr på tok för liten.
En 4 dörrars är optimalt så man kan ha en barnstol i förebyggande syfte i.
Ja alltså skiljer ju ändå typ 50-70k mellan Leaf och ID3
Snabbladda kommer nog ske VÄLDIGT sällan skulle jag tro, om ens någon gång.
Man får ändå en 22-23 för rimlig peng, troligtvis något mer sneak utr men det är alla ID3 också.
Vad är dom stora nackdelarna med Leaf? Typ vintertid.
Sommartid funkar uu allt felfritt oftast hehe
Man får ändå en 22-23 för rimlig peng, troligtvis något mer sneak utr men det är alla ID3 också.
Ja en 500 och barnstol kanske jag inte skulle rekommendera, inte heller barnvagnDexter86 skrev: ↑12 aug 2024 16:51Håller med om att Fiat 500 år en riktig charmig bil faktiskt ä, speciellt ”caben” men den är nog tyvärr på tok för liten.

KIA EV9 GT-Line-24
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
Nu svär jag i kyrkan kanske men tittar man på Leaf så hade jag slängt in Zoe i mixen. Ingen Chadmo och de äldre med bättre säkerhet börjar gå för runt 100-ingen.Dexter86 skrev: ↑12 aug 2024 16:51Håller med om att Fiat 500 år en riktig charmig bil faktiskt ä, speciellt ”caben” men den är nog tyvärr på tok för liten.
Vi rattar runt 3 barn och barnvagn samt i nödfall en kompis i bilen.
Då kan man spara 120-150 papp till något roligare.
Jag hade faktiskt kunnat tänka mig en Zoe, bra batteri och går att få relativt ny till ett vettigt pris. Sen vet jag iofs inte nackdelarna med den men…Dreas89 skrev: ↑12 aug 2024 18:03Nu svär jag i kyrkan kanske men tittar man på Leaf så hade jag slängt in Zoe i mixen. Ingen Chadmo och de äldre med bättre säkerhet börjar gå för runt 100-ingen.Dexter86 skrev: ↑12 aug 2024 16:51Håller med om att Fiat 500 år en riktig charmig bil faktiskt ä, speciellt ”caben” men den är nog tyvärr på tok för liten.
Vi rattar runt 3 barn och barnvagn samt i nödfall en kompis i bilen.
Då kan man spara 120-150 papp till något roligare.
Anledningen till att jag inte vill köpa en är för att vår dotter heter Zoe

-
Som jag förstått det så är även nyare Zoe lika säkra som äldre förutsatt att ett nyare exemplar av Zoe har samma uppsättning airbags som en äldre Zoe. Nyare Zoe fick sämre betyg dels pga av att Renault tog bort sidokrockskyddsgardinen som skyddar åkandes huvuden som standardutrustning, och dels pga att testkriterierna reviderades. Personligen så skulle jag således kontrollera så att den här säkerhetsutrustningen (sidokrockskyddsgardinen) är installerad innan köp av en Zoe.Dreas89 skrev: ↑12 aug 2024 18:03Nu svär jag i kyrkan kanske men tittar man på Leaf så hade jag slängt in Zoe i mixen. Ingen Chadmo och de äldre med bättre säkerhet börjar gå för runt 100-ingen. [...Dexter86 skrev: ↑12 aug 2024 16:51Håller med om att Fiat 500 år en riktig charmig bil faktiskt ä, speciellt ”caben” men den är nog tyvärr på tok för liten.
Med reservation för att det kan finnas ngn ytterligare grej som jag missat.
Se t.ex (Har dock inte läst igenom hela den artikeln...):
https://www.autoexpress.co.uk/renault/z ... ety-rating
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
-
Varför då?