Motorjournalister...
Moderator: Redaktion
Motorjournalister...
Det finns ju andra trådar om detta med den längsta bär namnet på en specifik journalist så jag gör en ny.
Här är en länk till en artikel där de verkligen lyckas blanda rena felaktigheter med halvsanningar och därmed bevisa hur okunniga de är när de rafsat ner det här. De har inte ens orkat lyssna på vad personen i videon verkligen säger:
http://autonytt.se/skillnaderna-mellan- ... h-model-s/
Här är en länk till en artikel där de verkligen lyckas blanda rena felaktigheter med halvsanningar och därmed bevisa hur okunniga de är när de rafsat ner det här. De har inte ens orkat lyssna på vad personen i videon verkligen säger:
http://autonytt.se/skillnaderna-mellan- ... h-model-s/
Re: Motorjournalister...
Jag hittade bara två fel; autopilot är inte standard på Model 3 och accelerationstiden (han jämför instegsmodellen av Model 3 med performance-modellen av Model S, något som naturligtvis blir helt tokigt).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Motorjournalister...
*Ingångspriset på Model S är inte $63k (det är priset för 70D efter avdrag av bidrag m.m.) utan $71,5k (70 utan avdrag).Herr X skrev:Jag hittade bara två fel; autopilot är inte standard på Model 3 och accelerationstiden (han jämför instegsmodellen av Model 3 med performance-modellen av Model S, något som naturligtvis blir helt tokigt).
*Tillval av AP verkar inte vara en skillnad mellan Model S och Model S så att ta upp den i en artikel som heter "Skillnaderna mellan Tesla Model 3 och Model S"
*Storleken verkar inte vara 20% mindre utan närmare 10% mindre.
*Model S acceleration är 5,5 sekunder jämfört med under 6 sekunder
Det var ju felaktigheter i princip varje stycke vad gäller texten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Motorjournalister...
Jag kollade just i configuratorn, och den billigaste 2WD 70 kWh S:en har 5,8 sek acceleration.Svenssons skrev:*Model S acceleration är 5,5 sekunder jämfört med under 6 sekunder
Håller med!Svenssons skrev:Det var ju felaktigheter i princip varje stycke vad gäller texten.
Re: Motorjournalister...
Jag tog uppgifterna för 0-60 miles/h vilket är 5,5 sekunder. Uppgiften "under 6 seconds" för Model 3 gäller dock både 0-60 miles/h och 0-100 km/h. Det betyder att Model 3 i grundutförande och Model S 70 har i princip samma acceleration.Jerker skrev:Jag kollade just i configuratorn, och den billigaste 2WD 70 kWh S:en har 5,8 sek acceleration.Svenssons skrev:*Model S acceleration är 5,5 sekunder jämfört med under 6 sekunder
Håller med!Svenssons skrev:Det var ju felaktigheter i princip varje stycke vad gäller texten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Motorjournalister...
clickbait sida, ta bort tråden eller låt den sjunka ner, ja nu lyfte jag den men
ms 76132 "Eleamore"
Re: Motorjournalister...
Sedan är det ju inte bara journalister som gör fel. Tycker det blir lite fel också när man jämför två likadana modeller och vill påvisa skillnaderna...Svenssons skrev:*Ingångspriset på Model S är inte $63k (det är priset för 70D efter avdrag av bidrag m.m.) utan $71,5k (70 utan avdrag).Herr X skrev:Jag hittade bara två fel; autopilot är inte standard på Model 3 och accelerationstiden (han jämför instegsmodellen av Model 3 med performance-modellen av Model S, något som naturligtvis blir helt tokigt).
*Tillval av AP verkar inte vara en skillnad mellan Model S och Model S så att ta upp den i en artikel som heter "Skillnaderna mellan Tesla Model 3 och Model S"
*Storleken verkar inte vara 20% mindre utan närmare 10% mindre.
*Model S acceleration är 5,5 sekunder jämfört med under 6 sekunder
Det var ju felaktigheter i princip varje stycke vad gäller texten.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Motorjournalister...
Model 3 är 10% mindre på längden och 10% mindre på bredden samt samma höjd. Det blir 20% mindre volymmässigt o d e nog d som elon menat hela tiden.
Re: Motorjournalister...
http://www.aftonbladet.se/bil/article22681113.ab
Som vanligt framstår Tesla som värsta skräpet.
Som vanligt framstår Tesla som värsta skräpet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Motorjournalister...
Ja, och i slutet av artikeln så kommer ett stycke som visar att hela artikeln egentligen var ganska meningslös:mati skrev:http://www.aftonbladet.se/bil/article22681113.ab
Som vanligt framstår Tesla som värsta skräpet.
Det är inte första gången som Tesla sågas för taskig kvalitet, dock påpekar tidningen att tillverkaren dels är väldigt snabb på att åtgärda problem samt att de inte är ensamma om att ha kvalitetsbrister på nya produkter.
Re: Motorjournalister...
Det här rör ju inte motorjournalister specifikt utan journalism i allmänhet men det är väl så här det är! De här gjorde rena falsarier för att testa hur det togs emot och förvånande många tidningar tog in det utan att kolla faktabakgrunden. Så är det naturligtvis även i bilvärlden och miljörapporteringen. Man hittar på en artikel och hoppas på att tillräckligt många inte ska orka kolla fakta, och det har vi ju sett prov på när det rör elbilar och det plötsligt kommer en massa artiklar som berättar hur miljöovänliga elbilar är.
http://www.medievarlden.se/nyheter/2016 ... edaktioner
http://www.medievarlden.se/nyheter/2016 ... edaktioner