VW E-Golf eller Opel Corsa-E?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Fuzzbox

VW E-Golf eller Opel Corsa-E?

Inlägg av Fuzzbox »

Vi har väl mer eller mindre bestämt oss, jag och tanten att köpa en elbil som andra bil. Idag har vi en Passat GTE och en trött liten Hyundai bensinare.

VW gillar vi båda två därav sneglar vi åt E-Golfen (35kwh batteriet) men samtidigt så när jag tittar på Corsan så känns den betydligt mer modern. Längre räckvidd dessutom.

Men när jag läser tester osv om E-Golfen får den ju väldigt fin kritik, även fast inte Corsan får någon dålig kritik. Men för mig personligen klingar det lite dåligt att den delar så mycket teknik med Peugeot 208an. Franska bilar...det må vara en fördom men det har aldrig klingat fint i mina öron.

Är det någon här som äger, provkört eller känner någon som har någon av bilarna och har lite input? Vore uppskattat.
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/thomas36594

Re: VW E-Golf eller Opel Corsa-E?

Inlägg av Skyltspurtaren »

Korttidsleasade en e-Golf 2020 ett par månader. Aldrig suttit i en Corsa så kan inte jämföra.

Men Golfen är som en - Golf. Allt är som vanligt men den är mycket roligare och skönare att köra än en bensinare. En bra bil helt enkelt. Bra acc, om än något lätt över framhjulen. Verklig räckvidd är typ 19 mil, dvs du kan ta dig vart som helst men ibland blir det kanske lite fler laddstopp än vad alla i bilen hade önskar sig.

Vi gjorde tex en skidresa med takbox tor Sthlm-Kungsberget, funkade ok som enstaka utflykt, laddhastigheten imponerar inte.

Jag skulle tom vilja påstå att den är betydligt roligare än Passaten som ni snart kanske upptäcker att den blivit långtidsparkerad.

Något mer specifikt du funderar över?
BEV[e-Rage]

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Corsa-e är nära kusin med e-208 som det står en del om här: viewtopic.php?t=23665
Jag skulle tro de har snarlika för- och nackdelar.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fuzzbox skrev: 13 aug 2024 16:47
...] Är det någon här som äger, provkört eller känner någon som har någon av bilarna och har lite input? Vore uppskattat.
Det finns en 'egenhet' med karosskonstruktionen på Golf MK7. Se t.ex:
viewtopic.php?p=717246#p717246

Vissa Golf MK7 har skyddande hårdplast på det stället, men jag skulle gissa på att det är mindre vanligt. Så kanske en aspekt att ta i beaktande.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

En Hyundai original-Ioniq kanske? Har dock inte koll på hur snabbt de laddar.

Bild
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
para
Teslaägare

Inlägg av para »

Vi har haft våran e-Corsa i 3år nu men bara kört 1500mil. Har den som andrabil.
Har nästan inget negativt att säga men vi har aldrig snabbladdat den eller åkt längre än 20mil. Välbyggd, bra ihopskruvad. Inget skrammel.
Fungerande regnsensor, adaptiv farthållare och aldrig nån spökbromsning.
Matrix-Led där automatiska helljuset funkar perfekt.

Laddnivån går inte ställa så det blir alltid 100%.
Appen är lite seg ibland men Max nån minut innan den får kontakt. Första året var den helt oanvändbar så viss utveckling har skett.
Åkt bärgare en gång hemifrån då 12v batteriet laddat ur.

OPD bromsar/regenererar lite klent och inte helt ner till stillastående som Teslan. Man behöver dessutom ”växla” till B för att få någorlunda regen.
M3 LR AWD Highland, vit -2024
Såld: Tesla Model 3 LR AWD, vit -2021
Såld: Tesla Model 3 LR AWD, svart -2019
Såld: Kia eNiro AdvPlusTech
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare

Inlägg av FStaake »

Mina 0,02$:
Oavsett bil hade jag letat efter 3-fas laddning.
Det är natt och dag i skillnad på att ladda 1-fas kontra 3-fas. Man behöver inte maxa 3-fasen med 16A heller.
3-fas á 8A ger ca 5kW och hinner ladda bilen full.
Hade man istället fått köra 16A 1-fas blir det 3,7kW och det riskerar att bråka med andra förbrukare hemma.
Vi är inom ett år på väg att köpa en 3:e bil till ungdomarna hemma och jag känner mer o mer att 3-fas laddning väger tyngre än ev. långsam snabbladdning.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
SwedishAdvocate

Ytterligare en aspekt:
BEV[e-Rage] skrev: 11 aug 2024 17:03
- Elbilskusinerna från Opel, Peugeot, Citroën och DS laddar lite snabbare (Max 100kW) men ända fram till årsmodell 2023 levererades de med en 2G/3G uppkoppling som snart inte stöds (beroende på operatör). [...
SwedishAdvocate

SwedishAdvocate skrev: 13 aug 2024 22:42
Ytterligare en aspekt:
BEV[e-Rage] skrev: 11 aug 2024 17:03
- Elbilskusinerna från Opel, Peugeot, Citroën och DS laddar lite snabbare (Max 100kW) men ända fram till årsmodell 2023 levererades de med en 2G/3G uppkoppling som snart inte stöds (beroende på operatör). [...
Mer om det här med 2G/3G:
viewtopic.php?t=34868
BEV[e-Rage]

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Lite osäker men drabbar inte kommande 2G/3G nedstängning även e-Golf (2017-2021) på samma sätt som Corsa-e (2020-2023) om det nu var mellan dessa två alternativ som frågan gällde?
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

BEV[e-Rage] skrev: 14 aug 2024 01:20
Lite osäker men drabbar inte kommande 2G/3G nedstängning även e-Golf (2017-2021) på samma sätt som Corsa-e (2020-2023) om det nu var mellan dessa två alternativ som frågan gällde?
Tydligen väldigt många bilar som kommer att få körförbud enligt denna artikel. Ännu en gång visar Tesla fördelen med att ha kontroll över komponenter i bilen. Har själv uppdaterat från 3G till 4G med hjälp av den uppdatering som Tesla erbjuder. Legacy-tillverkare verkar inte ha det lika lätt.

https://carup.se/larmet-korforbud-pa-ma ... lacks-ner/
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Skriv svar