Jag bytte nu för att slippa en bil utan spakar. (Ja, jag har provat flera st utan spak OCH kört massor med motorcykel)Jaegaern skrev: ↑14 aug 2024 10:40Det var bara en instickare. Det är säkerligen fler som resonerar så, än som inte gör det. Men de blir kanske inte så många totalt. Vad vet jag.holden skrev: ↑14 aug 2024 09:58Att bilar med blinkersspakar skulle ha högre andravärde är tveksamt med tanke på hur många andra förbättringar de bilarna har mot föregående generation. Dessutom snabbt övergående eftersom blinkersnojan minskar pga tillvänjning. Jag har bil både med och utan spakar, är det ett problem på riktigt? Nej.
Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Moderator: Redaktion
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
-
- Inlägg: 561
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Men kom igen. Alla Tesla på Blocket KVD m.m har "extrautrustning" iom att 95% av alla säljs med tillhörande vinterhjul. Dvs: du får jämföra äpplen med äpplen. Vad kostade din bil ny (inkl något så basalt som vinterhjul och annat krimskrams som EAP tex) och vad kostar en bil idag (inkl hjul och utrustning).Jaegaern skrev: ↑14 aug 2024 10:38Jag räknar på vad jag betalade. Jag jämför inte, återigen, krimskrams (vad det nu skulle vara?) eller vinterhjul. Det kostar alltid oavsett bil, så det är inköpspris jag räknar på. Annars måste man besluta sig för att ta med vinterhjul och bagagerumsmatta i alla dialoger om pris. Jag tycker då det är enklare att alla pratar om samma sak. Inköpspris.teslaponken skrev: ↑14 aug 2024 10:07Nej, du betalade inte 640' för en Y LR -21. En absolut basutrustad kostade 710' hösten/sommaren 2021, dvs utan vinterhjul, interiörfärg, mjukvarurip-offs osv.Jaegaern skrev: ↑14 aug 2024 09:43Nja. Jag håller inte med. Den är förmodligen värd mer än 400 idag. Men jag kan ju se vad riddermark erbjuder om man är intresserad.teslaponken skrev: ↑13 aug 2024 17:48
Du verkar utgå från att din är värd 450-500. Det är den inte. Den är värd kring 400 idag.
Dvs värdetapp 300' på 3 år
Och den kostade 640 med bidrag -> värdetapp på 240 på 3 år om du bestämmer värdet till 400. Även om det skulle vara såhär illa är det inget jag inte räknat med. Jag tror att många som köper en bil för 600K ser att den kan gå ner med 200K på 3 år. Värdetappet är stort första åren som med alla kapitalvaror. Det är liksom inget konstigt och jag förstår inte fascinationen om att det skulle vara ett problem? Allt är inte påväg i en rak linje till botten för det, den viker av efter 3 år.
Du är lite av en domedagsprofet. Utgår från de billigaste priserna på icke avslutade och avslutade affärer på KVD för att skrika högst att det är värdelöst att köpa en M3 eller MY. Eller vad är målet?
Du får räkna totalpriset. Dvs med hjul och allt krimskrams. Då blev priset 700' efter miljöbonus. Vet ju det för jag köpte en hösten -21, samtidigt som du.
Ja, testa mejla Riddermark eller annan firma. Så ska du se vad de ger för en Y LR -21.
Inte en krona över 390K.
Jag vet inte om du inser, men du vinklar alltid kalkyler till din fördel. En basutrustad MY för X kronor på KVD jämfört med en fullutrustad ny för Y kronor på tesla.com. Så drar du mellanskillnad som om det vore en sanning.
Du betalade kring 700' för din Y LR eller strax under. Om du valde vit/svart, med endast vinterhjul. Det var ju vad de kostade då.
Du kan väl testa. Jag är helt övertygad om att bilen är värd max 400k. Vad erbjuder bilhandlare?
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4448
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Min bil, en MY LR -22, kostade 719k enligt fakturan och sen knappt 10k i leveransavgift (det är ju inbakat i priset numera). 70k i bonus. Det blir 660k. Vet inte hur du får det till 700k ens med extremt dyra vinterhjul.teslaponken skrev: ↑14 aug 2024 10:54Nej, du betalade inte 640' för en Y LR -21. En absolut basutrustad kostade 710' hösten/sommaren 2021, dvs utan vinterhjul, interiörfärg, mjukvarurip-offs osv.
Du får räkna totalpriset. Dvs med hjul och allt krimskrams. Då blev priset 700' efter miljöbonus. Vet ju det för jag köpte en hösten -21, samtidigt som du.
Ja, testa mejla Riddermark eller annan firma. Så ska du se vad de ger för en Y LR -21.
Inte en krona över 390K.
Model Y LR AWD 2022
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Men vad är det stora problemet egentligen, att du måste kasta en snabb blick ner på ratten vid utblink i rondeller? Knappast en deal-breaker IMO.Walker skrev: ↑14 aug 2024 10:53Jag bytte nu för att slippa en bil utan spakar. (Ja, jag har provat flera st utan spak OCH kört massor med motorcykel)Jaegaern skrev: ↑14 aug 2024 10:40Det var bara en instickare. Det är säkerligen fler som resonerar så, än som inte gör det. Men de blir kanske inte så många totalt. Vad vet jag.holden skrev: ↑14 aug 2024 09:58Att bilar med blinkersspakar skulle ha högre andravärde är tveksamt med tanke på hur många andra förbättringar de bilarna har mot föregående generation. Dessutom snabbt övergående eftersom blinkersnojan minskar pga tillvänjning. Jag har bil både med och utan spakar, är det ett problem på riktigt? Nej.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
-
- Inlägg: 561
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Jag vet inte om du hängde med i prissänkningarna i början av 2022.jonasl skrev: ↑14 aug 2024 11:31Min bil, en MY LR -22, kostade 719k enligt fakturan och sen knappt 10k i leveransavgift (det är ju inbakat i priset numera). 70k i bonus. Det blir 660k. Vet inte hur du får det till 700k ens med extremt dyra vinterhjul.teslaponken skrev: ↑14 aug 2024 10:54Nej, du betalade inte 640' för en Y LR -21. En absolut basutrustad kostade 710' hösten/sommaren 2021, dvs utan vinterhjul, interiörfärg, mjukvarurip-offs osv.
Du får räkna totalpriset. Dvs med hjul och allt krimskrams. Då blev priset 700' efter miljöbonus. Vet ju det för jag köpte en hösten -21, samtidigt som du.
Ja, testa mejla Riddermark eller annan firma. Så ska du se vad de ger för en Y LR -21.
Inte en krona över 390K.
Priserna stod högre för de första MY som kom Q3/Q4 2021. Då var en basutrustad utan dragkrok kring 740-750k innan miljöbonus exkl vinterhjul.
Oavsett. Om vi kollar på 2022or så säger du 660k. Dvs 690k med vinterhjul ungefär.
Sålts 2 Y LR 2022 nyligen på KVD. Lite högre mil kring 412k tror jag och lägre mil kring 460k. Men dessa var inte helt basutrustade utan hade lite utrustning tror jag.
- Jaegaern
- Teslaägare
- Inlägg: 1248
- Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Vi tycker olika angående hur man räknar. Låt oss lämna det där.teslaponken skrev: ↑14 aug 2024 11:36Jag vet inte om du hängde med i prissänkningarna i början av 2022.jonasl skrev: ↑14 aug 2024 11:31Min bil, en MY LR -22, kostade 719k enligt fakturan och sen knappt 10k i leveransavgift (det är ju inbakat i priset numera). 70k i bonus. Det blir 660k. Vet inte hur du får det till 700k ens med extremt dyra vinterhjul.teslaponken skrev: ↑14 aug 2024 10:54Nej, du betalade inte 640' för en Y LR -21. En absolut basutrustad kostade 710' hösten/sommaren 2021, dvs utan vinterhjul, interiörfärg, mjukvarurip-offs osv.
Du får räkna totalpriset. Dvs med hjul och allt krimskrams. Då blev priset 700' efter miljöbonus. Vet ju det för jag köpte en hösten -21, samtidigt som du.
Ja, testa mejla Riddermark eller annan firma. Så ska du se vad de ger för en Y LR -21.
Inte en krona över 390K.
Priserna stod högre för de första MY som kom Q3/Q4 2021. Då var en basutrustad utan dragkrok kring 740-750k innan miljöbonus exkl vinterhjul.
Oavsett. Om vi kollar på 2022or så säger du 660k. Dvs 690k med vinterhjul ungefär.
Sålts 2 Y LR 2022 nyligen på KVD. Lite högre mil kring 412k tror jag och lägre mil kring 460k. Men dessa var inte helt basutrustade utan hade lite utrustning tror jag.
Men jag förstår inte fascinationen av att en dyr bil går ner några hundra tusen i värde..? Tror du att folk räknar med 20% värdeminskning på 3 år? Jag räknar med 50%. Är priset högre än det är det en bonus.
Varför skriks det att MY och M3 tappar sjukt i värde? De tappar förväntat mycket…? Och vad vill du förmedla med det isåfall? Ska man sluta köpa nya bilar, sluta köpa tesla? Jag fattar verkligen inte.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
- Jaegaern
- Teslaägare
- Inlägg: 1248
- Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Jag tycker det finns för och nackdelar med båda. Poängen var att det finns säkert någon där ute som tycker det är en klar fördel med spakar och därför väljer en begagnad.holden skrev: ↑14 aug 2024 11:35Men vad är det stora problemet egentligen, att du måste kasta en snabb blick ner på ratten vid utblink i rondeller? Knappast en deal-breaker IMO.Walker skrev: ↑14 aug 2024 10:53Jag bytte nu för att slippa en bil utan spakar. (Ja, jag har provat flera st utan spak OCH kört massor med motorcykel)Jaegaern skrev: ↑14 aug 2024 10:40Det var bara en instickare. Det är säkerligen fler som resonerar så, än som inte gör det. Men de blir kanske inte så många totalt. Vad vet jag.holden skrev: ↑14 aug 2024 09:58Att bilar med blinkersspakar skulle ha högre andravärde är tveksamt med tanke på hur många andra förbättringar de bilarna har mot föregående generation. Dessutom snabbt övergående eftersom blinkersnojan minskar pga tillvänjning. Jag har bil både med och utan spakar, är det ett problem på riktigt? Nej.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Tror det är mycket okunskap om hur marknaden fungerar och Teslas filosofi i att producera/ sälja är.Jaegaern skrev: ↑14 aug 2024 12:24Vi tycker olika angående hur man räknar. Låt oss lämna det där.teslaponken skrev: ↑14 aug 2024 11:36Jag vet inte om du hängde med i prissänkningarna i början av 2022.jonasl skrev: ↑14 aug 2024 11:31Min bil, en MY LR -22, kostade 719k enligt fakturan och sen knappt 10k i leveransavgift (det är ju inbakat i priset numera). 70k i bonus. Det blir 660k. Vet inte hur du får det till 700k ens med extremt dyra vinterhjul.teslaponken skrev: ↑14 aug 2024 10:54Nej, du betalade inte 640' för en Y LR -21. En absolut basutrustad kostade 710' hösten/sommaren 2021, dvs utan vinterhjul, interiörfärg, mjukvarurip-offs osv.
Du får räkna totalpriset. Dvs med hjul och allt krimskrams. Då blev priset 700' efter miljöbonus. Vet ju det för jag köpte en hösten -21, samtidigt som du.
Ja, testa mejla Riddermark eller annan firma. Så ska du se vad de ger för en Y LR -21.
Inte en krona över 390K.
Priserna stod högre för de första MY som kom Q3/Q4 2021. Då var en basutrustad utan dragkrok kring 740-750k innan miljöbonus exkl vinterhjul.
Oavsett. Om vi kollar på 2022or så säger du 660k. Dvs 690k med vinterhjul ungefär.
Sålts 2 Y LR 2022 nyligen på KVD. Lite högre mil kring 412k tror jag och lägre mil kring 460k. Men dessa var inte helt basutrustade utan hade lite utrustning tror jag.
Men jag förstår inte fascinationen av att en dyr bil går ner några hundra tusen i värde..? Tror du att folk räknar med 20% värdeminskning på 3 år? Jag räknar med 50%. Är priset högre än det är det en bonus.
Varför skriks det att MY och M3 tappar sjukt i värde? De tappar förväntat mycket…? Och vad vill du förmedla med det isåfall? Ska man sluta köpa nya bilar, sluta köpa tesla? Jag fattar verkligen inte.
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Just vid utblink ur rondeller är spakar onekligen ”bättre” men att välja bil enbart utifrån detta kriterium verkar lite märkligt.Jaegaern skrev: ↑14 aug 2024 12:24Jag tycker det finns för och nackdelar med båda. Poängen var att det finns säkert någon där ute som tycker det är en klar fördel med spakar och därför väljer en begagnad.holden skrev: ↑14 aug 2024 11:35Men vad är det stora problemet egentligen, att du måste kasta en snabb blick ner på ratten vid utblink i rondeller? Knappast en deal-breaker IMO.Walker skrev: ↑14 aug 2024 10:53Jag bytte nu för att slippa en bil utan spakar. (Ja, jag har provat flera st utan spak OCH kört massor med motorcykel)Jaegaern skrev: ↑14 aug 2024 10:40Det var bara en instickare. Det är säkerligen fler som resonerar så, än som inte gör det. Men de blir kanske inte så många totalt. Vad vet jag.holden skrev: ↑14 aug 2024 09:58Att bilar med blinkersspakar skulle ha högre andravärde är tveksamt med tanke på hur många andra förbättringar de bilarna har mot föregående generation. Dessutom snabbt övergående eftersom blinkersnojan minskar pga tillvänjning. Jag har bil både med och utan spakar, är det ett problem på riktigt? Nej.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
- Jaegaern
- Teslaägare
- Inlägg: 1248
- Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Ja säkerligen!MY_piraya skrev: ↑14 aug 2024 12:43Tror det är mycket okunskap om hur marknaden fungerar och Teslas filosofi i att producera/ sälja är.Jaegaern skrev: ↑14 aug 2024 12:24Vi tycker olika angående hur man räknar. Låt oss lämna det där.teslaponken skrev: ↑14 aug 2024 11:36Jag vet inte om du hängde med i prissänkningarna i början av 2022.jonasl skrev: ↑14 aug 2024 11:31Min bil, en MY LR -22, kostade 719k enligt fakturan och sen knappt 10k i leveransavgift (det är ju inbakat i priset numera). 70k i bonus. Det blir 660k. Vet inte hur du får det till 700k ens med extremt dyra vinterhjul.teslaponken skrev: ↑14 aug 2024 10:54Nej, du betalade inte 640' för en Y LR -21. En absolut basutrustad kostade 710' hösten/sommaren 2021, dvs utan vinterhjul, interiörfärg, mjukvarurip-offs osv.
Du får räkna totalpriset. Dvs med hjul och allt krimskrams. Då blev priset 700' efter miljöbonus. Vet ju det för jag köpte en hösten -21, samtidigt som du.
Ja, testa mejla Riddermark eller annan firma. Så ska du se vad de ger för en Y LR -21.
Inte en krona över 390K.
Priserna stod högre för de första MY som kom Q3/Q4 2021. Då var en basutrustad utan dragkrok kring 740-750k innan miljöbonus exkl vinterhjul.
Oavsett. Om vi kollar på 2022or så säger du 660k. Dvs 690k med vinterhjul ungefär.
Sålts 2 Y LR 2022 nyligen på KVD. Lite högre mil kring 412k tror jag och lägre mil kring 460k. Men dessa var inte helt basutrustade utan hade lite utrustning tror jag.
Men jag förstår inte fascinationen av att en dyr bil går ner några hundra tusen i värde..? Tror du att folk räknar med 20% värdeminskning på 3 år? Jag räknar med 50%. Är priset högre än det är det en bonus.
Varför skriks det att MY och M3 tappar sjukt i värde? De tappar förväntat mycket…? Och vad vill du förmedla med det isåfall? Ska man sluta köpa nya bilar, sluta köpa tesla? Jag fattar verkligen inte.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
- Jaegaern
- Teslaägare
- Inlägg: 1248
- Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Självklart inte enbartholden skrev: ↑14 aug 2024 13:03Just vid utblink ur rondeller är spakar onekligen ”bättre” men att välja bil enbart utifrån detta kriterium verkar lite märkligt.Jaegaern skrev: ↑14 aug 2024 12:24Jag tycker det finns för och nackdelar med båda. Poängen var att det finns säkert någon där ute som tycker det är en klar fördel med spakar och därför väljer en begagnad.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Om alla tyckte precis likadant skulle det bara behöva tillverkas en enda modell (Trabant?) Du må tycka att det är märkligt men för mig är spakarna en dealbreaker. Jag har provat Highland - och FÖR MIG är den enda fördelen att passagerare i baksätet kan styra sin värme/ventilation själv. Men jag är kanske lite märklig.holden skrev: ↑14 aug 2024 13:03Just vid utblink ur rondeller är spakar onekligen ”bättre” men att välja bil enbart utifrån detta kriterium verkar lite märkligt.Jaegaern skrev: ↑14 aug 2024 12:24Jag tycker det finns för och nackdelar med båda. Poängen var att det finns säkert någon där ute som tycker det är en klar fördel med spakar och därför väljer en begagnad.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
-
- Inlägg: 561
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Jag tycker det absolut bästa är ventilerade säten. Så slipper man r*vsvettas hela sommaren. Gillar inte mkt annat som det här med discoljusen som de snott från tyska bilar. Ambient kanske det kallas?Walker skrev: ↑14 aug 2024 13:32Om alla tyckte precis likadant skulle det bara behöva tillverkas en enda modell (Trabant?) Du må tycka att det är märkligt men för mig är spakarna en dealbreaker. Jag har provat Highland - och FÖR MIG är den enda fördelen att passagerare i baksätet kan styra sin värme/ventilation själv. Men jag är kanske lite märklig.holden skrev: ↑14 aug 2024 13:03Just vid utblink ur rondeller är spakar onekligen ”bättre” men att välja bil enbart utifrån detta kriterium verkar lite märkligt.
Oavsett skulle jag alla dagar i veckan hellre köpa en 3P 2021 för 320-350k än en ny 3P Highland för över 700K.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Jag kan inte dra mig till minnes någon prissänkning i början på 2022… dumpningen kom ju ett år senare. Jag gav också 729K minus bonus = 659K för min Y - helt basic (midsommar 2022). Sålde precis den (alltså avslutad affär med pengar på kontot) för 460K. Då hade den rullat 4200 mil och INGA vinterhjul följde med (de har jag kvar till min nya) Det var ganska många som var intresserade. Affär från verkliga livet. Ingen KVD eller fantasiannons på Blocket.teslaponken skrev: ↑14 aug 2024 11:36Jag vet inte om du hängde med i prissänkningarna i början av 2022.jonasl skrev: ↑14 aug 2024 11:31Min bil, en MY LR -22, kostade 719k enligt fakturan och sen knappt 10k i leveransavgift (det är ju inbakat i priset numera). 70k i bonus. Det blir 660k. Vet inte hur du får det till 700k ens med extremt dyra vinterhjul.teslaponken skrev: ↑14 aug 2024 10:54Nej, du betalade inte 640' för en Y LR -21. En absolut basutrustad kostade 710' hösten/sommaren 2021, dvs utan vinterhjul, interiörfärg, mjukvarurip-offs osv.
Du får räkna totalpriset. Dvs med hjul och allt krimskrams. Då blev priset 700' efter miljöbonus. Vet ju det för jag köpte en hösten -21, samtidigt som du.
Ja, testa mejla Riddermark eller annan firma. Så ska du se vad de ger för en Y LR -21.
Inte en krona över 390K.
Priserna stod högre för de första MY som kom Q3/Q4 2021. Då var en basutrustad utan dragkrok kring 740-750k innan miljöbonus exkl vinterhjul.
Oavsett. Om vi kollar på 2022or så säger du 660k. Dvs 690k med vinterhjul ungefär.
Sålts 2 Y LR 2022 nyligen på KVD. Lite högre mil kring 412k tror jag och lägre mil kring 460k. Men dessa var inte helt basutrustade utan hade lite utrustning tror jag.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Ventilerade säten är inget för mig. Det känns som jag kissat på mig.teslaponken skrev: ↑14 aug 2024 13:35Jag tycker det absolut bästa är ventilerade säten. Så slipper man r*vsvettas hela sommaren. Gillar inte mkt annat som det här med discoljusen som de snott från tyska bilar. Ambient kanske det kallas?Walker skrev: ↑14 aug 2024 13:32Om alla tyckte precis likadant skulle det bara behöva tillverkas en enda modell (Trabant?) Du må tycka att det är märkligt men för mig är spakarna en dealbreaker. Jag har provat Highland - och FÖR MIG är den enda fördelen att passagerare i baksätet kan styra sin värme/ventilation själv. Men jag är kanske lite märklig.holden skrev: ↑14 aug 2024 13:03Just vid utblink ur rondeller är spakar onekligen ”bättre” men att välja bil enbart utifrån detta kriterium verkar lite märkligt.
Oavsett skulle jag alla dagar i veckan hellre köpa en 3P 2021 för 320-350k än en ny 3P Highland för över 700K.
…men jag är ju rätt märklig tydligen.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
- Jaegaern
- Teslaägare
- Inlägg: 1248
- Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Jag håller med angående ambient lightning. Tycker inte det hör hemma i en bil. Isåfall som BMW haft tidigare med det röd/orangea ljuset som lyste neråt.teslaponken skrev: ↑14 aug 2024 13:35Jag tycker det absolut bästa är ventilerade säten. Så slipper man r*vsvettas hela sommaren. Gillar inte mkt annat som det här med discoljusen som de snott från tyska bilar. Ambient kanske det kallas?Walker skrev: ↑14 aug 2024 13:32Om alla tyckte precis likadant skulle det bara behöva tillverkas en enda modell (Trabant?) Du må tycka att det är märkligt men för mig är spakarna en dealbreaker. Jag har provat Highland - och FÖR MIG är den enda fördelen att passagerare i baksätet kan styra sin värme/ventilation själv. Men jag är kanske lite märklig.holden skrev: ↑14 aug 2024 13:03Just vid utblink ur rondeller är spakar onekligen ”bättre” men att välja bil enbart utifrån detta kriterium verkar lite märkligt.
Oavsett skulle jag alla dagar i veckan hellre köpa en 3P 2021 för 320-350k än en ny 3P Highland för över 700K.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Få som får så bra villkor på försäkring som du. De flesta privatpersoner får pynta 2-3k/mån för en S/X.Verdi_ skrev: ↑14 aug 2024 10:01Vad lever du i för lala-land?taliz skrev: ↑13 aug 2024 18:32Nej det är inte helt olika kategorier, i så fall hade det inte funnits något överlapp mellan köpare, men det gör det definitivt. Annars hade inte försäljningsstatistik och begpriser sett ut som de gör.teslaponken skrev: ↑13 aug 2024 14:31Det här förstår jag inte. Som att jämföra en XC60 med en sjusitsig XC90. Eller en Audi A4 med en A7:a. Helt olika kategori på S/X och 3/Y.
En ny M3 MY kommer förlora 300k på 3 år. Kommer vida överstiga sammanlagd värdeminskning, underhåll och försäkring för en MS/MX Raven för 450K.
En ny MY RWD kostar 550k. Den kommer inte tappa 300k på 3 år. Möjligen 200.
Det lär en Raven för 450 också göra.
Dessutom får du pynta 50-70k mer i försäkring. Säg 60k mer i underhåll(såvida inte något riktigt dyrt går sönder, vilket det tenderar att göra på S och X). Finansierar du den med marknadsränta får du också betala 50k+ mer i ränta vs Yn.
En gammal S/X kan alltså bli dubbelt så dyr. Eller ännu värre om/när drivlinegarantin gått ut och något där ger upp…
70 tusen mer i försäkring på 3 år? Då ska man ju betala uppåt 30 tusen per år i försäkring. Vem gör det? Jag betalar 15 tusen i helförsäkring med upp till 5000 mil.
Något riktigt dyrt går sönder? Som vad? Vad tenderar att gå sönder som är så dyrt?
50+ tusen mer i ränta på 80% av 450 tusen? På tre år? Que? Man får ju såklart undvika lån på 8-9%...
För att citera Grufman "vad går inte sönder". Luftfjädringen är ett exempel på femsiffrig kostnad. Har drivlinegarantin löpt ut och batteriet och/eller motorer a strular pratar vi direkt sexsiffriga belopp. Men det finns ju hundratals andra "vanliga fel" som snabbt blir femsiffriga belopp. Dörrhandtag, AC/värmare, länkarmar, dator... Du har säkert lagt åtminstone femsiffrigt själv så du vet...
7-8-9% är marknadsräntan idag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Drar vi in BMW i resonemanget så är det väl som Björn Nyland sa i något klipp, ”this BMW has blinker stalks but that is not needed since it is a BMW”Jaegaern skrev: ↑14 aug 2024 13:54Jag håller med angående ambient lightning. Tycker inte det hör hemma i en bil. Isåfall som BMW haft tidigare med det röd/orangea ljuset som lyste neråt.teslaponken skrev: ↑14 aug 2024 13:35Jag tycker det absolut bästa är ventilerade säten. Så slipper man r*vsvettas hela sommaren. Gillar inte mkt annat som det här med discoljusen som de snott från tyska bilar. Ambient kanske det kallas?Walker skrev: ↑14 aug 2024 13:32Om alla tyckte precis likadant skulle det bara behöva tillverkas en enda modell (Trabant?) Du må tycka att det är märkligt men för mig är spakarna en dealbreaker. Jag har provat Highland - och FÖR MIG är den enda fördelen att passagerare i baksätet kan styra sin värme/ventilation själv. Men jag är kanske lite märklig.
Oavsett skulle jag alla dagar i veckan hellre köpa en 3P 2021 för 320-350k än en ny 3P Highland för över 700K.

M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Skulle gissa att 8/10 gånger blinkar jag inte.
Antingen för att det inte finns någon att signalera till, eller för att det är uppenbart var jag ska.
Antingen för att det inte finns någon att signalera till, eller för att det är uppenbart var jag ska.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Har någon på detta forum någonsin drabbats av dyra fel på luftfjädringen? Jag har genom åren sett någon som har bytt en dämpare eller två. Forum-myt skulle jag säga. Samma sak med alla hemska saker som målas upp ang. öppningsbart tak. Några få med problem har jag läst om genom åren. Att Grufman har gjort några videos som får klick är knappast evidens. Att en bil som har rullat en massa mil behöver byta delar och få lite service - det borde vara förväntat. Man slipper ju iaf ett raskt minskat värde på bilen.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
-
- Inlägg: 561
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Där ser man. -200K på 2 år på en snikutrustad MY. Vilket stämmer bra överens med det vi diskuterat (100 k per år i 3 år, därefter 40-80k per år).Walker skrev: ↑14 aug 2024 13:38Jag kan inte dra mig till minnes någon prissänkning i början på 2022… dumpningen kom ju ett år senare. Jag gav också 729K minus bonus = 659K för min Y - helt basic (midsommar 2022). Sålde precis den (alltså avslutad affär med pengar på kontot) för 460K. Då hade den rullat 4200 mil och INGA vinterhjul följde med (de har jag kvar till min nya) Det var ganska många som var intresserade. Affär från verkliga livet. Ingen KVD eller fantasiannons på Blocket.teslaponken skrev: ↑14 aug 2024 11:36Jag vet inte om du hängde med i prissänkningarna i början av 2022.jonasl skrev: ↑14 aug 2024 11:31Min bil, en MY LR -22, kostade 719k enligt fakturan och sen knappt 10k i leveransavgift (det är ju inbakat i priset numera). 70k i bonus. Det blir 660k. Vet inte hur du får det till 700k ens med extremt dyra vinterhjul.teslaponken skrev: ↑14 aug 2024 10:54Nej, du betalade inte 640' för en Y LR -21. En absolut basutrustad kostade 710' hösten/sommaren 2021, dvs utan vinterhjul, interiörfärg, mjukvarurip-offs osv.
Du får räkna totalpriset. Dvs med hjul och allt krimskrams. Då blev priset 700' efter miljöbonus. Vet ju det för jag köpte en hösten -21, samtidigt som du.
Ja, testa mejla Riddermark eller annan firma. Så ska du se vad de ger för en Y LR -21.
Inte en krona över 390K.
Priserna stod högre för de första MY som kom Q3/Q4 2021. Då var en basutrustad utan dragkrok kring 740-750k innan miljöbonus exkl vinterhjul.
Oavsett. Om vi kollar på 2022or så säger du 660k. Dvs 690k med vinterhjul ungefär.
Sålts 2 Y LR 2022 nyligen på KVD. Lite högre mil kring 412k tror jag och lägre mil kring 460k. Men dessa var inte helt basutrustade utan hade lite utrustning tror jag.
Vad är det vi diskuterar då?
Jag motsatte mig nån annan skribent som hävdade att en Y LR -21 han hade var värd 450-500k.
No way.
-
- Inlägg: 561
- Blev medlem: 24 okt 2021 14:25
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
mans71 skrev: ↑14 aug 2024 15:08Har någon på detta forum någonsin drabbats av dyra fel på luftfjädringen? Jag har genom åren sett någon som har bytt en dämpare eller två. Forum-myt skulle jag säga. Samma sak med alla hemska saker som målas upp ang. öppningsbart tak. Några få med problem har jag läst om genom åren. Att Grufman har gjort några videos som får klick är knappast evidens. Att en bil som har rullat en massa mil behöver byta delar och få lite service - det borde vara förväntat. Man slipper ju iaf ett raskt minskat värde på bilen.
Vilken BS. En tidig MS från 2014 går inte att jämföra med en Raven. Helt annan nivå på bilen!taliz skrev: ↑14 aug 2024 14:52Få som får så bra villkor på försäkring som du. De flesta privatpersoner får pynta 2-3k/mån för en S/X.Verdi_ skrev: ↑14 aug 2024 10:01Vad lever du i för lala-land?taliz skrev: ↑13 aug 2024 18:32Nej det är inte helt olika kategorier, i så fall hade det inte funnits något överlapp mellan köpare, men det gör det definitivt. Annars hade inte försäljningsstatistik och begpriser sett ut som de gör.teslaponken skrev: ↑13 aug 2024 14:31Det här förstår jag inte. Som att jämföra en XC60 med en sjusitsig XC90. Eller en Audi A4 med en A7:a. Helt olika kategori på S/X och 3/Y.
En ny M3 MY kommer förlora 300k på 3 år. Kommer vida överstiga sammanlagd värdeminskning, underhåll och försäkring för en MS/MX Raven för 450K.
En ny MY RWD kostar 550k. Den kommer inte tappa 300k på 3 år. Möjligen 200.
Det lär en Raven för 450 också göra.
Dessutom får du pynta 50-70k mer i försäkring. Säg 60k mer i underhåll(såvida inte något riktigt dyrt går sönder, vilket det tenderar att göra på S och X). Finansierar du den med marknadsränta får du också betala 50k+ mer i ränta vs Yn.
En gammal S/X kan alltså bli dubbelt så dyr. Eller ännu värre om/när drivlinegarantin gått ut och något där ger upp…
70 tusen mer i försäkring på 3 år? Då ska man ju betala uppåt 30 tusen per år i försäkring. Vem gör det? Jag betalar 15 tusen i helförsäkring med upp till 5000 mil.
Något riktigt dyrt går sönder? Som vad? Vad tenderar att gå sönder som är så dyrt?
50+ tusen mer i ränta på 80% av 450 tusen? På tre år? Que? Man får ju såklart undvika lån på 8-9%...
För att citera Grufman "vad går inte sönder". Luftfjädringen är ett exempel på femsiffrig kostnad. Har drivlinegarantin löpt ut och batteriet och/eller motorer a strular pratar vi direkt sexsiffriga belopp. Men det finns ju hundratals andra "vanliga fel" som snabbt blir femsiffriga belopp. Dörrhandtag, AC/värmare, länkarmar, dator... Du har säkert lagt åtminstone femsiffrigt själv så du vet...
7-8-9% är marknadsräntan idag.
BS att försäkring går på 2-3K. Du måste ha slagit in det på nån webbkalkylator. Testa slå en pling till länsförsäkringar och försäkra en Raven telefonledes.
Så ser du att helförsäkring 2000mil/år blir 1000-1600kr kr.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Blev lite godag-yxskaft där. Läs igen så ser du att jag inte gör någon sådan jämförelseteslaponken skrev: ↑14 aug 2024 15:13Vilken BS. En tidig MS från 2014 går inte att jämföra med en Raven. Helt annan nivå på bilen!mans71 skrev: ↑14 aug 2024 15:08Har någon på detta forum någonsin drabbats av dyra fel på luftfjädringen? Jag har genom åren sett någon som har bytt en dämpare eller två. Forum-myt skulle jag säga. Samma sak med alla hemska saker som målas upp ang. öppningsbart tak. Några få med problem har jag läst om genom åren. Att Grufman har gjort några videos som får klick är knappast evidens. Att en bil som har rullat en massa mil behöver byta delar och få lite service - det borde vara förväntat. Man slipper ju iaf ett raskt minskat värde på bilen.

Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
-
- Inlägg: 7479
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Har för mig att Grufman avsåg de tidigaste årsmodellerna av Model S, och att han uttryckligen inte inkluderade Raven i det omdömet.taliz skrev: ↑14 aug 2024 14:52...] För att citera Grufman "vad går inte sönder". Luftfjädringen är ett exempel på femsiffrig kostnad. Har drivlinegarantin löpt ut och batteriet och/eller motorer a strular pratar vi direkt sexsiffriga belopp. Men det finns ju hundratals andra "vanliga fel" som snabbt blir femsiffriga belopp. Dörrhandtag, AC/värmare, länkarmar, dator... [...
Den som är intresserad kan kolla själv. Det är den här videon som avses:
viewtopic.php?t=34876
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Ungefär så sa de olika bilister som varit nära att köra på mig när jag cyklar. Samma med den som gjorde en U-sväng så att jag cyklade in i hans förardörr.
Att DU inte ser någon annan trafikant är inget skäl till att inte blinka.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.