Joho skrev: ↑16 aug 2024 08:24
Det verkar råda konsensus kring att låg SOC är det bästa för att minska batteridegradering. Jag har laddgränsen ställd på 50% (minsta möjliga) till vardags eftersom det täcker mina behov.
Rent principiellt är det bättre med ju lägre SOC man har, men 0% är ju rätt opraktiskt när man ska någonstans.
Calendar aging vilket är det vi vill minska har olika ”platåer” där Calendar aging är ungefär lika.
Den här bilden visar på ett ganska detaljerat sätt hur calendar aging påverkar ett LFP-batteri.
Vi kan se att det är relativt lika mellan ~30-70%. Den exakta punkten för [central graphite peak] ligger på ca 72-73% och det är den som är utritad till höger om 70%.
Man har bara testat var femte procent, 70 och 75% men skulle man testa varje helt procenttal skulle mest troligt linjen vara rak till 72% och sedan luta mycket brantare än bilden visar.
Man kan se att 100% SOC inte är speciellt dåligt i det korta tidsperspektivet och att dra ned till 80-90% är sämre än 100%
Det är inget fel med att köra 50% dagligt men man vinner i princip inte något mot 65-70%
"Problemet" för mig är att det ibland kan gå nån månad mellan långresorna. Tesla rekommenderar ju att ladda till 100% en gång i veckan för att (LFP-)batteriet ska må bra.
Själva batteriet behöver inte 100% för att må bra.
Bilens BMS behöver få en fast mätpunkt (100%) så att den kan räkna korrekt kvarstående räckvidd.
Om man inte laddar fullt tillräckligt ofta skapar bilen sig en större marginal genom att öka buffern (den del av batteriet som är under 0% på displayen).
Normalt/som lägst är den 4.5% av hela batterikapaciteten men det finns exempel på 12% buffer på nätet. Man kan alltså (tillfälligt) bli av med ~10% räckvidd genom att bilen ”gömmer” kapacitet. Bilen gör ju det för att den är osäker på laddningsnivån och vill undvika att strömmen plötsligt tar slut.
Tesla beskriver det som att man genom att ladda fullt tillräckligt ofta maximerar räckvidden - vilket stämmer bra med hur bilen beter sig då man får maximal energi mellan 100-0%.
När jag läser diskussioner på forumet så verkar det mest handla om att räckviddsberäkningen ska bli korrekt. MEN, finns det andra, mer permanenta risker med att pendla mellan ca 10-50% laddning under veckor/månader? Ett batteri som på pappret ser ut att ha låg degradering men som plötsligt rasar p.g.a. typ obalans i cellerna? För cellerna balanseras bara vid fulladdning? Andra risker?
Det finns i princip ingen forskning som visar att LFP-batterier mår dåligt av låg SOC, tvärtom är det bra med låg SOC.
Jag har läst en rapport där de fick aningen lägre kapacitet när LFP-batteriet låg i ett visst SOC-område, minns inte exakt var men någonstans mitt på. När man sedan repeterat cyklade med stora cykler /100% så återkom kapaciteten. Det är endast en rapport, och det var inte CATL eller BYD-celler. Jag minns inte vilken orsak man trodde sig hade hittat.
Alla andra rapporter jag läst har inte detta fenomen.
Jag har sett i någon Facebookgrupp att någon eller några fullständigt låst på detta och menar att låg SOC är farlig för att det uppstår korrosion i cellerna, vilket jag skulle säga är en myt. Har inte alls nått någon framgång i diskussionerna just där så jag har inte mer info om varför. Möjligen har man läst enbart den rapporten beskriven ovan.
I forskningen så förekommer det alltid små variationer i resultatet som kan bero på att celler skiljer sig lite mellan märken/modell och till ännu mindre påverkan, batchar eller utveckling av samma batteri.
Slutsatserna som forskarna drar är ofta ganska lika men det finns exempel på där forskarnas slutsatser är helt absurda.
Ett exempel är en rapport där man har en förutfattad mening att calendar aging beteer sig som ett U, och där har man testat LFP-celler med endast tre SOC-punkter och ritat ett U där de tre punkterna passar.
Resultatet blir helt galet och det visar att batterierna håller 100 år bara de hålls på 100%. Deras kurva visar också att mitten SOC inte är så bra.
Tar man deras testdata och stoppar in i grafen ovan så passar den dock perfekt. Det är alltså ingen skillnad på deras test och ”alla andra” de har bara farit iväg i sina teorier och drsgit galna slutsatser. Hade de haft en enda annan SOC än de tre som ”test” för att validera sina teorier hade de sett att de är på en återvändsgränd.
Så, man kan inte bara läsa en forskningsrapport och låsa på att det ”är” så.
Imbalance = eftersom spänningskurvan är så grymt flat på LFP så går det egentligen inte balansera med 50% SOC. Alla celler ligger på samma spänning ändå och man ser bara obalansen med hög eller låg SOC.
Så en full laddning med jämna mellanrum är bra och då bör bilen få sova med 100% ett gäng timmar.
Har man Scan My Tesla kan man ju hålla koll på hur mycket imbalance man har vid någon full laddning, är det normala värden är det inget behov av att balansera.
Jag har ingen LFP-bil så jag har inte haft möjlighet att kika på hur det utvecklas med tid.
För min M3P och MSP så håller sig imbalance i schack även om det blir flera veckor med laddning till 55%. Jag kör oftast långt minst en gång i månaden, ofta flera ggr men när det har blivit tre-fyra veckor med 55% så är imbalance tom bättre än när jag nyligen laddat fullt och kört långt.
Jag har aldrig sett någon drift pga låg SOC i mina bilar, men just att imbalance skulle driva iväg är något som man varnar gör på tex Facebookgrupper (min bedömning är att det är en myt eller vart ett problem på tidiga Teslor).
För LFP har jag inga data, så därav rekommendationen att inte ladda gullt för sällan.
Du har Teslalogger, dvs SMT också.
Då kan du ju hålla koll på buffer, imbalance vid full laddning. Vet att folk har fått ut nya LFP-bilar med 200mV imbalance som tsgit ett tag att arbeta bort.
Ligger man på 20mV eller lägre vid 100% på en LR/P är det helt okey.
Kommer inte ihåg var man normalt hamnar med en LFP men ska kolla med Nogo, han vet mht SMT och att han kör dtora cykler med full laddning.
Återkommer
Finns det några rapporter på VARFÖR vissa EV-batterier dör i förtid och behöver bytas ut?
Rapporter vet jag inte.
Normalproblemen är/har vart vatteninträngning, glapp/fel i BMB-moduler och kabelanslutningar för tex balansering.
Det är ett mindre antal där cellerna fått problem och det härör sig nog oftast från tillverkningen, då kommer ofta felen rätt fort.
M3P byggdes en kort period i Kina med 82.1 kWh-batteriet 2021-början 2022.
De har haft en ganska hög bytesfrekvens med två specifika felkoder. Cellerna har gjorts på samma fabrik men batteripackarna monterades i Kina. Mest troligt något fel man gjorde i ihopmonteringen sv packet eftersom fel har vart relativt ovanligt på de USA-byggda.
Vi kan inte påverka de felutfallen så mycket på kort sikt. Hålla nere degraderingen gör ju att eventuella cellproblem kanske inte uppstår.
LFP håller nog väldigt länge oavsett och även om man laddar till 100% dagligen så kommer de hålla.
Mycket supercharging kommer göra att man har lithium plating som långsiktigt (många många supercharging sessions) ger kortslutning i cellerna.
Jag har inte så bra koll på snabbladdning/lithium plating i LFP, det har jag inte läst på.
När en tesla är 8-10 år och någon cell dör och skapar imbalance i packet är det nog inte ovanligt att lithium plating är inblandat.
lithiumceller brukar börja bete sig oförutsägbart vid ~ 20% degradering. Branschens standard är att man byter ut lithiumbatteriernär de tappat 20%. Tillverkarna har den inställningen och många tester har en linje på 80% SOH eller 20% degradering.
Vi belastar inte cellerna hårt i normalfallet i EV’s och de kan säkert fungera en bit förbi 20% degradering men det räcker med att några celler blir dåliga för att ruinera hela packet.
Jag skulle försöka hålla mig från bilar som närmar sig 20%. Mycket mer än 10-12% skulle inte jag tycka är okey att köpa eftersom det bör finnas en marginal till 20% för att snvända och sedan helst sälja med ett fungerande batteri.