Köpt en MacBook Air 2013, finns de hopp?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare

Köpt en MacBook Air 2013, finns de hopp?

Inlägg av Tomsgbg »

Köpte precis hem en typ oanvänd MacBook Air 2013.
Har nollställt och åter installerat allt men får en chock när jag ser att de inte finns några uppdateringar.

Har googlat för att se hur man kan uppdatera till nyare operativsystem men jag kommer inte ens in på apples hemsida pga av svårigheter att uppröra en säker anslutning.
Försöker ladda ner en annan webbläsare men hittar ingen som stöds. Går ju knappt att surfa in på något alls. Helt obrukbar.

Någon som har tips på hur jag kan komma runt detta och få den att uppdatera till nyare?
Ser ju att iaf High Sierra stöds av denna.
Användarvisningsbild
hanst
Teslaägare

Re: Köpt en MacBook Air 2013, finns de hopp?

Inlägg av hanst »

Testa att ställa klockan om den går fel, min 2022 MacBook Pro hade helt tappat tiden nu när jag startade upp den efter semestern och då kunde maningen typ inte göra något alls med den.
MS LR -23
MS 100D -18
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare

Inlägg av Tomsgbg »

Alltså tiden håller den men den problemet är att operativsystemet är från 2016 och de går inte att få in något nyare varken från App Store eller via apples hemsida. Att klicka vidare för support går inte för den verkar inte tycka apples hemsida är säker.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Provat internet recovery mode? USB-minne med nedladdad nyaste macos den supportar?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Re: Köpt en MacBook Air

Inlägg av themax »

Installera Opencore Legacy Patcher och kör in Sonoma (eller Ventura). Funkar kalas på de maskinerna. Jag kör Sonoma på en gammal Mac Mini från 2012, en Air från 2013 och Ventura på Mini från 2009. Alla funkar utmärkt. https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Bera_n

Inlägg av Bera_n »

Problemet ligger nog i att rotcertifikaten i det gamla operativsystemet inte löngre är giltiga och Apple slutat uppdatera dem. Det gör att din browser inte litar på moderna siter. En lösning ska vara att hämta nya certifikat och manuellt installera dem. Är ingen maciban så har inte koll på hurvdet lämpliast görs, tyvärr.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Inlägg av Verdi_ »

Bera_n skrev: 20 aug 2024 21:24
Problemet ligger nog i att rotcertifikaten i det gamla operativsystemet inte löngre är giltiga och Apple slutat uppdatera dem. Det gör att din browser inte litar på moderna siter. En lösning ska vara att hämta nya certifikat och manuellt installera dem. Är ingen maciban så har inte koll på hurvdet lämpliast görs, tyvärr.

Verkar vara en gigantisk anledning att köra Windows eller Linux...
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare

Inlägg av Tomsgbg »

themax skrev: 20 aug 2024 21:16
Installera Opencore Legacy Patcher och kör in Sonoma (eller Ventura). Funkar kalas på de maskinerna. Jag kör Sonoma på en gammal Mac Mini från 2012, en Air från 2013 och Ventura på Mini från 2009. Alla funkar utmärkt. https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/
Har inte läst på än men något tips att tänka på om man testar?
Risker?
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Tomsgbg skrev: 20 aug 2024 21:54
Risker?
Jag har gjort det även på kompisars datorer som gått över gränsen och det har inte strulat en enda gång. Följer man instruktionerna så skulle jag säga att det är vattentätt, även om jag naturligtvis inte kan lova nåt.

Totalt har jag lagt in OCLP på kanske 10 datorer över åren och numer håller den koll på om du gör en uppdatering, och laddar ner det som behövs inför den. Det enda du behöver göra är att köra ”post install root patch” efter en uppdatering, men även det påminner appen dig om.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare

Inlägg av Tomsgbg »

Tack, Skall testa ikväll 👍
Användarvisningsbild
Jorgensen
Teslaägare

Inlägg av Jorgensen »

Jag har använt denna killes patcher på en gammal Macbook med bra resultat. Instruktiva youtubevideos så man behöver inte vara så flink på datorer

https://dosdude1.com/
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Köpt en MacBook Air [emoji[emoji638][emoji639][emoji[emoji6[emoji640][emoji638]][emoji640][emoji6[emoji640][emoji637]]][

Inlägg av themax »

Jorgensen skrev:
Jag har använt denna killes patcher på en gammal Macbook med bra resultat. Instruktiva youtubevideos så man behöver inte vara så flink på datorer

https://dosdude1.com/
Körde också dosdude tidigare, men OCLPs stöd för uppdateringar via Programuppdatering gjorde bytet lätt för mig. OCLP utvecklas aktivt och kan numera även hantera versionsbyten enkelt (Ventura till Sonoma). Har dock inte testat dosdude på länge, så den kanske också stöder det nu.
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

Tomsgbg skrev: 20 aug 2024 20:43
Köpte precis hem en typ oanvänd MacBook Air 2013.
Har nollställt och åter installerat allt men får en chock när jag ser att de inte finns några uppdateringar.

Har googlat för att se hur man kan uppdatera till nyare operativsystem men jag kommer inte ens in på apples hemsida pga av svårigheter att uppröra en säker anslutning.
Försöker ladda ner en annan webbläsare men hittar ingen som stöds. Går ju knappt att surfa in på något alls. Helt obrukbar.

Någon som har tips på hur jag kan komma runt detta och få den att uppdatera till nyare?
Ser ju att iaf High Sierra stöds av denna.
Det nyaste du kan köra officiellt är väl Big Sur, referens: https://www.macworld.com/article/673697 ... c-run.html

Jag har en Macbook Pro mid 2014 som jag kör Big Sur på, funkar hur bra som helst. Dock lite liten SSD i den så går inte att uppdatera på ordinarie vis utan fick ladda ner Big Sur på sticka och installera den vägen.

Så det är mitt tips, ladda ner Big Sur (finns guider om du googlar)!
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare

Inlägg av Tomsgbg »

themax skrev: 21 aug 2024 06:36
Tomsgbg skrev: 20 aug 2024 21:54
Risker?
Jag har gjort det även på kompisars datorer som gått över gränsen och det har inte strulat en enda gång. Följer man instruktionerna så skulle jag säga att det är vattentätt, även om jag naturligtvis inte kan lova nåt.

Totalt har jag lagt in OCLP på kanske 10 datorer över åren och numer håller den koll på om du gör en uppdatering, och laddar ner det som behövs inför den. Det enda du behöver göra är att köra ”post install root patch” efter en uppdatering, men även det påminner appen dig om.

Jag skummade igenom men det verkar vara överkurs för mig.

Skulle vilja ha hjälp av någon för att få de gjort.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Tomsgbg skrev: 21 aug 2024 19:15
Jag skummade igenom men det verkar vara överkurs för mig.

Skulle vilja ha hjälp av någon för att få de gjort.
Tolkar ditt alias som att du befinner dig i rikets andra stad, och då blir det lite långt då jag är i den första. Annars hade jag lätt hjälpt dig. Men det är inte så krångligt (detta är förenklat från deras sida):

1. Ladda ner OCLP och installera det
2. Skaffa en 16 GB USB-sticka
3. I appen väljer du ”Create MacOS installer” och ladda ner det system du vill ha
4. Kör sen första menyvalet ”Build and install OpenCore” och följ instruktionen när du bootar om (starta från USB)
5. Efter installation av OS kör du ”Post-Install Root Patch”
Skriv svar