Jag kan enbart se att grejen med arbetstidsförkortningen är att arbetstagaren är garanterad att inte behöva jobba 40h/vecka i snitt. T.ex. som på samma sätt som lägstanivådagarna som föräldraledig inte ger mer än 180 kr, men grejen är att du har rätt att söka ledigt och mycket svårt för arbetsgivaren att neka dig.Walker skrev: ↑19 aug 2024 06:31Fortfarande ingen som lyckats svara på min högst seriösa fråga om arbetstidsförkortning. Fattar fortfarande inte grejen.Pontus skrev: ↑18 aug 2024 22:59Vi har ju aldrig kunnat konstatera att VP ljugit förut eller försökt vända på information till sin egen fördeljosve skrev: ↑18 aug 2024 22:27Ja, Veli-Pekka (och Dagens Arbete) har ju under hela strejken varit en neutral och trovärdig källa. Det är såklart att de vet och berättar hela sanningen, helt neutralt om varför TM inte vill skriva KA.
Jag ändrar mig, jag håller med dig, det måste vara arbetstidsförkortningen som är anledningen till att strejken drar ut på tiden. Tänk om de bara kan lösa den frågan så är strejken i princip över. Frågan kring ideologi är nog bara en mindre parameter som de kommer lösa snabbt när frågan gällande arbetstidsförkortningen är avklarad.
Jag lägger mig också platt det är klart arbetstidsförkortningen är orsaken.
Sen är min teori att sättet arbetstidsförkortning tas ut är en kompromiss mellan facket och arbetsgivarna. Facket ville att alla ska jobba mindre varje vecka. Medans arbetsgivarna vill få det till innan röda dagar och klämdagar för att inte behöva anställda fler personal när företagen är igång i veckorna. Detta gör att majoriteten av arbetstagarna inte ser arbetstidsförkortningen som något som generellt påverkar deras vardag och att "alla är lediga" vid klämdagar utan att reflektera över varför.
Om ett företag inför arbetstidsförkortning utöver den vanliga löneökningen ett år eller att man får det rakt av med bibehållen lön vid ett införande av KA, så kommer det efter ett antal år ha återgått till det normala. Företaget fick ökade omkostnader som kommer ligga till grund för sina ställningstaganden i löneutrymme i framtida förhandlingar med facket. Där emot är rätten att vara ledig kvar.
Vid en nyanställning på ett företag som har arbetstidsförkortning så sätts lön efter vilket värde en anställd tillför företaget. Då räknas självklart antal jobbade timmar in i denna bedömning. Vilket gör att lönen egentligen direkt sätts utifrån lägre antal arbetade timmar. Blir ännu tydligare i tjänstemannayrken där fakturerbar tid är enda inkomstkällan.