Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lurence
Teslaägare

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Lurence »

Walker skrev: 19 aug 2024 06:31
Pontus skrev: 18 aug 2024 22:59
josve skrev: 18 aug 2024 22:27
perla1975 skrev: 18 aug 2024 22:08
josve skrev: 18 aug 2024 21:09

Du förstod inte skillnaden ser jag.

Du har varit tydlig med att du TROR att du VET.

Jag VET att jag TROR.

Vem av oss som är mest religös får någon annan avgöra.
Skillnaden är väl att jag refererar till en som vet och var delaktig under förhandlingarna.
Ja, Veli-Pekka (och Dagens Arbete) har ju under hela strejken varit en neutral och trovärdig källa. Det är såklart att de vet och berättar hela sanningen, helt neutralt om varför TM inte vill skriva KA.

Jag ändrar mig, jag håller med dig, det måste vara arbetstidsförkortningen som är anledningen till att strejken drar ut på tiden. Tänk om de bara kan lösa den frågan så är strejken i princip över. Frågan kring ideologi är nog bara en mindre parameter som de kommer lösa snabbt när frågan gällande arbetstidsförkortningen är avklarad.
Vi har ju aldrig kunnat konstatera att VP ljugit förut eller försökt vända på information till sin egen fördel :?
Jag lägger mig också platt det är klart arbetstidsförkortningen är orsaken.
Fortfarande ingen som lyckats svara på min högst seriösa fråga om arbetstidsförkortning. Fattar fortfarande inte grejen.
Jag kan enbart se att grejen med arbetstidsförkortningen är att arbetstagaren är garanterad att inte behöva jobba 40h/vecka i snitt. T.ex. som på samma sätt som lägstanivådagarna som föräldraledig inte ger mer än 180 kr, men grejen är att du har rätt att söka ledigt och mycket svårt för arbetsgivaren att neka dig.

Sen är min teori att sättet arbetstidsförkortning tas ut är en kompromiss mellan facket och arbetsgivarna. Facket ville att alla ska jobba mindre varje vecka. Medans arbetsgivarna vill få det till innan röda dagar och klämdagar för att inte behöva anställda fler personal när företagen är igång i veckorna. Detta gör att majoriteten av arbetstagarna inte ser arbetstidsförkortningen som något som generellt påverkar deras vardag och att "alla är lediga" vid klämdagar utan att reflektera över varför.

Om ett företag inför arbetstidsförkortning utöver den vanliga löneökningen ett år eller att man får det rakt av med bibehållen lön vid ett införande av KA, så kommer det efter ett antal år ha återgått till det normala. Företaget fick ökade omkostnader som kommer ligga till grund för sina ställningstaganden i löneutrymme i framtida förhandlingar med facket. Där emot är rätten att vara ledig kvar.

Vid en nyanställning på ett företag som har arbetstidsförkortning så sätts lön efter vilket värde en anställd tillför företaget. Då räknas självklart antal jobbade timmar in i denna bedömning. Vilket gör att lönen egentligen direkt sätts utifrån lägre antal arbetade timmar. Blir ännu tydligare i tjänstemannayrken där fakturerbar tid är enda inkomstkällan.
Harry Haffa

Inlägg av Harry Haffa »

Jag VET att jag TROR.

Skillnaden är väl att jag refererar till en som vet och var delaktig under förhandlingarna.
Ja, Veli-Pekka (och Dagens Arbete) har ju under hela strejken varit en neutral och trovärdig källa. Det är såklart att de vet och berättar hela sanningen, helt neutralt om varför TM inte vill skriva KA.

Jag ändrar mig, jag håller med dig, det måste vara arbetstidsförkortningen som är anledningen till att strejken drar ut på tiden. Tänk om de bara kan lösa den frågan så är strejken i princip över. Frågan kring ideologi är nog bara en mindre parameter som de kommer lösa snabbt när frågan gällande arbetstidsförkortningen är avklarad.
Vi har ju aldrig kunnat konstatera att VP ljugit förut eller försökt vända på information till sin egen fördel :?
Fortfarande ingen som lyckats svara på min högst seriösa fråga om arbetstidsförkortning. Fattar fortfarande inte grejen.
AFK är något för de lata.. de som vill jobba så lite som möjligt men ändå ha full betalt. Typ som fackliga arbetare.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Harry Haffa skrev: 19 aug 2024 09:46

AFK är något för de lata.. de som vill jobba så lite som möjligt men ändå ha full betalt. Typ som fackliga arbetare.
Även om jag inte är för facket så tror jag man ska vara försiktig att dra alla över en kam. Jag har dock själv fått en allmän känsla av att det finns en större andel "lata" inom de fackligt anslutna än hos de som inte är fackligt anslutna (fler där som tänker på karriären genom av visa sig duktiga), men det är bara en känsla. Sedan tror jag inte att andelen är jättestor hos någon bara det att man hör talas mest om exempel på de som är "lata" kanske, resten säger inte så mycket.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Tack för svaren om arbetstidsförkortning. Ungefär som jag trodde då.
Skönt att veta att man inte är helt ute i det blå när man tror att jorden är rund.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
perla1975
elbilist

Inlägg av perla1975 »

Harry Haffa skrev: 19 aug 2024 09:43
perla1975 skrev: 18 aug 2024 14:31
josve skrev: 18 aug 2024 14:19
perla1975 skrev: 18 aug 2024 12:39
josve skrev: 18 aug 2024 12:37

”Det är delvis därför TM är mot kollektivavtal”

Gärna en källa på det uttalandet?
Har du några belägg för det du skriver?

Möjligen att du tror att det är så eller att IFM påstår att det är så men mig veterligen finns det inget belägg från TM på detta.

Jag tror (noterar tror) att TMs motstånd har helt andra bevekelsegrunder kopplade till i huvudsak ideologiska skäl.
https://da.se/2024/02/tuffast-att-accep ... if-metall/
Jag frågade efter en källa som inte var vad du själv trodde eller vad If Metall påstår.

Så vi har fortfarande inga belägg för dina påståenden.

Om man forfarande tror att TMs ovilja till att teckna kollektivavtal har att göra med detaljer i löner/semester/pension så tror iallafall jag att man inte riktigt förstått problematiken.
Du får gärna motbevisa mig, gärna med tm som källa.

Annars känns det som att trovärdigheten i att en av parterns uttalar sig om vad de diskutterar är större än ditt påstående utan källhänvisning. I den länkade artikeln framgår det 2 huvudskäl, ideologiska samt motstånd mot afk.
Det var du som påstod att detta om TM. Då är det du som ska visa upp källan till det. Inte tvärtom
Jag hade källa, en intervju från en dagstidning.
Användarvisningsbild
Lurence
Teslaägare

Inlägg av Lurence »

perla1975 skrev: 19 aug 2024 10:51
Harry Haffa skrev: 19 aug 2024 09:43
perla1975 skrev: 18 aug 2024 14:31
josve skrev: 18 aug 2024 14:19
Jag frågade efter en källa som inte var vad du själv trodde eller vad If Metall påstår.

Så vi har fortfarande inga belägg för dina påståenden.

Om man forfarande tror att TMs ovilja till att teckna kollektivavtal har att göra med detaljer i löner/semester/pension så tror iallafall jag att man inte riktigt förstått problematiken.
Du får gärna motbevisa mig, gärna med tm som källa.

Annars känns det som att trovärdigheten i att en av parterns uttalar sig om vad de diskutterar är större än ditt påstående utan källhänvisning. I den länkade artikeln framgår det 2 huvudskäl, ideologiska samt motstånd mot afk.
Det var du som påstod att detta om TM. Då är det du som ska visa upp källan till det. Inte tvärtom
Jag hade källa, en intervju från en dagstidning.
Lät ChatGPT söka på "Veli-Pekka strejk tesla" och sedan sammanställa citat/uttalanden som Veli-Pekka gjort.

Hälften var rena felaktigheter som har motbevisats.
Några gled på sanningen så det inte går att säga att det var direkt fel, men man jämförde äpplen med päron för att det skulle se bra ut.
Några går för vår del inte säga bu eller bä om då vi saknar information.

En sammanställning av vilka tidningar som uttalanden kom ifrån var också intressant. Gick att se en fin röd tråd där.

Att ha någon som trovärdig källa i en tidning utifrån den statistiken skulle jag inte haft.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jag VET att jag TROR.

Jag gjorde ju ett försök för ett par sidor sedan…
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Fredrik j skrev: 19 aug 2024 13:15

Jag gjorde ju ett försök för ett par sidor sedan…
Ja, Fredrik. Ursäkta. Du svarade faktiskt rätt fort, men jag tyckte väl att jag ville ha mer info och nu har jag fått det.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Låser tråden då det är flera sidor pajkastning jag måste vada igenom.

Skärpning, alla inblandade.

/Moderatorn
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Nu har jag tillfälligt bannat ett stort antal personer, och tagit bort ett stort antal inlägg.

Filtreringen är inte perfekt, blev säkert nån för lite eller för mycket inlägg borttaget, och alla fick samma orsak "Personpåhopp och pajkastning" som motivation till banningen. Mängden inlägg var så överväldigande att jag orkade inte bättre.

I fortsättningen förväntar jag mig en städad diskussion här där man respekterar varandra och visar förståelse för andras synpunkter.

/Moderatorn
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Är det någon privatperson, 3:e part, som känner sig påverkad av strejken i dagsläget? Själv har jag bilen på Werkstad och har haft lite kontakt med Tesla via appen och det känns inte som man är påverkad just nu i varje fall. Det skulle lika gärna kunna vara icke strejk nu.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Pontus skrev:
Är det någon privatperson, 3:e part, som känner sig påverkad av strejken i dagsläget? Själv har jag bilen på Werkstad och har haft lite kontakt med Tesla via appen och det känns inte som man är påverkad just nu i varje fall. Det skulle lika gärna kunna vara icke strejk nu.
Det ända är att nya SuperCharger inte öppnar
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Toja skrev: 21 aug 2024 09:13
Pontus skrev:
Vilket tyvärr drabbar alla elbilsförare.
Så det är ganska missriktad blockad…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Nect skrev:
Pontus skrev:
Verkligen missriktad, men det skiter väl facket i.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
wheels

Inlägg av wheels »

Toja skrev: 21 aug 2024 09:37
Nect skrev:
Pontus skrev:
Dom har säkert gjort det i lite av frustration, eftersom allt dom gör så skiter Tesla fullständigt i det och bara fortsätter med sitt, utan att ens kommentera det. Retar nog gallfeber på en del hos metall
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

wheels skrev: 21 aug 2024 09:46
Nect skrev:
Pontus skrev:
Dom har säkert gjort det i lite av frustration, eftersom allt dom gör så skiter Tesla fullständigt i det och bara fortsätter med sitt, utan att ens kommentera det. Retar nog gallfeber på en del hos metall
Pamparna hos IFM är nog vana vid total maktfullkomlighet och att alla dansar efter deras pipa. Att någon vågar ha en annan åsikt, som Tesla i detta fallet, är nog något helt ovanligt för bossarna.

Att de inte inser att stoppadandet av nya laddstationer drabbar alla som kör elbil, och på sikt bromsar övergången till elbilar, verkar de helt missat. Tesla förlorar troligen inget ekonomiskt på detta, med elbilismen i Sverige är den stora förloraren tyvärr.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

martinot skrev: 21 aug 2024 12:18
wheels skrev: 21 aug 2024 09:46
Nect skrev:

Pamparna hos IFM är nog vana vid total maktfullkomlighet och att alla dansar efter deras pipa. Att någon vågar ha en annan åsikt, som Tesla i detta fallet, är nog något helt ovanligt för bossarna.

Att de inte inser att stoppadandet av nya laddstationer drabbar alla som kör elbil, och på sikt bromsar övergången till elbilar, verkar de helt missat. Tesla förlorar troligen inget ekonomiskt på detta, med elbilismen i Sverige är den stora förloraren tyvärr.
Tror grundproblemet i denna konflikt är att IFM inte kan hantera situationen med så låg anslutningsgrad på TM. De kan nog inte förstå situationen riktigt och då blir det pannkaka av alltihop.

Det har ju varit tydligt hur dålig koll IFM haft på Tesla och deras verksamhet när konflikten började.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Pontus skrev: 21 aug 2024 08:23
Jag väntar fortfarande på omlack av förardörr, omlack och fix av buckla passagerardörr bak + omlack av stötfångare fram samt omlack av ett par andra ställen som jag fått godkänt av tesla som garantiärende. Bilen köpt i maj förra året. Får inte göras pga strejken. Rätt surt då jag inte kan/vill foliera bilen innan, vilket var ursprungsplanen. Men det är bara att vänta, tydligen..

Annars håller jag med dig. Frugan blev påkörd på en parkering i somras, stötfångaren back fick en skråma, och den får vi snart fixad via försäkringsbolag. Så bilar fixas ju i övrigt som vanligt.

Satt inne på SC i Umeå i förra veckan under en dag (när jag fick nya Yoken monterad) och tittade på strejkvakterna som hämtade kaffe hos en av firmorna bredvid Tesla. De står där fortfarande.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

bjornnilsson skrev: 21 aug 2024 17:17
Pontus skrev: 21 aug 2024 08:23
Jag väntar fortfarande på omlack av förardörr, omlack och fix av buckla passagerardörr bak + omlack av stötfångare fram samt omlack av ett par andra ställen som jag fått godkänt av tesla som garantiärende. Bilen köpt i maj förra året. Får inte göras pga strejken. Rätt surt då jag inte kan/vill foliera bilen innan, vilket var ursprungsplanen. Men det är bara att vänta, tydligen..

Annars håller jag med dig. Frugan blev påkörd på en parkering i somras, stötfångaren back fick en skråma, och den får vi snart fixad via försäkringsbolag. Så bilar fixas ju i övrigt som vanligt.

Satt inne på SC i Umeå i förra veckan under en dag (när jag fick nya Yoken monterad) och tittade på strejkvakterna som hämtade kaffe hos en av firmorna bredvid Tesla. De står där fortfarande.
Är säkert lite olika I landet men delar till Plaid verkar dom inte direkta ha på hyllan. Beror ju inte på strejken dock.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Per Amb
Teslaägare

Inlägg av Per Amb »

Alltså ironin. :lol:
Kör: Tesla Model 3 Performance Highland -24
Kör: Tesla model Y Performance -24 med Onair luftfjädring
Kör: Ford F100 -55
Restaurerar: Nissan R33 GT-R
Tesla Model 3 LR -21
Tesla Model S P85D - 15
Love_O

Inlägg av Love_O »

Per Amb skrev: 21 aug 2024 20:59
IFM briljerar som alltid. Kan man alltså bara anse att motparten har vilket ombud som helst ? Sån hobby verksamhet som bedrivs från IFM.

Sen tragiskt att domstolen inte kan förstå att PostNord inte levererar.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Love_O skrev: 21 aug 2024 21:10
IFM briljerar som alltid. Kan man alltså bara anse att motparten har vilket ombud som helst ? Sån hobby verksamhet som bedrivs från IFM.

Tragiskt att domstolar litar på PostNord…
Magnus71

Inlägg av Magnus71 »

Nu har snart strejken pågått i ett år. Jag har börjat fundera på hur IF Metall verkligen informerar sina strejkande medlemmar om ersättningsproblematiken.

https://www.ifmetall.se/globalassets/av ... 240502.pdf

Konfliktersättningen som betalas ut är ju inte likställd med lön. Medlemmen får ersättning från IF metall med 125% av lön för att täcka premiepension och semesterlön med avdrag med den tänkta skatten för individen. Dock betalas aldrig någon skatt till staten, eftersom det är en ersättning, ingen lön.
Det som inte framgår vid en längre strejk över ett kalenderår är:
-Din beskattningsbara inkomst blir 0kr för det året.
-SGI (sjuklönegrundande Inkomst) blir då också 0kr. Dvs ersättning vid sjukdom nästa år kan bli 0kr.
-Lägre föräldrapenning
-Din allmänna pension blir lägre.
-Frånvaron är inte semestergrundande för kommande semesterår hos Tesla. Dvs personen blir utan semesterlön nästa år (Hos Tesla som AG).
-Skatteavdrag (tex huslån) kan inte göras eftersom beskattningsbar inkomst saknas.

På detta kommer såklart utmaningen att ta ev. nya lån hos en bank då beskattningsbar inkomst helt saknas vid en koll hos UC.

Jag hoppas verkligen att de medlemmar som strejkar får denna information av IF Metall.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Love_O

Inlägg av Love_O »

Magnus71 skrev: 21 aug 2024 23:10
Nu har snart strejken pågått i ett år. Jag har börjat fundera på hur IF Metall verkligen informerar sina strejkande medlemmar om ersättningsproblematiken.

https://www.ifmetall.se/globalassets/av ... 240502.pdf

Konfliktersättningen som betalas ut är ju inte likställd med lön. Medlemmen får ersättning från IF metall med 125% av lön för att täcka premiepension och semesterlön med avdrag med den tänkta skatten för individen. Dock betalas aldrig någon skatt till staten, eftersom det är en ersättning, ingen lön.
Det som inte framgår vid en längre strejk över ett kalenderår är:
-Din beskattningsbara inkomst blir 0kr för det året.
-SGI (sjuklönegrundande Inkomst) blir då också 0kr. Dvs ersättning vid sjukdom nästa år kan bli 0kr.
-Lägre föräldrapenning
-Din allmänna pension blir lägre.
-Frånvaron är inte semestergrundande för kommande semesterår hos Tesla. Dvs personen blir utan semesterlön nästa år (Hos Tesla som AG).
-Skatteavdrag (tex huslån) kan inte göras eftersom beskattningsbar inkomst saknas.

På detta kommer såklart utmaningen att ta ev. nya lån hos en bank då beskattningsbar inkomst helt saknas vid en koll hos UC.

Jag hoppas verkligen att de medlemmar som strejkar får denna information av IF Metall.
Om det du skriver stämmer. Så kommer IFM aldrig någonsin informera om det. Men borde inte strejkande medlemmar upptäckt det vid årets deklaration, är ju ändå minst 2 månader borta på den.
Användarvisningsbild
Lurence
Teslaägare

Inlägg av Lurence »

Fredrik j skrev: 22 aug 2024 06:48
Love_O skrev: 22 aug 2024 06:23
Fredrik j skrev: 21 aug 2024 22:20
Love_O skrev: 21 aug 2024 21:10

Tragiskt att domstolar litar på PostNord…
Lägg ner bara Fredrik. Inse att ditt älskade IFM som du förvarar med näbbar och klor enbart är ett gäng hobby människor som tjänar pengar på folks osäkerhet och samtidigt så eldar alla på IFM samt anhängare på denna osäkerhet.

Självklart borde domstolen ha bättre koll på hur det skall skicka viktiga papper till Tesla i det här läget.
Min kommentar hade inte ett skit med tesla eller IF metall att göra.
Har själv hamnat i problem pågrund av postnords oförmåga att dela ut post även utan blockader.
Tingsrätten behöver skaffa sig fler kanaler än fysiska brev. Kivra kanske?
Håller helt med. Myndigheter bör ha 2 av varandra oberoende kommunikationsvägar.

Kan dock tycka att när det är ena parten i målet som blockerar ena vägen aktivt så borde det inte finnas krav på att använde den andra från myndighetens sida. Man kan inte både ha kakan och äta den.

Annars intressant fundering i ämnet. Ska Tingsrätten skaffa fler vägar, så bör det gälla alla myndigheter. Då hade Transportstyrelsen behövt göra det för regskyltar också.
Skriv svar