Sedan jag bytte till Model Y så får jag frekventa varningar om att jag måste ta kontroll eller omedelbar kontroll över bilen för att inte köra i diket när jag kör på landsväg utan mittlinje. Detta hände inte en endaste gång på vare sig min tidigare S eller X, och det är sjukt störande då det inte direkt är subtilt, och den värsta varningstypen drar ju bilen in mot mitten av vägen dessutom. Kan tillägga att detta inte bara handlar om rallykörning eller att ligga med ett däck utanför asfalten, utan det sker även vid lugn körning med mer än tillräcklig avstånd till kantlinjen.
Hur fasen kan det skilja så mycket i hur bilmodeller uppför sig? Är ju samma mjukvara och samma kameror (iofs hw4 på Y:n), och tycker inte avsaknaden av USS borde spela någon roll i detta fallet heller.
Det brukade vara skitroligt att åka landsväg, nu not so much. Har inte testat att stänga av diverse funktioner, men hela meningen med dom är ju ändå att dom ska vara igång liksom? Finns en del jag stör mig på gällande Y, men detta är den värsta grejen tror jag.
Kör visserligen på en .100-variant av mjukvaran, men jag litar inte på att detta blir särskilt mycket bättre när jag får min första uppdatering.
Körfältsassistans
Moderator: Redaktion
Re: Körfältsassistans
Denna funktion är en av dom största anledningarna till att jag sålde min model y.
Bilarna blir ju hopplösare för varje uppdatering!
Och att klicka sig igenom x antal submenyer för att slå av dessa varje gång man sätter sig i bilen är helt enkelt oacceptabelt.
Bilarna blir ju hopplösare för varje uppdatering!
Och att klicka sig igenom x antal submenyer för att slå av dessa varje gång man sätter sig i bilen är helt enkelt oacceptabelt.
Ja, det är mycket värre än förut. Sambons Y varnar för ingenting. Irriterande.
Jag hade som sagt inte detta problem med mina tidigare bilar, dom blev bara bättre o bättre för varje uppdatering. Jag har än så länge inte haft något problem med autopiloten i sig på min Y som verkar vara vanligt enligt andra, men jag kan verkligen inte förstå hur det kan skilja så mycket mellan X och Y som ju har samma system, och dessutom är nästan lika i storlek. Obegripligt, och jävligt synd. X:en var grym, och nu undrar jag nästan om det inte ändå var värt den gigantiska prisskillnaden att behålla den om man nu ska hålla sig till Tesla...
När jag tänker efter så tror jag Y ritar upp en landsväg utan mittlinje annorlunda än min X gjorde. Nu ser jag den oftast som ett enda körfält som flappar runt i storlek. Jag har för mig dom andra själva ritade upp en mittlinje i animationen, så den fattade att vägen hade två körfält och att dom var smala. Men, jag kanske minns fel.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024