Ska köpa Model 3, en del frågor
Moderator: Redaktion
Ska köpa Model 3, en del frågor
Hej, har kollat på hundratals youtube-klipp, läst allt som kan tänkas gå att läsa och gått igenom allt som finns på bytbil.se. Har ändå frågor och är lite villrådig. Vi bor långt från storstäder och kan inte köra 60-70 mil för att kolla på bilar. Kör mestadels kortare körningar men ett antal långresor blir det varje år (40-70 mil). Har två mindre barn som kan vara otåliga.... Kommer att ha bilen i minst 6-8 år.
Våra skallkrav:
- En Model 3
- Dragkrok
- Inte över 320 000 kr (har satt detta som gräns för att det är så enkelt att "ähh bara 10000 till så får jag DET eller DET... och sen är man uppe på nivåer man egentligen inte har råd med)
- Köpa av en större handlare, ingen "Bil-Nisse" i Knohult eller typ bilsmidigt.se/bilenkelt eller liknande...
- Ej svart, röd eller blå, helst gråmetallic men vit pärlemor funkar
- Ett enkelt distansköp med leverans och inbyte (man lämnar vår bil och tar med sig inbytesbilen), eller hos handlare (måste vara i småland/skåne/blekinge med omnejd)
- Elektrisk baklucka
Bör-krav:
- En 2021 eller senare (mycket nytt ingår)
- Helst under 10000 mil (längre garanti på batteri)
- Rattvärme (kom ju på de senare 2021:orna, lite av ett lotteri om man får det)
Saker vi inte bryr oss om:
- Prestanda
- Räckvidd (SR+ räcker för oss)
- Batterikemi
- Värmepump (ja PTC-värmaren drar mer, men det är ändå vid långresor inte tar många minuter att ladda på det extra. Värmepump brummar en del och är en mer komplicerad konstruktion som kan gå sönder.
Har efter mycket letande insett att man antagligen inte får en 2021:a med våra krav för de pengar vi har. Har hittat en, men då har det varit hos en tvivelaktig handlare och haft +12000 mil på mätaren. Har därför börjat kika på 2019-2020 och där finns det ju en del. Man kan via Tesla beställa elektrisk baklucka för 10000 spänn, vilket är trevligt. Dock är det inte samma knapp men det får man ju leva med. Mittkonsolen (vi gillar inte svart pianolack) går enkelt att byta (jag är ganska händig och gillar att skruva med bilar), förutsatt man kan hitta en bättre begagnad för runt 5000 spänn.
Då har vi hittat 2019-2020 från 269000 till 305000 kr, där de dyrare ofta är long range. De har gått runt 8-10000 mil vilket är helt okej. Vi har ändå bra med mil/år kvar till att batterigarantin gått ut. De billigare saknar oftast dragkrok, har gått runt 13000 mil och är vita.
Mina frågor är som följer:
- Bör vi satsa på en LR (och då hamna över 300000 kr) för att det är bra med extra räckvidd, speciellt med en PTC-värmare) och att dessa mer ofta verkar vara gråmetallic (vilket vi helst vill ha), eller ska vi ha is i magen och vänta tills det dyker upp en 2019 SR+ som kostar 30000 mindre? Finns det någon nackdel alls med en 2019-2020 LR, med tanke på att den ryms i vår budget?
- Vilka av de uppgraderingar som kom 2021 är 100% omöjliga att sätta in i en äldre Model 3? Jag känner till värmepumpen och dubbelglasrutor. Mittkonsol, baklucka vet jag går att montera enkelt för ca 10000 + 5000 kr extra. Det är egentligen detta vi främst vill ha från 2021. Resten är nice to have.
- Ska vi vänta med att byta bil tills nästa år då det kanske har ramlat in fler 2021-or med vettiga mil på mätaren? Vi hamnar ju för en LR med de uppgraderingar vi vill göra på 320000 kr, och steget till en 2021:a är ju inte jättelångt (de ligger runt 350000 kr), men i dagsläget över budget.
Tack på förhand
Våra skallkrav:
- En Model 3
- Dragkrok
- Inte över 320 000 kr (har satt detta som gräns för att det är så enkelt att "ähh bara 10000 till så får jag DET eller DET... och sen är man uppe på nivåer man egentligen inte har råd med)
- Köpa av en större handlare, ingen "Bil-Nisse" i Knohult eller typ bilsmidigt.se/bilenkelt eller liknande...
- Ej svart, röd eller blå, helst gråmetallic men vit pärlemor funkar
- Ett enkelt distansköp med leverans och inbyte (man lämnar vår bil och tar med sig inbytesbilen), eller hos handlare (måste vara i småland/skåne/blekinge med omnejd)
- Elektrisk baklucka
Bör-krav:
- En 2021 eller senare (mycket nytt ingår)
- Helst under 10000 mil (längre garanti på batteri)
- Rattvärme (kom ju på de senare 2021:orna, lite av ett lotteri om man får det)
Saker vi inte bryr oss om:
- Prestanda
- Räckvidd (SR+ räcker för oss)
- Batterikemi
- Värmepump (ja PTC-värmaren drar mer, men det är ändå vid långresor inte tar många minuter att ladda på det extra. Värmepump brummar en del och är en mer komplicerad konstruktion som kan gå sönder.
Har efter mycket letande insett att man antagligen inte får en 2021:a med våra krav för de pengar vi har. Har hittat en, men då har det varit hos en tvivelaktig handlare och haft +12000 mil på mätaren. Har därför börjat kika på 2019-2020 och där finns det ju en del. Man kan via Tesla beställa elektrisk baklucka för 10000 spänn, vilket är trevligt. Dock är det inte samma knapp men det får man ju leva med. Mittkonsolen (vi gillar inte svart pianolack) går enkelt att byta (jag är ganska händig och gillar att skruva med bilar), förutsatt man kan hitta en bättre begagnad för runt 5000 spänn.
Då har vi hittat 2019-2020 från 269000 till 305000 kr, där de dyrare ofta är long range. De har gått runt 8-10000 mil vilket är helt okej. Vi har ändå bra med mil/år kvar till att batterigarantin gått ut. De billigare saknar oftast dragkrok, har gått runt 13000 mil och är vita.
Mina frågor är som följer:
- Bör vi satsa på en LR (och då hamna över 300000 kr) för att det är bra med extra räckvidd, speciellt med en PTC-värmare) och att dessa mer ofta verkar vara gråmetallic (vilket vi helst vill ha), eller ska vi ha is i magen och vänta tills det dyker upp en 2019 SR+ som kostar 30000 mindre? Finns det någon nackdel alls med en 2019-2020 LR, med tanke på att den ryms i vår budget?
- Vilka av de uppgraderingar som kom 2021 är 100% omöjliga att sätta in i en äldre Model 3? Jag känner till värmepumpen och dubbelglasrutor. Mittkonsol, baklucka vet jag går att montera enkelt för ca 10000 + 5000 kr extra. Det är egentligen detta vi främst vill ha från 2021. Resten är nice to have.
- Ska vi vänta med att byta bil tills nästa år då det kanske har ramlat in fler 2021-or med vettiga mil på mätaren? Vi hamnar ju för en LR med de uppgraderingar vi vill göra på 320000 kr, och steget till en 2021:a är ju inte jättelångt (de ligger runt 350000 kr), men i dagsläget över budget.
Tack på förhand
Re: Ska köpa Model 3, en del frågor
Vänta tills ni får en Highland för pengarna, en i många avseenden avsevärt bättre bil. Med ett nypris under 500 tkr för SR är de snart nere på 320 begagnade.
Om ni ändå ska kika på den gamla modellen, köp Made in China och undvik de amerikanska som är skramlande soptunnor i jämförelse.
Om ni ändå ska kika på den gamla modellen, köp Made in China och undvik de amerikanska som är skramlande soptunnor i jämförelse.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Som tidigare ägare till en av de allra första SR+ i Sverige (beställde första dagen) vill jag påstå att det finns idag ingenstans i Skandinavien man inte kan åka på långresa med en SR+ med PTC-värmare oavsett årstid. Även med otåliga barn.
Ett aber är om långresorna är på reshelgerna, sportlov, påsklov jul osv? Då kan det vara köer på laddstationerna och 10 mils extra räckvidd kan göra att man kan skippa en full station och ta nästa.
När det gäller bakluckan och mittkonsollen skulle jag personligen inte lägga de pengarna på att uppgradera - mittkonsollen i gamla kör man ändå alltid med övre locket öppnat, och en eftermarknads trådlös laddplatta kostar några hundralappar. Pianolacken kan man wrappa med alcantara, kolfiber eller vilken vinylwrap man vill. Jag har för mig att alla usb-uttagen kunde användas till spelkontroller och usb-stickor också till skillnad från bilar tillverkade under covid där man måste plugga in dem i handskfacket.
Bakluckan - om man ändå inte kan få funktionalitet motsvarande kicksensor eller att man står bakom med mobilen, då tycker jag personligen att det är precis lika enkelt att bara greppa luckan i handtaget och öppna/slänga igen den som att trycka på knappar. Det är ju skillnad om luckan är stor och tung som på en halvkombi/kombi men på gamla model 3 är den väldigt lätt.
Min primära anledning till att byta bort min vita SR+ 2019 var att den inte hade drag, det gick inte att beställa första veckan, och att man var tvungen att ladda i Gävle på resan Sthlm->Vemdalen vintertid. Annars hade jag lika gärna kunnat åka vidare med den.
Ett aber är om långresorna är på reshelgerna, sportlov, påsklov jul osv? Då kan det vara köer på laddstationerna och 10 mils extra räckvidd kan göra att man kan skippa en full station och ta nästa.
När det gäller bakluckan och mittkonsollen skulle jag personligen inte lägga de pengarna på att uppgradera - mittkonsollen i gamla kör man ändå alltid med övre locket öppnat, och en eftermarknads trådlös laddplatta kostar några hundralappar. Pianolacken kan man wrappa med alcantara, kolfiber eller vilken vinylwrap man vill. Jag har för mig att alla usb-uttagen kunde användas till spelkontroller och usb-stickor också till skillnad från bilar tillverkade under covid där man måste plugga in dem i handskfacket.
Bakluckan - om man ändå inte kan få funktionalitet motsvarande kicksensor eller att man står bakom med mobilen, då tycker jag personligen att det är precis lika enkelt att bara greppa luckan i handtaget och öppna/slänga igen den som att trycka på knappar. Det är ju skillnad om luckan är stor och tung som på en halvkombi/kombi men på gamla model 3 är den väldigt lätt.
Min primära anledning till att byta bort min vita SR+ 2019 var att den inte hade drag, det gick inte att beställa första veckan, och att man var tvungen att ladda i Gävle på resan Sthlm->Vemdalen vintertid. Annars hade jag lika gärna kunnat åka vidare med den.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Det ÄR värt några extra tiotusenlappar för en kinabyggd 2021+. Lätt.
Och en LR från 2019.. det är inte stor skillnad på hur långt den går jämfört med en LFP RWD-bil. De sistnämnda laddar lite långsammare dock, kanske framför allt vintertid. Men det rör sig inte om många minuters skillnad på långresor.
Och en LR från 2019.. det är inte stor skillnad på hur långt den går jämfört med en LFP RWD-bil. De sistnämnda laddar lite långsammare dock, kanske framför allt vintertid. Men det rör sig inte om många minuters skillnad på långresor.
Model Y LR AWD 2022
LFP RWD laddar som en hingst vintertid, men det gäller ju att man låter den förvärma batteriet. Speciellt om man pluggar in vid högre SOC med varmt batteri kan man få en bit över 100kW även vid över 70%. Men med rätt planerade laddstopp är en LR så klart snabbare pga mycket högre effekt i det lägre SoC-registret.jonasl skrev: ↑22 aug 2024 11:02Det ÄR värt några extra tiotusenlappar för en kinabyggd 2021+. Lätt.
Låt mig fråga, varför tycker du man ska lägga (i mitt fall) 30000 kr extra för en 2021:a SR+ jämfört med en 2020 LR?jonasl skrev: ↑22 aug 2024 11:02Det ÄR värt några extra tiotusenlappar för en kinabyggd 2021+. Lätt.
Jag har provkört båda bilarna och tycker mig inte märka någon större skillnad, mer än bakluckan och att den svarta pianoplasten var borta.
Jag tror att med otåliga familjemedlemmar så är det LR som gäller för våran del, även om vi *hade* klarat oss med en SR+. Jag har kört långresor med en Zoe (50 Kw CCS) så jag har inga problem att halvsova vid en laddstation, men min fru är jätteotålig och barnen är ännu värre, speciellt på vintern när man stannar och laddar vid ingenstans.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Rattvärme är inte lotteri. Titta efter fuskträ på dörrsidorna fram. Finns fuskträ finns rattvärme på LR och hårdvaran finns på SR+.
Många annonser visar även en bild på ac-läget, där finns en liten rattsymbol ovanpå mobil-laddplattorna nere i mitten om bilen har rattvärme.
Obs att på SR+ kostar det 3000 eller nåt sånt att låsa upp rattvärme och sätesvärme bak, upplåsningen följer bilen så du behöver inte betala igen om föregående ägare låst upp det. För att säkerställa om bilen har fuskträ men inte visar rattvärmesymbolen på ac-skärmen: be att få kolla i appen för den bil du är intresserad av, gå till Uppgraderingar > Programvaruuppgraderingar och välj där Köp. Det framgår med bild och text på "vinterpaketet" eller vad det hette om rattvärme ingår eller om det bara är baksätesvärme som låses upp.
Många annonser visar även en bild på ac-läget, där finns en liten rattsymbol ovanpå mobil-laddplattorna nere i mitten om bilen har rattvärme.
Obs att på SR+ kostar det 3000 eller nåt sånt att låsa upp rattvärme och sätesvärme bak, upplåsningen följer bilen så du behöver inte betala igen om föregående ägare låst upp det. För att säkerställa om bilen har fuskträ men inte visar rattvärmesymbolen på ac-skärmen: be att få kolla i appen för den bil du är intresserad av, gå till Uppgraderingar > Programvaruuppgraderingar och välj där Köp. Det framgår med bild och text på "vinterpaketet" eller vad det hette om rattvärme ingår eller om det bara är baksätesvärme som låses upp.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Du skriver förresten att ni bor långt från storstäder - men bor ni nära ett servicecenter för Tesla? Mobil service klarar inte alla jobb och det kan vara skönt att inte ha alltför långt till märkesverkstaden. Model 3 är inte underhållsfri.
Ett varningens finger för att Tesla inte kräver regelbunden service - det innebär i klartext att bilen du köper kanske aldrig varit servad annat än att den gått igenom besiktningen. Det är inte heller säkert att föregående ägare anmält saker som borde gått på garanti. Köp om möjligt en där ägaren antingen aktivt sett till att få garantiärenden lösta, eller en som har tillräckligt lång garantitid kvar för att du själv ska kunna få garantireparationer utförda.
Ett varningens finger för att Tesla inte kräver regelbunden service - det innebär i klartext att bilen du köper kanske aldrig varit servad annat än att den gått igenom besiktningen. Det är inte heller säkert att föregående ägare anmält saker som borde gått på garanti. Köp om möjligt en där ägaren antingen aktivt sett till att få garantiärenden lösta, eller en som har tillräckligt lång garantitid kvar för att du själv ska kunna få garantireparationer utförda.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Jo det är väl en 20 mil till närmaste service center. De finns ju inte på allt för många ställen, och är såklart en nackdel när man äger en Tesla. Men vilken elbilscertifierad verkstad som helst kan väl jobba med en Tesla, beställa reservdelar osv. Det är väl bara garanti-ärenden som kräver jobb på en Tesla-verkstad?Du skriver förresten att ni bor långt från storstäder - men bor ni nära ett servicecenter för Tesla? Mobil service klarar inte alla jobb och det kan vara skönt att inte ha alltför långt till märkesverkstaden. Model 3 är inte underhållsfri.
Inte lätt att hitta bilar som inte gått mer än 8000 mil för vår budget. Inte ens 2019-modellerna. Någonstans måste man väl kunna se vad som är gjort på bilen, jag tänker på delar som ska bytas ut såsom länkarmar, PTC-värmare, fuktiga baklyktor och sådant som har en tendens att gå sönder/bli dåligt under de första åren? Frågar man t.ex. Riddermark visar de bara en lista över kosmetiska saker de hittat som är fel, jag vet inte om de ens går igenom och byter ut t.ex. rostiga bromsar och sånt om förra ägaren struntat i att underhålla detta. En bil jag tittat på har en hel del repor i lack och blästrade innerskärmar. Jag är förvånad att man inte lackat om detta. Varför ens sälja en bil som ser ut så? Den kostar trots allt 310000 kr.
Jag tycker inte det är klädsamt att sälja en bil utan att byta ut direkt skadade delar, och att lacka om karossdelar som ser för jävliga ut. Många Teslor jag tittat på är ju rent av vandaliserade, titta bara på högtalargallret, hur i hela friden lyckas man spräcka det? Helt obegripligt. Man blir ju lite modfälld när man äntligen hittar en bil med rätt spec och rätt färg och sen ser den ut som om den varit med i ett krig.
Det enkla svaret är att det inte lönar sig att reparera bilarna innan man säljer dem, om man som bilnasare inte har en egen verkstad. Det administrativa och logistiska arbetet plus givetvis kostnaden hos verkstad gör att all marginal försvinner. Det är mer lönsamt att göra många transaktioner även om man bara tjänar lite på varje transaktion.
Som bilköpare har man ju alternativet att pruta ned motsvarande kostnaden och ta administrationen och logistiken med verkstad själv "gratis", eller helt enkelt avstå köp.
Som bilköpare har man ju alternativet att pruta ned motsvarande kostnaden och ta administrationen och logistiken med verkstad själv "gratis", eller helt enkelt avstå köp.
Jepp, det är så Riddermark blivit så stora. Bilar köps och säljs primärt via internet, och deras inköpare/säljare är typ standard callcenter-personal som bara följer rutiner och spenderar några enstaka minuter på såväl inköp som sälj per objekt.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Model 3 faller snabbt i pris. Kan du acceptera en 2019-2020 så bör riktpriset snarare ligga runt 250 IMO.
För 2021(som sagt titta efter bilar med trälist på dörrarna) så kan du ropa hem inom din budget på kvd eller bilia outlet. Bli inte avskräckt av lite smuts eller småfel som en rekond och/eller billig lagning kan fixa. Det är ju därifrån de "fina" bilarna du ser i bilhallarna kommer ifrån i många fall, bara det att handlaren där spenderat ett par tusen på småfix och rekond samt sedan lagt på 50k på priset...
Spara in de där 50k och fixa själv.
Några enstaka timmars jobb med auktionsköp, transport, rekond/fix och sälj av din egen bil kan nog ge dig ett mervärde runt 100 000kr.
Ska du ha en bil i många år är det definitivt värt besväret IMO. Dels får du en modernare och bättre bil, dels sparar du pengar som då kan läggas på något som ger avkastning.
För 2021(som sagt titta efter bilar med trälist på dörrarna) så kan du ropa hem inom din budget på kvd eller bilia outlet. Bli inte avskräckt av lite smuts eller småfel som en rekond och/eller billig lagning kan fixa. Det är ju därifrån de "fina" bilarna du ser i bilhallarna kommer ifrån i många fall, bara det att handlaren där spenderat ett par tusen på småfix och rekond samt sedan lagt på 50k på priset...
Spara in de där 50k och fixa själv.
Några enstaka timmars jobb med auktionsköp, transport, rekond/fix och sälj av din egen bil kan nog ge dig ett mervärde runt 100 000kr.
Ska du ha en bil i många år är det definitivt värt besväret IMO. Dels får du en modernare och bättre bil, dels sparar du pengar som då kan läggas på något som ger avkastning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
- Vindens
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gabriel651797
https://www.kvd.se/fast-pris/tesla-mode ... awd-223137
Du kanske skulle slagit till på denna? Ser inte att ha så mycket brister för ålder och miltal.
Borde hursomhelst ge en indikation hur mycket liknande är värda.
Du kanske skulle slagit till på denna? Ser inte att ha så mycket brister för ålder och miltal.
Borde hursomhelst ge en indikation hur mycket liknande är värda.
M3 LR -20
-
Varför inte blå eller röd?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Sportbilsentusiasten
Anta att trådstartaren köper en 2022 som gått långt, vad skulle vara risken?
Vad slits som kan vara dyrt att byta
Vad slits som kan vara dyrt att byta
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp