Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av mussla »

Nect skrev: 19 aug 2024 12:44
Marknadsvärdet är det som både säljare och köpare har accepterat.

[...]

Men att en risig bil är värd mindre är väl självklart. Det innebär ju inte att alla andra får det marknadsvärdet…
Självklart är en risig bil värd mindre. Men det var inte det som var grejen. Grejen var att slutbudet, som inte nådde upp till acceptpris, i en auktion på en rejält risig bil presenterades som att någon köpt en model 3 rekordbilligt. Syftet med dessa inlägg som följer denna mall och har pågått en längre tid är en smula oklart. De är minst sagt missvisande om man vill ha en indikator på andrahandsvärdet på Tesla.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Börjar bli nostalgisk och längtar tillbaka lite till den tid då detta var ett seriöst forum med folk som var intresserade av elbilar och Tesla i synnerhet (vilket faktiskt fortfarande står som syftet med detta forum) Inte som nu när det tävlas i att häckla märket, deras produkter och för att inte tala om produkternas ägare. Allt för att riktigt gnida in hur värdelösa dessa bilar är - ekonomiskt och politiskt. Det intressanta är att de mest högljudda inte äger någon Tesla och troligtvis har högst begränsad erfarenhet av att leva med märket.
Jag möter fortfarande personer som tror att alla Teslor kostar över miljonen och kommer 20 mil innan de måste laddas över natten.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

…om man då inflikar att man (som medlem på detta forum) faktiskt gillar sin bil och kontakten man har med företaget - då dras GENAST fanboy-kortet och man blir stämplad som korkad fanatiker.
Märkligt…. mycket märkligt.
Var ska vi som gillar våra bilar mötas? På något forum för bränsletörstiga V8’or?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
TeslaOrKia

Inlägg av TeslaOrKia »

Kan någon förklara skillnaderna i värdering mellan dessa två?

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-x-90d-222116

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-222295

Den sistnämnda verkar ju ha väldigt många fel.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Inlägg av Verdi_ »

TeslaOrKia skrev: 19 aug 2024 14:16
Kan någon förklara skillnaderna i värdering mellan dessa två?

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-model-x-90d-222116

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-222295

Den sistnämnda verkar ju ha väldigt många fel.

En Raven Performance mot en 90D... Ja vad kan det vara...
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

Walker skrev: 19 aug 2024 13:01
Börjar bli nostalgisk och längtar tillbaka lite till den tid då detta var ett seriöst forum med folk som var intresserade av elbilar och Tesla i synnerhet (vilket faktiskt fortfarande står som syftet med detta forum) Inte som nu när det tävlas i att häckla märket, deras produkter och för att inte tala om produkternas ägare. Allt för att riktigt gnida in hur värdelösa dessa bilar är - ekonomiskt och politiskt. Det intressanta är att de mest högljudda inte äger någon Tesla och troligtvis har högst begränsad erfarenhet av att leva med märket.
Jag möter fortfarande personer som tror att alla Teslor kostar över miljonen och kommer 20 mil innan de måste laddas över natten.
Ja jag håller verkligen med.

Det är dessutom ganska enkelt att peka ut de/dem som ständigt trycker på dessa punkterna och enbart bidrar med negativitet. Jag undrar verkligen varför. Altruism där man verkligen ser sig själv som hjälpande för dessa stackars teslaägare? Eller är man bara ute efter att förpesta?

Förut var den här tråden vettig där man tipsade och gratulerade när någon hittade en bil till ett lägre pris. Det var något man sökte efter och var nöjd med att hitta. Nu verkar det som att det enda ett lägre pris betyder, är en kass bil av ett kasst märke som man ska hålla sig undan från. Vilket jag inte håller med om.

Tillbaka till hur det var tack.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Jaegaern skrev: 19 aug 2024 14:20

Det är dessutom ganska enkelt att peka ut de/dem som ständigt trycker på dessa punkterna och enbart bidrar med negativitet. Jag undrar verkligen varför. Altruism där man verkligen ser sig själv som hjälpande för dessa stackars teslaägare? Eller är man bara ute efter att förpesta?

Förut var den här tråden vettig där man tipsade och gratulerade när någon hittade en bil till ett lägre pris. Det var något man sökte efter och var nöjd med att hitta. Nu verkar det som att det enda ett lägre pris betyder, är en kass bil av ett kasst märke som man ska hålla sig undan från. Vilket jag inte håller med om.

Bönderna har flyttat in, förr var det bara Adeln här :)
Alternativt några som är sponsrade av oljemaffian/facket
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare

Inlägg av MY_piraya »

Tellus skrev: 19 aug 2024 14:42
Jaegaern skrev: 19 aug 2024 14:20

Bönderna har flyttat in, förr var det bara Adeln här :)
Alternativt några som är sponsrade av oljemaffian/facket
Bönder eller medelsvensson (?) Från miljonbilar S/X till 3/Y som är riktade till medelklassen ... :)
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

mussla skrev: 19 aug 2024 12:58
Nect skrev: 19 aug 2024 12:44
Marknadsvärdet är det som både säljare och köpare har accepterat.

[...]

Men att en risig bil är värd mindre är väl självklart. Det innebär ju inte att alla andra får det marknadsvärdet…
Självklart är en risig bil värd mindre. Men det var inte det som var grejen. Grejen var att slutbudet, som inte nådde upp till acceptpris, i en auktion på en rejält risig bil presenterades som att någon köpt en model 3 rekordbilligt. Syftet med dessa inlägg som följer denna mall och har pågått en längre tid är en smula oklart. De är minst sagt missvisande om man vill ha en indikator på andrahandsvärdet på Tesla.
Säkert samma typ av personer som på hus/lägenhetsvisningar pratar högt om ”visst luktar det mögel?” För att få bort så många intressenter som möjligt och öka sin chans till att köpa billigt. Förmodligen försöker man köpa något man egentligen inte har råd med.
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 2 gång.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Inlägg av HerrNilsson »

Walker skrev: 19 aug 2024 13:07
…om man då inflikar att man (som medlem på detta forum) faktiskt gillar sin bil och kontakten man har med företaget - då dras GENAST fanboy-kortet och man blir stämplad som korkad fanatiker.
Märkligt…. mycket märkligt.
Var ska vi som gillar våra bilar mötas? På något forum för bränsletörstiga V8’or?
Hear hear på den!
Gillar man inte Tesla, gå till ett annat forum. Skitenkelt.
Mvh
Nilsson

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Primärt är det enligt mig dumt att sprida sitt hat i denna tråd. Jag är skeptisk till tesla som företag och även bilarna. Den enögda syn som finns här behöver såklart bemötas tex i tråden om aktien, men knappast i en tråd om prisvärda begagnade bilar
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Remuz skrev: 19 aug 2024 17:47
Primärt är det enligt mig dumt att sprida sitt hat i denna tråd. Jag är skeptisk till tesla som företag och även bilarna. Den enögda syn som finns här behöver såklart bemötas tex i tråden om aktien, men knappast i en tråd om prisvärda begagnade bilar
Med all respekt Remuz. Men även du har väl noterat en klar förändring. Du har all rätt (och det uppskattas) när du delar med dig av din erfarenhet, det är inte det som vi pratar om. Givetvis ska det inte vara - och är inte - en okritisk, enögd inställning som efterfrågas. Vi hade tidigare även Mati som inte var odelat glad över sina Teslor. Vi (som gillar våra bilar) vill bara inte stämplas som okritiska fanatiker varje gång vi nämner något positivt om våra bilar här inne på ett märkesforum för just våra bilar. Det är mycket bra att vi även får höra baksidorna och fallgroparna. MEN… när icke Teslaägare (som kanske inte ens kört en) höjer sina röster för att deklarera hur värdelösa bilarna och företaget ÄR (inte att DE uppfattar det som negativt utan presenteras som fakta) och samtidigt gastar ”fanboy!” om någon har en annan positivare erfarenhet - det tycker jag är botten. Är man inte intresserad av Tesla finns det en mängd andra forum att hänga på. Vi hade några här inne (kanske de är kvar) som väldigt högljutt och ganska aggresivt sågade Tesla till förmån för Zeekr. Nu har de ett eget forum och även om jag ser att åtminstone någon är kvar här så är det inte alls så hårda ord längre. Samma gäller med Ioniq 5 (som jag för övrigt själv ägt ett kort tag).
Så - inte enögt, inte okritiskt, men inte heller den tråkiga attityd som vuxit fram i både facktråden, begagnattråden och i fler och fler andra trådar.
Tack för ordet.
(Jag har ALDRIG reagerat negativt på något du skrivit Remuz. Jag uppskattar dina inlägg)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
teslaponken

Inlägg av teslaponken »

Denna har legat ute på Tesla.com ett par veckor. Inte nog med att priset är under miljonen, Tesla ger

"Begränsad garanti för begagnade fordon
Ytterligare 1 år/20 000 Kilometer
Börjar efter att den grundläggande begränsade bilgarantin löper ut"

2 uppsättningar hjul o lite annan utrustning ingår.

Det är gnsk fränt. Sen är finansieringen väldigt förmånlig på 5,74% rörlig ränta, som ju såklart kommer justeras på nedsidan kommande året. Slog in ett vanligt finansieringsexempel för en dyr bil: med 30% handpenning, 30% restvärde på 5 år, bara 9k i månaden.

Det man då undrar är kring alla andra Plaids på Blocket. De billigaste X P Är ju för 1,1 miljon och S plaid ca 1,05 miljon. Där oftast betydligt sämre finansieringsvillkor medföljer och ingen förlängd garanti. Kommer vi få en prisjustering likt på Taycan?
96913F86-3BB0-48C8-803F-BDC8B8811C71.jpeg
BE0C0CB5-7998-4CAD-9CD7-DAFD9FEB7F7D.jpeg
6C053799-CAF4-4FD0-B954-B70DFFC1A80F.jpeg
Användarvisningsbild
rollo
Teslaägare

Inlägg av rollo »

Fick idag två samtal från personer som "köpt" min bil på blocket. Båda hade betalt handpenning. Tyvärr var det inte jag som lagt ut annonsen. Var försiktiga där ute...
P85D 2015-4 fyrsitsig
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Inlägg av Vindens »

taliz skrev: 24 aug 2024 10:56
780-790, det ska bli intressant att följa!
M3 LR -20
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare

Inlägg av Nogo »

Hur lyckas man få så många grova repor på ca 1 år gammal bil?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Inlägg av Verdi_ »

Nogo skrev: 24 aug 2024 12:16
Hur lyckas man få så många grova repor på ca 1 år gammal bil?
Nån gång händer det ju. Tar bara ett par sekunder.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Vindens skrev: 24 aug 2024 11:54
Gick väl en för 680 för ett tag sen.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Carlsson

Inlägg av Carlsson »

Vad kostade den som ny? 1,2msek?
Tung värdeminskning på ett år om den går för 700 då.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Gammalt inlägg jag vet men..
mussla skrev: 08 aug 2024 23:10
Hur påverkar miltal andrahandsvärdet på Teslor?

Garantier som upphör efter ett visst miltal borde påverka. Men är annars miltal lika relevant för en elbil som för en fossilbil? En fossilbil slits i dyra delar som motor och växellåda när den används men så är det ju inte på en elbil.
Hrrm, jag har ägt många långmilade bilar, en jag äger nu har gått ca 450000km, och det mesta i bilen är slitet FÖRUTOM motor och växellåda, dom fungerar fortfarande klockrent.. det är rost, hjulupphängningar och "dumma" saker som elbackspeglar och liknande som är problemen. Jag har samma erfarenhet från MÅNGA bilar jag ägt, det är motorn som håller. (Men så har jag sällan kört tyskt skrot heller.)

Däremot så borde just 4 och 8 år vara dealbreakers vad det gäller tesla pga garantier.
Där är det väl mest batteriets skick som borde avgöra och där finns det väl inte en tydlig koppling mellan slitage och miltal.
Många mil = många laddcykler = mer slitage, det kommer man inte ifrån.
Jag kollar lite snabbt på blocket på model y på ett antal bilar med ung. samma spec och årsmodellen verkar påverka mer än miltal.

Någon som har kollat närmare på detta?
När jag köpte min mod3 så ville jag ha en bil som gått under 80000km, hade jag accepterat en som gått exempelvis 120000km så hade priset varit märkbart lägre ja. Det var rätt tydligt när man sökte.

Prisskillnaderna mellan samma "variant" med olika årsmodeller verkar däremot nästan obefintliga, tex mod3 årsmodell 19 eller 20. Årsmodell 21 är däremot dyrare pga att det skedde förändringar tills det året.
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Inlägg av Vindens »

Carlsson skrev: 24 aug 2024 12:49
Ja, runt 1,2 +- 15 tkr beroende på exakt när den beställdes.
Kollade anmärkningsbilderna mer noga och jag tror Taliz uppskattning är mer trolig, kanske strax över 700.
Återstår att se. Det ska i alla bli spännande se vad reservationspris ligger på, om den uppnås. Det säger en del det med.
M3 LR -20
Carlsson

Inlägg av Carlsson »

Vindens skrev: 24 aug 2024 14:48
Carlsson skrev: 24 aug 2024 12:49
Ja, runt 1,2 +- 15 tkr beroende på exakt när den beställdes.
Kollade anmärkningsbilderna mer noga och jag tror Taliz uppskattning är mer trolig, kanske strax över 700.
Återstår att se. Det ska i alla bli spännande se vad reservationspris ligger på, om den uppnås. Det säger en del det med.

Tungt ändå, 40% på ett år. Ligger S där?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Nja, tror de flesta LR som sålts i Sverige förbeställdes till det lägre priset runt 1 mille(eller om det t.o.m. var strax under).
Så det blir isf ca 30% tapp. Inte så tokigt för en miljonbil med 3k mil.
Jämför med tex Audi etron, Porsche Taycan etc så har de tappat mångdubbelt mer...

Carlsson

Inlägg av Carlsson »

30% på ett år känns ju mer realistiskt, även om det också är mycket
Skriv svar