Audi Q6 etron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

cgullin
elbilist
Kontakt:

Re: Audi Q6 etron

Inlägg av cgullin »

Man kan fö rabatter via olika organisationer, vet att LRF har hos VW t.ex. men att gå in som vanlig svensson utan medlemskap går inte.
ObscureEconomist

Inlägg av ObscureEconomist »

toppo skrev: 22 aug 2024 07:08
taliz skrev: 22 aug 2024 06:54
Dreas89 skrev: 21 aug 2024 22:06
taliz skrev: 21 aug 2024 13:57
Nu är det mindre batteriet lanserat i Tyskland.
5000 euro billigare, så borde bli en bit under 800 här.
Kommer garanterat strax till A6 också.

https://www.electrive.com/2024/08/19/au ... q6-e-tron/
Problemet med Audi är väl att för att få en halvvettig bil måste man punga ut med rätt mycket till i utrustningsväg.
Bilarna säljer inte särskilt bra, så det finns garanterat en hel del prutmån
”Den 1 november 2023 övergick vi till en agentmodell för våra elbilar, vilket innebär enhetliga priser, oavsett om du besöker din lokala Audi Partner eller konfigurerar en bil på audi.se.”
Fick rabatt på en första offert utan att ens fråga om det på en Q6. 8% rakt av.
BMW i4 M50 -22
toppo
elbilist

Inlägg av toppo »

taliz skrev: 22 aug 2024 12:52
toppo skrev: 22 aug 2024 08:28
taliz skrev: 22 aug 2024 07:32

”Den 1 november 2023 övergick vi till en agentmodell för våra elbilar, vilket innebär enhetliga priser, oavsett om du besöker din lokala Audi Partner eller konfigurerar en bil på audi.se.”
Jojo, så sa Volvo också om du minns..
Funkar på vissa köpare tydligen.
Andra ber om offerter på några dussin ställen och vips så har man en drös med rabatter..
Nej, Volvo har sagt att de skulle göra det men sedan aldrig infört det mer än på vissa erbjudanden.
Och nej, nu har jag inte testat hos Audi men på Volkswagen får man inte rabatt som privatperson. Jag har tagit in ett 20-tal offerter på ID4 och ID7, efterfrågat rabatt men aldrig fått rabatt. Så din teori håller tyvärr inte.
Finns folk i ID7-tråden som fått rabatt på den som privatperson, med screenshots. Så det går utmärkt.

Om du inte lyckas få rabatt är du inte tillräckligt ihärdig.
Jag vet att det finns screenshots på det men det framgår inte hur de fått rabatten, eller hur? Som privatperson krävs medlemsskap i en organisation för att få rabatt. Jag har varit extremt ihärdig, du kan ju fixa fram en offert med rabatt själv om det är så enkelt.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
toppo
elbilist

Inlägg av toppo »

ObscureEconomist skrev: 22 aug 2024 14:51
Dreas89 skrev: 21 aug 2024 22:06
taliz skrev: 21 aug 2024 13:57
Nu är det mindre batteriet lanserat i Tyskland.
5000 euro billigare, så borde bli en bit under 800 här.
Kommer garanterat strax till A6 också.

https://www.electrive.com/2024/08/19/au ... q6-e-tron/
Problemet med Audi är väl att för att få en halvvettig bil måste man punga ut med rätt mycket till i utrustningsväg.
Fick rabatt på en första offert utan att ens fråga om det på en Q6. 8% rakt av.
Som privatperson? Trevligt om Audi ger det, jag har inte testat själv hos dem.
ID4 GTX 340 hk MY25
ObscureEconomist

Inlägg av ObscureEconomist »

Just på den här offerten var det företagsleasing men ingen medlemsorganisationsrabatt.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Macki
elbilist

Inlägg av Macki »

cgullin skrev: 22 aug 2024 13:56
Man kan fö rabatter via olika organisationer, vet att LRF har hos VW t.ex. men att gå in som vanlig svensson utan medlemskap går inte.
Har du provat? Garanterat om du nämner LRF att du får rabatten.
Jag fick precis en offert på en Q6 med lilla batteriet och fick LRF utan problem ( en helt vanlig Svenson )

Den bilen är ändå rätt intressant nu…. Men håller Peter esse om att varför inte alla har V2L! Sjukt grymt när man väl vant sig, är nästan en dealbreaker för mig.
IMG_1757.jpeg
IMG_1758.jpeg
IMG_1759.jpeg
Iom den laddar så snabbt så räcker det gott och väl med ”lilla” batteriet, hade varit najs om de även kom med awd till den också
toppo
elbilist

Inlägg av toppo »

Macki skrev: 23 aug 2024 17:18
Jag fick precis en offert på en Q6 med lilla batteriet och fick LRF utan problem ( en helt vanlig Svenson )

Den bilen är ändå rätt intressant nu…. Men håller Peter esse om att varför inte alla har V2L! Sjukt grymt när man väl vant sig, är nästan en dealbreaker för mig.

Iom den laddar så snabbt så räcker det gott och väl med ”lilla” batteriet, hade varit najs om de även kom med awd till den också
Hur menar du att du ”nämner” LRF? För 681 000kr skulle jag också ta en, men du menar att man behöver inte uppvisa ett medlemsskap?
ID4 GTX 340 hk MY25
lawe

Inlägg av lawe »

Jag gissar att en säljare inte har något emot att kunna välja något sorts avtal för att tillmötesgå kunden när deras tidigare möjligheter att rabattera tagits bort. De vill ju sälja och jag tror det går lite trögt nu.

Just nu kör de med 2,95% ränta och 100' rabatt på Q8 i lager. Fortfarande dyra bilar, men leasingavtalen blir förhållandevis attraktiva.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Användarvisningsbild
Macki
elbilist

Inlägg av Macki »

toppo skrev: 23 aug 2024 18:03
Macki skrev: 23 aug 2024 17:18

Hur menar du att du ”nämner” LRF? För 681 000kr skulle jag också ta en, men du menar att man behöver inte uppvisa ett medlemsskap?

Du kan vara så fräck att du ringer och säger
”Hej vad för rabatt kan ni ge på denna bil”
Säger de då inget så säger du
”vad blir det med min LRF rabatt”
Utan under några som helst omständigheter så lägger de in den.
Har prövat det själv som du ser, men många gånger kan man snacka tills sig liknande eller bättre.
Obs har aldrig blivit ombedd att visa upp något överhuvudtaget.
Återkoppla gärna hur det gick för dig.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Ja det är ju bara att snacka lite, leta upp vilka rabatter som kan fås genom olika avtal och säg att du tillhör dem.
Finns ingen som helst anledning att vara 100% ärlig som köpare.
Kräver dom sen att du ska bevisa att du ska få gå på det avtalet, så köper du istället av någon som inte kräver det. Enkelt.
Du bör kunna få flera att godta det, sen spelar du dem mot varandra och påstå att du fick ytterligare rabatt X från en annan osv.
Jag har sänkt priser mångdubbelt när jag jobbat som inköpare. Det är inte svårt, man måste bara "tänja" lite på sanningen.

Förövrigt är ju 700k för en 800v Audi inte så tokigt. Nog bättre köp än tex ID7.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dreas89
elbilist

Inlägg av Dreas89 »

taliz skrev: 24 aug 2024 12:25
Ja det är ju bara att snacka lite, leta upp vilka rabatter som kan fås genom olika avtal och säg att du tillhör dem.
Finns ingen som helst anledning att vara 100% ärlig som köpare.
Kräver dom sen att du ska bevisa att du ska få gå på det avtalet, så köper du istället av någon som inte kräver det. Enkelt.
Du bör kunna få flera att godta det, sen spelar du dem mot varandra och påstå att du fick ytterligare rabatt X från en annan osv.
Jag har sänkt priser mångdubbelt när jag jobbat som inköpare. Det är inte svårt, man måste bara "tänja" lite på sanningen.

Förövrigt är ju 700k för en 800v Audi inte så tokigt. Nog bättre köp än tex ID7.
Har du inte mer utrymme och utrustning i en ID7? Vad kostar motsvarande en ID7 Tourer GTX hos Audi, 1,1?
lawe

Inlägg av lawe »

En stor skillnad är att den offererade Q6:an har luftfjädring.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Macki skrev: 15 aug 2024 07:42
Jämfört med med en tesla model 3 awd så är en etron 55 fullutrustad (om det nu gör nått på kostnaden) så är etron 15% billigare för mig.
IMG_1691.png
IMG_1692.png

Jämför du med en model x är det hela 35% billigare med en etron.
IMG_1693.png
Då är jag 41 bor nära större stad.

Alla försäkringar är med en MER försäkring.
Jag tycker att om man tittar på vad det är för typ av bil så är det inte dyrt.
Det var dyrt för alla bilar
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Nect skrev: 14 aug 2024 21:21
Sportbilsentusiasten skrev: 14 aug 2024 20:45
HelectriC skrev: 30 jul 2024 14:30
Sportbilsentusiasten skrev: 24 jul 2024 11:11
SwedishAdvocate skrev: 21 jul 2024 15:37
Som jag förstått det så har väl FAT e-tron varit en elbil som laddat relativt snabbt vid snabbladdning.
Varför kallas den FAT?
Finns det FAT e-tron och "bara" e-tron?
Vet om att Audi har Q4 etron och Q8 etron. Är FAT alltså Q8 eller finns det fler modeller inom Q8-familjen där vissa kallas FAT?
FAT=tjock/tung. Original eTron SUV
Tack, de äldre 2019, 2020 och 2021 FAT eTron är otroligt billiga.
Är det några fel på dom förutom hög förbrukning och kort räckvidd?
Nä det är väl typ det… sjukt mycket bil för pengarna om du frågar mig. Samtidigt får de dra 1,8 ton (med BE-kort då…).

2019 kanske även 2020? Hade problem med läckande panoramatak, ska vara åtgärdat på de flesta men trots det dyker det upp någon som fått problemet på en begagnad bil (säkert aldrig åtgärdat på de bilarna).

Virtuella backspeglarna ska man hålla sig borta ifrån då de ofta får in fukt i kameralinsen.

From 2021? Så har man lite längre räckvidd med efter en uppdatering av drivlinan som kopplar bort motorn fram i vissa lägen.

Älskar min Q8, men saknar laddkurvan på min gamla E-tron 55. Den var magisk. Kom sist åkte först vid varje laddare typ…
Tack för input, ja väldigt prisvärt om man kan leva med eltörst och körsträckan
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

lawe skrev: 24 aug 2024 15:24
En stor skillnad är att den offererade Q6:an har luftfjädring.
Ja helt klart ett steg upp. Jag hade varit nöjd med allt som ingår där, behöver inget mer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
lawe

Inlägg av lawe »

Vi valde mellan Q6 och Q8. Blev till slut en Q8 lagerbil. Visst är Q6 en modernare plattform, laddar snabbare och har längre räckvidd. Men räckvidd är väldigt sällan ett problem för oss och interiören håller enligt mitt tycke så mycket högre kvalitet i Q8. Q6 känns närmare Q4 än Q8. Visst är MMI äldre i Q8 men det är riktiga reglage på ratt, dörrsida m.m. Grejorna har också hängt med några år och bör vara avbuggade vid det här laget. Vi tittade också på Polestar 3 som är fantastisk att köra men blir ännu dyrare och har för lågt i tak i bagagutrymmet för oss (hundägare).
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jag provbyggde en Q6 vs en Macan med liknande utrustning och blev förvånad av att Q6 nästan blir lika dyr som Porschen (ca 100k mer för Porschen). Känns ganska givet att välja Porschen då (speciellt när Q6 är så mycket segare i prestandan). Sen tycker jag båda är överprisade, men det är en annan femma.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Inlägg av Verdi_ »

HelectriC skrev: 25 aug 2024 10:40
Jag provbyggde en Q6 vs en Macan med liknande utrustning och blev förvånad av att Q6 nästan blir lika dyr som Porschen (ca 100k mer för Porschen). Känns ganska givet att välja Porschen då (speciellt när Q6 är så mycket segare i prestandan). Sen tycker jag båda är överprisade, men det är en annan femma.

Så har det varit förr också. Q5 vs Macan, Q7 vs Cayenne. Men förmodligen bättre rabatter hos Audi så skillnaden blir nog märkbar ändå.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

lawe skrev: 24 aug 2024 21:01
Vi valde mellan Q6 och Q8. Blev till slut en Q8 lagerbil. Visst är Q6 en modernare plattform, laddar snabbare och har längre räckvidd. Men räckvidd är väldigt sällan ett problem för oss och interiören håller enligt mitt tycke så mycket högre kvalitet i Q8. Q6 känns närmare Q4 än Q8. Visst är MMI äldre i Q8 men det är riktiga reglage på ratt, dörrsida m.m. Grejorna har också hängt med några år och bör vara avbuggade vid det här laget. Vi tittade också på Polestar 3 som är fantastisk att köra men blir ännu dyrare och har för lågt i tak i bagagutrymmet för oss (hundägare).
Har du provkört?
Svängde förbi ÅF men de hade bara utställningsbil i hallen.
Men ja, Q8 kändes klart mer gedigen. Väldigt bra stereo i Q6 var det onekligen!
Polestar 3, är inte helt övertygad av invändig design och ergonomi. Knappar vs skärm. Tesla gör det BRA, de andra har hemläxa enl mig.
Men knappar/reglage på det man ofta pillar på är bäst.
Justera elstolarna på EX30 är tex en ergonomisk mardröm. Nåt enkelt blir komplicerat i onödan.
- VW Up 2012 HighUp
lawe

Inlägg av lawe »

Jag har provkört alla tre. P3 är överlägsen i kördynamik, grymt trevlig. Men att bara justera ratten, speglarna, ventilutblås etc. är ju en utmaning. Befriande enkelt i den äldre Q8:an. Vi behöver dessutom bättre (högre) utrymme i bagaget än vad P3 erbjuder. Den blir också betydligt dyrare än motsvarande välutrustade Q8.

Tyvärr har jag inte provkört Q6 med luftfjädring, men interiören går bort för mig. Jag betalar inte de pengarna för den interiören. Med en välfylld konfigurering springer priset iväg utan att det märks i inredningskvalitet. Den är ju inte dålig, men inte på samma nivå som Q8. Vi har heller inte så stor nytta av den bättre räckvidden och laddhastigheten.

Ni väntar vi på lagerbil som kommer om några veckor. Blir intressant att kliva från lilla smidiga P2:an till en Q8... 😊
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Användarvisningsbild
Justp
Teslaägare

Inlägg av Justp »

Störande ljud.
Har en Q6:a och är mycket nöjd. Visst lite buggar i mjukvaran men inget allvarligt och jag räknar med att det kommer att fixas.
Jag har dock ett problem och det är ett irriterande ljud som hörs bäst i ca 120 km/h men även vid lägre hastigheter. Ljudet är lite varierande och låter ungefär som när man blåser ner i en flaska.
Någon annan som hört det?
Jag testade en demobil med andra fälgar och däckstorlek och hörde samma ljud där.
ChristofferG
elbilist

Inlägg av ChristofferG »

Justp skrev: 04 sep 2024 18:01
Störande ljud.
Har en Q6:a och är mycket nöjd. Visst lite buggar i mjukvaran men inget allvarligt och jag räknar med att det kommer att fixas.
Jag har dock ett problem och det är ett irriterande ljud som hörs bäst i ca 120 km/h men även vid lägre hastigheter. Ljudet är lite varierande och låter ungefär som när man blåser ner i en flaska.
Jag testade en demobil med andra fälgar och däckstorlek och hörde samma ljud där.
Björn Nyland nämnde resonansljud när han provkörde Q6 utan luftfjädring.

Eller kan det vara E-tron sport sound?
Användarvisningsbild
Justp
Teslaägare

Inlägg av Justp »

ChristofferG skrev: 04 sep 2024 19:50
Justp skrev: 04 sep 2024 18:01
Störande ljud.
Björn Nyland nämnde resonansljud när han provkörde Q6 utan luftfjädring.

Eller kan det vara E-tron sport sound?
Jag har luftfjädring, demobilen hade inte det, så ingen skillnad. Jag såg också Björns video tror det är samma ljud.
(Jag märkte dock hur bra luftfjädring är)
Det är inte E-tron sport sound, kan inte låta så. De på lokala verkstaden har också hört ljudet men vet inte vad det är, de har rapporterat till Audi.
Skriv svar