Jag har nu haft min Model S i ett år och tänkte sammanfatta lite intryck av typen bra/dåligt, nödvändigt/onödigt, roligt/tråkigt o.s.v. Jag har en vid tillfället, (sommaren 2013) maxutrustad p85+ och har kört närmare 2000 mil, (därutöver ca 800 mil bensinbil, främst före Teslas snabbladdare kom till Sverige).
- Bäst med Tesla; Revolutionerar synen på elbilar.
- Sämst med Tesla; Inledande väntan på infrastruktur.
- Bäst med Model S; Svårslagen (oslagbar?) ratio avseende prestanda/driftkostnad.
- Sämst med Model S; Säten fram och bak.
- Mest använda tillval; bakåtvända extrasäten (perfekt för barnen under den smutsiga årstiden).
- Minst använda tillval; dubbel-laddare (det var nära en gång i Jönköping).
- Snabbaste laddning; Supercharger i Lier, Norge.
- Långsammaste laddning; Solcellsladdning vid Järnvägsplan i Eskilstuna.
- Längsta resa; Gol i Norge.
- Kortast möjlig resa kvar; 2 km + reserven.
- Roligaste reaktion; När jag bytte däck första gången och hela verkstaden stannade upp. (Vad ÄR det för Rymdskepp du kommer med?)
- Oroligaste reaktion; Svärmors första tur 0 - 100 (Ooooooj ojoj - nu får jag en fruktansvärd huvudvärk.)
- Mest intresserade; Väldigt mycket frågor vid alla parkeringstillfällen i början, som mest ett 20-tal nyfikna runt bilen.
- Minst intresserade; I Oslo i somras (typ samma intresse som för en Volvo V70 - d.v.s. inget alls).
- Bästa förmån; P-tillstånd för ytparkering Stockholm parkering.
- Sämsta (icke)förmån; Återinförd trängselskatt för supermiljöbilar.
- Årets Déjà vu; Känslan av Ctrl/Alt/Delete när jag bootade om på ratten första gången.
- Största problem; Kondens i backljusen.
- Minsta problem; Utebliven bensinräkning.
- Bättre än väntat; Sottozero (åtminstone förra vintern)
- Sämre än väntat; Svängradien
- Mest saknat; Belysning till spegeln i solskyddet (hänvisar till min fru)
- Minst saknat; Avgaser
- Tillval jag är glad att jag inte kunde beställa; förvaringsboxen mellan framsätena.
- Tillval jag är ledsen att jag inte kunde beställa; infällbara backspeglar (och kommande fyrhjulsdrift förstås).
- Bästa behandling; Opticoat PRO
- Sämsta behandling; Avsaknad av besked om 3 månader försenad leverans.
- Roligaste passagerare; min dotter med 5 kompisar fyllde upp bilen och tjöt med samma förtjusning som på Gröna Lund.
- Tråkigaste passagerare; Svärmor - tjöt hon också, men inte lika förtjust.
- Bästa köregenskap; Fantastisk väghållning.
- Sämsta köregenskap; Hmmm, inte kört på Autobahn ännu, men maxhastigheten kanske...
- Bästa feature; Teslas app och löpande uppdateringar
- Sämsta feature; TPMS funkade dåligt i början.
- Största beroendet; Otroligt vardagssnabb linjär acceleration.
- Minsta beroendet; Fossila bränslen.
Börjar upprepa mig nu så det är väl dags att sluta. Kan dock konstatera att jag är mycket nöjd med bilen och från det att bilen närmade sig leverans har bemötandet från Tesla också varit mycket bra. Ser fortfarande fram emot varje tur...
Ett år med Model S
Moderator: Redaktion
Re: Ett år med Model S
Tack för din informativa sammanfattning.
Är i smått frustrerad väntan, 9 dagar kvar till leverans...
Är i smått frustrerad väntan, 9 dagar kvar till leverans...
Re: Ett år med Model S
Tackar för sammanfattningen men då borde du vara bland de första i landet med modell S?
Re: Ett år med Model S
Bra sammanfattat!
Kan skriva under i princip på allt så här efter ett år, förutom dubbelladdaren som faktiskt varit räddaren i nöden vid minst ett tillfälle.
Kan skriva under i princip på allt så här efter ett år, förutom dubbelladdaren som faktiskt varit räddaren i nöden vid minst ett tillfälle.
Re: Ett år med Model S
Jag tror det var ett tiotal bilar registrerade när jag fick leverans. Leverans från Holland via Köpenhamn och en importfirma i södra Sverige.leiflodde skrev:Tackar för sammanfattningen men då borde du vara bland de första i landet med modell S?