Tesla MY kostar cirka 5900 i månaden över 3 år ink försäkring (beräknad halv - 8 000 per år) och 1500 mil. G6 kostar 6195.
I dagsläget ligger de jämt i prissättningen.
Vilken bil som är bäst är väl subjektivt. Oavsett vilken man väljer betalar man ungefär lika mycket, är Tesla MY prisvärd är G6 likaså.
Hur räknar du nu? Bilen kostar 5190 utan försäkring och med 1000 mil. 500 mil kostar 500 kr i månaden och du säger att en halvförsäkring kostar 8000 kr om året vilket blir 650 kr om man rundar ner lite.
Tesla MY kostar cirka 5900 i månaden över 3 år ink försäkring (beräknad halv - 8 000 per år) och 1500 mil. G6 kostar 6195.
Vilken bil som är bäst är väl subjektivt. Oavsett vilken man väljer betalar man ungefär lika mycket, är Tesla MY prisvärd är G6 likaså.
Hur räknar du nu? Bilen kostar 5190 utan försäkring och med 1000 mil. 500 mil kostar 500 kr i månaden och du säger att en halvförsäkring kostar 8000 kr om året vilket blir 650 kr om man rundar ner lite.
5190+500+650= 6340.
Det är det jag sagt. Dyrare och sämre utrustad.
Japp, jag räknade fel. Skiljer ca 150 kr till G6 fördel.
Kommer Teslan med drag? Eller kostar det extra? Har man behov av det så är det iallafall +299 kr/mån på Xpeng.
Inte för att jag skulle välja nån av bilarna.. I samma kategori ser det ut som att man kan privatleasa ID4 med 1500 mil/år exkl. försäkring (och drag?) för 5685 kr/mån (för mig är försäkring ca 300 kr/mån på ID.4 och 450 kr/mån för Model Y som referens). Om VW är ett bättre alternativ vet jag inte heller men det finns iallafall.
Senast redigerad av Thunell, redigerad totalt 1 gånger.
5190+500+650= 6340.
Det är det jag sagt. Dyrare och sämre utrustad.
Japp, jag räknade fel. Skiljer ca 150 kr till G6 fördel.
Kommer Teslan med drag? Eller kostar det extra? Har man behov av det så är det iallafall +299 kr/mån på Xpeng.
Inte för att jag skulle välja nån av bilarna.. I samma kategori ser det ut som att man kan privatleasa ID4 med 1500 mil/år exkl. försäkring (och drag?) för 5685 kr/mån (för mig är försäkring ca 300 kr/mån på ID.4 och 450 kr/mån för Model Y som referens). Om VW är ett bättre alternativ vet jag inte heller men det finns iallafall.
Xpeng bygger bilar som tilltalar mig helt klart. Men det är ändå en liten osäkerhetskänsla på nåt vis. Med Tesla så vet man vad man får på gott och ont..
Känns mindre nyckfulla än Tesla, lyssnar på sina kunder osv... Bilarna säljer riktigt bra också. G6 kommer bli en storsäljare helt klart.
Personligen tycker jag model y är såååå tråkig och ful, hemsk inredning med trä från en gammal båt.
Xpeng bygger bilar som tilltalar mig helt klart. Men det är ändå en liten osäkerhetskänsla på nåt vis. Med Tesla så vet man vad man får på gott och ont..
Känns mindre nyckfulla än Tesla, lyssnar på sina kunder osv... Bilarna säljer riktigt bra också. G6 kommer bli en storsäljare helt klart.
Personligen tycker jag model y är såååå tråkig och ful, hemsk inredning med trä från en gammal båt.
Ligger du mycket back på Xpeng-aktierna?
Finns det ens xpeng-aktier?
Rent objektivt är det rätt självklart att xpeng g6 är en bättre bil än Model Y. Men...
Rent objektivt är det rätt självklart att xpeng g6 är en bättre bil än Model Y. Men...
IMG_2291.jpeg
Sitter man och tror att man själv eller andra försöker påverka aktiekursen på stora internationella företag så är man fan efterbliven.
IMG_2291.jpeg
Sitter man och tror att man själv eller andra försöker påverka aktiekursen på stora internationella företag så är man fan efterbliven.
Tack, vad trevligt, den kan jag ta.
Men att det skulle vara ”rätt självklart att Xpeng G6 rent objektivt är en bättre bil än Model Y” är kanske att ta i lite väl hårt? Inte ens hemma i Kina säljer den ju bättre än Y.
IMG_2291.jpeg
Men att det skulle vara ”rätt självklart att Xpeng G6 rent objektivt är en bättre bil än Model Y” är kanske att ta i lite väl hårt? Inte ens hemma i Kina säljer den ju bättre än Y.
/Lilla Bocken Bruse
Du kan väl kika på lite reviews? 90% av dem säger att G6 är bättre. Allt från Peter Esse till Autogefuhl. Tystare, bekvämare, mycket bättre utrustad, billigare, alla former av FSD osv ingår.
IMG_2291.jpeg
/Lilla Bocken Bruse
Du kan väl kika på lite reviews? 90% av dem säger att G6 är bättre. Allt från Peter Esse till Autogefuhl. Tystare, bekvämare, mycket bättre utrustad, billigare, alla former av FSD osv ingår.
Har gjort det. Den verkar rätt bra, men som Verdi skrev, man vet inte riktigt vad man får. Lägre risk vid privatleasing dock.
Man kanske borde köpa Xpeng-aktier?
Dock lite skumt att den inte säljer bättre i Kina än vad den gör.
Har gjort det. Den verkar rätt bra, men som Verdi skrev, man vet inte riktigt vad man får. Lägre risk vid privatleasing dock.
Man kanske borde köpa Xpeng-aktier?
Dock lite skumt att den inte säljer bättre i Kina än vad den gör.
Kinas marknad är rätt speciell med extremt många modeller i G6 segmentet, de säljer dock en hel del och snart kommer deras lite billigare märke Mona. Tror tesla får det svettigt framöver... Man har levt på att man varit den billigaste elbilen, men i takt med att kineserna blir billigare utan att snåla på utrustning så kommer nog försäljningen gå ner.
Jag tycker absolut att det kan vara värt att nämna andra bilar i samma segment och pris för att visa hur marknaden ser ut. Är man intresserad av att leasa en MY för detta pris kan det ju vara värt att veta att G6 finns och att den är något billigare. Någon användare la även till att ID4 finns att leasa för ungefär samma summa. Det är intressant i relation till ämnet.
Imorgon, måndag, väntas officiell information från Tesla. Kanske kan vi få en artikel med sammanfattning om pris, extra mil, övermil, färgtillägg, vinterdäck, och annan eventuell info.
Konto skapat för 3 dagar sedan. Nämnt Xpeng i typ varje inlägg. Xpeng positivt och Tesla negativt. Äger ingen av bilarna man skriver om.
Säljare på Bilia eller jobbar på Xpeng?
(Blir nog att lägga på ignorera-listan för mig)
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024 Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Grund erbjudandet är ju definitivt bra men övermilen kostar mycket. Självkörja 2500 Mila årets och det skulle innebära månadskostnad 6700 kr exklusive försäkring och vinterdäck. På tre år blir det 241000kr. Det blir samma kostnad som ifall man köper bilen för 550000kr och lyckas sälja för 308.000kr efter 3 år ( detta utan hänsyn till ränta och eventuell kapitalkostnad). Ett sådant säljpris efter tre år och 7500 mil tror jag absolut är möjligt.
Bilen är säkerligen intressant för många men främst för den som kör få mil och inte känner behov av long range variantens räckvidd och acceleration.
Ny här på forumet då jag själv går i exakt dessa tankar, dvs privatleasa eller köpa.
Kör ca 3000 mil per år och står mellan att köpa en MY LR eller privatleasa något (t ex G6). Tycker inte det är helt självklart att köpa pga handpenning (cash ut) samt hög risk att inte få tillbaka den efter fem år pga värdeminskningen som lär bli brutal nu med alla MY som trycks ut innan Juniper.
Med försäkring och service på Teslan hamnar jag på en månadskostnad på ca 6300 kr jämfört med 8700 kr för en motsvarande Xpeng G6. Lutar då åt det riskfria alternativet med leasing, då merkostnaden per månad inte uppgår ens till handpenningen som man kan förränta under tiden.