Tvätt- och bilvårdstips Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bourdieu
Teslaägare

Tvätt- och bilvårdstips Model Y

Inlägg av Bourdieu »

Tänkte att det här kan vara en tråd där vi delar tips och erfarenheter kring tvätt och vård av våra Model Ys.

Det kan handla om vilka rutiner man har för underhållstvätt, särskilda medel och redskap som funkar bra, medel och redskap som funkar dåligt eller tips på gör-det-själv tvätthallar och liknande.

Jag sökte i forumet och hittade inget, men om det finns en redan existerande tråd så får någon gärna länka till den så avslutar jag denna. Tills dess så förklarar jag ”Tvätt- och bilvårdstips” för Model Y invigd!
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Re: Tvätt- och bilvårdstips Model Y

Inlägg av tor-ake »

viewtopic.php?t=31827

viewtopic.php?t=2951

viewtopic.php?t=36089

Eller sök på "alkalisk avfettning" alternativt "foam lance" så kommer massor av härlig läsning fram.

Man kan lätt ha biltvätt som en hel hobby. :lol:
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Bourdieu
Teslaägare

Inlägg av Bourdieu »

Tack! Sökfunktionen i Tapatalk är inte den bästa.
Jag låter tråden somna in.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare

Inlägg av Tomsgbg »

En av dom viktigaste sakerna är att vara försiktig med alkaliska avfettningar på listerna runt rutorna.
Även biltvättar använder starka medel som skadar dom.

Så, gör rent med IPA eller en fönsterputs och lägg på ett lackskydd av något slag direkt när ni fått bilen.
Detta bör upprepas lite då och då beroende på hur ofta man tvättar.
Användarvisningsbild
Bourdieu
Teslaägare

Inlägg av Bourdieu »

Tomsgbg skrev:
En av dom viktigaste sakerna är att vara försiktig med alkaliska avfettningar på listerna runt rutorna.
Även biltvättar använder starka medel som skadar dom.

Så, gör rent med IPA eller en fönsterputs och lägg på ett lackskydd av något slag direkt när ni fått bilen.
Detta bör upprepas lite då och då beroende på hur ofta man tvättar.
Ja, jag kommer lämna in den för lackförsegling. Har inte bestämt vilken ännu bara.

Jag har inte möjlighet tvätta hemma på uppfarten längre och funderar på om jag ska skaffa en tryckspruta för att foama bilen i en typ ”kärchertvätthall” och sen bara blåsa av med 4 minuter högtryck som regelbunden underhållstvätt. Jag har några liter med valetpro foam samt King Carthur foam vilka båda ska vara PH-neutrala för att undvika fula märken på listerna.

Några tankar om detta? Eller någon annan som har en bra underhållstvättrutin?

Annars verkar SONAX XTREME Ceramic All-in-one Polish vara ett bra medel för att få bort märken efter stark alkalisk rengöring.
TeslaLeo

Inlägg av TeslaLeo »

Avfettning vid behov. Först kall sen alkalisk. Låt det inte torka!

Använd inte borsten direkt. Jag har en ”kondom” jag sätter på från Glosser med mikrofiber.

Jag var precis och tvättade. Avslutade med ett våtvax keramiskt från Turtle inför torkning med handduk. Blev väldigt bra.
Användarvisningsbild
Bourdieu
Teslaägare

Inlägg av Bourdieu »

”Kondomen” funkar bra alltså? Ska nog testa den framöver, även om jag känner påtaglig fasa för borstar i tvätthallar.

Flygrostmedel kanske inte är lika viktigt på en Tesla? Ska testa att lägga det också så får vi se.

Gillar ”Gyeon wet coat” som sista medel. Borde bli bra att lägga det för att sen spola av med osmosvattnet.

Förövrigt blev närmsta Kärcherstället ett ”Glimra”. De tar ut helt sjuka priser som ni ser nedan:

Bild

Ytbehandlingen är osmosvattnet. 87 kr för 7,5 minuter total tvättid!!! Det är ocker.
TeslaLeo

Inlägg av TeslaLeo »

Bourdieu skrev: 18 aug 2024 18:09
”Kondomen” funkar bra alltså? Ska nog testa den framöver, även om jag känner påtaglig fasa för borstar i tvätthallar.

Flygrostmedel kanske inte är lika viktigt på en Tesla? Ska testa att lägga det också så får vi se.

Gillar ”Gyeon wet coat” som sista medel. Borde bli bra att lägga det för att sen spola av med osmosvattnet.

Förövrigt blev närmsta Kärcherstället ett ”Glimra”. De tar ut helt sjuka priser som ni ser nedan:

Bild

Ytbehandlingen är osmosvattnet. 87 kr för 7,5 minuter total tvättid!!! Det är ocker.

Väldigt nöjd med kondomen. Förhindrar tvättrepor från borsten.

Denna har jag:
https://glossercarcare.com/collections/ ... rush-cover
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare

Inlägg av Front242 »

Glimra har tvättabonnemang på många orter. Skava 25 min per dag i en hel månad för 299 är ju tokbilligt
IMG_0694.png
Användarvisningsbild
Bourdieu
Teslaägare

Inlägg av Bourdieu »

Front242 skrev:
Glimra har tvättabonnemang på många orter. Skava 25 min per dag i en hel månad för 299 är ju tokbilligt
Ja, det var ju riktigt billigt på abonnemang. Jag köpte en pott till mitt konto. _Det_ var dyrt!

Användarvisningsbild
Bourdieu
Teslaägare

Inlägg av Bourdieu »

TeslaLeo skrev:
Bourdieu skrev: 18 aug 2024 18:09

Bild

Väldigt nöjd med kondomen. Förhindrar tvättrepor från borsten.

Denna har jag:
https://glossercarcare.com/collections/ ... rush-cover
Glosser verkar ha väldigt bra produkter. Ska lägga en beställning på denna. Tack för länk!

Användarvisningsbild
Bourdieu
Teslaägare

Inlägg av Bourdieu »

Insidan då?

Jag köpte Gyeons läderskydd samt lite andra produkter. Nu har jag standardsvart, så kanske inte så känsligt men vill att bilen ska se fin ut trots barn och annat som smutsar ner.
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare

Inlägg av Tomsgbg »

La Gyeons läderskydd på våran klädsel men kan inte säga att jag märker någon skillnad.

En produkt som jag dock tycker är suverän är denna:

P&S XPRESS INTERIOR CLEANER INTERIÖRRENGÖRING

https://jimsgarage.se/products/p-s-xpre ... Q89dVOvEaO

Den går att använda på allt, kladdar inte och går att spä ut.
Ytan blir ren, len och mörkare på något sätt.
Rekommenderas!
Användarvisningsbild
Bourdieu
Teslaägare

Inlägg av Bourdieu »

Tomsgbg skrev:
La Gyeons läderskydd på våran klädsel men kan inte säga att jag märker någon skillnad.

En produkt som jag dock tycker är suverän är denna:

P&S XPRESS INTERIOR CLEANER INTERIÖRRENGÖRING

https://jimsgarage.se/products/p-s-xpre ... Q89dVOvEaO

Den går att använda på allt, kladdar inte och går att spä ut.
Ytan blir ren, len och mörkare på något sätt.
Rekommenderas!
Den verkar riktigt prisvärd! Jag ska till helgen gå igenom interiören och lägga på skyddet. Återkommer med rapport om det.

Annars är nog det steg jag ser fram emot mest att testa med foamet och högtrycken.

Melon Must

Inlägg av Melon Must »

Front242 skrev: 18 aug 2024 21:44
Glimra har tokdåligt tryck i sina ”högtryckstvättar” och tokdåliga avfettningar. Spolar av bilen ibland och det blir inte billigare än i en OKQ8 tvätthall heller. Enda fördelen är att det finns på många platser.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

OKQ8 självtvätt här i byn hade ett tag ett dugligt skum i förbehandlingsmunstycket, så för underhållstvätt skummade man, sedan trycka på pausknappen och vänta två minuter, och sedan spola av med tvättmedel och spola av med vatten, kostade 90kr c:a.

Men när bilen har blivit smutsig på riktigt så är min observation att GDS-hallen är mer kostnadseffektiv, eftersom man får använda eget kem där, så att det faktiskt blir rent. Självtvättarna är kopplade till ett integrerat reningsverk så man får inte använda egna grejer t.ex. kall- och alkalisk avfettning och då blir det inte rent, alternativ tar lång tid = dyrt.

Jag har högtryckstvätt och foamlance och grejer så jag kan tvätta hemma men det är ju på något märkligt sätt antingen vinter = is eller sommar = sol så att jag inte kan tvätta hemma utan carport.

För första gången har jag provat lägga ett keramiskt lackskydd själv - pust pes vilket jobb om man som jag har tvättrepor över hela bilen som måste poleras bort först. Skulle tro att man får vika en hel dag till det (två år gammal bil / 6000 mil). Säger inte vilket märke på lackskyddet men det fick väldigt bra resultat i ett ovetenskapligt test på youtube :lol:
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Melon Must skrev: 19 aug 2024 13:55
Glimra har tokdåligt tryck i sina ”högtryckstvättar” och tokdåliga avfettningar. Spolar av bilen ibland och det blir inte billigare än i en OKQ8 tvätthall heller. Enda fördelen är att det finns på många platser.
I en lite större stad i södra Sverige så är det bra tryck hos Glimra. Idag iallafall. Dessutom märkbart bättre i det båset än sist jag var där. På den stationen var det tidigare bättre tryck i de två högra båsen än i de två vänstra, men idag var det som sagt bra tryck även till vänster... Skulle vilja påstå att det är åtm. helt ok tryck även på annan Glimra-station i den här stan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare

Inlägg av Front242 »

Melon Must skrev: 19 aug 2024 13:55
Det var tryck så det räckte när jag var där, avfettningen testade jag inte
Användarvisningsbild
Bourdieu
Teslaägare

Inlägg av Bourdieu »

Det får bli OKQ8 mestadels framöver. Där har jag även foamlance som passar.

Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

Vilken foam lance ska man köpa för OKQ8 GDS?
Brukar spola av på Glimra i Åkersberga. Kör fortfarande på pott som jag laddade på för några år sedan men när den är slut åker jag över till OKQ8 GDS på andra sidan gatan.
Användarvisningsbild
Bourdieu
Teslaägare

Inlägg av Bourdieu »

Jag köpte den här adaptern till min foam lance från Dr Dirt

https://www.autodude.se/sv/produkt/foam ... VBwV4tBm80

Funkar perfekt att lägga både foam och shampo.

Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

Bourdieu skrev: 20 aug 2024 12:31
Jag köpte den här adaptern till min foam lance från Dr Dirt

https://www.autodude.se/sv/produkt/foam ... VBwV4tBm80

Funkar perfekt att lägga både foam och shampo.

Perfekt. La en beställning. Tack
Användarvisningsbild
Bourdieu
Teslaägare

Inlägg av Bourdieu »

Jag testade att bak på bilen köra foam i biltemas enkla tryckspruta för att sen spola av med trädgårdsslangen.

Jag var ganska säker på att det inte skulle funka, men nyfikenheten tog över.

Och det funka givetvis inte.

Biltemas tryckspruta fick inte upp något foam att tala om och trädgårdsslangens stråle var för klen. Tydlig trafikfilmshinna kvar på bilen.
Användarvisningsbild
Pizzazz
Teslaägare

Inlägg av Pizzazz »

Bourdieu skrev: 25 aug 2024 11:30
Jag testade att bak på bilen köra foam i biltemas enkla tryckspruta för att sen spola av med trädgårdsslangen.

Biltemas tryckspruta fick inte upp något foam att tala om och trädgårdsslangens stråle var för klen. Tydlig trafikfilmshinna kvar på bilen.
Hur funkar vattenfri rengöring? Tänkte testa.
Användarvisningsbild
Bourdieu
Teslaägare

Inlägg av Bourdieu »

Pizzazz skrev:
Bourdieu skrev: 25 aug 2024 11:30

Hur funkar vattenfri rengöring? Tänkte testa.
Kan nog funka om bilen om bilen inte är så smutsig och man har många mikrofiberdukar. Ganska bra klipp på processen från Tershine:

Skriv svar